Lapset vilkuili koulussa auringonpimennystä

  • Viestiketjun aloittaja "Poikienäiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Poikienäiti"
Varoitin omaa lastani useaan otteeseen, mutta koulussa olivat normaalisti välitunnilla ja opettaja oli sanonut että voi katsoa aurinkoa, jos katsoo nopeasti. Lapset ovat siis katsoneet nopeasti, kääntäneet pään pois ja katsoneet uudelleen, tehneet tätä useasti peräkkäin. Myös oma lapsi, vaikka asiasta kotona puhuttiin. Miten opettaja voi olla noin tietämätön, ettei lapsia ole asiasta varoitettu, päinvastoin...antanut ikäänkuin luvan, että sitä voi nopeasti katsoa.

Pitääkö tässä nyt huolestua, että lapsen näkö on jotenkin vioittunut. Sanoo että näkee toistaiseksi ihan normaalisti, eikä sen katsomisen jälkeenkään tuntunut mitään erikoista, mutta toisaalla sanotaan että vauriot ei heti näy :( Olen kyllä tosi pettynyt koulun toimintaan.
 
tää päivä
Meiilä taas...soitin tytölleni auringonpimennyksestä joka ihmetteli että miksi jotkut sen kavereista oli laittanut tulleensa sokeiksi eli ei tiennyt koko jutusta yhtään mitään. Sitten pikkusiskonsa laittoi viestiä tulleensa sokeeksi koska kavereidensa kanssa katsoivat sitä pimennystä hulluna ja nyt muka silmiin sattuu ja ei näe kunnolla. Eli tätä tyhmää draamaa riittää ja välillä tuntuu että laissa sais olla sääntö että kaikkein idiooteimmat pysyy tiettyinä päivinä sisällä.

Joo ja olisin aivan raivona tollaselle opettajalle ja nosta ihmeessä syyte jos poikasi näkö meni.
 
tää päivä
Kouluissa yleensäkin usein vaan mainitaan jostain. Joku opettaja puhuu hiljaisella äänellä lähinnä itselleen ja vaikka kuinka moni jää ymmärtämättä. Luokissa on ihan kauhea melu ja silloin pitäisi opettajalla olla kova ääni. Kaikissa tärkeissä asioissa pitäisi kouluissa selittää jokaiselle yksitellen ja niin moneen kertaan että asian ymmärtää kaikki.
 
vastuuntuntoista meininkiä
Meidän kaupungissa ainakin kaikissa päiväkodeissa oli yhteinen sääntö, että pimennyksen aikana ei ulkoilla ja sisällä oltiin kaihtimet kiinni. Samaten vanhempien lasten koulussa pimennys-välkkä oltiin sisällä.
 
vastuuntuntoista meininkiä
[QUOTE="daadaa";30729740]eikös päiväkodeissa ole päivälepo puolen päivän maissa...[/QUOTE]

Täälläpäin Suomea pimennys oli klo 11.15, joka on vielä ulkoiluaikaa.
 
[QUOTE="daadaa";30729740]eikös päiväkodeissa ole päivälepo puolen päivän maissa...[/QUOTE]

jep, ei mitään lisätoimia aiheuttanu kun oltiin syömässä+levolla muutenkin. Koululaiset oli eilen puhutettu ja wilman kautta tuli vielä kotiin tiedotus ja keskusteltiin sitte pojan kanssa että miten toimia. Olivat olleet sisällä.
 
aurinko joo
Kyllä on taas nykymenoa. Yritetään lapsia pitää sisällä, että ne eivät tuijottaisi aurinkioa liian pitkään. Hohhoijaa. Parempi olla koskaan päästämästa lapsia ulos, kun nehän voivat vaikka syödä kiviä.

Jos hetkeksi vilkaiset aurinkoa, ei siitä aiheudu mitään vaaraa. Tällä vilkaisulla luulisi jokaisen oppivan, että paljain silmin suoraan aurinkoon katsottaessa ei auringon sirpistä saa selvää. Liian kirkasta on. Jos nyt vielä haluaa itseään kiduttaa katsomalla suoraan kirkasta pistetta, niin sitten ei voi mitään.

Paljain silmin sirpista sää selvää katsomalla aurinkoon esim. männyn oksien läpi "varjosta" (ei tietysti täysivarjo). Tällöinkin sirppi on paljon isompi tai epämääräisempi kuin hitsilasien kautta katseltuna.
 
"kirva"
Tuota auringonpimennystä varten olisi ollut saatavilla omia erikoislasejaan, jos hoitajat/opettajat olisivat älynneet asiaan ajoissa tarttua. Esim. Ursasta sai tilattua halpissuojalaseja 3,50€/kpl. Oli myös vähän kalliimpaa erityiskalvoa, josta sai kyllä askarreltua useammat lasit. Luulisi vanhempienkin haluavan panostaa tuollaiseen.

