Lapselle silmälaseihin maksusitoumus!?

  • Viestiketjun aloittaja "silmäterä"
  • Ensimmäinen viesti
"silmäterä"
Meidän 4v apsi sai tänään silmälasimääräyksen silmälääkäriltä (keskussairaalan silmäyksikkö). Lääkäri sanoi, että laseihin tulee maksusitoumus postissa. Mitäköhän tuo mahtaa tarkoittaa käytännössä? Onko kunnilla eroja vai onko tuo joku lakisääteinen juttu? Asutaan kotkassa.
 
"juu"
No meillä poika saa kerran vuodessa maksusitoumuksen silmälasien ostoa varten. Tällöin ei tarvii maksaa koko summaa itse. Meidän kunnassa korvataan niin että linssit korvaa sairaala kokonaan ja sangoista saa hyvitystä sata euroa. Niiden ylittävä osa pitää sitte itse maksaa. se maksusitoumus tulee postissa ja se pitää sitte kiikuttaa sinne silmälasiliikkeeseen.
 
"silmäterä"
[QUOTE="juu";24810673]No meillä poika saa kerran vuodessa maksusitoumuksen silmälasien ostoa varten. Tällöin ei tarvii maksaa koko summaa itse. Meidän kunnassa korvataan niin että linssit korvaa sairaala kokonaan ja sangoista saa hyvitystä sata euroa. Niiden ylittävä osa pitää sitte itse maksaa. se maksusitoumus tulee postissa ja se pitää sitte kiikuttaa sinne silmälasiliikkeeseen.[/QUOTE]

Onko nuo lasten sangat kalliita, mietin kuinka pitkälle se teidän 100e riittää? Eipä siinä, olin varautunut maksamaan kokonaan itse mahdolliset lasit, en tiennyt maksusitoumusasiaa joten positiivinen ylläri, että jotain saa korvattunakin :)
 
"vieras"
korvaus riippuu tietenkin kunnasta missä asut.
Espoossa maksettiin silmälääkäristä (yksityinen) omavastuu 27€, ja postissa tuli
parin viikon sisällä maksusitoumus laseihin. lasit valittiin instrun valikoimista (lasten kehykset 100-200€) mutta ite ei tarvinut laseista maksaa mitään. kerran vuodessa saa maksusitoumuksen (meillä siis tehot vaihtuneet kerran vuodessa).
 
"vieras vaan"
[QUOTE="silmäterä";24810688]Onko nuo lasten sangat kalliita, mietin kuinka pitkälle se teidän 100e riittää? Eipä siinä, olin varautunut maksamaan kokonaan itse mahdolliset lasit, en tiennyt maksusitoumusasiaa joten positiivinen ylläri, että jotain saa korvattunakin :)[/QUOTE]

Meille korvataan linssit kokonaan ja kehykset 70€ asti.
Kehyksiä on erihintaisia tietenkin,mutta kyllä 100€ jo hyvät saa.
 
"vieras"
[QUOTE="silmäterä";24810688]Onko nuo lasten sangat kalliita, mietin kuinka pitkälle se teidän 100e riittää? Eipä siinä, olin varautunut maksamaan kokonaan itse mahdolliset lasit, en tiennyt maksusitoumusasiaa joten positiivinen ylläri, että jotain saa korvattunakin :)[/QUOTE]

pienten lasten silmälasit menevät sairauden hoidon piikkiin, joten kela maksaa lasit. en muista mihin ikään asti kela korvaa, oliskohan 8v asti?
 
meillä
maksoi 150€, ja sillä hinnalla sai kahdet lasit. Käytiin eka valitsemassa kehykset, ja parin kolmen viikon päästä kun lasit olivat tulleet, oli maksusitoumuskin tullut ja käytiin vaan sillä sitoumuksella hakemassa ne lasit.

Minäkään en tiennyt että sairaala maksaa lasit, ennen kuin silmälääkäri kertoi.
 
