Lapsen päiväunista erimielisyyttä päiväkodissa, mitä teen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ellenin äiti:
Ihmettelen miksi ihmeessä aika monikin joutuu tappelemaan ja vaivaamaan päätään tämän asian takia?! Miksei päiväkodeissa jousteta ja kunnioiteta vanhempien toiveita? näin olisi kaikilla parempi mieli tai no ainakin lapsella ja vanhemmilla :)
Koska päiväkodissa on ryhmässä lapsia 12-21 ja eri perheistä, joaisen perhene yksilöllisiä toiveita ei voida huomioida. Jos haluaa yksilöllisempää hoitoa, niin hankkii hoitajan kotiin tai hoitaa itse :)

 
päiväkotitäti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellenin äiti:
Ihmettelen miksi ihmeessä aika monikin joutuu tappelemaan ja vaivaamaan päätään tämän asian takia?! Miksei päiväkodeissa jousteta ja kunnioiteta vanhempien toiveita? näin olisi kaikilla parempi mieli tai no ainakin lapsella ja vanhemmilla :)
Koska päiväkodissa on ryhmässä lapsia 12-21 ja eri perheistä, joaisen perhene yksilöllisiä toiveita ei voida huomioida. Jos haluaa yksilöllisempää hoitoa, niin hankkii hoitajan kotiin tai hoitaa itse :)


Olen samaa mieltä. Lisäksi minua kauheasti kavahduttaa ajatus, että te vanhemmat ajattelette meidän kahvitaukoa. Meillä on päivässä yksi tauko ja se on silloin kun lapset lepäävät tai nukkuvat. On paperihommia, suunnittelutöitä ja muuta tekemistä siihen lisäksi, kun he ovat sen 45 minuuttia leparissa. Siitä voit laskea päivittäisen kahvitauon pituuden. Lisäksi lapsia on enemmänkin kuin se yksi. Meillä valveillaolijat saavat nousta 45 minuutin lepoajan jälkeen. Kylllä kannattaa kotiin todella hoitaja palkata, ni9in asiat sujuu just eikä melkein. Enkä kyllä tiedä yhtään päiväkotia, jossa nukkarissa pakotetaan olemaan yli kaksi tuntia valveilla. Kertaakaan en yhdessäkään kommentissani ole sellaista hyväksynyt enkä hyväksy, mutta yli 3-vuoitaallekin pieni levähdys päivässä hiljaa satua kuunnellen on oikeasti tarpeellinen. Tervetuloa kaikki vanhemmat tutustumaan lapsenne päivään!
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotitäti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellenin äiti:
Ihmettelen miksi ihmeessä aika monikin joutuu tappelemaan ja vaivaamaan päätään tämän asian takia?! Miksei päiväkodeissa jousteta ja kunnioiteta vanhempien toiveita? näin olisi kaikilla parempi mieli tai no ainakin lapsella ja vanhemmilla :)
Koska päiväkodissa on ryhmässä lapsia 12-21 ja eri perheistä, joaisen perhene yksilöllisiä toiveita ei voida huomioida. Jos haluaa yksilöllisempää hoitoa, niin hankkii hoitajan kotiin tai hoitaa itse :)


Olen samaa mieltä. Lisäksi minua kauheasti kavahduttaa ajatus, että te vanhemmat ajattelette meidän kahvitaukoa. Meillä on päivässä yksi tauko ja se on silloin kun lapset lepäävät tai nukkuvat. On paperihommia, suunnittelutöitä ja muuta tekemistä siihen lisäksi, kun he ovat sen 45 minuuttia leparissa. Siitä voit laskea päivittäisen kahvitauon pituuden. Lisäksi lapsia on enemmänkin kuin se yksi. Meillä valveillaolijat saavat nousta 45 minuutin lepoajan jälkeen. Kylllä kannattaa kotiin todella hoitaja palkata, ni9in asiat sujuu just eikä melkein. Enkä kyllä tiedä yhtään päiväkotia, jossa nukkarissa pakotetaan olemaan yli kaksi tuntia valveilla. Kertaakaan en yhdessäkään kommentissani ole sellaista hyväksynyt enkä hyväksy, mutta yli 3-vuoitaallekin pieni levähdys päivässä hiljaa satua kuunnellen on oikeasti tarpeellinen. Tervetuloa kaikki vanhemmat tutustumaan lapsenne päivään!
Kuulostaa niin Venäjän mallilta - onneksi lapseni päiväkoti on TÄYSIN eriluokkaa. Tosin lapseni on jo 5 vuotias ja päiväunet hänelle ovat erittäin toivotut. Toiset vaan tarvitsevat sitä unta enemmän kuin toiset, miksi kaikki pitää laittaa niin samaan muottiin?
 