Mutta ei... Lapset kököttävät KOULUISSAKIN sisällä auringonpimennyksen aikaan, jotteivät pöljät menisi katsomaan suoraan aurinkoon. Se on sitä kasvatusta ja opetusta. Auringonpimennys on VAAAAARALLINEN asia, ei mielenkiintoinen luonnontieteellinen ilmiö jonka seuraamiseen vastaavana Suomessa tarjoutuu tilaisuus seuraavan kerran siinä 2021. (Seuraava osittainen pimennys tulee jo 2018, mutta ilmeisesti ei likellekään noin hienona.)
 
jo vain
Olisi kannattanut käydä edes ulkona, vaikka aurinkoa ei pääsisi katsomaankaan. Oli hyvin erikoinen fiilis, kun aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta, mutta ei ollutkaan niin krikasta kuin yleensä aurinkoisella säällä on.
 
tää päivä
Minusta nyt vain on aivan hulvatonta, miten suomessa lukittiin lapset luokkiin ikkunat peitettyinä kuin odotettaisiin jotain ydinlaskeumaa bunkkerissa. Hirveä panikointi siitä, etteivät suomen tulevat toivot menisi ja tuijottaisi suoraan aurinkoon.

Mutta onneksi selvisimme näin vähillä kuolonuhreilla.
Joopa joo...sehän vasta onkin hulvatonta jos tulee sokeita. Tälläsissä asioissa ei voi olla liian varovainen ja parempi vaikka siellä bunkkerissa ja äitien huolet poissa. Se että joku opettaja laittaa vielä katsomaan niin on se todella vastuutonta. Ja mä en yleensä stressaa.
 
"Miu"
Ei nyt ihan älyttömästi kannata moisesta asiasta panikoida:

"Muutaman sekunnin vilkaisu taivaalle esimerkiksi aurinkoa ottaessa ei professorin mukaan ei vielä hallaa tee. Aurinkoa ei kuitenkaan saa vilkuilla paljain silmin alvariinsa.

- Jos katsoo välillä vaikka 15-20 sekunnin ajan muualle, sitten taas katsoo hetken aurinkoon, ei siinä mitään kerkeä tapahtumaan.

Mikäli auringon katselun jälkeen näkee sini-vihreää, ei Tervon mukaan kannata säikähtää. Se on silmille ihan normaali jälkitila."

lähde : silmälääketieteen professori Timo Tervo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tää päivä;30730088:
Joopa joo...sehän vasta onkin hulvatonta jos tulee sokeita. Tälläsissä asioissa ei voi olla liian varovainen ja parempi vaikka siellä bunkkerissa ja äitien huolet poissa. Se että joku opettaja laittaa vielä katsomaan niin on se todella vastuutonta. Ja mä en yleensä stressaa.
Totta, totta. Joskus oikein ihmettelen miten me ihmiset olemme selvinneet elossa näin kauan.

:D
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
.....
[QUOTE="kirva";30729905]Tuota auringonpimennystä varten olisi ollut saatavilla omia erikoislasejaan, jos hoitajat/opettajat olisivat älynneet asiaan ajoissa tarttua. Esim. Ursasta sai tilattua halpissuojalaseja 3,50€/kpl. Oli myös vähän kalliimpaa erityiskalvoa, josta sai kyllä askarreltua useammat lasit. Luulisi vanhempienkin haluavan panostaa tuollaiseen.

Mutta ei... Lapset kököttävät KOULUISSAKIN sisällä auringonpimennyksen aikaan, jotteivät pöljät menisi katsomaan suoraan aurinkoon. Se on sitä kasvatusta ja opetusta. Auringonpimennys on VAAAAARALLINEN asia, ei mielenkiintoinen luonnontieteellinen ilmiö jonka seuraamiseen vastaavana Suomessa tarjoutuu tilaisuus seuraavan kerran siinä 2021. (Seuraava osittainen pimennys tulee jo 2018, mutta ilmeisesti ei likellekään noin hienona.)[/QUOTE]

Hitsauslasejakin olisi saanut hyvin ostettua ennakkoon. Saa halvemmalla kuin 3,50 € kappale. Tosin viime hetkillä nekin ovat paikoin loppuneet:
Hitsauslasit menevät kuin kuumille kiville – auringonpimennys villitsee | Yle Uutiset | yle.fi

Itse käytin vahvuuskertoimen 11 laseja. Ihan hyvin riitti, koska ei sitä aurinkoa pitkään jaksa tuijottaa.
 
"..."
Minusta nyt vain on aivan hulvatonta, miten suomessa lukittiin lapset luokkiin ikkunat peitettyinä kuin odotettaisiin jotain ydinlaskeumaa bunkkerissa. Hirveä panikointi siitä, etteivät suomen tulevat toivot menisi ja tuijottaisi suoraan aurinkoon.

Mutta onneksi selvisimme näin vähillä kuolonuhreilla.
Kyllä muuallakin euroopassa peruttiin välitunteja ja päiväkodeissa lapsia pidettiin sisällä. Ja ihan fiksua.
 
viera.s
Luulin alkuun, että aloitus on provo... Mutta ihan tosissaan vaikuttaa ainakin osa olevan.

