Lapsi yksin kotona

  • Viestiketjun aloittaja Lapsesta huoli
  • Ensimmäinen viesti
Lapsesta huoli
Hei!

Olen uusi kirjoittaja täällä, ja aiheeni on aika raskas. En myöskään tiedä oikein muuta foorumia mihin tämän huoleni kirjoittaisin.

Tuttavani jättää usein eskari-ikäisen lapsensa yksin kotiin illaksi ja yöksi. Kun lapsi on nukahtanut, tuttavani lähtee itse kapakkaan, kotiin palaa siinä 3-4:n maissa aamuyöstä.
Hän on itse minulle asiasta kertonut ihan noin vaan, ohimennen, ihan kuin tuo olisi ihan tavallinen asia. Olen koettanut puhua hänelle järkeä päähän, että lasta ei jätetä yksin, ei, vaikka lapsi nukkuukin. Järkipuhe ei näytä menevän perille.

Nyt uutena juttuna on tullut se, että äiti menee illalla omaan harrastukseensa ja lapsi jää yksin kotiin, koska "lapsi kuulemma on jo niin iso, ja haluaa jäädä yksin".

Tuttavani on sillä tavalla järki-ihminen, että asiasta voi hänen kanssaan keskustella, mutta hänen järkensä ei sano kuitenkaan, että omassa toiminnassaan olisi jotain vinossa.

Tilanne huolettaa minua myös siksi, koska olen itse jätetty lähes saman ikäisestä
(6 v) alkaen yksin kotiin ilman mitään ennakkovaroituksia jne. joten tiedän ja muistan tarkkaan sen lapsuuden hädän ja kauhun eli sen, miltä tuntui kun herää yöllä eikä kotona olekaan ketään, eikä tiedä, mitä on tapahtunut, tuleeko kukaan kotiin enää ikinä jne.

Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä?
 
Lapsesta huoli
Olen tämän pikkuisen 6-vuotiaan tytöntyllerön kanssa aika paljon, myös iltaisin, että äiti pääsee viihteelle yms, mutta usein se viihteelle lähtö tapahtuu niin extempore, hetken päähänpistosta, ettei lapsen äiti ehdi (lue: viitsi) soittaa esim. minulle tai parille muulle lähellä asuvalle, että tulisiko joku lapsen kaveriksi. Olemme porukalla hyvin painokkaasti pyytäneet, että hän soittaisi ihan milloin vain, vaikka keskellä yötä tarvitessaan lapsenhoitoapua.

Sitä vaan niin toivoisi, että äiti tulisi järkiinsä, koska lastensuojeluasiat ovat niin rankkoja kaikille, mutta lapsen etu, turva ja paras on aina tärkeintä.
 
Yy
Kerrohan äidille, että jo hän jää reissullaan vaikka auton alle... Miten yksin olevan lapsen käy? Osaako kukaan tulla katsomaan/hakemaan, jos sinäkin olisit sattumalta matkoilla?

Tee lastensuojeluilmoitus, joskus ihminen täytyy ravistella hereille! Lapsi kärsii jo nyt.
 
"Kiraki"
Ei tässä kyllä muuta vaihtoehtoa ole kuin lastensuojeluilmoitus. Äidille on annettu "mahdollisuus" kun on puhuttu järkeä päähän (tuommoisista heiteille jätöistä ois ilmoituksen voinut tehdä jo heti), mutta nyt jo ilmoitus viimeistään kun homma jatkuu, ja ei enään mahdollisuuksia. Lastensuojeluilmoituksen jälkeen tulee mahdollisuus, kun ammatti ihmiset tulee puhumaan järkeä, ja ehkä säikäyttää äidin, jospa tajuaiskin jotain väärin tehneensä..

Voikun tää ois provo :(
 
Lapsesta huoli
Valitettavasti tämä ei ole provo. Tämä on ihan totisinta totta.

Vaikeita juttuja nämä, koska lapsen etu on tärkeintä. Mutta mikä on se lapsen etu? No fyysinen ja emotiaalinen turvallisuus tietenkin.

Tämä lapsi ei ole juurikaan puhunut turvattomuuden tunteista yms. mutta ei kai lapset niistä kovin herkästi yleensä puhukaan, koska he eivät tiedä, että yöllinen yksinolo ei ole tavallista muissa kodeissa.
Lapsen isä ei ole valitettavasti enää mitenkään kuvioissa (hän menehtyi vaikeaan sairauteen lapsen ollessa ihan vauva.)

Otan heti huomenna itseäni niskasta kiinni ja otan myös yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin. Sieltä kautta tuttavani saa varmaan kuitenkin parhaan avun ammattilaisilta ja varmasti myös tukihenkilöitä tms. omaan jaksamiseensa. Tietysti me kamut olemme myös tukena.