Sairaanhoitopiirit maksavat alle 10v. lapsen silmälaseista osan, mutta se minkä hintaiset lasit voi hankkia, vaihtelee varmasti sairaanhoitopiireittäin. Meillä OYS esim. tehnyt sopimuksen Silmäasemien kanssa ja korvaavat kehykset vain 39e asti, sitä kalliimmista loput maksetaan itse ja linsseistäkin maksavat vain linssit ei esim. heijastuksen estoa tms. Eli loppujen lopuksi aika nimellistä korvausta, mutta parempi se kuin ei mitään
 
"Mari"
Turussa käytäntö oli se että liikkeessä oli tietyt silmälasisangat jotka olivat hinnaltaan korvauspiirissä. Jos olisimme halunneet valita kehykset itse ja kalliimmat, erotuksen olisimme maksaneet itse.
 
Sairaanhoitopiirit maksavat alle 10v. lapsen silmälaseista osan, mutta se minkä hintaiset lasit voi hankkia, vaihtelee varmasti sairaanhoitopiireittäin. Meillä OYS esim. tehnyt sopimuksen Silmäasemien kanssa ja korvaavat kehykset vain 39e asti, sitä kalliimmista loput maksetaan itse ja linsseistäkin maksavat vain linssit ei esim. heijastuksen estoa tms. Eli loppujen lopuksi aika nimellistä korvausta, mutta parempi se kuin ei mitään
Lasten silmälaseihinhan ei saa automaattisesti mitään korvausta. Esim. karsastuksen vuoksi saa käsittääkseni valtakunnallisesti korvauksen, mutta jos on tavallinen kauko- tai likinäkö niin ainakaan TAYSin piirissä ei laseista korvata mitään, ja silmälääkärikäynneistäkin saa vain tavallisen kela-korvauksen (paitsi jos käynti on polilla niin selviää polimaksulla). 80 euroa silmälääkäriin ja reilu 200 euroa lapsen laseihin vuodessa on aika iso paukku ainakin minulle.
 
Sangat vinossa
Meillä lapsen lasit tulivat kesällä maksamaan meille 60 euroa. Lähinnä hirvittä se että niiden tulee kestää vuoden jos menevät rikki niin uudet maksavat lähemmäs 200 euroa.
 
"silmäterä"
Lasten silmälaseihinhan ei saa automaattisesti mitään korvausta. Esim. karsastuksen vuoksi saa käsittääkseni valtakunnallisesti korvauksen, mutta jos on tavallinen kauko- tai likinäkö niin ainakaan TAYSin piirissä ei laseista korvata mitään, ja silmälääkärikäynneistäkin saa vain tavallisen kela-korvauksen (paitsi jos käynti on polilla niin selviää polimaksulla). 80 euroa silmälääkäriin ja reilu 200 euroa lapsen laseihin vuodessa on aika iso paukku ainakin minulle.
Kiitos kaikille vastauksista!

Meillä kyseessä vaikea hajataittoisuus ja tosiaan lääkäriltä kuulin, että maksusitoumus on tulossa.
 
"Noh"
No Taysissä sanottiin että sitoumuksen saa Instruun ja tiettyihin sankoihin jotka kuulemma ei toimi aivan pienillä lapsilla.Eikä koskenu tietenkään mitään käsittelyjä linsseille. Kyse oli 3-vuotiaasta lapsesta, joten mentiin suosiolla Silmäasemalle ja lasit tuli maksamaan yli 300 euroa :/
 
vierailija
Vanha ketju näköjään, mutta löytyi googlettelemalla.
Minulla 9 v lapsi ja kouluterveydenhoitajalta sai maksusitoumuksen ainoastaan silmälääkärille optikkoliikkeeseen. Lasit olisi maksimissaan maksanut 190 euroa. Näin yh-äitinä säihkädin ja aionkin käydä Specsaverilta kyselemässä. Kelan sivuilta luin että toimeentulotuen asiakkaile korvataan myös silmälasit, mutta ei muille. Ajattelin vielä koululta kysästä, mutta jos oikein olen ymmärtänyt, niin Helsingissä ei korvata silmälaseja.
 

Yhteistyössä