Lähihoitajat ja Kaupanalan käyneet, tänne kirjottelemaan kokemuksia.

  • Viestiketjun aloittaja opiskelija aurinkoinen
  • Ensimmäinen viesti
opiskelija aurinkoinen
Hyvää maanantaita ja koulujen alkua kaikille. :)

Kertokaa mulle lähihoitajan ja myynnin ammattitutkintoon johtavan koulutuksen hyvistä ja huonoista puolista. (Työvoimakoulutuksena) Varsinkin ihmiset, joilla lapsia, miten lasten kanssa opiskelut onnistui?
Onko yksinhuoltajalle haastava opiskelu?

Lähihoitajan ammatti, plussat ja miinukset...

Myyjän ammatti, plussat ja miinukset...

Minulla tilanne et pitäs jompi kumpi päättää, kumpaa lähtee opiskelemaan, ja en vaan osaa valita. Molemmissa hyvät ja huonot puolet.

Onko Lähihoitajan työ pelkästään vuorotyötä, niin kuin puhutaan?
 
opiskelija aurinkoinen
Minua kiinnostaa hirmuisesti kumpikin ala. Motivaatiota riittää. Kolmivuorotyökään ei pelästytä yhtään, ja tykkään vuorotyöstä, mutta lasten kanssa yksin ollessani vuorotyö kauhistuttaa. :( Entäs sitte opiskellessa työssäoppiminen, pitääkö lähtee yö tai iltavuoroihin?
 
Mulla oli opiskeluajan viidestä työssäoppimispaikasta kolme päivätyötä - päiväkoti, koulu ja kuntoutuskoti. Töitä on ihan kivasti riittänyt, opiskeluaika oli mukavaa ja yllättävän rentoa, tosin mulla oli mies suurena tukena esim. opparia tehdessäni. Vuorotyössä oon ollut valmistumisen jälkeen ja se on ollut ihan kiva, huomaa palkassa ja saa välillä vähän nukkuakin pitempään ;)
Lapset vuoropäiväkotiin, samahan se melkein on ovatko siellä 8 tuntia aamusta vai illasta? Meillä osa iltavuoroista on sitäpaitsi 7-tuntisia, viikonloppuisin pääasiassa aina.
 
Entäs sitte opiskellessa työssäoppiminen, pitääkö lähtee yö tai iltavuoroihin?
Noh, opetan merkonomiopiskelijoita ja oma kantani on, että kyllä. Kaupan alalla on myös iltavuoroja ja minun näkemykseni mukaan silloin työssöoppimisjaksolla tulee/on oikeus tutustua myös sen työpaikan iltarutiineihin. Mikään koulu ei kuitenkaan tähän pakota, ja jos saat itse sovittua työpaikkasi kanssa, että teet vain päivävuoroa, niin sittenhän teet. Tiedän joitain kaupan alan yrityksiä, jotka ihan oma-aloitteisesti laittavat opiskelijalle vain aamuvuoroa maanantaista perjantaihin, koska on töissä ilman palkkaa, eikä kuitenkan saisi iltavuorosta tai viikonlopusta samaa rahallista hyötyä kuin vakityöntekijät. Suurin osa yrityksistä kuitenkin ottaa opiskelijoista kaiken hyödyn irti, enkä minä henkilökohtaisesti näe siinä mitään pahaa.
 
***
Päivähoitoikäisten kanssahan tuo onnistuu, mutta jos/kun aloittajan lapset kouluikäisiä, on se jo hankalampaa ellei mahdotonta. Esim. ekaluokkalaiselle ei kunta järjestä hoitoa illoiksi tai öiksi, mutta voisin kuvitella että lastensuojelu ois pian ovella jos jättäis 7-veen yksin yöksi kotiin. :/
 
"una"
kyllä myyjillekin taatun varmastu töitä riittää. ja lähäreitä on lähed jokainen ja paikat vaa sijaisuuksia. myynnin ammattitutkinto on suht helppo kun vaan viitsii opiskella. lähäreillä taas palkka parempi. en silti alkais lähihoitajaks ku mun mielikuva on että niille ei riitä vakituista työtä. ja tosiian munkin lähipiirissä n. puolet naisista on lähäreitä.miks?!?
 
