Lapsen silmälasien hankinnasta

  • Viestiketjun aloittaja asiakaspalvelua
  • Ensimmäinen viesti
asiakaspalvelua
Meillä tyttö sai 4 v neuvolassa lähetteen silmälääkäriin ja tuli lasit. Oli paljon miinusta (-5,5 ja -6) + hajataittoa ja karsastusta. Olihan kalliit lasit, Noihin piti sitten saada ns. valtava-tukea.

Voihan vee, miten kävi niiden lasien kanssa. Lasit maksoivat vähän vajaa 400 e. Liikkeessä oli sitten laitettu sellaista ohennusta ym. niihin, että yrittivät periä noin 330 e niistä! Siis että linsseistä ei olisi korvattu mitään, vain se 70 e mikä sangoista korvataan!

Omasta mielestämme sovittiin siis, että kovapinnoite menee omasta pussista + sangoista omavastuu... ei koko hela hoito.

Sanoin aika tiukasti, että mitä mieltä olen tuollaisesta "asiakaspalvelusta", että kun asiakas ohjataan neuvolasta tiettyyn liikkeeseen (Jumbon Silmäasema) sen takia, että se on liike, josta saa tämän valtava-kuntoutustuen (sopimusliike) ja että siellä osataan neuvoa tämä valtava-asia asiaa tuntemattomille (kuten meille), niin sitten tehdään näin, kun ei ekakertalainen ymmärrä vahtia itse, että mitä tehdään. Me ei todellakaan tiedetty tuota systeemiä etukäteen, hyvin heikoin tiedoin neuvolan lähetteellä sinne mentiin.

Optikko (toinen kuka teki tilauksen) rupesi sitten soittelemaan sinne sun tänne, ja lopun kaiken saimme ne 263 hintaan ja 2 koteloa kaupan päälle (toinen kotiin ja toinen päiväkotiin). Silti enemmän maksua kuin odotin. Laskin siis alunperin, että tulee 115 + jotain 60 e itselle maksettavaa.

Ja päätettiin kyllä, että ikinä ei enää oteta laseja tuolta, koska asiakaspalvelu oli noin surkeaa. Siinä päätöksessä oli nimittäin yllättäen muunkin ketjun sopimusliikkeitä, joista voi ottaa, jos haluaa tuen (instrun tai nissenin, en muista enää). Ensi kerralla käydään vaan lekurissa tuolla ja anotaan se tuki itse + odotetaan päätöstä (sen liitteenä on ne sopimusliikkeet). Ja otetaan sitten jostain muualta jatkossa + myös mun ja miehen lasit. Ja vahditaan, mitä niihin yritetään laittaa.

Itse laseihin totuttelu on mennyt hyvin, ja selvästi näkee niillä hyvin/paremmin kuin ennen ja pitää mielellään . Mutta pelkään, että päiväkodissa niitä ei vahdita ja kun riisuu ne esim. kypärämyssyn takia ja laskee johonkin, niin joku muu istuu/astuu päälle, ja ne on siinä. Täytyy ottaa selvää, onko kaupungilla jotain vastuuta noissa tilanteissa, koska meidän kotivakuutus ei päiväkotiin ulotu.

Luultavasti saa uudet lasit jo ensi vuonna, joten silläkin 400 e on vähän liikaa...
 
ap
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;220;4725;59467;4801

Pitää olla sairaus, pelkkä näön heikkeneminen ei ole sitä. Neuvolasta sanottiin.

Tuommoisilla lukemilla lasit ovat kalliit, kuten aikuisillakin.
 
s
No tuosta Valtava-tuesta en osaa sanoa, mutta oman kokemukseni mukaan Silmäasema on muutenkin kallein ja perii valtavia hintoja juuri tuosta linssien käsittelyistä. itse ostin yksiteho lasit silmäasemalta ja maksoivat 500e, siskon miehen pojalle yksiteho lasit maksoivat nissenillä 55e. Äitini osti muutama vuosi sitten silmäasemalta kaksiteholasit ja maksoivat n.800e ja nyt uudet lasit Nisseniltä samoilla ominaisuuksilla n.350e. Itse olen tullut siihen tulokseen että Silmäasemalta en enää yksiäkään laseja osta vaikka muuten olen sieltä suht hyvää palvelua saanutkin. Pikkusen liian isoja on nuo hintaerot muiden liikkeiden eduksi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja s:
No tuosta Valtava-tuesta en osaa sanoa, mutta oman kokemukseni mukaan Silmäasema on muutenkin kallein ja perii valtavia hintoja juuri tuosta linssien käsittelyistä. itse ostin yksiteho lasit silmäasemalta ja maksoivat 500e, siskon miehen pojalle yksiteho lasit maksoivat nissenillä 55e. Äitini osti muutama vuosi sitten silmäasemalta kaksiteholasit ja maksoivat n.800e ja nyt uudet lasit Nisseniltä samoilla ominaisuuksilla n.350e. Itse olen tullut siihen tulokseen että Silmäasemalta en enää yksiäkään laseja osta vaikka muuten olen sieltä suht hyvää palvelua saanutkin. Pikkusen liian isoja on nuo hintaerot muiden liikkeiden eduksi.
Syy ko. liikkeeseen menoon oli se, että neuvolasta sanottiin, että saa mennä vain tuonne 2 eri liikkeeseen (jumbo tai myyrmäki) ja tuo oli lähin. Ja jos haluaa saada korvausta, myös ne lasit olisi otettava sieltä.