päiväkotitäti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotitäti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellenin äiti:
Ihmettelen miksi ihmeessä aika monikin joutuu tappelemaan ja vaivaamaan päätään tämän asian takia?! Miksei päiväkodeissa jousteta ja kunnioiteta vanhempien toiveita? näin olisi kaikilla parempi mieli tai no ainakin lapsella ja vanhemmilla :)
Koska päiväkodissa on ryhmässä lapsia 12-21 ja eri perheistä, joaisen perhene yksilöllisiä toiveita ei voida huomioida. Jos haluaa yksilöllisempää hoitoa, niin hankkii hoitajan kotiin tai hoitaa itse :)


Olen samaa mieltä. Lisäksi minua kauheasti kavahduttaa ajatus, että te vanhemmat ajattelette meidän kahvitaukoa. Meillä on päivässä yksi tauko ja se on silloin kun lapset lepäävät tai nukkuvat. On paperihommia, suunnittelutöitä ja muuta tekemistä siihen lisäksi, kun he ovat sen 45 minuuttia leparissa. Siitä voit laskea päivittäisen kahvitauon pituuden. Lisäksi lapsia on enemmänkin kuin se yksi. Meillä valveillaolijat saavat nousta 45 minuutin lepoajan jälkeen. Kylllä kannattaa kotiin todella hoitaja palkata, ni9in asiat sujuu just eikä melkein. Enkä kyllä tiedä yhtään päiväkotia, jossa nukkarissa pakotetaan olemaan yli kaksi tuntia valveilla. Kertaakaan en yhdessäkään kommentissani ole sellaista hyväksynyt enkä hyväksy, mutta yli 3-vuoitaallekin pieni levähdys päivässä hiljaa satua kuunnellen on oikeasti tarpeellinen. Tervetuloa kaikki vanhemmat tutustumaan lapsenne päivään!
Kuulostaa niin Venäjän mallilta - onneksi lapseni päiväkoti on TÄYSIN eriluokkaa. Tosin lapseni on jo 5 vuotias ja päiväunet hänelle ovat erittäin toivotut. Toiset vaan tarvitsevat sitä unta enemmän kuin toiset, miksi kaikki pitää laittaa niin samaan muottiin?
huoh! siitä sitten päättäjille valituskirjelmää väsäämään. Kai tiedät, ettei meillä hoitajilla ole varaa OIKEASTI vaikuttaa arjen asioihin ohi johtajan yms. Talossa talon tavalla ja tuo nyt varmaan on aika usean talon tapa! Mutta hienoa, jos sinun lapsesi tarhassa on tämä aivan ihan vapaan kasvatuksen malli. :) Ja Voitko kirkkain silmin väittää, että lepariin ei tarvitse lapsesi päiväkodissa mennä lasten edes satua kuuntelemaan? Tähän haluaisin vastauksen , kiitos! :)
 
yks. pph
Vanhempien toiveista "pidän hereillä" vaikka 1-vuotiasta, mutta kenen etua se palvelee? Ei lapsen ainakaan! Onneksi suurin osa vanhemmista ymmärtää, että päiväunet ovat lapsen aivojen kehitykselle välttämättömiä! En tarkoita nyt isompia lapsia, mutta kyllä alle 3v. vielä tarvii päiväunet. Ja osa isoimmistakin hyötyy aivan selvästi päiväunista, muuten on kotiin lähetettävä kiukkuinen, keskittymätön ja väsynyt lapsi!
 
Sarkka
Löysin tämän ketjun jo sen vähän hiivuttua, mutta kirjoitan kuitenkin kommenttini minäkin, kun aihe on niin koskettava - omakohtaisesti, arvatenkin.

