Lapseni 15v on raskaana

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tänään sain tietää että luokiota aloitteleva tyttäreni (15v) on raskaana. Viikkoja 13. Kertoi vasta näin myöhään kun ei halunnut minun vaikkutavan hänen päätökseensä. Ilmeisesti pillereiden teho oli vatsataudin takia heikentynyt. Olen järkyttynyt. Tyttäreni on kypsä ikäisekseen (aloitti koulun vuotta aikaisemmi), mutta ei minun mielestäni vielä valmis äidiksi.
Olisin halunnut tietää aikasemmi, että eri vaihtoehdoista olisis voitu keskustella. Pakko kai se on vaan yrittää tukea, kunhanan saan ajatukset selvitettyä. Onko täällä ketään saman kokeneita ja miten teillä on mennyt?
Tytön poikaystävä (17v) on lupautunut tukemaan tytärtäni. Täytyy huomenna soittaa pojan äidille ja keskustella. Poika kuulemma kertoo heille tänään.
 
vierailija
Tänään sain tietää että luokiota aloitteleva tyttäreni (15v) on raskaana. Viikkoja 13. Kertoi vasta näin myöhään kun ei halunnut minun vaikkutavan hänen päätökseensä. Ilmeisesti pillereiden teho oli vatsataudin takia heikentynyt. Olen järkyttynyt. Tyttäreni on kypsä ikäisekseen (aloitti koulun vuotta aikaisemmi), mutta ei minun mielestäni vielä valmis äidiksi.
Olisin halunnut tietää aikasemmi, että eri vaihtoehdoista olisis voitu keskustella. Pakko kai se on vaan yrittää tukea, kunhanan saan ajatukset selvitettyä. Onko täällä ketään saman kokeneita ja miten teillä on mennyt?
Tytön poikaystävä (17v) on lupautunut tukemaan tytärtäni. Täytyy huomenna soittaa pojan äidille ja keskustella. Poika kuulemma kertoo heille tänään.
 
Varmasti asiat selkiintyy, kun antaa ajan kulua ja kuulostelee vielä pienokaisen synnyttyäkin. Oletko itse työelämässä? Anna tukea, mutta rajoja myös. Voi olla, että välillä pieni hengähdystauko ja kunnon yöunet tekevät hyvää nuorille vanhemmille. Silloin isovanhempien apu on korvaamatonta. Lapsi on kuitenkin lopulta heidän, ei sinun vastuulla, sekin on ymmärrettävä. KANNUSTA opintojen kanssa. Itseäni epäiltiin, mutta suoritin lukio-opinnot kuitenkin vauvan synnyttyä loppuun. Raskasta se on, mutta isovanhempien asenne vaikuttaa oikeasti paljon. Voit olla nyt hukassa ja tiedoton, mutta usko pois, kaikki järestyy omalla painollaan.
 
vierailija
Onneksi et tiennyt aiemmin. Abortti ei ole mikään vaihtoehtoja ja tyttäresi tuntuu järkevältä ihmiseltä. Vuosikymmeniä sitten eräs läheiseni tuli äidiksi 15 vuotiaana ja hyvin meni ja menee edelleen.
 
vierailija ap
Kiitos vastauksista!

Lähinnä kaikki käytännön asiat huolettaa. Miten opinnot jatkuvat? Mitä jos jääkin yksinhuoltajaksi, asuminen ja taloudellinen pärjääminen..

Lukiota aikoo kutenkin käydä nyt näin alustavasti jouluun saakka. Poikaystävällä koulua vielä vuosi jäljellä ja olivat ajatelleet hänen jäävän lasta hoitamaan sen jälkeen ja tytär palaisi silloin kouluun.
Huh tuntuvat ajatelleen asioita pitkälle ja itsellä lyö pää tyhjää..

Minä ja mies työelämässä molemmat, sekä nuorempia lapsia 2. 13 ja 9v pojat. Eiköhän kaikki järjesty kunhan saa vähän nukuttua ja aamulla ajateltua selkeämmin.
 
vierailija ap
Itsekkään en aborttia kannata, mutta onhan tyttö vielä todella nuori, kun kuuluisi mennä vasta 9 luokalle. Jotenkin vaan kun omalle kohdalle osuu tämmöinen tilanne niin asenne muuttuu. Itse kyllä sanoin kun pillerit halusi että mikään ehkäisy ei ole sata varma, aina kun seksiä harrastaa täytyy vastata mahdollisista seurauksista. Toivoin siis ettei aloittaisi seksielämään niin nuorena..
 
Älä turhaan murehdi etukäteen. Se onkin heidän asia suunnitella tulevaa elämäänsä, ei sinun. Ole tukena, ja tee selväksi että voivat pyytää sinulta apua tarvittaessa. Hyvin se menee. Tsemppiä ja onnea :)
 
vierailija
Kyllä se lapsen aiheuttama vastuu tulee yllätyksenä tuon ikäisille, kun eivät kykene vielä itsestäänkään huolehtimaan. Joudut varmasti osallistumaan lapsen hoitoon ja kasvatukseen paljon, ja lapsihan tuo 15-vuotiaskin vielä on, joten siltäkin osin joudut auttamaan normaaleissa teini-iän ongelmissa.

