lapselta meni karkkipäivä kun mm.satutti sisarustaan, onko oikein pitää rangaistuskesta kiinni?

  • Viestiketjun aloittaja "niisku"
  • Ensimmäinen viesti
"niisku"
-takana on isän pois muutto yhteisestä kodista. ja isä on enempi pitänyt yhteyttä tosieen lapseen kuin tähän toiseen.

lapsi suuttui ja tönäsi sisarsutaan ja potkaisi tätä.

periaatteessa mun on helppo pitää kiinni rangaistuksesta,mutta nyt vähän mietityttää,olinko liian ankara kuitenkin? juuri on elämä mullistunut ja lapsillekkin se on kova pala
 
Kyllä rangaistuksesta ois hyvä pitää kiinni jotta lapsi oppii. Mutta käsittelettekö muuten niitä tunteita mitä isän poismuutto jne herättävät? Eli miten tuohon vastataan että lapsi purkaa tunteitaan vaikka sitten väärällä tavalla.
 
Kyllähän tuo muutos on todella iso ja varmasti vaikuttaa lapseen ja tämän käyttäytymiseen vielä jonkin aikaa. Väärinhän lapsi silti teki, ja totta kai lapselle pitää opettaa että töniminen tai potkiminen ei ole missään olosuhteissa mitenkään enemmän hyväksyttävää - ei, vaikka isä onkin juuri muuttanut pois kodista, eikä yhteyttäkään oikein pitänyt. Lapsen pitää oppia, että töniminen ja potkiminen eivät ole tapoja, joilla noita asioita selvitellään tai parannellaan, vaan ne hoidetaan sitten toisin ja aikuisten avustuksella.

Tietysti lasta pitää ymmärtääkin. Eli jos nyt vaikka pidätkin tuon "rangaistuksen" voimassa, niin voithan sitten muuten tarjota hänelle tavallista enemmän syliä, seuraa, juttelua, jne. Minkäs ikäinen lapsi muuten on?
 
"vieras"
Ehkä tuon voisi "unohtaa" ja kun lapset muistuttaa, niin sitten sopia joku pienempi rangaistus tilalle. Esim. 5 min jäähyä. Jos on pieni lapsi, niin parempi on rangaistus, joka toteutuu heti tilanteessa eikä pitkän ajan kuluttua.
 
konservatiivitaavi
Mä pitäisin kiinni.Oli tilanne mikä hyvänsä,se ei oikeuta oman pahan olon purkamista väkivaltaan. Olettaen että lapsi on yli 5 vuotias.. Meillä palo karkkipäivä ala-arvoisesta käytöksestä kaupassa.
 
Mä en kannata sitä, että karkista tehdään niin iso asia. Karkki palkintona sekä karkin menetys rangaistuksena ja kiristysvälineenä. Mielestäni siinä annetaan liian iso arvo karkille. Mun lapsuudessa oli näin pienestä pitäen, ja opin että karkki on arvokas, tavoittelemisen arvoinen asia.
 
"vieras"
tottakai siitä rankusta pidetään kiinni, olet sen ehtinyt langettaa joten ei sitä enää peruta. Sulla menis totaalisesti uskottavuus tenavasi silmissä, olkoon minkä ikäinen tahansa.
 
"niisku"
no meillä menetetään karkkipäivä jos on jo peliaika mennyt ja satutetaan tai rikotaan jotain. mutta tällä kertaa se lipsahti suusta, olin jotenkin ajatellut että tämä rankka elämän muutos vaikuttaa ja yritän asettaa mutia rangaistuksia,että se lapselle täkein säilyis(niin ja karkkipäivä olis ollut tänään)
 
"niin"
Mä en kannata sitä, että karkista tehdään niin iso asia. Karkki palkintona sekä karkin menetys rangaistuksena ja kiristysvälineenä. Mielestäni siinä annetaan liian iso arvo karkille. Mun lapsuudessa oli näin pienestä pitäen, ja opin että karkki on arvokas, tavoittelemisen arvoinen asia.
olisiko raha parempi,tai tarrat yms vastaavat? odottelen vasta että pääsen kasvattamaan ;)
 
Alaikäinen
Tuskin se sun lapses halua mitään pahaa. Se vain joutu tunnekuohuja ja teki sen hetken mielijohteesta. Mut kerta oot sen rangaistuksen jo langettanut ja tänään se karkkipäivää oli niin antaa sit olla
 

Yhteistyössä