Olen tehnyt sellaisen havainnon, että päiväunien puolestapuhujissa (siis niissä, joitten mielestä ainakin alle kolmivuotias EHDOTTOMASTI tarvitsee päiväunet) ei ole henkilöitä, joitten omat lapset nukuttujen päiväunien vuoksi valvovat ja valvottavat koko perhettä iltaisin vähintään yhteentoista, ja itkevät sitten aamulla väsymystään, kun on pakko herätä esim. seitsemältä. Vai olenko väärässä?

Meillä 2,5 vuotias on ollut AINA huono päiväunien nukkuja. Poika oli kotihoidossa 1 v 8 kk. Vajaan vuoden verran sain hänet nukkumaan tunnista kahteen tunnin päiväunet sitkeällä yrittämisellä, useimmiten nukuttaen hänet parvekkeelle. Jossain vaiheessa hän ei enää suostunut nukkumaan vaunuissa (tai olemaan niissä muutenkaan pitkällää edes työnnettäessä, vaan huuto oli hirveä) ja tämän myötä päiväunien nukkuminen loppui kokonaan. Olen yrittänyt nukuttaa poikaa sisällä parhaimmillaan kaksi tuntia, ilman toivottua tulosta. Lopetin turhan yrittämisen, kun en sitä enää jaksanut, eikä siitä ollut seurauksena kuin riitaa lapsen kanssa. Ilman päiväunia poika nukahti illalla klo 21 - 21.30 ja heräsi aamulla omia aikojaan 7.30 - 08.

Päiväkodissa poika nukkuu tunnista kahteen tuntiin kestävät päiväunet, mutta nukahtaminen on huonoa. Usein kuulemma sängyssä pyöriessä menee melkein tuntikin. Joinakin päivinä hän ei nukahda, ja silloin pitää vain levätä sängyllä. Tätä lepoaikaa kertyy tunnista puoleentoista, vähän riippuen nukuttajasta ja tilanteesta. Lepoaika on mielestäni ihan paikallaan, mutta kohtuullisen pituisena. Puoli tuntia riittäisi, sillä alkuperäinen ajatus ei kai kuitenkaan ole ollut rangaista "tottelematonta" lasta makuuttamalla tätä sängyllä tunteja, vaan vain saada hänetkin lepäämään jollain tavalla. Päivinä, joina poika ei nuku päiväunia vaan vain lepää, hän menee nukkumaan 21.30 mennessä, mikä on meillä jo luksusta.

Kun poika nukkuu päiväunet tarhassa, hän nukahtaa kotona klo 22.30 - 23.30. Olen opiskelija, samoin isä, ja meillä olisi iltaisin koulutehtäviä tehtävänä.Itse teen ne joko puolilta öin lapsen nukuttua, tai jossain välissä hätäisesti koululla (jos väli löytyy), tai jätän tekemättä. Aamulla herään ennen seitsemää ja herätän pojan, joka on pahalla päällä, itkee ja valittaa väsymystä. Sama tunnelma on kieltämättä äidilläkin. Univelkaa on ja paljon.

Olen miettinyt, että kun lastentarhassa on työntekijäpula, jonka vuoksi niitä lapsia, jotka eivät päiväunia nuku, ei voida pitää leikkimässä eri tilassa, niin eikö kaikista ryhmistä yhteensä pystyttäisi keräämään nukkumattomat lapset yhteen tilaan ja järjestämään heille valvoja, vaikka vuorotellen eri ikäisten ryhmästä? Sovittaisiin, että tässä tilassa ja tilanteessa leikkiminen olisi ns. hiljaista tekemistä, eli esimerkiksi piirtämistä, palapelien tekoa ja kirjojen katselua. Tällöin valvojaksi riitäisi ehkä yksi hoitaja, sillä olen ymmärtänyt, että päiväunia nukkumattomia on kuitenkin pieni vähemmistö. Korjatkaa, jos olen väärässä. Samaan tilaan tuotaisiin myös ne lapset, jotka yöunien turvaamisen vuoksi saavat nukkua vain lyhyet päiväunet.

