Lapsi päivähoidossa, vanhempi kotona

Kun täällä on porukkaa ympäri Suomea, niin kysyn sellaista asiaa, että vaikuttaako teillä, joilla lapsi on esim. virikehoidossa tai jostain muusta syystä päiväkodissa hoidossa ja toinen vanhempi kotona, onko teillä lyhennetty hoitoaika?
 
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;25706261:
Miksi lapsen täytyy olla hoidossa jos toinen lapsi on kotona? Nuorempaa voi raahata työhaastatteluissa mukana mutta toista ei ja siksi tarhaan viemään jonkun paikka?
Lapsi oli aiemmin tuossa tarhassa ja nyt on siellä paikkaa pitämässä. Nuorempi pääsee todennäköisesti samaan paikkaan kun tarve on. Hakemus on laitettu jo aikoja sitten menemään, ja suuremmalla todennäköisyydellä pääsevät sitten samaan paikkaan hoitoon. Sisaruksia kun yritetään ensisijaisesti samaan paikkaan kuitenkin laittaa.

Ja ei hän siellä ole toisen paikkaa viemässä, vaan ihan yhtälainen tarve meillä sille paikalle on. Itsekästä tai ei, mutta täällä päin kun vaan noista paikoista on pulaa (pk-seutu) niin mielelläni haluan molemmille lapsille paikan tuosta viereisestä päiväkodista, kun kuljettaminen autottomana onnistuu helpoiten tuohon 100m päähän kuin 10 km päähän.
 
"pk:n täti"
Voi itku näitä selityksiä miksi lapsi päivähoidossa vaikka toinen vanhempi kotona.
Ja oman kokemukseni mukaan (useammasta hoitopaikasta) nämä virikelapset ovat yleensä hyvin vilkkaita, sanoisinko jopa hankalia. Helpompi äipän köllötellä kotona, kun ei tarvii sitä rasavilliä komennella. Ja niinä harvoina päivinä, kun nämä virikielapset ovat poissa, koko ryhmän touhu on rauhallisempaa. Näin ei saisi sanoa, mutta sanonpa kuitenkin -ei asian maton alle lakaisu totuutta muuta :saint:
 
"vieras"
[QUOTE="pk:n täti";25706312]Ja oman kokemukseni mukaan (useammasta hoitopaikasta) nämä virikelapset ovat yleensä hyvin vilkkaita, sanoisinko jopa hankalia. Helpompi äipän köllötellä kotona, kun ei tarvii sitä rasavilliä komennella. Ja niinä harvoina päivinä, kun nämä virikielapset ovat poissa, koko ryhmän touhu on rauhallisempaa. Näin ei saisi sanoa, mutta sanonpa kuitenkin -ei asian maton alle lakaisu totuutta muuta :saint:[/QUOTE]

No kukaan mun lapsistani ei ole virikehoidossa, mutta en usko, että olet pk täti. Tai sitten vaihda jooko alaa. Asenteesi on uskomaton!
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"Neith"
[QUOTE="pk:n täti";25706312]Ja oman kokemukseni mukaan (useammasta hoitopaikasta) nämä virikelapset ovat yleensä hyvin vilkkaita, sanoisinko jopa hankalia. Helpompi äipän köllötellä kotona, kun ei tarvii sitä rasavilliä komennella. Ja niinä harvoina päivinä, kun nämä virikielapset ovat poissa, koko ryhmän touhu on rauhallisempaa. Näin ei saisi sanoa, mutta sanonpa kuitenkin -ei asian maton alle lakaisu totuutta muuta :saint:[/QUOTE]

sitten on ne joille oikein suositellaan niitä virikepäiviä, juurikin sen vilkkauden takia.. en mä niitä mitenkään innoissani ole ottamassa, mutta jos se nyt sitten auttais niin hyvähän se olis.
tosin mun lapsi menee sinne vaan 8-12 väliseksi ajaksi (turha sen on tarhassa nukkua päikkäreitä kun ei se niitä halua nukkua)
 
[QUOTE="pk:n täti";25706238]Saako vastata henkilökunnan puolesta?
Ei ole :kieh: Pahimmassa tapauksessa virikelapset tulevat ekana ja lähtevät vikana, hoitoaika tyyliin 7.30-16.00/16.30[/QUOTE]

Saanko kysyä mistä päin kirjoittelet?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25706325]No kukaan mun lapsistani ei ole virikehoidossa, mutta en usko, että olet pk täti. Tai sitten vaihda jooko alaa. Asenteesi on uskomaton![/QUOTE]


Ja lisättäköön vielä, etten itsekään kannata puhdasta virikehoitoa, siis, että muuten vain lapsi tuodaan päivähoitoon.
 
