Lapset joilla isyyttä ei oo selvitetty?

Ite oon tässä miettinyt että tekiskö vaiko ei? Tiedän että isä ehdokkaat joita on 2 pakostikin vaikka ulkonäöstä tiedän kyllä kumpi.

Se vaan on ajatellu kun ei kumpikaan oo halukas ja ei ois ku paperilla se isyys. että mitäs sitten kannattaako ollenkaan sit koko homma?
 
En osaa antaa neuvoja. Punnitse eri vaihtoehtoja. Itse en selvittänyt isyyttä, koska isä ei isäksi halunnut ja ylipäätään olisi ollut hankalaa, kun mies on ulkomaalainen eli olisi ollut hankala tavoittaa ja vaatia asiaa. Lapselle kylläkin tulen kertomaan isästä ja minulla on hänestä valokuvia. Poika osaa jo sanoa kuvan perusteella, että tuossa on isä, vaikkei sinänsä vielä asiaa ymmärrä ( 1 v 7 kk). Vähän surettaa lapsen puolesta, mutta ei elämä sentään voi isän puuttumiseen kaatua. Varmasti jonkinlaisen leiman ja aukon jättää ja muokkaa persoonallisuuttakin, mutta onneksi meillä on muuten asiat kohdallaan ja ihania ihmisiä ympärillä. No nyt meni ohi aiheen... Se on tää äiti-omatunto, joka taas puhuu...
 
yh minäkin
Mun neidin isän isyyttä ei ole vahvistettu ja välillä se harmittaa useinmiten ei. Se mikä nyt myöhemmin pistää jarrun päälle, kun joskus huonona päivänä päätän soittaa lastenvalvojalle ja kertoa, on se että tämä isä joutuisi maksamaan 6 vuoden elatusmaksut valtiolle takaisin ja sen lisäksi maksamaan vielä elarit meille. Sehän tarkoittaa melkoista velkavankeutta ja jos niin teen, niin se ei taatusti auta lapsen ja isän väleihin lähentävästi(lapsi ei siis ole isää nähnyt). Että jos isän meinaat"käräyttää", niin tee se heti äläkä aikojen päästä.
 
Minulle taas sanottiin sosiaalitoimesta, että elatusmaksua aletaan maksaa isän pussista siitä päivästä, kun isyys vahvistetaan eli ei takautuvasti. Mutta kokonaan toinen juttu tietysti on, jos isyys on vahvistettu ja isä jättää maksut maksamatta, ne menevät tietysti perintään.

Kuka on oikeassa? Kertoisiko joku asiaa tunteva?
 
Ei kai sitä elatusmaksua joudu takautuvasti maksamaan. Kuvitteles vaikka tälläinen tilanne: Äit ei ole isälle kertonut lapsesta ollenkaan, mutta lapsen ollessa 10 vuotta, päättääkin selvittää isyyden. Eipä olisi reilua, jos mies saisi ensin tietää olevansa isä ja vielä päälle tulisi 10 vuoden elarit maksuun.
 

Yhteistyössä