Lapsen kaverien "ruokkiminen"

  • Viestiketjun aloittaja Mep
  • Ensimmäinen viesti
tjaah
Tässä nyt ei varmaan yhtä totuutta ole olemassa.

Perheet ovat ruokakulttuureiltaan erilaisia. Isommassa perheessä ruokaa tehdään iso määrä, jolloin yhdelle tai kahdelle vieraalle voi olla helppokin lohkaista vähän syömistä. Kun taas yksinhuoltajavanhemman ja yhden lapsen perheessä ei ruokaa kannata tehdä kattilallista, vaan ruokaa tehdään juuri se määrä mikä on syöjiä. Enkä tällä tarkoita suinkaan sitä että suurperheellisten velvollisuus olisi ruokkia kavereita, kun taas pienperheellisten ei; halusin vain kuvata että tilanteita voi olla erilaisia.

Ruoan hukkaan heittäminen on myös moitittavaa; hukkaanheitettävää tulee tietysti niissä huusholleissa enemmän joissa tehdään aina vähän enemmän ruokaa kuin syödään. Joten ei tässä niin pyhäksi kannata itseään ylentää vaikka joskus jonkun lapsen kaverinkin on ruokkinut...

Itse aikanaan lasten ollessa pieniä pyrin syöttämään myös lasten meillä olevat kaverit. Asuimme haja-asutusalueella, jolloin yleensä tiesin jo ruokaa laittaessani montako syöjää on, kun kyläilyt oli pääsääntöisesti sovittu ennakolta. Tilanne olisi ihan eri jossain taajama-alueella, kun kavereita voi pyllähdellä ovesta miten sattuu. Joskus tosin tapahtui yllätyksiäkin, ja taisin ratkaista tilanteen olemalla itse syömättä (mikä ei ole hyvä eikä suositeltava ratkaisu, enkä ole siitä ylpeä, en vaan muutakaan keksinyt). Mutta kieltämättä, myös allergia-asiat kovin mietityttivät, ja nyt kun yksi lapsenlapsista vakavasti allerginen niin kyllä toivon että hänen kaveriensa vanhemmat eivät kovin tarjoa ruokia tälle lapsenlapselle, kun lapsi ei itse ihan vielä hahmota mitä saa syödä ja mitä ei.
 
Herätys todellisuuteen
Sekä äiti että isä voivat olla nälässä jotta lapsen kaveri saa mahansa täyteen.
Oletko sä ihan tosissasi. :O Ei ihminen voi jälleen kerran olla noin tyhmä!

En todellakaan ala olemaan nälässä toisten lasten takia, jokainen ruokkikoot lapsensa itse! Sairasta tuollainen ajattelu, että aikuisten pitää sitten olla nälässä jos kotona sattuu olemaan joku lapsen kaveri kylässä. Menkööt omaan kotiinsa syömään jos meillä ei silloin satu olemaan ruokaa tarjolla. Haloo!

Ja kuten jo aiemmin mainitsin niin opiskelevana yh:na sain välillä hyvä kun itselle ja lapselle ruuat ostettua niin ei siinä jumalauta ruokita vielä muitakin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Herätys todellisuuteen;30798686:
Oletko sä ihan tosissasi. :O Ei ihminen voi jälleen kerran olla noin tyhmä!

En todellakaan ala olemaan nälässä toisten lasten takia, jokainen ruokkikoot lapsensa itse! Sairasta tuollainen ajattelu, että aikuisten pitää sitten olla nälässä jos kotona sattuu olemaan joku lapsen kaveri kylässä. Menkööt omaan kotiinsa syömään jos meillä ei silloin satu olemaan ruokaa tarjolla. Haloo!

Ja kuten jo aiemmin mainitsin niin opiskelevana yh:na sain välillä hyvä kun itselle ja lapselle ruuat ostettua niin ei siinä jumalauta ruokita vielä muitakin!
Tai sitten aikuinen voi mennä sinne naapuriin syömään :LOL: Kyllä kaikkien pitää saada masuun ruokaa jotta jaksaa.
 