"pk:n täti"
[QUOTE="vieras";25706325]No kukaan mun lapsistani ei ole virikehoidossa, mutta en usko, että olet pk täti. Tai sitten vaihda jooko alaa. Asenteesi on uskomaton![/QUOTE]

Jaa. Eikö Suomessa olekaan mielipidevapautta? :O
Enkö saa olla virikehoitoa (siis pelkkää virikehoitoa) vastaan, koska työskentelen alalla? Miksi? Aika moni itse asiassa on, mutta eivät he sitä kujilla huutele. Hommat hoidetaan niinkuin pitää ja that's it.
 
[QUOTE="vieras";25706325]No kukaan mun lapsistani ei ole virikehoidossa, mutta en usko, että olet pk täti. Tai sitten vaihda jooko alaa. Asenteesi on uskomaton![/QUOTE]

Olen itse nähnyt tuon puolen myöskin. Ei ole asennevammainen.
Johan se maalaisjärjelläkin ajateluna on loogista, että jos on ryhmä ihmisiä, jossa on pari häirikköä ja heidät sieltä poisetetaan, ryhmästä tulee levollisempi. Samoin myös eläinten parissa.

Entäpä siinä tapauksessa, jos lapsi on päivähoidossa ja äiti kotona, kun syntyy toinen lapsi? Onko silloin hoitoaika rajoitettu esim. max. 6h/pvä?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Olen itse nähnyt tuon puolen myöskin. Ei ole asennevammainen.
Johan se maalaisjärjelläkin ajateluna on loogista, että jos on ryhmä ihmisiä, jossa on pari häirikköä ja heidät sieltä poisetetaan, ryhmästä tulee levollisempi. Samoin myös eläinten parissa.

Entäpä siinä tapauksessa, jos lapsi on päivähoidossa ja äiti kotona, kun syntyy toinen lapsi? Onko silloin hoitoaika rajoitettu esim. max. 6h/pvä?
Itsekin alalla. Jos ryhmässä on "häiriköitä" (määrittele häirikkö?) , niin asia pyritään selvittämään ja hoitamaan kuten asiaan kuuluu. Ammattitaidolla mietittään, mistä "häriköinti" johtuu kunkin kohdalla ja mitä asialle tehtävissä. En nyt ala rautalangasta vääntämään..
 
"sss"
[QUOTE="pk:n täti";25706341]Jaa. Eikö Suomessa olekaan mielipidevapautta? :O
Enkö saa olla virikehoitoa (siis pelkkää virikehoitoa) vastaan, koska työskentelen alalla? Miksi? Aika moni itse asiassa on, mutta eivät he sitä kujilla huutele. Hommat hoidetaan niinkuin pitää ja that's it.[/QUOTE]

No tottakait olet sitä vastaan, koska sinua laiskottaa. Pääsisit helpommalla kun ei olisi niitä hankalia lapsia siellä, vaan kaikki olisi niitä rauhallisia ja tottelevaisia enkeleitä.
 
MV
[QUOTE="sss";25706340]No onneksi ei oo sulle kellekään selitysvelvollisuutta :O[/QUOTE]

No ei ole ja viis siitä, mutta eikö näillä lapsilla ole oikeus vanhempiinsa jos jompikumpi vanhemmista on kotona.
 
yhen äiti
Ei ole vaikka neuvolasta suositeltiin että laittaisin hoitoon vaikka itse oon kotona... Että näkisi muita lapsia. Mutta mielummin käytän lasta perhekerhoissa, uimassa ja puistoissa jne.
Paitsi jos oon oikein ymmärtänyt, niin virikehoidosta puhutaan vähän vanhempien lasten kohalla=?? vai? :D
 
No ei ole ja viis siitä, mutta eikö näillä lapsilla ole oikeus vanhempiinsa jos jompikumpi vanhemmista on kotona.
No on.
Mietitääs, lapsi on hoidossa 5h/pv 5xviikossa. Esim. tuo 9-14, joista nukutaan 12-14. Eli valveillaolo tunteja päiväkodissa tulee 3h/pv. Ja se kerrotaan sillä viidellä päivällä, 15h/viikko.
Ja montas tuntia se lapsi on kotona vanhemman/vanhempiensa kanssa.. Hmm.. Enemmän kun tuo 15h/viikko? Kenties.
 