Mutta jos halua on, kyllä asiat hoituvat.

Tämä ei ole katastrofi, ja jos tyttäresi lapsia haluaa, on niiden tekeminen aloitettava nuorena. Sitten vanhana ei välttämättä enää onnistukaan.
 
vierailija
Fyysisesti pystynee jo synnyttämään ja henkisesti kasvaa homman mukana. Ei mikään katastrofi todellakaan, luokkakaverini sai lapsen 15-vuotiaana v. 1995 ja hyvin pärjännyt. Elämä ei pääty eikä elämän tartte mennä tietys järjestykses.
 
vierailija
Ihmettelen eikö apteekis varoiteta että hei, muistakaa tuplaehkäisy koska antibiootit vie pillereiltä tehoa. Kaikki ei sitä tiedä. Kaikki ei lue pakkausselosteita vaikka pitäisi. Näkeehän ne apteekis mikä on kokonaislääkitys.
 
vierailijaiera
Tue, mutta että älä tee sitä virhettä, että viet äitiyden tyttäreltäsi. Meillä on sukulaisissa pari nuorta äitiä (olivat jo aikuisia) ja kummallekin kävi niin, että lapsesta tulikin mummon lapsi ja äidistä tuli vieraileva äiti. Onhan sekin yksi vaihtoehto selvitä tilanteesta. Mutta jos tämän pitää mielessä, niin ehkä osaa paremmintukea äitiyttä eikä riistää sitä pois.
 
viera.s
Tue, mutta että älä tee sitä virhettä, että viet äitiyden tyttäreltäsi. Meillä on sukulaisissa pari nuorta äitiä (olivat jo aikuisia) ja kummallekin kävi niin, että lapsesta tulikin mummon lapsi ja äidistä tuli vieraileva äiti. Onhan sekin yksi vaihtoehto selvitä tilanteesta. Mutta jos tämän pitää mielessä, niin ehkä osaa paremmintukea äitiyttä eikä riistää sitä pois.
No ei kai äitiyttä voi väkisin pois viedä, varsinkaan jo aikuiselta, vaikka nuorelta äidiltä. Vaan noissa tilanteissa lienee kyse siitä, että nuori äiti vaan ei ollut kypsä ja valmis äitiyteen. Silloin tuo ratkaisu voi olla paras mahdollinen, jos vaan se mummo jaksaa pienen hoitaa. Vaihtoehto kun todennäköisesti olisi, että lapsi päätyisi täysin ulkopuoliseen sijoituspaikkaan ja äiti jäisi lähes tyystin ulos lapsensa elämästä. Minä muuten tunnen yhden 4-kymppisen äidin lapsen, joka päätyi mummon lapseksi eli jo varhain asumaan mummon luona äidin vaan vieraillessa satunnaisesti. Että ei se aina äidin iästäkään ole kiinni.

15-vuotias on kuitenkin ihan eri juttu, kuin esim. 18-vuotias äiti. 15-vuotias kun on itsekin vielä lapsi ja on varmasti vaikeita ratkaisuja edessä sen suhteen, pitäisikö teiniä kohdella kuin aikuista, onko hän siihen valmis. Yleensä tuon ikäistä kun ei yksinään tai poikaystävän luokse asumaan päästetä, mutta pitäisikö tässä tapauksessa sallia nuorten jo aloittaa perhe-elämä. No ehkä niin, jos teini on ikäisekseen kypsä, mutta vanhemmilla on silti velvollisuus seurata miten alaikäinen pärjäilee, puuttuakin asioihin tarvittaessa.
 
vierailijaiera
Nyt mun pointtini ei ollut ihan ymmärretyksi. Uusi äiti on herkkä iästä riippumatta. On uusi tilanne, jossa ei oikein tiedä, miten pitäisi toimia. Jos siihen tulee anoppi tai miksei oma äitikin antamaan ohjeita hiukankaan arvostellen, niin sillä saa nopeasti lytättyä nuoren äidin itsetunnon ja äiti voi katsoa, ettei hänestä ole kunnon äidiksi. Eli kun tulee ja antaa neuvoja tai mitä tahansa, niin se pitäisi tehdä äitiyttä tukien eikä tuhoten.
 
Täällä kokemusta vierestä seuranneena kun oma siskoni tuli 15v. raskaaksi, kerkesi 9lk loppuun käymään. Hyvin on mennyt, tänäpäivänä on kolme lasta ja kaikki hoitanut ja kasvattanut. Muistan, että alussa siskoni asui poikaystävänsä kanssa viereisessä asunnossa olisiko ollut pari vuotta, näin sai tukea ja apua silloin kun sitä tarvitsi, mutta silti sai elää ja opetella omaa perhe-elämää. Joka päivä hattua nostan siskolleni :)
 

Yhteistyössä