Lastensuojelu kuulostaa vaan ensin joltain suurelta, pelottavalta möröltä ja siltä, että ne vievät lapsen heti pois kotoa, mutta eihän se niin kumminkaan mene.

Kiitos teille kaikille avusta ja kommenteista, tämä on todella vaikea ja kipeä asia.
 
"nainen"
Miten usein tätä viihteelle lähtöä tapahtuu? Sä et ole varmaan aina tietoinen, kun viihteelle lähdetään?
Oletko jutellut äidin kanssa, että eikö lasta pelota jäädä kotiin hänen mielestä? Miksi lapsi esittää hänelle reipasta, mutta sulle kertoo että pelottaa?
 
vvvvv
Mä en tiedä, mutta kyllä musta tuntuu että tuollaisessa tilanteessa lapsi kyllä lähtisi heti väliaikaiseen sijoitukseen. Siis jos lapsi tavataan yksin kotoa, äiti humalassa baarissa. Eihän se äiti todennäköisesti ole kotiuduttuaankaan edes kykenevä hoitaa lasta.
 
"nainen"
Mä muistan, että mä olin lapsuudessa vuoden vanhempana (7v) yksin kotona iltapäivisin, ennen kuin äiti tuli töistä.
Onko siis sillä oikeasti väliä, et onko lapsi 6,5v vaiko vaikka 7v? Onko sillä väliä, onko iltapäivä vai yö? Toki lapsella saattaa tulla isompi pelko öisin, jos on pimeää, mutta noin teknisesti turvallisuuden kannalta ei kait ole väliä, onko yö vai päivä.

Ei mustakaan ole oikein, että noin pieni lapsi on kotona yksin, kun äiti lähtee viihteelle, mutta mä ainakin päiräjäsin ihan ok eka luokalla, kun olin yksin kotona. Lapsia on kuitnekin tosi eri kehitystasolla, vaikka ikä on sama.
 
ssc
Yksityiskohtaisia tietoja sinun ei toki tarvitse ja kanntata perheen tilanteesta täällä antaa, mutta isän olemin poissa kokonaan kuvioista ei automaattisesti tarkoita sitä että parempiakin ratkaisumalleja saattaisi löytyä kuin lastesuojeluilmoitus. Tietenkin hyvä vaihtoehto on tehdä ilmoitus jos epäilet että et muuten tilanteeseen pysty vaikuttamaan tai arvioimaan muiden vaihtoehtojen toimivuutta.
 
Rämräm
Olen tämän pikkuisen 6-vuotiaan tytöntyllerön kanssa aika paljon, myös iltaisin, että äiti pääsee viihteelle yms, mutta usein se viihteelle lähtö tapahtuu niin extempore, hetken päähänpistosta, ettei lapsen äiti ehdi (lue: viitsi) soittaa esim. minulle tai parille muulle lähellä asuvalle, että tulisiko joku lapsen kaveriksi. Olemme porukalla hyvin painokkaasti pyytäneet, että hän soittaisi ihan milloin vain, vaikka keskellä yötä tarvitessaan lapsenhoitoapua.

Sitä vaan niin toivoisi, että äiti tulisi järkiinsä, koska lastensuojeluasiat ovat niin rankkoja kaikille, mutta lapsen etu, turva ja paras on aina tärkeintä.
Kyllä nyt on lapsen, sekä vanhemmankin etu loppupeleissä, että teet lastensuojeluilmoituksen. Olette ystäväsi kanssa yrittäneet jo puhua hänen kanssa, nyt on pakko sosiaalityöntekijän puhua, niin hommaan tulee muutos.

Lapsen etu menee kaiken edelle, senkin, että miten äiti reagoi ilmoitukseen. Mielestäni hän ei ole kykenevä tajuamaan tekoaan, koska jos olisi, hän EI jättäisi 6v.yksin illallalla/yöllä kotiin, missään nimessä.
Minulla ei tulisi mieleenikään jättää 7-vuotiasta yksin nukkumaan, ihan korkeintaan postin voin hakea tai pihalla touhuta, kun nukkuu. Mulla 7v. ei ole erityisen arka, mutta jo 20 min.päästä saattaa soittaa (jos käyn lähikaupassa) että oot ollut jo 10 tuntia.

6-v. voi olla mielestäni kehityksestä riippuen päivällä/alkuillasta yksin n.10-20min (+vanhempi ei kännissä), JOS hädän tullessa on esim.puhelin, jota osaa käyttää tai naapurissa apua tiedossa, josta uskaltaa kysyä. Ajan tajua ei tuon ikäisellä ajankulusta juuri ole.