Sitten vielä yksi asia. Mielestäni se, että lapsi saadaan päiväkodissa syönnin jälkeen (maha täynnä), hämärässä ja toisten lasten esimerkin sekä enemmän tai vähemmän tiukan painostuksen jälkeen nukkumaan päiväunet (vaikkapa tunnin sängyllä pyörimisen jälkeen, kuten meidän lapsen kolhdalla), ei ole todiste siitä, että lapsi tarvitsisi päiväunet. Miksikö ei? Siksi, että lapsen iltanukahtamisensa venyy päiväunien vuoksi puolille öin. Jos päiväunien tarvetta olisi, eivät nukutut tunnit olisi poissa lapsen yöunesta.

Ymmärrän, että työ päiväkodeissa on raskasta, eikä henkilökuntaa ole riittävästi, mutta myös vanhemman osa on raskas, kun yöunet jäävät jatkuvasti liian vähiin, pitäisi jaksaa töissä tai koulussa. Kiistelyn sijasta energia voitaisiin käyttää siihen, että yritetään tosissamme etsiä sekä koteja, että tarhaa mahdollisimman hyvin palvelevat toimintatavat myös tässä päiväuniasiassa.

Aurinkoista ja energistä kevättä kaikille!
 
hoitsu
On hyvä jos pystyy herättämään lapsen tunnin unien jälkeen varsinkin jos unet riittävät . Kokemusta on jonkin verran, toisten herättely sujuu hyvin ilman ongelmia joidenkin kohdalla joutuu herättämään pakolla itkun kanssa ja lapsi on kiukkuinen ja väsynyt seuraavan tunnin pari ja joidenkin kohdalla herättely aíheuttaa sellaisen itkun ja huudon että muut unia tarvitsevat heräävät siihen.
Meillä mennään lapsen mukaan jos herättely on vaikeaa ja lapsi selkeästi tarvitsee pidemmät unet niin asiasta keskustellaan vanhempien kanssa ja yritetään löytää kompromissi joka tyydyttää kaikkia.
 
lto
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
on ihan mahdoton, tarvitsee aikuisen vierelleen eikä heillä riitä resurssit siihen että yhden vieressä ollaan kunnes nukahtaa.


Laittoivat lopulta meidän lapsen häkkisänkyyn huutamaan kun ei muu auttanut, eihän siinä sitten muut lapset saaneet unta...
:eek:

nyt täytyy sanoa kyllä että onpa siinä ollut epäammattimaisia ja taitamattomia kollegoja asialla. :( mulla on kohtuullisen pitkä työura takana, eikä vielä kertaakaan ole ollut ongelma "olla yhden vieressä siihen kunnes nukahtaa". sitähän meidän työ on, herranen aika! nukkarissa tehdään järjestelyt sen mukaan että kenen vieressä on oltava ja lähes aina mulla on kummallekin kädelle oma silitettävä ja hyvin on mulla aikaa siinä istua kunnes nukahtavat. meillä nämä on yleensä näitä pikkuruisia 1-vuotiaita. :heart:

yksin häkkisänkyyn huutamaan?? toi kuulostaa jo kauhealta. :( huutajiakin olen tavannut ja jos huuto on todella kestänyt viikkotolkulla ja häirinnyt muiden unta niin sitten on huutajat siirretty toiseen tilaan oman aikuisen kanssa nukkumaan. muttei todellakaan mihinkään häkkisänkyyn. :headwall: näin muuten voitaisiin hyvin menetellä myös niiden kanssa, jotka eivät pitkiä unia nuku/tarvitse: toiseen huoneeseen nukkumaan, joku väliovi auki kun ovat nukahtaneet ja hyvin pystyy vahtimaan vaikka yksikin ihminen kahta nukkumishuonetta.
 