  • Tykkää
Reactions: (Laura)
Herätys todellisuuteen
Tai sitten aikuinen voi mennä sinne naapuriin syömään :LOL: Kyllä kaikkien pitää saada masuun ruokaa jotta jaksaa.
Mitähän minunkin opiskeluista olisi tullut jos olisin ollut syömättä muutaman päivän tai vaikkapa vain yhdenkin päivän. Varmasti tehokasta opiskelua ja hienosti olisi jatkanut pitkät päivät. Siihen vielä lisäksi vielä työt viikonloppuna ja kotitehtävien tekeminen, tentteihin lukeminen. Saati työssäoppiminen fyysisessä työssä vatsa tyhjänä.
 
hurmaavaa
Ihana keskustelu :D Mä itse tarjoan välipalan meillä kyläileville, laitan pöytään valmiiksi enkä päästä kaapeille edes omia lapsia silloin valitsemaan. Tilanne varmaan muuttuu, kun lapset kasvaa, jos en jotain halua syötävän, niin sanon lapsille et sitä ei sitten syyä. Ruuan tarjoan jos joku on meillä ruoka-aikaan. Mä en koskaan oo suunnitellu ruokia etukäteen, kaivelen jääkaappia tai pakastinta ja sieltä valitsen mitä teen, joten on helppo jättää "kappaletavarat" toiselle päivälle ja vääntää vaikka kastike ja perunat jos kyläilijä haluaa syödä.

Silti ymmärrän täysin jos joku ei halua ruokkia vieraita, ruokin mielelläni omat lapseni kotona. En koskaan kyläpäivinä oleta lasten saavan ruokaa/välipalaa kylässä.

Niin ja emme asu asutusalueella, mutta nopean pyörämatkan päässä kuitenkin, eli lapseni eivät ehdi kuolla nälkään tai tuupertua matkalle jos heitä ei kylässä ruokita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Herätys todellisuuteen;30798699:
Mitähän minunkin opiskeluista olisi tullut jos olisin ollut syömättä muutaman päivän tai vaikkapa vain yhdenkin päivän. Varmasti tehokasta opiskelua ja hienosti olisi jatkanut pitkät päivät. Siihen vielä lisäksi vielä työt viikonloppuna ja kotitehtävien tekeminen, tentteihin lukeminen. Saati työssäoppiminen fyysisessä työssä vatsa tyhjänä.
Tää on vähän sama kuin olisit lähdössä ulos lapsen ja sen kaverin kanssa. Kaverilla olisi hanskat kotona niin antaisitko omasi ja paleltuisit -20 asteen pakkasessa ilman hanskoja vai sanoisitko sille lapselle, että hae ne hanskas kotoa.
Häppäri paleltuisi, kun me muut ajattelisimme järjellä ;) Jos TAAS lapasia olisi monta paria niin ei tarvitsisi hakea tietenkään kunhan vaan palauttaisi ne käytön jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
btw: mulla oli tässä eilen koko päivän kolme lasta ja kyllä ne mun ruuat söi hedelmiä ja leipiä myöten. Vähän ketutti, kun piti ihan uudestaa miettiä ruuat ja alkaa kokaamaan vaikka ajattelin pärjääväni tiistaihin asti niillä ruuilla mitä olin tehnyt. En ihan tajunnut niiden vetävän noin paljon ruokaa.
 
hspsu
Ai että on itsekästä olla ruokkimatta lasten kavereita. no kavereita on lähes joka päivä ainakin kolme. kyllä se ihan oikeasti tulee kalliiksi ruokkia joka pvä kolme ylimääräistä Suuta, välipalaa annan kyllä.
 
huhhahhei
Sekä äiti että isä voivat olla nälässä jotta lapsen kaveri saa mahansa täyteen.
Miksi koko ajan oletat olevan yksi kaveri.Meillä on kuusi lasta ja monesti jokaisella voi olla kolmekin kaveria ja välillä enemmänkin,En todellakaan tarjoa parillekymmenelle lapselle ruokaa!Tekisitkö todellakin ruokaa(olsiiko edes aineksia) oman kahdeksan hengen päälle ylimääräiselle kahdellekymmennelle? Ei mulla todellakaan edes ollsi mitä tarjota.No puuroa ehkä.Vai teetkö jonkun Jeesuksen ihmeen ja ruokit väkijoukon kahdella kalalla ja viidellä leivälllä vai miten se nyt menikään.
 
