Lakitietäjiä paikalla?

Meillä on pienimuotoinen ongelma miehen kotitalon kanssa. Ollaan ostettu talo ja siihen kuuluvat maat, talo itse on purkukuntoinen muutama vuosi sitten tapahtuneen vesivahingon takia. Pystyssä kuitenkin vielä, koska ei olla aikaisemmin ehditty sitä purkamaan.

Kaupanteosta on nyt aikaa jo kaksi vuotta. Mä olen antanut tuvan avaimen olla vanhalla paikallaan, jos miehen sisarukset tai äiti haluavat sieltä jotain omaansa hakea pois. Kuitenkin talo on lähes kattoon asti roinaa ja riepua täynnä (sivuhuomautus: yäk ) eikä sieltä oikein kukaan ole mitään noutanut vaikka ollaan kehotettu.

Nyt talon tyhjääminen ja purkaminen on ajankohtainen, ja mä vanhaa kamaa arvostavana ihmisenä olen sitten ottanut sieltä kaiken romun seasta pari huonekalua talteen entisöidäkseni ne. Nyt sitten, kun ne on kaivettu esille, miehen sisko tuumaakin haluavansa ne.

Kysymys onkin: onko ko. ihmisellä oikeutta näihin tavaroihin? Minähän en mielelläni niistä luovu, kun olen saanut päähäni että laitan ne kuntoon, mutta haluaisin tietää, mikä on "oikein". Mielestäni suvulla on ollut enemmän kuin kohtuullisesti aikaa hakea pois sellaiset kamat, joita oikeasti haluavat?

Näin suuri ongelma siis mulla.. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pajukko:
Lakitietäjä en ole, mutta jos talo on kaksi vuotta teidän ollut ja talo myyty roinineen niin eiköhän ne ole teidän.
No näinhän se munkin järkeeni kävisi! :) Irtaimistosta vain ei mitään mainintaa ole kauppakirjassa, niin siksi jäin miettimään. Enää en vain jaksa tuota kummitusmökkiä katsella, se pitää saada nurin ja roinat pois! :) Eikä oikein ole järkeä seisottaa sitä menneiden sukupolvien kamavarastona.. Viisi rikkinäistä sähköhellaakin, oikeasti.. |O
 
vieras
Yhtälaillahan miehelläsi on oikeus noihin roiniin.. jos eivät ole tulleet hakemaan parin vuoden aikana pois, niin ei sinun niitä nyt tarvitse antaa kun olet ne muutamat kaivanut esiin.. taitaa sisko vain haluta ne nyt kun sinä olet ne löytänyt... tuskinpa olisi niitä sieltä itse halunnut kaivaa.. ? :) Pidä vaan puolesi nyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aeofv:
Laki on sinua vastaan. omistusoikeus ei koskaan siirry tälläisellä perusteella.
Voi elämä.. Mitä niille kamoille sitten pitää tehdä? Jos mä joudun roudaan kälylle sen kirjoituspöydän, johon oon silmäni iskenyt, niin saanko mä viedä sille ne hellatkin? :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhtälaillahan miehelläsi on oikeus noihin roiniin.. jos eivät ole tulleet hakemaan parin vuoden aikana pois, niin ei sinun niitä nyt tarvitse antaa kun olet ne muutamat kaivanut esiin.. taitaa sisko vain haluta ne nyt kun sinä olet ne löytänyt... tuskinpa olisi niitä sieltä itse halunnut kaivaa.. ? :) Pidä vaan puolesi nyt.
Tuohan siinä nimenomaan on taustalla!! :LOL: Periksi en oo antamassa, kyllä mä jonkun palkan oon ansainnu siitä, että niiden kamat sieltä roudaan roskikseen..
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja persvilkku:
Alkuperäinen kirjoittaja aeofv:
Laki on sinua vastaan. omistusoikeus ei koskaan siirry tälläisellä perusteella.
Voi elämä.. Mitä niille kamoille sitten pitää tehdä?
sopimuksen.

saat sen kirjoityspöydän esim. siten, että velvoitat viemään kokonaisuudessaan rojunsa pois tai ei mitään.
 
silleen
Irtaimisto ei todellakaan kuulu teille ellette ole erikseen ostaneet sitä.