Ettekö te itse ole koskaan aurinkoon vilkaisseet? Eihän sitä nyt uskaltaisi ulos mennä aurinkoisella säällä ollenkaan, jos olisi pelkona että sokeaksi tulee, kun aurinkoon erehtyy katsomaan. Auringonpimennyksen aikaan se auringon vilkuileminen ei ole yhtään vaarallisempaa kuin normaalisti.

Liialla hysterisoinnilla ja lapsien telkemisellä sisälle aikaansaadaan helposti turhia ja liioiteltuja pelkoja lapsissa. Alkavat vielä pelätä aurinkoa, murehtivat että voivat sokeutua jos vahingossakin aurinkoon päin katsovat. Ihan luontainen reaktio on kääntää katse niin nopeasti pois, ettei silmille ehdi mitään vahinkoa tulla. Se on uhkana vain, jos ihan väkisin yrittää aurinkoa (tai auringonpimennystä) pitkään tuijottaa.
 
Luulin alkuun, että aloitus on provo... Mutta ihan tosissaan vaikuttaa ainakin osa olevan.

Ettekö te itse ole koskaan aurinkoon vilkaisseet? Eihän sitä nyt uskaltaisi ulos mennä aurinkoisella säällä ollenkaan, jos olisi pelkona että sokeaksi tulee, kun aurinkoon erehtyy katsomaan. Auringonpimennyksen aikaan se auringon vilkuileminen ei ole yhtään vaarallisempaa kuin normaalisti.

Liialla hysterisoinnilla ja lapsien telkemisellä sisälle aikaansaadaan helposti turhia ja liioiteltuja pelkoja lapsissa. Alkavat vielä pelätä aurinkoa, murehtivat että voivat sokeutua jos vahingossakin aurinkoon päin katsovat. Ihan luontainen reaktio on kääntää katse niin nopeasti pois, ettei silmille ehdi mitään vahinkoa tulla. Se on uhkana vain, jos ihan väkisin yrittää aurinkoa (tai auringonpimennystä) pitkään tuijottaa.
no mä en saanut mun erikoispoikaa ulos ja kouluun eilen ollenkaan, kun opet oli edellisenä päivänä sanoneet, että huomenna ei sitten pääse ruokavälkälle ollenkaan, kun on auringonpimennys. lapsi alkoi pelkäämään, eikä suostunut talosta ulos ennen kuin iltahämärässä
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30730743:
no mä en saanut mun erikoispoikaa ulos ja kouluun eilen ollenkaan, kun opet oli edellisenä päivänä sanoneet, että huomenna ei sitten pääse ruokavälkälle ollenkaan, kun on auringonpimennys. lapsi alkoi pelkäämään, eikä suostunut talosta ulos ennen kuin iltahämärässä
No niinpä. Ja ihan tavalliset lapsetkin saavat helposti liioiteltuja pelkoja, kun ottavat varoittelut kirjaimellisesti eivätkä osaa suhteuttaa niitä. Esimerkiksi minä olin lapsena kuullut, että voi kuolla jos reiteen tulee suuri haava (jos menee suuri valtimo poikki). No sitten kun minulle tuli omassa lapsen mittapuussani suuri haava reiteen, joka oikeasti oli ihan harmiton pintahaava josta tuli verta ehkä ruokalusikallinen, pelkäsin oikeasti kuolevani. Haavoja ei tule reiteen usein, mutta aurinko möllöttää taivaalla joka päivä, joten jos lapset alkaavat sitä pelkäämään, on kyllä aika stressaavaa heille.

Ja suhteellisuudentaju on minusta hukassa ketjun aloittajaltakin, jos oikeasti pelkää että tuollaisista pikaisista vilkaisuista olisi lapsen silmät vaurioituneet pysyvästi.
 
Olin itse ulkona auringonpimennyksen aikaan, ja vaikka ei edes ollut täysin kirkasta, en mitenkään olisi pystynyt katsomaan aurinkoon. Kyllä se silti oli niin kirkas, kun osa suringosta kuitenkin näkyi.

Eikä niillä auringonpimennyksen katsomiseen tarkoitetuilla laseillakaan saisi aurinkoa tuijottaa kahta tuntia putkeen vaan ihan lyhyitä aikoja kerrallaan. Melkein turvallisempaa saattaisi siis olla oleilla vaan normaalisti ulkona ja havainnoida sitä muuttunutta valaistusta.

Oli aloitusviesti totta tai ei, niin kyllähän tuollainen varmaan huolestuttaa. Ja opettajalta moinen olisi tietysti todella tyhmä neuvo. Fiksu opettaja olisi kiinnittänyt lasten huomion vaikka siihen muuttuneeseen valoon ja samalla olisi korostanut, ettei aurinkoon saa katsoa, koska vaikka se olisi täysin pimentynyt, sieltä tulee silti silmille vaarallista säteilyä.
 

Yhteistyössä