Lapsi sairastuu etävanhemmalla

  • Viestiketjun aloittaja exä
  • Ensimmäinen viesti
exä
Miten menee, lain mukaan, jos lapsi sairastuu etävanhemman luona ja joudutaan käymään lääkärissä ja ostamaan lääkkeet?

Voiko ne rahat vähentää esimerkiksi elatusmaksuista?

Ja joo, on varaa maksaa ne. Mutta exä on niin v*ttumainen että en ala maksamaan jos ei mun niitä kuulu maksaa.
 
Pin
Tuo kosto kohdistuu lapseen vain välikäden kautta, kannattaisi ihan suoraan laittaa se lapsi kärsimään, se voisi satuttaa sitä exääsi vielä enemmän ja samalla saat entistä paskemman elämän lapsellenne. :) Miksi edes ostit sille lääkkeet? Olisit jättänyt ilman, ai että miten makoisa kosto sille exälle kun lapsi joutuisi sairaalaan, hihi.
 
Hmph
Mitä sopimuksessa lukee? Useimmiten on niin että yhteishuollossa olevan lapsen sen hetkinen läsnäoleva aikuinen hoitaa ruuat matkat yms tarvittavat menot mukaanlukien lääkärikulut.
Kuitenkin näkisin tuossa hieman riskinä sen ettei etävanhempi enään veisi lasta lääkäriin ja hankkisi tarvittavia lääkkeitä.
Elatusmaksuihin ei omin päin saisi mennä ronkkimaan, koska jos menee pisimmän kaavan mukaan niin se on joka kuukausi sama määrä huolimatta poikkeuksista.
 
exä
Lapsi pääsi heti lääkäriin ja lääkkeet ostettiin heti. Lapsi ei ole kärsinyt.

Mutta eksä aina valittaa joka asiasta, tekee kaikkien elämän hankalaksi, ei jousta. Itse olen aikaisemmin joustanutkin, mutta nyt loppuu kaikki ylimääräinen.

Eli, jos mun ei lain mukaan kuulu noita maksaa niin karhuan rahat takaisin. Jos kuuluu niin sittenhän asia on ihan ok.
 
Hmph
Meillä lähivanhempi tekee tuota samaa täitten kanssa. Sanoo lapsille ettei ne siitä pahene. Lääkkeet maksaa kuulemma lapsille liikaa. Pääsee helpommalla kun voi lasten poissaolessa laittaa petivaatteet ulos. Ja en usko ettei elarit riittäis, mutta eihän me lapsia täitten kanssa jätettäis.
 
VOI ELÄMÄ!
Olisihan se hyvä kun muistaisitte että lapsi ei voi vanhempiaan valita mutta kyllä siihen että lapsi tehdään tarvitaan kaksi,joten kattokaa peiliin ja muistakaa että lapsi ansaitsee parasta ja ei ole ikuisesti lapsi. Eiköhän se kiitos lopulta tule aikuisena lapselta itseltään sille joka on hänestä huolen pitänyt ja välittänyt. Se on kuitenkin paras vanhuuden turva.
 
todella outoa
Kaverin exä tekee niin jos lapsi sairastuu hänellä eli etävanhemmalla niin hän vie lapsen heti lähivanhemmalle joka sitten saa hoitaa noi lääkärit sun muuta vaikka olisi etän vuoro pitää lasta. On soittanut lastenvalvojallekin joka oli sietä mieltä että ei tuota etää voi pakottaa lasta hoitamaan sairaana ja vielä kustantamaan lääkkeitäkin jos hän ei halua joten lastenvalvojan mielestä tämä on ihan ok tehdä näin :O
 
Jos lapsi sairastuu etävanhemmalla niin lain mukaan etävanhemman pitää huolehtia siitä, että lapsi tulee terveeksi. On käsittämätöntä, että lähdetään pelleilemään lapsen kustannuksella. Lapsi ja ex ei ole sama asia vaan lapsen etua pitää ajatella.
 
kssd
Jos lapsi sairastuu etävanhemmalla niin lain mukaan etävanhemman pitää huolehtia siitä, että lapsi tulee terveeksi. On käsittämätöntä, että lähdetään pelleilemään lapsen kustannuksella. Lapsi ja ex ei ole sama asia vaan lapsen etua pitää ajatella.

Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että missähän laissa säädetään siitä, että "etävanhemman pitää huolehtia siitä että lapsi tulee terveeksi?" Kerrotko lain nimen, kiitos.
 
..ja maalaisjärjen ja sen aikuisuuden ei tarvitse niin ollenkaan kohdata missään asiassa. Anna exäsi olla mimmonen tahtojaan, koeta sinä nyt olla se vastuullinen aikuinen siellä ja ajatella ennen kaikkea lapsen parasta. Ja ei noin pienistä summista kannata lähteä riitaa nostamaan ja sitä lietsomaan, se on vain maallista. Lapsi kuntoon ja jatkatte elämää.
 
vierailija
Meillä tilanne se, että lapsella on sairaskuluvakuutus, joka on otettu silloin, kun vielä olimme naimisissa. Vakuutus on lähivanhemman nimissä. Minä maksan osani vakuutusmaksuista elatusavussa. Nyt lähi kieltäytyy hakemasta vakuutuksesta kuluja, jos minä olen vienyt lapsen lääkäriin enkä siis saa lääkärikuluja takaisin. Tämä tarkoittaa sitä, että minulla ei ole varaa käyttää lasta yksityisellä, mutta lähi voi, koska saa kaikki takaisin vakuutuksesta. Meneekö tämä nyt ihan lain mukaan?
 
vierailija
Meillä tilanne se, että lapsella on sairaskuluvakuutus, joka on otettu silloin, kun vielä olimme naimisissa. Vakuutus on lähivanhemman nimissä. Minä maksan osani vakuutusmaksuista elatusavussa. Nyt lähi kieltäytyy hakemasta vakuutuksesta kuluja, jos minä olen vienyt lapsen lääkäriin enkä siis saa lääkärikuluja takaisin. Tämä tarkoittaa sitä, että minulla ei ole varaa käyttää lasta yksityisellä, mutta lähi voi, koska saa kaikki takaisin vakuutuksesta. Meneekö tämä nyt ihan lain mukaan?
No ei tämäkään kyllä ole oikein.
Kuluihin, kuten vakuutusmaksuihinhan ne elatusmaksut on.
Näissä tilanteissa palauttaisin lapsen lähivanhemmalle joka saa käyttää lapsen lääkärillä
 
vierailija
No, mä varmaan ap:n tilanteessa veisin lapsen terveysasemalle jolloin lasku lääkärikäynnistä menee lapsen lähivanhemman osoitteeseen koska lähivanhemmalle se lääkärikulujen maksaminen kuuluu.
Etävanhemman kuuluu maksaa vaan ne elatusmaksut, ei muuta ellei elatussopimukseen muuta ole kirjattu.
 
vierailija
No, mä varmaan ap:n tilanteessa veisin lapsen terveysasemalle jolloin lasku lääkärikäynnistä menee lapsen lähivanhemman osoitteeseen koska lähivanhemmalle se lääkärikulujen maksaminen kuuluu.
Etävanhemman kuuluu maksaa vaan ne elatusmaksut, ei muuta ellei elatussopimukseen muuta ole kirjattu.
Silloin kaikki lääkkeet jää mun maksettavaksi, vaikka lapsella olisi vakuutus joka korvaisi ne. Ja maksan jo reilusti yli puolet tuon vakuutuksen vakuutusmaksuista elareissa. Eihän tässä ole yhtään mitään järkeä.
 

Yhteistyössä