lapsettomuushoidoissa olleet..

  • Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti
kertokaas
oletteko kertoneet kellekään olleenne hoidoissa?

kerroitteko ennen vai jälkeen hoitojen?

meillä hoidot vasta alkuvaiheessa, mutta me emme haluaisi kenenkään tietävän tästä, vielä ainakaan.
ahdistaa ajatus, että joku tietäisi. ahdistaa myös ajatus siitä, että hoitojen takia täytyy pitää vapaata töistä, sillä tiedän työnantajan raivostuvan, varsinkin siitä 3 päivän vapaasta välillä punktio-lepo-siirto..
 
No
Mä kerroin vasta kun meille tuli kolmas lapsi (luomuna).. yksi ystävä tiesi aiemmin. Plus molempien vanhemmat ja sisarukset. Töissä eivät tiedä, meillä inssit riitti ja se on aika nopeeta jos on samassa kaupungissa töissä kun klinikka on.
 
vieras
Me kerrottiin joillekin perheenjäsenille ja muutamille ystäväpariskunnille. Ei koskaan kerrottu tarkkoja päivämääriä esim. siirtoja yms. jotta saataisiin jännittää ihan kahdestaan, mutta monet tiesivät, että hoidoissa ollaan. Työnantajalle en kertonut, mutta olihan tuo pomo sen arvannut (tuli ilmi siinä vaiheessa, kun menin kertomaan tulevasta äitiyslomasta).
 
m
Alkuvaiheessa en halunnut kertoa kuin lähimmille joiden kanssa sitten sain luojan kiitos jauhaa asiaa tarpeen mukaan. Kun viimein raskauduin tunsin suurta tarvetta kertoa hoidoista mahdollisimman monelle ketkä olivat jo vuosia inttäneet että miksette jo hanki lapsia.... ja kerroinkin.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuvaiheessa en halunnut kertoa kuin lähimmille joiden kanssa sitten sain luojan kiitos jauhaa asiaa tarpeen mukaan. Kun viimein raskauduin tunsin suurta tarvetta kertoa hoidoista mahdollisimman monelle ketkä olivat jo vuosia inttäneet että miksette jo hanki lapsia.... ja kerroinkin.
niin ja pomolle en kertonut.
 
Me kerroimme kaikki hoidot ja ihan alussa. Sukulaisille sekä työpaikalla. Helpotti omaa oloa eikä tullut sellaisia typeriä heittoja keltään (vaikka mm. eikös teidänkin olis jo aika tehdä lapsia.....)
 
Meillä tiesi ainoastaan siskoni ja paras ystäväni, vielä nytkin, vaikka poika on jo 1v9kk siitä alullepanorumbasta tietää vain pari ihmistä. Ennen hoitojen alkua en halunnut asiasta puhua, josko siitä ei olisi tullutkaan mitään...

Itse keräsin lomapäiviä tuohon pakolliseen sairaslomaan, meni ihan huomaamatta siten, eikä tarvinnut pomolle asiaa tilittää mitenkään, meilläkin kun on pieni työmaa, siellä ehkä muutoin on vähän avoimempi ilmapiiri kuin isommissa yrityksissä, joissa sairasloma hukkuu paremmin muuhun hulinaan..

Zemppiä ja peukkuja teillekin!!!
 
ap
meillä tuo hoito on pitkällä kaavalla, joten en tiedä miten nuo lääkkeet vaikuttaa mielialoihin ja muuhun..
tuntuu, että hajoan henkisesti, kun koetan järjestellä asioita päässäni. mitä enemmän aikaa kuluu ja nuo "h-hetket" ovat lähempänä, niin alan ahdistua enemmän..
eniten pelkään tuota työnantajan reaktiota. käyn muutenkin töissä osa-aikaisena ja tarvittaessa ja yksi pitkä työjakso olisi juuri sillä viikolla, kun on nuo hoidot..
 