Valitettavasti muuta vaihtoehtoa ei ole kuin lastensuojeluilmoitus. Se ei tarkoita, että lapsi otettaisiin huostaan. Joskus vain herättelee, kun sieltä kerrotaan, ettei noin voi toimia.
Lupaathan lapsen vuoksi tehdä tämän <3
 
Rämräm
Ja miksi lapsen idin pitää päästä baariin yks kaks? Voi olla, että alkoholiongelmaa. Valitettavasti vaikuttaa sille. Siskon ent.mies saattoi kans häipyä kaljalle ja jättää lapset nukkuman, tehtiin ls-ilm.aikanaan. Alkoholiongelma oli paha, mutta ei myöntänyt.
Ei ole normaalia ollenkaan, pakko sanoa suoraan. Myös äidille pitäisi hankkia apua.

Ja se, että jos itse en saa lapselle hoitajaa, jätän menoni menemättä. Tuo kertoo ongelmasta tosi paljon, että ei edes yritä pyytää hoitajaa.

Hyvä, kun on teille kertonut asiasta.
Teet lapselle ja äidille suuren palveluksen, jos soitat lastensuojeluun- lapsen äiti ymmärtää luultavasti joskus aikanaan tämän. Voit tehdä myös nimettömänä, mutta kertoa taustat, että on itse kertonut.
Toimi nopeasti, ennen kuin sattuu jotain pahempaa :/
 
Lapsesta huoli
Mun mielestä tässä suurin ja pelottavin asia on se, että lapsi ei tiedä jäävänsä yksin mennessään nukkumaan. Äiti siis lähtee baariin kun tyttö on nukahtanut.

Äidin kertoman mukaan ainakin kerran tyttö on herännyt aamuyöllä yksin ja huutanut äitiä peloissaan. Äiti oli ollut jo rapuukäytävässä tulossa kotiin ja kuullut alaovelle asti tytön huudon. Oli selittänyt lapselle, että "äiti kävi vaan viemässä roskia". Aamuyöstä? Ja tuleeko roskien viemisestä humalaan? Huh huh. Kyllä lapsetkin sentään jotain tajuavat.

Niin, en tiedä, onko noita viihteelle lähtemisiä ilman lapsenvahtia usein, olen kuulopuheiden (äidiltä kuullun) varassa, mutta äidin jutuista päätellen ainakin kerran, pari kuussa. Saattaa olla useamminkin. Todennäköisesti.

Lapsi esittää selvästi sellaista "pikku aikuista", jonka pitää pärjätä kaikessa ja aina olla reipas. Mun sydämeen sattuu tuo, koska tunnistan tuon tilan omista lapsuuden kokemuksistani.

Juteltiin äsken puhelimitse, ja sovittiin porukalla, siis minä ja pari kamua ja tämä äiti, että puhutaan huomenna taas tästä asiasta ja koetetaan saada hänet ymmärtämään tilanteen vakavuus. Ja koetetaan kaikin voimin tukea tätä pientä tyttöä, ja äitiä tietenkin myös.

Saattaa kuulostaa oudolta, mutta me kamut olemme valmiita ja halukkaita tekemään sellainen kiertävä lapsenvahti- ja auttamislista, jolloin tytön äidillä Ja tytöllä itsellään tietenkin myös, on aina joku ihminen heti tavoitettavissa. Tuo järjestely sopii myös tytön äidille, hän on asiasta kiitollinen. Tosin, on vaan harmi, että tytöllä ei ole vielä omaa puhelinta. (Siihen tyttö on kuulemma vielä liian pieni. Hieman ristiriitaista, liian pieni puhelimen käyttäjäksi mutta tarpeesi suuri yksin jätettäväksi).

Kaikkemme teemme, että tilanne rauhoittuisi, koska ei tuo ole lapsen äidilekään helppo juttu. Toivottavasti porukkavoima puree.

Ai niin, tämä vielä: tapaan tyttöä ja hänen äitiään muutenkin kuin vain lapsenvahtiasioissa, siis kyläillään, käyn kahvilla äidin kansaa ja käydään myös lasten jutuissa, joten minulla on hyvät välit kumpaankin.
Minä en itse "viihteile" joten sitä emme yhdessä tee.
 
Lapsesta huoli
Alkuperäinen kirjoittaja Rämräm;30428338:
Kyllä nyt on lapsen, sekä vanhemmankin etu loppupeleissä, että teet lastensuojeluilmoituksen. Olette ystäväsi kanssa yrittäneet jo puhua hänen kanssa, nyt on pakko sosiaalityöntekijän puhua, niin hommaan tulee muutos.
.....
Lupaathan lapsen vuoksi tehdä tämän <3
Lupaan. Teen heti aamulla.
Kiitos paljon tuesta.
 
rikkautta ja rakkautta
Mun mielestä tässä suurin ja pelottavin asia on se, että lapsi ei tiedä jäävänsä yksin mennessään nukkumaan. Äiti siis lähtee baariin kun tyttö on nukahtanut.

