Laitetaanko ruumisarkku hautaan pää kiven"alle" vai jalat kiven "alle"?

  • Viestiketjun aloittaja mietiskelijä
  • Ensimmäinen viesti
mietiskelijä
olen aina luullut,että ruumiin pää on hautakiven suuntaisesti,mutta nyt olin hautajaisissa niin arkku laskettiin niin että jalat oli hautakivi päässä.Asiaa ihmeteltyäni tutuille,montaa eri kommenttia on tullut,osa sanoo että pää on hautakivi päässä,ja toiset et jalat...kuka on oikeassa...
 
hilu
mun milestä ei kummankaan PÄÄLLE vaan pään yläpuolelle.Kun arkku ja ruumis alkaa maatua ,maa painuu siitä kohti kuopalle siksi kivi laitetaan ylemmäs,ei siis arkun päälle.
 
Tiiän
Ei se ratkaiseva tekijä ole pää tai jalat. Vainaja sijoitetaan hautaan niin päin, että ylös noustessa katsoisi itään päin, jos se vain tilan puolesta on mahdollista. (Kristillisessä hautauksessa siis näin, en tiedä, miten ei-kristillisissä.) Sitten hautausmaakaava (suunnitelma siitä, miltä hautausmaa näyttää) määrää sen, mihin kohtaa kivi tulee. Esim jos on sellainen kohta, että kivet on "selät vastakkain", niin vainajat kuitenkin on niin, että toisessa rivissä kivi on jalkopäässä ja toisessa taas pääpäässä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Viimeksi kun olin hautajaisissa niin vainaja haudattiin jalat kiveen päin. 8 vuotta sitten taas pää hautakiveen päin. Sama kaupunki mutta eri hautausmaat.
lisään vielä että molemmissa tapauksissa pää oli länteen päin. Asialla ei varmaan ole merkitystä. Haudat vain sattuivat olemaan itä-länsi suuntaisesti.
 
ap
minä kans olin mummoni hautajaisissa ja siellä laitettiin pää kiveen päin,mutta nyt sitten tiedän jo monta jotka on haudattu jalat kiveen päin.ja tänään kun juttelin monen ihmisen kanssa,niin ovat aina eka sanoneet et pää on kivipäässä,ja sit kun ovat hetken miettineet ovat tulleet siihen lopputulokseen et jalat on kiveen päin.uskonnollinenhan merkitys on et sinne kasvot mistä aurinko nousee(vai laskee...ei jaksa muistaa) ja samoin et kasvot katsoo ristille(eli jalat kivipäässä)...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Viimeksi kun olin hautajaisissa niin vainaja haudattiin jalat kiveen päin. 8 vuotta sitten taas pää hautakiveen päin. Sama kaupunki mutta eri hautausmaat.
lisään vielä että molemmissa tapauksissa pää oli länteen päin. Asialla ei varmaan ole merkitystä. Haudat vain sattuivat olemaan itä-länsi suuntaisesti.
Ahaa. Ylhäältä totesin eli asialla olikin siis merkitystä. aina oppii uutta :D
 
Tiiän
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minä kans olin mummoni hautajaisissa ja siellä laitettiin pää kiveen päin,mutta nyt sitten tiedän jo monta jotka on haudattu jalat kiveen päin.ja tänään kun juttelin monen ihmisen kanssa,niin ovat aina eka sanoneet et pää on kivipäässä,ja sit kun ovat hetken miettineet ovat tulleet siihen lopputulokseen et jalat on kiveen päin.uskonnollinenhan merkitys on et sinne kasvot mistä aurinko nousee(vai laskee...ei jaksa muistaa) ja samoin et kasvot katsoo ristille(eli jalat kivipäässä)...
Se uskonnollinen merkitys laittaa jalat länteen on, että ylösnousemusaamuna sitten uuden ruumiin noustesssa katsoo itään päin, mistä aurinko nousee=näkee Jeesuksen.
 
Tiiän
Alkuperäinen kirjoittaja Tiiän:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minä kans olin mummoni hautajaisissa ja siellä laitettiin pää kiveen päin,mutta nyt sitten tiedän jo monta jotka on haudattu jalat kiveen päin.ja tänään kun juttelin monen ihmisen kanssa,niin ovat aina eka sanoneet et pää on kivipäässä,ja sit kun ovat hetken miettineet ovat tulleet siihen lopputulokseen et jalat on kiveen päin.uskonnollinenhan merkitys on et sinne kasvot mistä aurinko nousee(vai laskee...ei jaksa muistaa) ja samoin et kasvot katsoo ristille(eli jalat kivipäässä)...
Se uskonnollinen merkitys laittaa jalat länteen on, että ylösnousemusaamuna sitten uuden ruumiin noustesssa katsoo itään päin, mistä aurinko nousee=näkee Jeesuksen.
EI KUN KORJAAN: pää länteen, niin näkee ekaksi itään, kun nousee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
no sittenhän tuo on ihan sama mitenpäin minut monttuun viskataan, ei vaikuta pääasiaan :D
Ehkä voi ääni kellossa muuttua, jos tulee ehtii ajatus tulla omalle kohdalle. Ei sillä, että minusta tuo suunta olisi niinkään tärkeä, vaan asenne, että monttuun viskattaisiin. Omaisilla on yleensä suru vainajasta, ja heidän suruaan tuollainen asenne loukkaa.

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
no sittenhän tuo on ihan sama mitenpäin minut monttuun viskataan, ei vaikuta pääasiaan :D
Ehkä voi ääni kellossa muuttua, jos tulee ehtii ajatus tulla omalle kohdalle. Ei sillä, että minusta tuo suunta olisi niinkään tärkeä, vaan asenne, että monttuun viskattaisiin. Omaisilla on yleensä suru vainajasta, ja heidän suruaan tuollainen asenne loukkaa.
Itsekkyyttähän se suru on... Yleensä.
 
päätön
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
no sittenhän tuo on ihan sama mitenpäin minut monttuun viskataan, ei vaikuta pääasiaan :D
Ehkä voi ääni kellossa muuttua, jos tulee ehtii ajatus tulla omalle kohdalle. Ei sillä, että minusta tuo suunta olisi niinkään tärkeä, vaan asenne, että monttuun viskattaisiin. Omaisilla on yleensä suru vainajasta, ja heidän suruaan tuollainen asenne loukkaa.
on se senverran usein omalle kohdalle sattunu että siitä tuo nykyinen kellon ääni johtuukin.
 
jonna
Vanha tapa on, että jalat itään, auringon nousua kohti.
Käytännössä ei läheskään aina mahdollista vaan tehdään niin kuin on käytännöllisintä.
Hautausmailla hauta rivit ovat kuitenkin melko ristiin rastiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär;12827155:
meidän hautausmaalla ruumiksen pää katsoo auringonlaskua kohden eli riippuu paikasta miten päin laitetaan
:LOL: Ihana sana :heart:

En tiiä meidän hautausmaan yleisestä käytännöstä, mutta me laitettiin meidän poika niin että hautakivi tulee pääpuoleen (ei päänpäälle!!!)
 

Yhteistyössä