kokenut
Muista että vaikka kertominen helpottaa (esim just se punktio-siirto väli) niin siitä alkaa utelut että missä menossa, joko jne. Mua vähän kaduttaa että kerroin mutta sen kanssa oli vaan sit elettävä. Pomolle kertoisin vieläkin koska osa poissaoloista tuli aika pahaan väliin mut pakko oli mennä, muille en kertoisi enää. Mieluummin ne hampaita purren kerrotut "ei nyt vielä, katsellaan tms" selitykset. Ja kun punktio turvottaa mahaa, voit valitella jo edellisellä viikolla lievää lihomista ja luvata lopettaa suklaansyönnin ;)
 
lisäys
Suosittelen muuten että kerrot, koska lapsettomuushoidoista johtuvat poissaolot on lääkärin todistuksella luvallisia mutta palkattomia lain mukaan. Osa työnantajista maksaa koska ei tiedä sitä tai hyvää hyvyyttään, ja osa lääkäreistä saattaa kirjoittaa oirediagnoosin syyn sijasta. Jos työterveyttä pitää käyttää saikkupoissaoloihin niin tästä jää kiinni.
 
ap
pomolle olenkin kertonut jo aiemmin lapsettomuudesta ja tietää, että olemme käyneet hoito-infoissa ja muissa asiaan liittyvissä kontrolleissa. jo silloin työnantajan vastaus oli tyly: "miten meinasit huolehtia nämä työ- ja lapsiasiat yhtäaikaa?"
työnantaja on nainen, yli keski-ikäinen ja hänellä on omat aikuiset lapset. en ymmärrä, miten hänen suhtautuminen voi olla niin hirveän kylmä. kyse on kuitenkin minun elämästä ja minun haaveesta saada lapsi...
 
vieras
Me ei kerrottu kenellkään. Työpaikalta onnistuin lipenemään aina vaivihkaa selittämällä käväiseväni sairaalalla. Eivät kyselleet. Ja punktio saatui onneksi aikaan, jolloin en muutenkaan ollut töissä.

Toista lasta yritettäessä kerroin äidilleni, koska jouduin jättämään esikoisen hoitokäyntien ajaksi hoitoon hänelle. (Ja muuten hän olisi saattanut huolestua, kun ei olisi tietänyt, miksi ravaan lääkärissä. En viitsinyt mitään valheitakaan kertoa.

Eräälle ystävälle kerroin myös sittemmin asiasta vertaistukena.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
pomolle olenkin kertonut jo aiemmin lapsettomuudesta ja tietää, että olemme käyneet hoito-infoissa ja muissa asiaan liittyvissä kontrolleissa. jo silloin työnantajan vastaus oli tyly: "miten meinasit huolehtia nämä työ- ja lapsiasiat yhtäaikaa?"
työnantaja on nainen, yli keski-ikäinen ja hänellä on omat aikuiset lapset. en ymmärrä, miten hänen suhtautuminen voi olla niin hirveän kylmä. kyse on kuitenkin minun elämästä ja minun haaveesta saada lapsi...
jos vielä kyselee niin sano että samalla lailla kun muutkin sairastamiset :eek: ;) Työtilanteen huomioiden jos mahdollista, jos ei niin se on esimiehen ongelma. No joo, loppua ei ehkä kannata sanoa ääneen :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lisäys:
Suosittelen muuten että kerrot, koska lapsettomuushoidoista johtuvat poissaolot on lääkärin todistuksella luvallisia mutta palkattomia lain mukaan. Osa työnantajista maksaa koska ei tiedä sitä tai hyvää hyvyyttään, ja osa lääkäreistä saattaa kirjoittaa oirediagnoosin syyn sijasta. Jos työterveyttä pitää käyttää saikkupoissaoloihin niin tästä jää kiinni.
No kyllä mulla ainakin oli ihan palkallisia päiviä sillä lääkärin todistuksella.
 
vieras
Muista että vaikka aika osuisi huonoon aikaan töiden kannalta, pomolla ei ole valtaa napista tai kieltää sitä. Hoitopaikasta saatava todistun on sun lupalappu. Etukäteen tiedossa olevat ajat pitää kertoa hyvissä ajoin. Siinä tulee ultrien kanssa muutenkin pikavaroitusajan poissaoloja :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lisäys:
Suosittelen muuten että kerrot, koska lapsettomuushoidoista johtuvat poissaolot on lääkärin todistuksella luvallisia mutta palkattomia lain mukaan. Osa työnantajista maksaa koska ei tiedä sitä tai hyvää hyvyyttään, ja osa lääkäreistä saattaa kirjoittaa oirediagnoosin syyn sijasta. Jos työterveyttä pitää käyttää saikkupoissaoloihin niin tästä jää kiinni.
No kyllä mulla ainakin oli ihan palkallisia päiviä sillä lääkärin todistuksella.
Kiva sulle. :flower: Tää nyt on vaan aika korkealla oikeuskäytännössä testattu.
 