Mutta lopun kaiken päätöksessä oli myös toinen ketju (nyt en muista, oliko se nissen vai intrumentarium, mutta päätöksessä oli lueteltu kaikki sopimusliikkeet).

 
salla
Alkuperäinen kirjoittaja asiakaspalvelua:
Oli paljon miinusta (-5,5 ja -6) + hajataittoa ja karsastusta.
Liikkeessä oli sitten laitettu sellaista ohennusta ym. niihin
sen kummemmin jupakkaa kommentoimatta ohennus kyllä kannattaa tuossa vahvuudessa. mulla itsellä on huonommassa silmässä -4 ja vaikka siina on mahdollisimman paljon ohennusta on reuna kuitenkin 0,4 cm paksu.

ja sitäpaisi kehykset saattavat asettaa vaatimuksia linssin paksuudelle, kaikkiin ei mahdu "paksu" linssi.
 
Valtava ei korvaa kuin ne määrätyt summat sangoista ja linsseistä. Meillä poika sai ekat lasit 1.5v sitten ja keväällä uudet. Keväällä määrätyt lasit olivat linssien takia kalliit koska olivat kakstehot. Mä ainakin olen ollut tyytyväinen Silmäaseman palveluun, kun ollaan siellä jouduttu asioimaan aika paljon (välillä suoristamassa sankoja yms.)
 
hei vaan
Hämmästelen vain sitä, miten lapsi on pärjännyt ilman laseja tähän saakka, kun on noin paljon ollut miinusta. Luulis maailman nyt näyttävän hieman erilaiselta nyt kun jopa näkeekin jotain. Hyvä niin :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja asiakaspalvelua:
Oli paljon miinusta (-5,5 ja -6) + hajataittoa ja karsastusta.
Liikkeessä oli sitten laitettu sellaista ohennusta ym. niihin
sen kummemmin jupakkaa kommentoimatta ohennus kyllä kannattaa tuossa vahvuudessa. mulla itsellä on huonommassa silmässä -4 ja vaikka siina on mahdollisimman paljon ohennusta on reuna kuitenkin 0,4 cm paksu.

ja sitäpaisi kehykset saattavat asettaa vaatimuksia linssin paksuudelle, kaikkiin ei mahdu "paksu" linssi.
Asiaa ei selitetty, vaan koko ajan puhuttiin, että loppusumma on aivan toista kuin se 400 e kun saa tuen.. eikä selvitetty, että tässä käy näin. plus nuo sangat olivat ainoat sopivan kokoiset sangat liikkeessä.

Mulla on lasit, -6 ja -7,5 ja ohennusta on. Ja ymmärrän että ohennus on varmaan hyvä juttu, mutta kun nuo lasit voi mennä uusiksi jo alkuvuonna/keväällä. Ja asiaa ei vaan selvitetty kunnolla.
 
vieras
meidän tyttö on aina saanut linssit ilmaiseksi, sangoista on korvattu vajaa 60 ja loput pitänyt maksaa itse. Mutta linsseissä ei kyllä mitään erikoisjuttuja ole, eikä ole tullut mieleen hommatakkaan
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hei vaan :
Hämmästelen vain sitä, miten lapsi on pärjännyt ilman laseja tähän saakka, kun on noin paljon ollut miinusta. Luulis maailman nyt näyttävän hieman erilaiselta nyt kun jopa näkeekin jotain. Hyvä niin :)
Joo hyvä kun huomattiin (tosin asiaa epäiltiin kotona, päiväkodissa ja neuvolassa ei osannut sanoa kuin isoimman rivin).

