Lapsen Peräsuolen varjoainekuvaus?

  • Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti
myymä
KErtokaa kokemuksia minkäikäiselle teillä tehty?

Tuossa ohjeessa lukee, että "Tutkimuksessa tarvittava barium- varjoaaine valutetaan peräaukon autta ohuella letkulla peräsuoleen. Potilasta käännetään eri asentoihin ja samalla otetaan röntgenkuvat."

MEillä on 3 vuotias menossa, miten tuon ikäinen "pärjää" tuossa tutkimuksessa?
onko se varjoaineen laitto kivuliasta?

 
myymä
Alkuperäinen kirjoittaja p02t04:
Miksi tälläinen tutukimus tehdään? suolioireista allergiaako?
Pitkän ummetuksen takia. tytöllä ollut lähes koko ikänsä paha ummetus. NYkyään jo niin paha että kakka tulee vain kerran viikossa ja sekin peräruiskeen, veren ja huudon kera :(

Lääkekuureja käytetty jo aivan liikaa..
 
Eltsu
Miten tuollainen tutkimus tehdään lapselle. Onko poika vai tyttö? Minulle ei alettu tehdä tuota, kun ei ollut varmuutta yritänkö vielä joskus lasta. Minulle sanottiin, ettei voi olla varma ettei se vahingoita munasoluja.
 
Esikoiselle on tehty tuo aikanaan ihan samasta syystä. Rupesi jo tulemaan verta kakatessa kun peräsuolesta ilmeisesti meni jo seinämää rikki niin lekuri passitti samantien lähetteen ko. tutkimukseen. Erittäin epämiellyttävä lapselle ja omani oli silloin 5-vuotias ja aivan paniikissa. Onneksi äiti sai olla vieressä, mutta ensin eivät edes meinanneet päästää minua mukaan. Kivuton kuitenkin.
Tuon episodin seurauksena kuitenkin kaikkineen rupesi pikkuhiljaa normalisoitumaan tilanne. Meillä kyse oli pitkältikin vielä panttaamisesta ja ummetuskierteestä siitä johtuen.
 
myymä
Alkuperäinen kirjoittaja Lynx:
Esikoiselle on tehty tuo aikanaan ihan samasta syystä. Rupesi jo tulemaan verta kakatessa kun peräsuolesta ilmeisesti meni jo seinämää rikki niin lekuri passitti samantien lähetteen ko. tutkimukseen. Erittäin epämiellyttävä lapselle ja omani oli silloin 5-vuotias ja aivan paniikissa. Onneksi äiti sai olla vieressä, mutta ensin eivät edes meinanneet päästää minua mukaan. Kivuton kuitenkin.
Tuon episodin seurauksena kuitenkin kaikkineen rupesi pikkuhiljaa normalisoitumaan tilanne. Meillä kyse oli pitkältikin vielä panttaamisesta ja ummetuskierteestä siitä johtuen.
Kiitos tästä kirjoituksesta. Meillä isä menee mukaan koska itse en lmeisesti raskauden takia saa mukaan mennä... (?) mutta kyllä sydäntä jo valmiiksi raastaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lynx:
Esikoiselle on tehty tuo aikanaan ihan samasta syystä. Rupesi jo tulemaan verta kakatessa kun peräsuolesta ilmeisesti meni jo seinämää rikki niin lekuri passitti samantien lähetteen ko. tutkimukseen. Erittäin epämiellyttävä lapselle ja omani oli silloin 5-vuotias ja aivan paniikissa. Onneksi äiti sai olla vieressä, mutta ensin eivät edes meinanneet päästää minua mukaan. Kivuton kuitenkin.
Tuon episodin seurauksena kuitenkin kaikkineen rupesi pikkuhiljaa normalisoitumaan tilanne. Meillä kyse oli pitkältikin vielä panttaamisesta ja ummetuskierteestä siitä johtuen.
Kiitos tästä kirjoituksesta. Meillä isä menee mukaan koska itse en lmeisesti raskauden takia saa mukaan mennä... (?) mutta kyllä sydäntä jo valmiiksi raastaa...
Joo, raskaana ollessasi et varmastikaan saa mennä, koska röntgenissä tuo tehtiin ja minultakin kyseltiin tarkasti raskauden mahdollisuutta.