lapsen etu
Alkuperäinen kirjoittaja Vaike asia:
Itse en ole koskaan ymmärtänyt, että lapsia herätellään kesken unien, koska niillä unilla on tarkoituksensa. Meillä ulkoiltaisi ja puuhattaisi kotona iltapäivällä niin, että uni tulisi myös illalla ajoissa...ja näin on myös tehty. Toivottavasti teidänkin kohdalla löytyy sopiva ratkaisu asiaan.
Tätä näkökulmaa on monen huoltajan vaikea ottaa vastaan, pitkän työpäivän jälkeenkin on elettävä varhaiskasvatusikäisen lasten kodin arkea, syöttää, juottaa, ulkoiluttaa omat lapsensa ihan itse , ennen kaikkea olla läsnä lapselle illalla kotona, niin varmasti tulee väsy illalla. Lapsi osaa vaatia aikaa nukkumaan mennessä, jos ei ole sitä aiemmin saanut, huoltajahan suorastaan tarjoaa sitä mennessään maate lapsensa viereen, me äidit ja isät oletamme, että muutama minuutti lapsen vieressä ennen nukahtamista korvaa läsnäolon puutteen, anna aikaa joka ilta ja ole aikuinen. Ryhdistäytykää ottamaan vastuunne lapsen arjesta, älkää koko ajan menkö ja hakeko elämyksiä, suurin elämys lapselle on olla kotona ja vanhempien lähellä kotona, pihalla, kentällä, puistossa, samalla saatte itse virkistäytyä. Päiväkotipäivä on pitkä, ei päiväkotilapsi tarvitse enää leikkikavereita illalla.Päivähoidossa ei eletä talouden tai työelämän ehtojen mukaan, vaan tuetaan lapsen kehitystä päivähoitopäivän aikana. Kannattaa ottaa palaute ja ohjeita vastaan päivähoidon ammattilaisilta ja kantaa vastuunsa huoltajana
 
suoraa, mutta rakentavaa

Laajenna näkökulmaasi äitinä ja huoltajana. Se, että päivähoidossa ei tehdä niinkuin jokainen perhe toivoo, on juuri sitä perheen kunnioitusta ja joustoa. Jos se ei ole sinun mielestä sitä teidän perheelle, se on sitä jotakin toiselle perheelle, ehkäpä suuri sinun lapsesi ryhmässä. Päivähoidossa ollaan tietoisia näkökulmastasi jos olet sen tuonut julki, mutta tuetaan lapsesi kehitystä sen perusteella, mitä nähdään ja havainnoidaan. Lapsesi käytös, aktiivisuus, osallistuminen, vuorovaikutus näkyy päivähoidossa mahdollisesti erinnäköisenä kuin kotona oman perheen parissa. Siellä hoidetaan lapsiryhmiä ja jokaisen lapsen perhe on tuonut esille omat toivomuksensa mm nukkumisen suhteen. Voit uskoa, että useakin perhe toivoo lapselleen tasapainoista, turvallista ja levollista päiväkotipäivää. Sellainen se ei ole jos siellä pidetään hereillä, herätellään tai kannatellaan liian väsynyttä lasta. Nukkuminen/lepääminen -näkökulma on lapsen edun mukaista ja päivähoidon hyvät kriteerit haastavat monenkin vanhemmuuden kasvuun, se ei ole koskaan ollut helppoa. Tunnet vain oman lapsesi ja sen miten lapsesi regoi väsyneenä, syvästä unesta herättämisen jne , mutta et tiedä muiden lasten reagointia. Tässä jos missä tarvitaan yhteisnäkemystä ja päivähoidon kunnioitusta, pyydä perustelut siitä, miksi lastasi ei pidetä hereillä päivähoidossa ja valmistaudu avoimesti kuulemaan korjattavat asiat arjessasi. Se on kunnioitusta ja avointa vuorovaikutusta. Jos syy on pelkästään kahvitauot, työnjohdossa on vikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellenin äiti:
Ihmettelen miksi ihmeessä aika monikin joutuu tappelemaan ja vaivaamaan päätään tämän asian takia?! Miksei päiväkodeissa jousteta ja kunnioiteta vanhempien toiveita? näin olisi kaikilla parempi mieli tai no ainakin lapsella ja vanhemmilla :)
Koska päiväkodissa on ryhmässä lapsia 12-21 ja eri perheistä, joaisen perhene yksilöllisiä toiveita ei voida huomioida. Jos haluaa yksilöllisempää hoitoa, niin hankkii hoitajan kotiin tai hoitaa itse :)
 

Yhteistyössä