Mieti nyt järjellä. Et sinäkään voi Takaovesta kytätä mageita sisustuksia ja rynnätä tekemään kauppoja saadaksesi ne antikkihuonekalut kylkiäisenä.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja persvilkku:
Alkuperäinen kirjoittaja aeofv:
Laki on sinua vastaan. omistusoikeus ei koskaan siirry tälläisellä perusteella.
Voi elämä.. Mitä niille kamoille sitten pitää tehdä?
sopimuksen.

saat sen kirjoityspöydän esim. siten, että velvoitat viemään kokonaisuudessaan rojunsa pois tai ei mitään.
Kun irtaimistosta ei ole sovittu, niin siitä pitää sopia. Jos hävität talon mukana irtaimiston, niin itse voit joutua ongelmiin. Siitä on s o v i t t a v a!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja persvilkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhtälaillahan miehelläsi on oikeus noihin roiniin.. jos eivät ole tulleet hakemaan parin vuoden aikana pois, niin ei sinun niitä nyt tarvitse antaa kun olet ne muutamat kaivanut esiin.. taitaa sisko vain haluta ne nyt kun sinä olet ne löytänyt... tuskinpa olisi niitä sieltä itse halunnut kaivaa.. ? :) Pidä vaan puolesi nyt.
Tuohan siinä nimenomaan on taustalla!! :LOL: Periksi en oo antamassa, kyllä mä jonkun palkan oon ansainnu siitä, että niiden kamat sieltä roudaan roskikseen..
Taitaa olla samanlaiset kälyt meillä.. :D kokemusta on vastaavasta.. mutta koska kyseessä on sukulainen, niin eiköhän tuon asian saa sovittua ihan puhumalla ilman asianajajia .. pyydät vaikka miehesi hoitamaan asian siskonsa kanssa niin sinusta ei tehdä "pahilaista" ;)
 
vieras
En oo lakimies, mutta veikkaisin, että ei irtaimisto kuulu teille. Toki he ovat nyt hidastelleet, mut kova kovaa vasten ja kaikki kamat sieltä heidän toimestaan pois tai sitten ne ovat teidän.
 
Kiitos :flower: kaikille vastanneille! Tiedänpä nyt, etten rupea mellastamaan sen pöydän takia, vaan koitan saada aikaan sopuratkaisun, koska kuitenkin olen ns. altavastaaja.

Mä taidan nyt tehdä niin, että mies saa keskustella siskonsa kanssa siitä, mitä se sisko oikeasti haluaa (ja miksi ). Mun mielestä kun ei ole reilua se, että mä saan kyllä maksaa jätemaksut siitä kamasta, mitä siitä talosta toimitetaan roskikseen, ja kuitenkin joudun luopumaan siitä ainoasta mööpelistä, joka on mitenkuten säällisessä kunnossa.

Sen verran paska akka ny kuitenkin olin, että hain sen tuvan avaimen pois, siellä ei enää hyppää kukaan pällistelemässä ilman, että mä käyn päästämässä ne sisälle. :kieh:
 
lex
Irtaimisto ei kuulu kauppaan jos siitä ei ole erikseen mainittu. Voit antaa kirjallisen ilmoituksen mihin mennessä talo on tyhjennettävä ja määrätä sanktion jos niin ei tapahdu. Suosittelen sovittelua. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja lex:
Irtaimisto ei kuulu kauppaan jos siitä ei ole erikseen mainittu. Voit antaa kirjallisen ilmoituksen mihin mennessä talo on tyhjennettävä ja määrätä sanktion jos niin ei tapahdu. Suosittelen sovittelua. :D
Tuo on hyvä, että miehen sisko saa sitten hoitaa rojut kokonaisuusessaan pois. Pidä kuitenkin huoli, että piilotat sen halutun pöydän siksi aikaa ettei se vaan vie sitä ennen kuin rojut tyhjennetty. Toisaalta kun kerran miehesi äitikin on elossa niin häneltähän asiaa voi kysyä.
 

Yhteistyössä