itsmee
Kaupanalalla tarkoitetaan varmaan merkonomeja? Kaupanalalla ei ole tällä hetkellä kaikille töitä. Paljon työttömyyttä. Lähihoitajille sen sijaan löytyy paljon töitä.

t. merkonomi
 
"vieraana"
Kaupanalalla tarkoitetaan varmaan merkonomeja? Kaupanalalla ei ole tällä hetkellä kaikille töitä. Paljon työttömyyttä. Lähihoitajille sen sijaan löytyy paljon töitä.

t. merkonomi
En ole alaa itse opiskellut mutta ennustan että seuraavan 10 vuoden aikana myyjien määrä vähenee huomattavasti. Ikean kassalla voit jo käyttää itse viivakoodinlukijaa. Ruotsissa oliko ICA jossa asiakas ottaa lukijan mukaansa samalla kun ostoskärrynkin ja skannailee ostoksensa jo kaupassa liikkuessaan ennen kärryyn/koriin laittamista. Sähköiset hintalaput tekee sen ettei tuoteryhmävastaaviakaan tarvita samalla tavoin kuin aiemmin, kun nähdään reaaliaikainen varastosaldo parasta ennen päiväyksineen.

Eli jatkossa ei ehkä ole kassaneitejä, vaan vartijoita ainakin päivittäistavarakaupoissa. Henkilökohtaista palvelua vaativissa esim. vaatekaupoissa on ehkä myyjiä mutta ei niin montaa kuin aiemmin.

Vanhustenhoidossa tai päiväkodissa voi olla vaikeampi korvata ihmistä robotilla, joten siksi opiskelisin lähihoitajaksi jos noista pitäisi valita.
 
"una"
myyjät tekee muutakin kuin skannaa kassalla tuotteita ;)
mutta no ite tienaan ilman lisiä (teen vain aamua ja ei vkl) 2000e/kk BRUTTO. lähärit (ainaki mitä kaverit kehuskelee;)) 2300-2500 kk käteen
 
"nuuh"
Myyjänä joka tekee paljon iltoja ja viikonloppuja tuli just käteen 1783 euroa. Suurimmalla tuntipalkalla vielä olen (11.83€). Illat töissä yhteentoista asti ja viikonloppuvapaita (ei edes välttämättä la-su vaan su-ma) on noin kuuden viikon välein.
 
"lähäri"
Olen lähihoitaja, hoidan vanhuksia yksityisessä palvelutalossa. Palkka on noin 2000e - verot. Vuorotyötä, käteen jää ehkä noin 1800e. (En tee yötöitä).
Raskas ala, en voi muuta sanoa. minimimiehityksellä mennään ja joka työvuoron jälkeen on uupunut olo.

Ystäväni on kotihoidossa ja heillä parempi palkka, ehkä noin 2200e. Myös kevyempää työtä mutta koko ajan saa mennä ja tulla ja työ aika yksinäistä. Olen ollut myös päiväkodissa ja kehitysvammapuolella. Vammaispuolella parempi mitoitus.

En tiedä kuinka kauan jaksan tätä. Mulla kaks lasta ja välillä tuntuu, ettei jaksa niin paljoa touhuta heidän kanssaan, kun on niin poikki pelkästä työnteosta. Olis varmaan helpompiakin paikkoja jossain -.-
 
Jos päivätyöstä ja lähihoitajan ammatista on kiinnostunut, niin asiakaspalveluun suuntautuneet (jos muistan tuon suuntautumisvaihtoehdon nimen oikein) työskentelevät usein esimerkiksi lääkäriasemilla "sihteereinä".

Tuota vaihtoehtoa ei omana opiskeluaikana vielä ollut. Työskentelen kuitenkin yksityisellä lääkäriasemalla vastaanottohoitajana. Työ on hektistä, mutta mielenkiintoista. Päivätyö ja viikonloput vapaat. Suurimmissa kaupungeissa tosin yksityiset avoinna myös viikonloppuisin.
 

Yhteistyössä