Lapsen päivähoito, kun sisarus kotona

  • Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti
lapset kotihoidossa
[QUOTE="kotona";29816426]Hoida kaikki lapsesi kotona, jos itsekin siellä olet. Ne ovat sinun lapsiasi ja sinä niitä kasvatat. Voit ihan itse keksiä puuhaa heille, ota mukaan omiin askareihisi tms. Kerkii ne kavereita saada kun kouluun menevät.[/QUOTE]

Näin sen pitäisi mennä.
 
Mietin
Mietin ja pohdin etten ymmärrä miksei nuoret äidit voi hellittää vuodeksi. Vauvavuodesta ensinnäkin maksetaan, jotta voit jäädä kotiin hoitamaan sitä lasta eikä makseta sen takia, että jatkat töitä tai opiskelua. Samalla kun vietät ainutlaatuisen ja peruuttamattoman ajanjakson pienen ihmisen kanssa, niin menisikö se sisaruskin siinä? Mene ja tiedä.
 
  • Tykkää
Reactions: avojaloin
llll
Mietin ja pohdin etten ymmärrä miksei nuoret äidit voi hellittää vuodeksi. Vauvavuodesta ensinnäkin maksetaan, jotta voit jäädä kotiin hoitamaan sitä lasta eikä makseta sen takia, että jatkat töitä tai opiskelua. Samalla kun vietät ainutlaatuisen ja peruuttamattoman ajanjakson pienen ihmisen kanssa, niin menisikö se sisaruskin siinä? Mene ja tiedä.
Miksi kirjoitat vain nuorista äideistä? Itse olen 37 ja kyllä meidänkin ikäiset vielä voi opiskella. Olen hellittänyt ihan tarpeeksi ja lapset ovat takuulla saaneet enemmän aikaa olla kotona kuin siinä tapauksessa, että olisin mennyt kokopäiväisesti työelämään takaisin lasten syntymän jälkeen. Kokopäiväinen työssäkäyntini alkaa vasta sitten, kun tuo nuorimmainenkin on 2 vuotta, tuolloin esikoinen on jo lähes 5 eikä ole siis vielä kertaakaan ollut täyttä viikkoa hoidossa.
 
"Hömelö"
Mä en ymmärrä pätkääkään niitä jotka vie päiväkotiin kaksvuotiaitaan tai nelivuotiaitaan täysiks viikoiks että ite saa rauhassa vauvan kanssa hengailla himassa. Tai parhaassa tapauksessa olla yksinään kotona. Mutta opiskelu on ihan toinen juttu. Jos siis oikeesti opiskelee eikä vaan väitä niin ja todellisuudessa kahvittelee rauhassa ostarilla ja lueskelee kotona naistenlehtiä. Kertokaa mulle mitä pahaa on opiskelussa edes sen vauvavuoden aikana jos sen tekee sillon kun lapsi nukkuu? Ainakaan tässä keskustelussa kukaan ei ole tietääkseni vieny vauvaa päiväkotiin voidakseen opiskella. Kannattaa huomioida, ettei kaikilla ole varaa olla kotona ensin useempi vuosi hoitovapaalla ja heti perään opintovapaalla muutama vuos päälle. Ymmärrän erittäin hyvin, että mahdollisuuksien mukaan noita asioita yritetään vähän yhdistellä.
 
"aapee"
Mietin ja pohdin etten ymmärrä miksei nuoret äidit voi hellittää vuodeksi. Vauvavuodesta ensinnäkin maksetaan, jotta voit jäädä kotiin hoitamaan sitä lasta eikä makseta sen takia, että jatkat töitä tai opiskelua. Samalla kun vietät ainutlaatuisen ja peruuttamattoman ajanjakson pienen ihmisen kanssa, niin menisikö se sisaruskin siinä? Mene ja tiedä.
Vauvavuodesta maksetaan, koska hoidat vauvan kotona. Ei siitä esikoisesta mitään makseta (enintään jotain kymppejä).

Mulla nyt on se, että koska ei ole töitä, eikä koulupaikkaakaan, niin mitä järkeä olisi jäädä sitten vauvavuosien jälkeen työttömäksi ja sillon yrittää kouluttautua ja todennäköisesti näin kouluttamattomana saisin enintään pätkä tai osa-aikatöitä satunnaisesti. Kalliimpaa se yhteiskunnallekin niin on, että lapset hoidossa, kun teen välillä jotain töitä ja välillä opiskelen. Kestää myös paljon kauemmin aikaa kouluttautua. Mulla tavoitteena, että se yliopistopaikka odottaa sitten vauvavuosien jälkeen, kun nuorempi on 2. Ei tarvitse sitten sitä yhtä vuotta tai enempääkin odotella kotona työttömänä ja lukea pääsykokeisiin. Olisi myös tietysti vaikeampi lukea, jos aamut olisi töissä, iltapäivällä hoitaa lapsia ja pitäisi ajoissa nukkumaankin mennä. En ehtisi missään välissä lukea pääsykokeisiin tai vaikka lukea avoimen yliopiston opintoja.

Nyt voin olla suorittanut jopa sen kokonaisen yhden vuoden viidestä. Tietysti rahallisestikin näin on kannattavaa, niin ei tarvi opintolainaa ottaa niin montaa vuotta (toivottavasti ei ollenkaan, jos pärjätään muuten). Vuosi tuohon lisää työttömänä työttömyyspäiväraha+lapsen hoitomaksu (mitä nyt yhteiskunalle tonnin per lapsi eli meiltä paritonnia). Ehkä kuitenkin vähän halvempaa, kun nyt menee vaan tuon toisen maksu ja tuo työttömyyspäiväraha pois. Sekä tietysti vuoden opintotuet, kun en opiskele niin kauaa...sekä tietysti, jos pääsen heti töihin (todennäköistä), verotulot siitä ajasta.

Anteeksi sekavuus, mutta jos oikeasti jonkun mielestä yhteiskunnalle olisi kalliimpaa, että se äitiysloma käytetään hyödyksi, niin ihan toisinpäin.
 

Yhteistyössä