Lapsettomuushoidot ja keskenmenot?

Kertokaas te, jotka enemmän tiedätte hoidoista! Mulla on 1½ vuoden aikana tärpännyt kaksi kertaa ja mennyt kesken. Eräs lääkäri vihjaisi Clomifemin mahdollisuudesta. Mulla on PCO, mutta ovulaatio on viime vuoden alkua lukuunottamatta tullut joka kuukausi. Miksi siis jotain hormoneja, jos paikat kuitenkin toimii?? Eihän tämä keskenmenoja estä, vai estääkö??
 
Ekaksi täytyy sanoa, että teillä on siitä hyvä tilanne, että PCOsi ei ole kovin paha, kun ovulaatio tulee! (Vrt. itselläni ei tule kuukautisiakaan). Clomifen ei estä keskenmenoja. Joskus sitä käytetään myös niillä, joilla ovis tulee, jotenkin ovulaatiota vahvistamaan. Olen todella pahoillani keskenmenoistasi :hug: On varmaan vaikea sanoa, ovatko ne olleet vain huonoa tuuria. Toisaalta PCO lisää myös keskenmenon riskiä. Joidenkin tutkimusten mukaan sokerilääke metformiini on vähentänyt PCOnaisten keskenmenoja ja itsekin söin sitä rv 8 asti. Mulla hoitona siis clomit + metut. Olisin kuitenkin tilanteessasi toiveikas ja pidän peukkuja, että onnistutte!
 
OK, eli ilmeisesti Clomeja ei kannata minun tapauksessani... Ovulaatioiden määrä per vuosi lisääntyisi yhdellä tai kahdella, joten hyöty ei liene kovin suuri. tämän lisäksi pelkään hormonien sivuvaikutuksia, kun e-pilleritkin aiheutti pahimmillaan mm. jatkuvaa migreeniä. En haluaisi ylimääräisiä hormoneja, jos ei ole ihan pakko.

Oon tosiaan lukenut PCO:n ja keskenmenojen yhteydestä, mutta yksikään niistälääkäreistä, joilla olen ollut, ei tunnut tätä yhteyttä tunnustavan/tietävän.

Tuo metformiini olisi tietysti hyvä idea, jos siitä ei ainakaan haittaa ole. Onko tietoa, miten se auttaisi? Kannattaisiko mennä lekurille ja pyytää resepti jo valmiiksi?

Mulla siis tapahtuu ovulaatio, mutta herkillä toiminta on. viime vuoden alkupuolella ei ollut, koska olin pitkään kovassa stressissä. Laihdutin keväällä pari kiloa. En pitänyt mitään nälkäkuuria, vaan söin ainoastaan terveellisesti ja liikuin. Olo oli tosi virkeä. silti ovulaatiotestin plussa myöhästyi jo muutamalla päivällä! Mutta kuten todettu, ovulaatio tapahtuu, jos vain muuten pidän itsestäni huolta.

Eli kiitos vinkistä.
 
Snörfröken, ymmärrän, ettet halua syödä turhaan hormoneja. Jos sivuvaikutuksia pelkäät ja lääkäri kannattaa hormonilääkitystä, sellainen lääke kuin Femar on paremmin siedetty. Maailmalla käytetään paljon, Suomessa jotkut lääkärit määrää. Clomifen tuntuu olevan vielä yleisempi. PCO on vähän arvoituksellinen. Kuten sanoin, sulla ei ole onneksi kovin paha, jos kerran oviskin tulee.

Metformiini-asiakaan ei ole yksinkertainen. Siitäkin on vähän ristiriitaisia tietoja, miten auttaa ja ennen kaikkea kenelle siitä on apua. Ensin sitä käytettiin ylipainoisille kierron palauttamiseksi, mutta kyllä monet lääkärit määräväät myös hoikille (mulla ei ole ylipainoa). Metformiini vaikuttaa tavallisesti PCOn taustalla olevaan insuliiniresistenssiin. Usein lääkäri tarkistaa paastosokerin ja tekee ehkä myös sokerirasituskokeen. Lääke saatetaan määrätä myös sellaisille, joilla arvot on kunnossa. Metformiinin kanssa on omat hankaluutensa: tavallisesti tulee vatsaoireita ja siksi annosta nostetaan pikkuhiljaa. Kaikille lääke ei sovi. Ekalla kerralla en voinut syödä täyttää annosta sivuvaikutusten vuoksi mutta nyt jaan annoksen kolmeen osaa (ruokailun yhteydessä) ja olen voinut syödä. Odotan, saadaanko yhtään luomukuukautisia aikaiseksi (viimeksi tuli, mutta liian pitkät välit; silti se oli parannus entiseen). Metformiini vähentää yleensä myös ruokahalua ja saattaa helpottaa laihdutusta.

Lääkärin kanssa voit tietysti keskustella. En tiedä, oletko tavallisella gynellä vai lapsettomuusklinikalla. Suosittelen jälkimmäistä, koska tavisgynet ei aina kovin paljon tiedä näistä lapsettomuusasioista. Maallikkona tuntuu, että kun sulla on noin hyvä tilanne, että ovis tulee, voisi ehkä ihan luomusti vielä yrittää. Lääkkeiden kanssa on aina omat hankaluutensa, ettei niitä kannata syödä, jos ei ole todennäköistä, että voisi olla apua. Sinänsä mielestäni jokin hormonilääke tyyliin clomifen kp 3-7 on helpompi syödä kuin metformiini, jota otetaan jatkuvasti. Vaikka kaksi keskenmenoa tuntuu kamalalta, ne voivat olla huonoa tuuria, eivätkä liittyä PCOhon! Yleensä keskenmenon syitä lähdetään tutkimaan vasta kolmen jälkeen. Peukutan teille kovasti!
 
Sekaannun nyt minäkin tähän vastaamaan, vaikken tiedä, onko tästä apua. Mulla on lapsettomuustausta ja takana myös neljä peräkkäistä keskenmenoa. Syitä niihin ei ole löytynyt. Olen syönyt metformiineja ja minidisperiinejä. Jälkimmäiset vaikuttavat verenkiertoon sitä vilkastuttaen, mutta niistä huolimatta sain IVF-tuoresiirron jälkeen km:n rv 13. Ennen IVF-hoitoja ja keskenmenoja meillä on takana yksi onnistunut Clomifen-raskaus. Siinä ei ollut tukena mitään muuta lääkitystä. Myöhemmin Clomifenit eivät enää tehonneet, vaikka annos kaksikertaistettiin. PAS:it ovat kaikki tuoneet negatuloksen. Sain kuitenkin kokea luomuraskausyllätyksen ja siihen sain tueksi keltarauhashormonilääkityksen rv 8 asti (Crinone, vastaava kuin Lugestron). Yhtenä epäilynä keskenmenoille on ollut esim. riittämätön oman keltarauhasen toiminta, siksi kokeiltiin luomuunkin tota Crinonea (siirtojen yhteydessäkin sitä kyllä käytettiin, mutta tuloksetta).

Minäkin suosittelisin lapsettomuusklinikan lääkäreitä. He ovat näissä asioissa erityisiä asiantuntijoita. Joskus onnistuminen voi olla kiinni ihan pienestäkin asiasta. Ottavat mm. tarkasti verikokeet, joiden avulla pystyvät "tarkistamaan" kierron ja hormonit ym.

Onnea matkaan teille!
 

Yhteistyössä