Lapseni nielaisi luultavasti kolikon....Mitä tehdä!!!!

  • Viestiketjun aloittaja Kolikko
  • Ensimmäinen viesti
Kolikko
Aivan kauhea tilanne.
En ole varma nielaisiko se sitä, sellanen pieni 2 centin kolikko. Sil oli se kädessä ja sit kutsuin sitä vaipan vaihtoon ja en muistanut enää siinä vaiheessa koko kolikkoa. Yskähti pari kertaa ja sittte hokasin et apua se kolikkó!
En löytänyt sitä mistään läheltä, joten se todennäköisestio meni vatsaan. Koominen tilanne, mutta olen ihan paniikissa ja hermona itselleni kun noin huolimattomasti kerään pikkuesineet talteen. Lapsi 1v 5kk.
Onko vaarallista, mitä teen. Kertokaa neuvoja!!
 
Kyllä se sieltä pitäisi poistua luonnollista tietä, jos on sen niellyt. Itse olin nielaissut pienenä 50 pennisen (sehän on isompi) ja hyvin oli tullut ulos. 2 centin kolikko on niin pieni et mahtuu tulemaan, nyt vaan seurailet lähipäivät kakkoja et tuleeko ulos. Onneksi pyöreäreunainen, niin ei vahingoita suolta. Joku legopalikka tai muu teräväreunainen ois pehempi.
 
Meillä ainaki esikoinen pasko rahaa, ku oli ekaks nielly viiden sentin kolikon :D Kesti vaan mun mielestä aika kauan, ennen ku tuli ulos, toista viikkoo, odottele rauhassa ja jos alkaa tulla jotain vatsaoireita, niin sit lääkäriin.
 
vieras
Vierasesineet

Niellyt vierasesineet, jotka läpäisevät ruuansulatuskanavan, ovat vaarattomia. Jos lapsi kuolaa, oksentaa, ei syö tai hänellä on nielemisvaikeuksia pian nielemisen jälkeen, esine on todennäköisesti juuttunut ruokatorveen ja tällöin tulee lähteä välittömästi sairaalaan. Jos esine ei poistu ulosteen mukana muutaman vuorokauden kuluessa tai lapsella on vatsaoireita, lapsi tulee toimittaa lääkäriin.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,2260,4535
 
kolikko
Joo tulee se varmaan sieltä sitten aikanaan, odotellaan.:) Ja eiköhän tuo oo tuola pihalla saanu niin paljon niitä vaarallisia yhdisteitä, joten kestää varmaan tuonki.
Kiitokset asiallisista kommenteista ja kokemuksista. Nyt on rauhallisempi olo.
 
Meidän tuttavan lapsi nielaisi myös kolikon, vkon verran oli normaali sit alkoi oksentelemaan. Kuvattiin ja kolikko ruokatorvessa kiinni johon oli nyt myös kerääntynyt ruokaa mikä laittoi oksentamaan. Tähystyksellä poistettiin. Minä menisin lääkäriin ja vaatisin kuvauksen! Noin pieni lapsikin vielä, tuttavani lapsi oli jo 4v..
 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja voikku:
kävisin lääkärissä..
Ja ei ihme että päivystykset ruuhkaantuu kun joka pikku asian takia tullaan lääkäriin. Jos ei ole sen kummempia oireita niin voi aivan hyvin rauhassa odotella kotona. Maalaisjärkeä kehiin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Alkuperäinen kirjoittaja voikku:
kävisin lääkärissä..
Ja ei ihme että päivystykset ruuhkaantuu kun joka pikku asian takia tullaan lääkäriin. Jos ei ole sen kummempia oireita niin voi aivan hyvin rauhassa odotella kotona. Maalaisjärkeä kehiin!
Niin mut luitko mun edellisen viestin.. Lääkärissä sanottiin et olis pitänyt tulla näytille ja kuvata, olisi huomattu heti et kolikko kiinni ruokatorvessa. Ja olen sitä mieltä et noin pienten kanssa ei ole turhia lääkärissäkäyntejä. Onneksi sinä et sitä päätä |O
 
triplamama
meijän naapurin likka nielas pienenä hakaneulan. hänet vietiin lääkäriin ja laitettiin suolistoon vilkastetta ja kuvattiin monta kertaa, että missä menee hakaneula. pelkäsivät näes, että se aukee jossain suolenmutkassa. ei auennu, hakaneulan tuli ulos ja oli niillä sitte kotona muistona. mää käyttäsin siis röngtenissä, just in case.
 
4 vuotias nielaisi 2 kolikkoa ?? ilmeisesti koska olimme hiljattain lukeneet Vaahteramäen Eemeliä joka teki saman tempun, luulin että hän oli nielaissut vaan yhden rahan.. soitin terveyskeskukseen ja he kysyivät rahan koon ja lasen iän.
Sitten sanoivat että odotelkaa pari kolme päivää ja katsokaa jos tulee luonnollista reittiä ulos, jos lapsi alkaa oksentamaan, välittömästi lääkäriin.
Ja jos ei rahaa kuulu ulos luonnollista tietä, sitten kuvataan.
Tuli ulos luonnollista tietä.. ja yllätys oli suuri minulle kun tulikin 2 rahaa.. oli kasvanut korkoa reissussa ;)
;)
Sinuna soittaisin omaan terveyskeskuksen ja kysyisin asiaa sieltä.
 
Elä huoli: meidän silloin kahdeksanvuotias nielaisi kaksieuroisen. :D Pari viikkoa siinä meni ennenkuin tuli ulos luonnollista poistumaa, mutta tuli kumminkin. Ja vieläpä kivuttomasti!

Saattavat ottaa röntgenkuvia kerran viikossa seuratakseen kolikon kulkua. Saattaahan se siis tulla ulos parissa päivässäkin kun on noin pieni kolikko. Meillä rahanpesu tyrehtyi viikoksi vatsalaukkuun kun ei meinannut mahtua vatsaportista (vai mikä se lihas nyt sitten lieneekään) eteenpäin. Mutta koska nykykolikoista ei kuulemma edes pitäis irrota mitään jäämiä, niin voitte odotella kohtuullisen huoleti jos kolikko on kerran alas mennyt kakistelematta.

Mutta jätökset täytyy seuloa että tiedätte, milloin raha pullahtaa ulos. =)
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Eemelissä se tohtori käski syödä pullaa ettei naarmuta suolistoa =)
hihhih. Oikeen alkoi naurattaa tuo.. :)
Täällä vaan tsekkailen kirjoituksia, kun neljävuotiaani nielaisi eilen kolikon ja nyt valittaa mahakipua. Viedäkö lääkäriin vai ei..
 

Yhteistyössä