Hyvin on pärjännyt sokkona, eli osaa jo lukea muutamia sanoja, kirjoittelee, osaa numerot jne. Ja liikunnallisesti ja hienomotoriiksassa hyvä. Ei siis kovin jälkeen jääneen oloinen, eikä kömpelö.

Nyt on innoissaan, kun kaikki kuulemma näyttää eriltä ja hyvältä :).

 
En itselleni osta yksiäkään laseja ilman ohennusta (joka tietty on kallista). Enkä lapsellenikaan. On kuitenkin painossa erittäin suuri ero. Ja tietty noi kovapinnoitteet päälle.

Mutta silmälasitkin ovat sellainen juttu, että tottakai kannattaa vertailla hintoja eri kauppojen välillä. Kun niissä on niitä tarjouksia vähän väliä. Pyydetään halutusta mallista hinta ja käydään toisessa vertailemassa hinta. Päätetään kumpi otetaan, jne..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meidän tyttö on aina saanut linssit ilmaiseksi, sangoista on korvattu vajaa 60 ja loput pitänyt maksaa itse. Mutta linsseissä ei kyllä mitään erikoisjuttuja ole, eikä ole tullut mieleen hommatakkaan
Meillä ajateltiin se kovapinnoite (joka on kai muutaman kympin jos sitäkään), koska meillä on rämäpää ja liikkuvainen ja ajateltiin etttei naarmuidu niin kauheasti.
 
vieras
Meillä on saatu jotain tukea myös (olisko jonkun näkövammaliiton tms. tuki) mutta ei meidän lasit silti ihan noissa hinnoissa pyöri. Nykyään normaalit linssit saa kokonaan ilmasiksi ja noin 70e sangoista saa tuella, loput joutuu maksamaan itse.
Ekoilla laseilla Instrussa saimme aivan törkeää palvelua. Ko. liike on koko kaupungin kallein ja silloin alueella ei ollut muita sopimusliikkeitä. Kaiken kukkuraksi instrussa eivät tilanneet sopivia kehyksiä vaan myivät silloiselle 3 v lapselle noin 7v kokoiset kehykset, eli aivan liian leveät/isot. Heti kun tukia myönnettiin myös muissa liikkeissä niin vaihdoimme liikettä, en voi suositella Instrua kenellekkään niin huonosti siellä asia hoidettiin, ja jokaisesta pikkuasiastakin veloitettiin. Muissa liikkeissä meille on mm. tilattu erikseen oikean kokoisia kehyksiä, jotta voimme valita sopivat, kun hyllyssä ei ollut kovin monia sopivia kehyksiä, ja olemme käyneet taivuttamassa sangat kohdalleen ja saaneet uusia katkenneen tilalle ilmaiseksi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
En itselleni osta yksiäkään laseja ilman ohennusta (joka tietty on kallista). Enkä lapsellenikaan. On kuitenkin painossa erittäin suuri ero. Ja tietty noi kovapinnoitteet päälle.

Mutta silmälasitkin ovat sellainen juttu, että tottakai kannattaa vertailla hintoja eri kauppojen välillä. Kun niissä on niitä tarjouksia vähän väliä. Pyydetään halutusta mallista hinta ja käydään toisessa vertailemassa hinta. Päätetään kumpi otetaan, jne..
Ko. tapauksessa ei voinut verrata, kun väitettiin että on ainut liike, mistä saa tuen..

Meillä on nyt rahasta tiukkaa, olen työttömänä, joten nyt tuo hintaero tuntuu kovasti meillä.
 
mun poika käy lastenklinikalla silmälääkärissä ja tää sairaala maksaa laseista sen 90 euroa ja jos haluaa kovan pinnan niille linsseille ne maksetaan tiettyyn summaan asti mut jos ottaa ilman kovaa pintaa ne sairaala maksaa kokonaan, mulle tullu ittelle maksettua n, 20-80 euroon, riippuen minkä hintaset lasit otettu, nii ja nuo lasit maksetaan vain yhdestä liikkeestä ostettuna on todella pieni liike mut hyvä palvelu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis saa toki mennä muuallekkin, mutta tuolta sai lääkärin poliknikka-hintaan 22 e ja muualla se maksaa 60-80 e.
Käykää siellä vain lääkärissä. Otatte reseptin mukaan ja hankitte lasit toisesta liikkeestä.
Näin tehdään jatkossa, ja otan tarjoukset liikkeistä ja valitsen sen perusteella... plus toki vähän laadunkin, että jos joku on sitten ihan susi-laatua, niin ei sitten sieltä liikkuvalle lapselle (olen kuullut pahaa specsaversin laadusta).
 

Yhteistyössä