"xxx"
Alkuperäinen kirjoittaja näin!;30799334:
Me suomalaiset olemme rikkaita ja silti jotkut tekevät mokomasta asiasta ongelman.
Itsekästä ja itsekästä. Kaikki eivät ole niin varakkaita. Aika kamalaa, jos joutuu omien lasten ruoan laadusta tai jostain muusta tinkimään sen takia, että kotona käy ylimääräisiä ruokittavia. Kun itse olin lapsi, lähinaapurilla oli lapsilleen tiukat säännöt ruoan suhteen. Ruokamäärät eivät riittäneet keskimmäiselle, joten keskimmäinen kävi meillä joka päivä syömässä. Se alkoi jo käydä lompakon päälle, joten äitini kielsi naapurin lapsen ruokkimisen, mutta tein sitä salaa. Varallisuus oli molemmissa perheissä samaa luokkaa, mutta naapuri panosti tupakkaan eikä lasten ruokaan. Onko nyt niin, että "varakkaassa Suomessa" yksilön tyhmyys tai moraalittomuus lankeaa naapureiden harteille?

Itse varmaan antaisin naapurin lasten syödä meillä, jos olisi vastaava tilanne, mutta en kyllä tuomitse kieltäytymistä.
 
Vieläkö joltain löytyisi tähän kommentoitavaa? Olen mielenkiinnolla lueskellut ketjua, todella erilaisia tapoja ihmisillä. Pahin ehkä oli tuo, että perheen pitäisi tyytyä vähempään tai olla syömättä voidakseen ruokkia vierasta lasta %-)
 
vieraaat
Vieläkö joltain löytyisi tähän kommentoitavaa? Olen mielenkiinnolla lueskellut ketjua, todella erilaisia tapoja ihmisillä. Pahin ehkä oli tuo, että perheen pitäisi tyytyä vähempään tai olla syömättä voidakseen ruokkia vierasta lasta %-)
Meillä ei Ruokita vierasta lasta.
Kaikki jotka käyvät tässä ovat tuttuja.
saavat mitä on tarjolla. En mieti asiaa hirveesti. Joten ei ongelmaa,
 
Meillä pidemmät välimatkat kavereille, joten vierailut eivät ole jokapäiväisiä. Omia lapsia on kuusi, joista osa vielä pieniä. Töistä palatessa enimmillään paikalla on ollut kymmenisen henkeä. Meillä on leipä- ja välipalavärkkejä varattuna kaappiin koululaisia varten ja niitä saa syödä kaverien kanssa. Viikonloppuisin teen isot annokset ruokaa, joita lämmittämällä mennään alkuviikko. Näin ollen mikäli yksi ruoka ei riitä, niin mahdollisesti on muuta ruokaa sitten lisäksi, jota lämmittää.
Pääsääntöisesti myös meillä tarjotaan ruokaa paikalla oleville. Toiveita ei kuitenkaan aleta täyttämään. Mikäli se kelpaa mitä tarjolla n, niin on tervetullut pöytään. Jotakin vieraille tarjotaan joka tapauksessa, kun ovat tulleet kyläilemään. Pitää kuitenkin huomioida, että meillä ne kaverit on suurimmaksi osaksi useamman kilometrin päästä.
 
E..
Kyllä mä miehenä siitä lähden, että jos tässä talossa on nälkäisiä lapsia, niin ruokaa saavat. Omia tai vieraita. Tuttuja tai tuntemattomia. Mä oon aikuinen mies ja pärjään syömättä tällä läskillä vaikka viikon. Hävetkää te, jotka ette nälkäiselle lapselle anna ruokaa :p
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"unna"
Kaverit saavat syödä jos haluavat. Se ei ole mistään pois. Muistan itse miten lapsena äiti pisti aina kysymättä mitään lautasen myös kaverille jos sattui joku olemaan paikalla. Minä jatkan samaa systeemiä.
 
pimelipom
Varmasti tilanteen mukaan tarjotaan ruokaa. Itseäni ihmetyttää murrosikäisen tytön kaveri kun aamusta iltaan on meillä, yöksi menee kotiin. Toisesta kaupungista tulee ja odottaa ruokailujen hoituvan meillä. No koko kaveria en tunne ja 5päivää söikin päivittäin mutta sitten mieheni suuttui ja sanoi topakasti ettei meillä voi aina syödä. Itse olisin vielä jatkanut tarjoilua mutta mieheni ehdottomuuden takia oli pakko pistää stoppi. Mietin, että onko kaverin perheessä kaikki kunnossa kun tuolla tavoin viettää aikaa meillä ilman kiirettä tai sitä, että vanhemmat odottaisivat kotiin syömään.
 

Yhteistyössä