 
Eltsu
Vaan minulle sanottiin, että jos vielä joskus aion hankki lapsia, tuota tutkimusta ei tehdä. Koska kukaan ei kuulemma voi taata, ettei se vaikuttaisi jotenkin munasoluihin. Eikä sitä tutkimusta sitten minulle tehtykkään.
 
meidän lapselle tehtiin peräsuolen tähystys ja ikää oli jotain 1-v. Tytölle annettiin vähän rauhoittavaa (ei kuitenkaan nukutettu kokonaan) Tosi hienosti osasivat rauhoitella tyttöä ja tyttö olikin tosi reipas ja pysyi paikoillaan rauhallisena
 
vieras
Varmaan on kurjaa... mut jos lapsella on ollut jo kauan vaikeuksia kakkaamisen kanssa, niin varmaan hän ymmärtää, että nyt pitää tutkia vähän sitä, mistä se johtuu, että aina sattuu kakkaaminen, ja auttaa, että ois asiat hyvin. Kyllä ne varmaan tarvittaessa antaa pienen esilääkityksen, ja yleensä aika kilttejä ja taitavia ovat lasten kanssa.
 
kokenut
Alkuperäinen kirjoittaja Eltsu:
Vaan minulle sanottiin, että jos vielä joskus aion hankki lapsia, tuota tutkimusta ei tehdä. Koska kukaan ei kuulemma voi taata, ettei se vaikuttaisi jotenkin munasoluihin. Eikä sitä tutkimusta sitten minulle tehtykkään.
Onpa outoa! Mulle tehtiin just kuukausi sitten eikä kyllä maininneet mitään moisesta. Sitä tosin jankkasivat moneen kertaan että eihän ole mahdollista että olisin SILLÄ HETKELLÄ raskaana tai SIINÄ KUUSSA yrittämässä raskautta!

Ja ap:lle: mua ei ainakaan sattunut se tutkimus, ainoastaan se on hirveän noloa kun piti ponnistella niitä mömmöjä pois lääkärin tuijottaessa... Noin pieni lapsi ei varmaan niin häpeile vielä!
 
Eltsu
Kysyin vielä, että kuinka kauan pitäisi olla yrittämättä raskautumista. Ja sanottiin, että ei ajalla ole merkitystä, vaan että jos ylipäätään vielä aion tulla raskaaksi, tutkimusta ei mielellään tehdä. Ja sekin sanottiin ettei tuota yleensä tehdäkkään kuin reilusti yli nelikymppisille. Ihan siinä kävi lääkärikin asiasta juttelemassa.
 
kokenut
Alkuperäinen kirjoittaja Eltsu:
Kysyin vielä, että kuinka kauan pitäisi olla yrittämättä raskautumista. Ja sanottiin, että ei ajalla ole merkitystä, vaan että jos ylipäätään vielä aion tulla raskaaksi, tutkimusta ei mielellään tehdä. Ja sekin sanottiin ettei tuota yleensä tehdäkkään kuin reilusti yli nelikymppisille. Ihan siinä kävi lääkärikin asiasta juttelemassa.
Mä en kyllä nyt ymmärrä ollenkaan... Kun ei mulle tosiaan ole mitää tälläisestä mainittu ja lähete oli ihan suolistokirurgilta ja tutkimuksen teki röntgenlääkäri että tietoa heillä varmasti aiheesta olisi ollut.
 
näin meillä
Meidän tytölle tehtiin 2-vuotiaana.Ei annettu rauhoittavia eikä nukutettu.Suoleen laitettiin n.3 dl sitä mömmöä,sitten kuvattiin 20 min,ja piti olla ihan liikkumatta.5 ihmistä piti pikkuista kiinni,pelottihan tuo.Tytöllä myös vuosien ummetus,microlaxilla kakatus 2xvko,tarkat ruokavaliot ja jatkuva levolac. Vaiva jatkuu edelleen,ei vieläkään ole syytä saatu selville,vaikka tyttö jo 9v.(nykyään ei ole enää lääkkeitä,ruokavaliolla pärjätään,joskus paremmin ja joskus huonommin.)
 
vierailija
Esikoiselle on tehty tuo aikanaan ihan samasta syystä. Rupesi jo tulemaan verta kakatessa kun peräsuolesta ilmeisesti meni jo seinämää rikki niin lekuri passitti samantien lähetteen ko. tutkimukseen. Erittäin epämiellyttävä lapselle ja omani oli silloin 5-vuotias ja aivan paniikissa. Onneksi äiti sai olla vieressä, mutta ensin eivät edes meinanneet päästää minua mukaan. Kivuton kuitenkin.
Tuon episodin seurauksena kuitenkin kaikkineen rupesi pikkuhiljaa normalisoitumaan tilanne. Meillä kyse oli pitkältikin vielä panttaamisesta ja ummetuskierteestä siitä johtuen.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/102821/Herranen_Esa.pdf
 

Yhteistyössä