Lappilainen menu!

  • Viestiketjun aloittaja "meri"
  • Ensimmäinen viesti
"meri"
Miltäs kuullostaa? Tarjoan eteläsuomalaisille ystävilleni lappilaisen menun.

Alkuruoka: Lohirieska, Itse teen rieskan.
Pääruoka : Poronkäristys(liha tutulta kasvattajalta, mukaan tulee poron kuuta), perunamuusi, puolukkasurvos ja suolakurkku.
Jälkiruoka: Leipäjuusto lakoilla, sain ternimaitoa ja teen tuon juuston itse,
lisäksi kylkeen nokipannukahvit ulkona laavulla.

Söisittekö? Vai keksittekö jotain vielä lappilaisempaa?
 
No,
on kyllä just niin lappilaista,et ekaks mullekin tulis just nuo mieleen :D,juu söisin kyllä hyvällä halulla.
Mutta itse mielelläni kehittelisin vieraille,ainakin jotain,vähän erikoisempaakin tuohon menuuseen.
 
"meri"
[QUOTE="vieras";24534901]Mitä on poron kuu?

Söisin joo kaikkea vaikken lohesta niin välitä.[/QUOTE]

Poron rasvaa, siitä tulee voimakkaamman makuista kun käyttää tuota.
 
En varsinaisesti ole Lapin tuntija mutta jonkin verran on sen perän ruokakulttuuriin tullut perehdyttyä. Mun mielestä tuo lohirieska ei ole kiva alkuruoka, voileipähän on enempi välipala.

Sen sijaan ehdotan alkuun korvasieni-savuporokeittoa ja sen kanssa vois ehkä olla sitä rieskaa.
 
mamukas
[QUOTE="meri";24534859]Miltäs kuullostaa? Tarjoan eteläsuomalaisille ystävilleni lappilaisen menun.

Alkuruoka: Lohirieska, Itse teen rieskan.
Pääruoka : Poronkäristys(liha tutulta kasvattajalta, mukaan tulee poron kuuta), perunamuusi, puolukkasurvos ja suolakurkku.
Jälkiruoka: Leipäjuusto lakoilla, sain ternimaitoa ja teen tuon juuston itse,
lisäksi kylkeen nokipannukahvit ulkona laavulla.

Söisittekö? Vai keksittekö jotain vielä lappilaisempaa?[/QUOTE]

Perunamuussin tilalle lappilainen puikulaperuna. Muusi on turisteja varten.
 
"meri"
En varsinaisesti ole Lapin tuntija mutta jonkin verran on sen perän ruokakulttuuriin tullut perehdyttyä. Mun mielestä tuo lohirieska ei ole kiva alkuruoka, voileipähän on enempi välipala.

Sen sijaan ehdotan alkuun korvasieni-savuporokeittoa ja sen kanssa vois ehkä olla sitä rieskaa.
No kuulostaa hyvältä, mutta kun teen sen käristyksen niin alkuruoaksi olisi kevyempää.
No pistän mietintää. Kiitos ideasta :)
 
No ei ihan kaikissa kodeissa tosiaan ole tullut käytyä mutta jos kylässä olen käristystä syönyt niin isäntä sen aina on tehnyt. Niissä perheissä missä mies ei kokkaa niin ei syödä käristystä, tämä on mun (ilmeisen vajavainen) kokemus.
 

Yhteistyössä