Lapsi 2 v, kannattaisiko rattaiden käyttö vähentää jo?

  • Viestiketjun aloittaja "Laiskimus"
  • Ensimmäinen viesti
"Laiskimus"
Olen lähiaikoina miettinyt, että passaanko tai totutanko lapseni pilalle kun edelleen lähes aina otamme rattaat mukaan tai istutan lapsen rattaisiin jo kotona kun se on nopeampaa. Meiltä on päiväkodille noin 2,5 km/ suunta ja takaisin kotiin lapsi saa kävellä mutta aamulla minulla on ollut tapana, että istuu rattaissa koko matkan. Syy tähän on se, että lapsi on niin hidas kävelemään ja välillä tuntuu ettei matka etene kun lapsi alkaa kävellä takaperin eli peruuttaa takaisinpäin tai keräämään käpyjä ymv. Mutta ei kävely kyllä ilman harjoitustakaan ala nopeutua/ kehity. Kauppaan menemme usein bussilla ja tällöin on rattaat myös aina mukana. Bussipysäkille ei ole meiltä pitkämatka eikä keskustan päässä kauppaankkaan kuin ehkä noin 400-600m mutta tässä matkassa taas pelottaa, että lapsi juoksee pyörien tai autojen alle kun on vilkasta keskusta aluetta enkä voi pitää lasta kädestä kiinni jos on isot ostoskassit käsissä.
 
Meillä laps itse oli niin liikkuvainen että rattaat olivat vähällä käytöllä tuollon 2v iässä. Pidin kädestä tai vaarapakoissa valjaissa jotta ei päässy suinpäin minne tahansa mutta sai juosta ja kävellä. Älliä ei ollu yhtään mutta sitäkin vikkelämmät kintut. Käytiin paljon metsäretkillä yms kävelemässä. Kyllä se ap kannattaa lasta kävelyttää ja totuttaa käyttämään jalkoja. Jottei myöhemmin oo käsissä marisijaa joka ei menis itte minnekään. Näitä näkee kyllä. Tai jos kävelytetään niin se on tuskallisen hidasta ja roikkuvaa. Töissäkin sen huomaa meidän 2v että kuka on saanut ja laitettu liikkumaan omin jaloin ja kuka kulkee rattaissa/autossa.
Tarhamatkalla on teillä hyvä ap että palatessa annat kävellä, mennessäkin voisit päästää ainakin osaksi matkaa käveleen,usein tuonikäsillä toimii kaikenlainen eteenpäin narraaminen ja innostaminen vaikka kilpajuoksuun tms. Rattaistakin lapsi oppii nopeasti pitämään kiinni, kuljetin tavaraa kärrissä ja poika aisassa kiinni jollon itelläkin oli kädet millä nappaa jos kaveri meinasi livistää.
 
Ja viimesen kerran tais rattaat olla mukana kun oli just sen 3v täyttäny. Sillonkaan ei niissä ollu kun sen että tirsat otti kulkupäivän aikana ja jossain kohtaa lepuutti jalkoja.
Tosi sitkeä ja jaksavainen tuo 7v onkin liikkumaan ja kävelemään. Kannatti antaa yrittää ja kulkea itse mahollisimman paljon vaikkei se todellakaan aina sujunu parhaimman mukaan.
 
"Laiskimus"
Juu kyllä ulkoillaan monta tuntia päivässä ja lapsi kävelee (kun haluaa kävellä) aina kun ei ole kiire mutta lähinnä nuo "pakolliset" matkat mietityttävät eli ne kun pitää olla jossain johonkin tiettyyn aikaan. Busseja kulkee tunnin välein niin on inhottava odottaa seuraavaa tunti pysäkillä. Joskus mietin sellaista valjasreppua mutta on jäänyt hankkimatta kun lapsi on kulkemut vaarallisissa paikoissa käsikädessä ja sitten on ollut rattaat aina mukana. Päiväkotiin mennessä on kaksi todella jyrkkää ja pitkää mäkeä mitkä entisestään hidastavat matkaa. Takaisinpäin lapsi kävelee reilun tunnin (en kyllä hoputa vaan saa kohtuudella tutkia kävyt ja risut, kiivetä kivien päälle yms.). Itse kävelen matkan noin 20 minuutissa eli aamuisin rattaat tuntuvat isolta ajan säästöltä.
 
Vierraa
Voishan sitä ajateela että lapsi kulkusi tarhaan vaikka potkupyörällä niin sais liikuntaa. Suoraan sanoen kyllä jos meillä olisi tollainen tarhamatka niin kulkisin itse pyörällä ja lapsi istuisi turvaistuimessa.
 
jepss
Kyllä se kävelemään oppii vaikka tietyissä tilanteissa teet asian itselles helpoksi ja lykkäät rattaissa.

Meillä liki 3 v, edelleen käytän rattaita jos se on minusta helpompaa/turvallisempaa. Eikä se siis aina ole helpompaa, rasittavaa niitä rattaita on mukana aina roilata joten usein jäävät kotiinkin. Mutta tilanteen mukaan siis. Ja voin kertoa että pojan ketteryydessä tai motoriikassa ei ole mitään ongelmaa.... hyvä kun perässä pysyy. Poika itse ei enää juuri tykkää rattaissa olla, itse on halunnut kävellä about 2-vuotiaasta saakka.
 
Meillä 1v8kk enimmäkseen kävelee tai sitten kantorepussa, kun vauva nukkuu rattaissa. Varataan tarpeeksi aikaa siirtymiseen. Jos kiire niin sitten nappaan "kyytiin" reppuun. Rattaissa istuu harvemmin. Lähinnä jos ollaan tuplilla liikkeellä. En kyllä ole miettinyt näitä valintoja tehdessä kuin käytännöllisyyttä. Kukin tekee niinkuin parhaiten toimii.
 
Jos on kiire niin raittaisiin ehdottomasti, mä en kannata koskaan lapsen hopputtamista jos jotain uutta opetellaan. Me kävellään kun ei ole kiire, käsi kädessä tuo ei tykkää kävellä niin sitä saa kyllä harjoitella jatkossakin. Mulla pitää olla kädet vapaana jotta saan napattua kiinni tarpeen vaatiessa eli jos on isot ostokset niin sillon rattaisiin. Turvallisuus ennen kaikkea.
 

Yhteistyössä