Lapsenlapsi ja oma lapsi, samanikäisiä

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Mä oon pitään miettinyt ja sivusta myös seurannut sukulaisperheen "suhteita", eli mun serkullani on lapsi 4v ja serkun äidillä uuden miehen kanssa lapsi joka on 3,5v.

Eli serkullani on suunnilleen samanikäinen sisaruspuoli kuin oma lapsensa. Mulle on jotenkin tullut sellainen kuva, että tää serkun lapsi jää kokonaan paitsi sitä isovanhemmuutta, eli on mummolleen kuin oma lapsi. Pejaatteessa siinä ei siis mitään vikaa, rakastettu on jokatapauksessa mutta jotenkin kuitenkin sääli, ettei saa sitä samanlaista huomiota kuin lapset yleensä saa isovanhemmilta, kun ovat pitkästäaikaa saaneet taas lapsia lähipiiriin.

En tiiä ymmärttääkö kukaan ihan mitä hain takaa, mutta ajattelin kuitenkin kysyä että onko muut huomanneet samaa! Meneekö se näin, jos isovanhemmilla on omia pieniä lapsia talossa?
 
Minulla on samanikäisiä lapsenlapsia kuin omat nuorimmat lapseni.
Hoidan heitä minimissään vuorokauden viikossa ja olen läsnä muutenkin arjessaan parhaani mukaan.

Enkä oikein tajunnut viestiäsi...
MITÄ koet lapsenlapsen menettävän silloin kun tädit ja enot ovat bestiksiään?

:D
 
"Vieras"
En tiedä, ehkä sen sellaisen isovanhempien "hössöttämisen", ja erityisyyden mitä on olla mummolassa hemmoteltavana. Kun kaikki aika on vain niille lapsenlapsille.

Vaikea pukea sanoiksi mitä haen.
 
  • Tykkää
Reactions: soja
"Vieras"
No mun äidinäidillä oli/on mun ikäinen tyttö. Vietin paljon aikaan lapsuudessa mummin luona, ja tykkäsin leikkiä "tädin" kanssa. Mutta kyllä siellä sillein oli erilaista, kun sitten taas isäni vanhemmilla, jotka elivät kahdestaan ja olivat aina innoisaan kun lapsenlapset kyläili. Siellä sai herkutella ja mumma ehti aina "leikkimään" jne. Siellä oli jotenkin sellanen "lomapaikka" :)
Nyt kun äidinäitini omat lapset ovat kaikki myös jo muuttaneet pois kotoa, niin mummistakin on tullut tälläinen "perinteisempi" - mummo :)
 
Ööh. mun tyttäreni on 2,5v ja mun pikkusisko puoli on 3v. Isälläni on kaks lasta nuoruuden rakkautensa kanssa. Eli 5v ja 3v tytöt. Ihan saa tyttäreni syliä ja huomiota isältäni :). Tytöistä on paljon seuraa toisilleen ja varsinkin tämä nuorin ja mun tyttäreni tulevat toimeen mielettömän hyvin, halailevat, suukottelevat ja leikkiivät tiivisti yhessä aina kun nähään :).
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Omalla tytöllä ja pikkuveljelläni on 6kk ikäeroa.
Aivan mahtavaa mun mielestä :)
Ovat toisilleen kavereita ja hienoa seurata molempien touhuja.
Ja meidän tyttö on papan ensimmäinen lapsenlapsi,
ja sen kyllä huomaa hemmotteluista ja muista asioista.
eli ei jää meidän tyttö mistään paitsi pappalassa,
päinvastoin, viikonlopun yökyläilyt ja varsinkin tuleva joulu on yhtä riemua kun pappalassa on samanikäinen kaveri jonka kanssa temuta ja ríehua !
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"Mona"
Alkuperäinen kirjoittaja äit86;27460408:
Omalla tytöllä ja pikkuveljelläni on 6kk ikäeroa.
Aivan mahtavaa mun mielestä :)
Ovat toisilleen kavereita ja hienoa seurata molempien touhuja.
Ja meidän tyttö on papan ensimmäinen lapsenlapsi,
ja sen kyllä huomaa hemmotteluista ja muista asioista.
eli ei jää meidän tyttö mistään paitsi pappalassa,
päinvastoin, viikonlopun yökyläilyt ja varsinkin tuleva joulu on yhtä riemua kun pappalassa on samanikäinen kaveri jonka kanssa temuta ja ríehua !
No tätä varmaan ap tarkoitti että lapset leikkii keskenään eikä niin että mummo on lapsen kanssa. Toki suhde on erilainen kuin jos mummolla ei olisi pieniä lapsia itsellään. Kun yleensä mummolat on niitä paikkoja joissa aikuisilla on aikaa leikkiä..
 
[QUOTE="Mona";27460503]No tätä varmaan ap tarkoitti että lapset leikkii keskenään eikä niin että mummo on lapsen kanssa. Toki suhde on erilainen kuin jos mummolla ei olisi pieniä lapsia itsellään. Kun yleensä mummolat on niitä paikkoja joissa aikuisilla on aikaa leikkiä..[/QUOTE]

No voi olla että jossain tapauksissa on näin.
Mummot ja papat on muutenkin erilaisia oli pieniä tai isoja lapsia.

Mun mummoni ei leikkinyt mun kanssa kun olin pieni, naapurista serkut oli monasti yhtä aikaa mummolassa ja leikittiin kimpassa, muuten olisin tuupertunut tylsyyteen..
Mummo laittoi kaakaota ja korvapuusteja, otti mukaan leipomaan ja antoi ommella tilkkulaatikon tarpeistosta mitä vaan ja vei mustikka metsään sekä mansikoita poimimaan. Mutta ei kyllä leikkinyt koskaan.

Ja näitä samoja asioita tekevät varmasti puolimummo ja pappa meidän tytön ja oman poikansa kanssa kun vähän kasvavat :)

Tosin puolimummo jo nyt touhuaa tytön kanssa paljon kun oma poikansa on ainokainen, prinsessa röyhelöt ja nuket on aina käytössä kun kyläillään puolin ja toisin :D Pääsee hänkin toteuttamaan itseään "tyttöleikeissä".
 
vieras*
[QUOTE="vieras";27460184]Meillä ainakin anoppi hemmottelee meidän lasta enemmän kuin omaa saman ikäistä lastaan.[/QUOTE]

Kuka sitä mummin omaa lasta sitten hemmottelee?
 
"vieras"
Kuka sitä mummin omaa lasta sitten hemmottelee?
Toki siis ihan yhtä tärkeitä ovat molemmat, mutta eri tavalla vaan. Ja oma lapsi saa myös hemmottelua, mutta vaikea sitä on kyllä selittää mitä tarkoitan...

Vähän sillä ajatuksella mennään, että lapsenlapsen kasvatusvastuu on ensisijaisesti tämän omilla vanhemmilla, joten isovanhemmille jää hemmottelu- ja hössötys"vastuu"
 
Ymmärrän ap.n pointin.
Juuri kuten joku tuossa totesikin, jos mummolassa on omia pieniä, niin lapset leikkivät keskenään enempi kuin menevät mummoa tapaamaan.

Varmaan vaikea sovittaa tuo, että lapsenlasta hemmottelee kun omakin on siinä vieressä. Siis niin ettei se oma sitten jää paitsioon.
 

Yhteistyössä