"vieras"
[QUOTE="sss";25706369]No tottakait olet sitä vastaan, koska sinua laiskottaa. Pääsisit helpommalla kun ei olisi niitä hankalia lapsia siellä, vaan kaikki olisi niitä rauhallisia ja tottelevaisia enkeleitä.[/QUOTE]

Jep. Aletaan kaikki muutkin valkkailemaan omissa töissämme vain ne helpomimmat jutut...eikös?
 
MV
[QUOTE="pk:n täti";25706341]Jaa. Eikö Suomessa olekaan mielipidevapautta? :O
Enkö saa olla virikehoitoa (siis pelkkää virikehoitoa) vastaan, koska työskentelen alalla? Miksi? Aika moni itse asiassa on, mutta eivät he sitä kujilla huutele. Hommat hoidetaan niinkuin pitää ja that's it.[/QUOTE]


Olen tästä myös kuullut monelta muultakin pk:n tädiltä (viimeksi tänään juteltiin asiasta), ovat kyllä ihmeissään siitä että lapsi tuodaan hoitoon vaikka äiti tai isä kotona. Eikö hoitopaikka ole sitä varten että ei itse voi hoitaa lasta koska on töissä, opiskelee tms.
 
"pk:n täti"
[QUOTE="sss";25706369]No tottakait olet sitä vastaan, koska sinua laiskottaa. Pääsisit helpommalla kun ei olisi niitä hankalia lapsia siellä, vaan kaikki olisi niitä rauhallisia ja tottelevaisia enkeleitä.[/QUOTE]

Niin pääsisin. Ja pääsisi muutkin hoitajat. Olisi oikeasti aikaa muillekin lapsille! Ei tarvitsisi koko ajan olla sen yhden lapsen perään katsomassa, että milloin se kalauttaa kaveria lelulla päähän, puree, työntää tavaraa wc-pyttyyn, heittelee leluja, sotkee kiusallaan muiden kivoja leikkejä, kantaa tavaroita ympäriinsä osaamatta leikkiä niillä. Ei tottele, ei kuuntele, tuntuu välillä ettei edes ymmärrä puhetta. Ja nämä vain muutamia esimerkkejä. Ja kaikkeen tähän menee koko ajan yhden hoitajan aika. Toisin sanoen se on pois muun ryhmän toiminnasta.
Haluaisitko sinä lapsesi tällaiseen ryhmään, joka kulkee tavallaan vajaamiehityksellä koko ajan -sen vilkkaan virikelapsen vuoksi? Pahimmassa tapauksessa niitä on samassa ryhmässä useampi.
 
MV
No on.
Mietitääs, lapsi on hoidossa 5h/pv 5xviikossa. Esim. tuo 9-14, joista nukutaan 12-14. Eli valveillaolo tunteja päiväkodissa tulee 3h/pv. Ja se kerrotaan sillä viidellä päivällä, 15h/viikko.
Ja montas tuntia se lapsi on kotona vanhemman/vanhempiensa kanssa.. Hmm.. Enemmän kun tuo 15h/viikko? Kenties.
Kyllä lapsella on 100% oikeus vanhempiinsa kun se on mahdollista. Tämä on ihan lasten psykologin sanomaa...että silleen. Mutta kuten jo sanoin selityksiä aina löytyy kun ei viitsi omaa lastaan hoitaa.
 
se itsekin alalla
[QUOTE="pk:n täti";25706399]Niin pääsisin. Ja pääsisi muutkin hoitajat. Olisi oikeasti aikaa muillekin lapsille! Ei tarvitsisi koko ajan olla sen yhden lapsen perään katsomassa, että milloin se kalauttaa kaveria lelulla päähän, puree, työntää tavaraa wc-pyttyyn, heittelee leluja, sotkee kiusallaan muiden kivoja leikkejä, kantaa tavaroita ympäriinsä osaamatta leikkiä niillä. Ei tottele, ei kuuntele, tuntuu välillä ettei edes ymmärrä puhetta. Ja nämä vain muutamia esimerkkejä. Ja kaikkeen tähän menee koko ajan yhden hoitajan aika. Toisin sanoen se on pois muun ryhmän toiminnasta.
Haluaisitko sinä lapsesi tällaiseen ryhmään, joka kulkee tavallaan vajaamiehityksellä koko ajan -sen vilkkaan virikelapsen vuoksi? Pahimmassa tapauksessa niitä on samassa ryhmässä useampi.[/QUOTE]

No ihmeessä nyt jo jotain toimintaa ja puuttumista tuon lapsen olemiseen!! Halooo! Ei tuo nyt mitään tavallista "vilkkautta" ole , vaan tarvitsee toimenpiteitä ja konsultaatiota tuo. Huh! Kummastuttaa tuollainen asioiden hoito, täysin vierasta itselle!!
 

Yhteistyössä