ap
ikävää myös se, että tuo työviikko sattuu olemaan työkaverin lomaviikko, joten olisi vähän pakko olla töissä itsekin silloin..ihan senkään takia ei työnantaja varmaan ole kovin suopea asian suhteen.
ja sinällään aivan sama, onko palkallisia vai palkattomia päiviä, kun kuitenkin osa-aikaisena vain tehdyt työtunnit lasketaan..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muista että vaikka aika osuisi huonoon aikaan töiden kannalta, pomolla ei ole valtaa napista tai kieltää sitä. Hoitopaikasta saatava todistun on sun lupalappu. Etukäteen tiedossa olevat ajat pitää kertoa hyvissä ajoin. Siinä tulee ultrien kanssa muutenkin pikavaroitusajan poissaoloja :(
onneksi nuo ultrat on niin nopeita hommia, ettei niihin koko päivää mene..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ikävää myös se, että tuo työviikko sattuu olemaan työkaverin lomaviikko, joten olisi vähän pakko olla töissä itsekin silloin..ihan senkään takia ei työnantaja varmaan ole kovin suopea asian suhteen.
ja sinällään aivan sama, onko palkallisia vai palkattomia päiviä, kun kuitenkin osa-aikaisena vain tehdyt työtunnit lasketaan..
Kerro mahd pian ja sano että tiedät ajoituksen olevan huono mutta sille nyt ei mahda mitään. Kerrot nyt että hänelle jää aikaa järjestää työt jotenkin muuten.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lisäys:
Suosittelen muuten että kerrot, koska lapsettomuushoidoista johtuvat poissaolot on lääkärin todistuksella luvallisia mutta palkattomia lain mukaan. Osa työnantajista maksaa koska ei tiedä sitä tai hyvää hyvyyttään, ja osa lääkäreistä saattaa kirjoittaa oirediagnoosin syyn sijasta. Jos työterveyttä pitää käyttää saikkupoissaoloihin niin tästä jää kiinni.
No kyllä mulla ainakin oli ihan palkallisia päiviä sillä lääkärin todistuksella.
Kiva sulle. :flower: Tää nyt on vaan aika korkealla oikeuskäytännössä testattu.
Onks sulla sit joku yksityinen työnantaja vai muuten vaan vittumainen?? Mulla kunta-ala. Ja miksi ei olis palkallinen ihan samalla lailla kuin muutkin palkalliset sairaspäivät, varsinkin lääkärin todistuksella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muista että vaikka aika osuisi huonoon aikaan töiden kannalta, pomolla ei ole valtaa napista tai kieltää sitä. Hoitopaikasta saatava todistun on sun lupalappu. Etukäteen tiedossa olevat ajat pitää kertoa hyvissä ajoin. Siinä tulee ultrien kanssa muutenkin pikavaroitusajan poissaoloja :(
onneksi nuo ultrat on niin nopeita hommia, ettei niihin koko päivää mene..
Mulla oli matkaa kotoa hoitopaikkaan ja sieltä töihin yhteensä 90 km, omalla autolla kulkien siihen meni 3 tuntia kaikkineen. Toimistotyössä se tarkoitti että tulin vasta ruokikselle töihin :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lisäys:
Suosittelen muuten että kerrot, koska lapsettomuushoidoista johtuvat poissaolot on lääkärin todistuksella luvallisia mutta palkattomia lain mukaan. Osa työnantajista maksaa koska ei tiedä sitä tai hyvää hyvyyttään, ja osa lääkäreistä saattaa kirjoittaa oirediagnoosin syyn sijasta. Jos työterveyttä pitää käyttää saikkupoissaoloihin niin tästä jää kiinni.
No kyllä mulla ainakin oli ihan palkallisia päiviä sillä lääkärin todistuksella.
Kiva sulle. :flower: Tää nyt on vaan aika korkealla oikeuskäytännössä testattu.
Onks sulla sit joku yksityinen työnantaja vai muuten vaan vittumainen?? Mulla kunta-ala. Ja miksi ei olis palkallinen ihan samalla lailla kuin muutkin palkalliset sairaspäivät, varsinkin lääkärin todistuksella.
Ei ole kunta-alallakaan... se saikkulappu on vain lupa olla poissa töistä. Muutamalla diagnoosikoodilla ei työnantajan tartte maksaa palkkaa. Lapsettomuushoidot on sellaisia.
 

Yhteistyössä