Äidin kertoman mukaan ainakin kerran tyttö on herännyt aamuyöllä yksin ja huutanut äitiä peloissaan. Äiti oli ollut jo rapuukäytävässä tulossa kotiin ja kuullut alaovelle asti tytön huudon. Oli selittänyt lapselle, että "äiti kävi vaan viemässä roskia". Aamuyöstä? Ja tuleeko roskien viemisestä humalaan? Huh huh. Kyllä lapsetkin sentään jotain tajuavat.

Niin, en tiedä, onko noita viihteelle lähtemisiä ilman lapsenvahtia usein, olen kuulopuheiden (äidiltä kuullun) varassa, mutta äidin jutuista päätellen ainakin kerran, pari kuussa. Saattaa olla useamminkin. Todennäköisesti.

Lapsi esittää selvästi sellaista "pikku aikuista", jonka pitää pärjätä kaikessa ja aina olla reipas. Mun sydämeen sattuu tuo, koska tunnistan tuon tilan omista lapsuuden kokemuksistani.

Juteltiin äsken puhelimitse, ja sovittiin porukalla, siis minä ja pari kamua ja tämä äiti, että puhutaan huomenna taas tästä asiasta ja koetetaan saada hänet ymmärtämään tilanteen vakavuus. Ja koetetaan kaikin voimin tukea tätä pientä tyttöä, ja äitiä tietenkin myös.

Saattaa kuulostaa oudolta, mutta me kamut olemme valmiita ja halukkaita tekemään sellainen kiertävä lapsenvahti- ja auttamislista, jolloin tytön äidillä Ja tytöllä itsellään tietenkin myös, on aina joku ihminen heti tavoitettavissa. Tuo järjestely sopii myös tytön äidille, hän on asiasta kiitollinen. Tosin, on vaan harmi, että tytöllä ei ole vielä omaa puhelinta. (Siihen tyttö on kuulemma vielä liian pieni. Hieman ristiriitaista, liian pieni puhelimen käyttäjäksi mutta tarpeesi suuri yksin jätettäväksi).

Kaikkemme teemme, että tilanne rauhoittuisi, koska ei tuo ole lapsen äidilekään helppo juttu. Toivottavasti porukkavoima puree.

Ai niin, tämä vielä: tapaan tyttöä ja hänen äitiään muutenkin kuin vain lapsenvahtiasioissa, siis kyläillään, käyn kahvilla äidin kansaa ja käydään myös lasten jutuissa, joten minulla on hyvät välit kumpaankin.
Minä en itse "viihteile" joten sitä emme yhdessä tee.
Hienoa, että haluatte ja jaksatte auttaa lapsen äitiä. Minullakin tulee vain mieleen,että onkohan hänellä alkoholiongelmaa?

Ja jos tuota rinkijuttua pyörittää kauan,voi olla että uupuu itse :( Jos alko-ongelmaa,niin edesauttaa vain. Tietysti varma ei voi olla ja äitikin tukea tarvii. Ja vapaa-aikaa.
Voisiko lapselle hommata tukiperheen? Esim- pelastakaa lapsen ry:n kautta saa infoa. Lapsi olisi tukiperheessä esim. 1x vnkloppu/kk. Paljon käytetty tukijuttu nykyään.

Jos äidillä ei alko-ongelmaa, niin sitten tuo voi toimia tuo rinkikin.
Tukekaa äitiä ja kiitelkää, kun on kertonut asiasta. Tukekaa myös lasta ja kannustakaa puhumaan ja saamaan luottamuksellinen suhde teihin. Sinusta kuvastuu, että olet varmasti niin tehnytkin :)
 
Vaikea tilanne. Tiedän tunteen. Voimia!

Omakohtaisesta kokemuksesta voi kertoa, että jos äidillä ongelma alkoholin kanssa niin valheita ryöppyää silmistä ja korvista. Lapsella on oikeus turvalliseen lapsuuteen ja siksi tekisin ilmoituksen. Kerran olen minäkin joutunut tekemään. Autoin ja tuin niin, että uuvuin. Auttoiko se? Ei. Lastensuojeluilmoitus johti perusteelliseen kartoitukseen ja kaiken katsottiin olevan ok. Kunnes ei ollutkaan. Huostaanotto. Eikä ole vieläkään kaikki kunnossa.

Kunpa me vanhemmat ymmärrettäisiin, että apua saa jos tarvitsee (melkein aina). Valehtelu ja salailu eivät auta ketään.
 
viera.s
Todennäköisesti äiti juo kyllä kotonakin. Eihän sitä varten tarvitse baariin lähteä, mutta jos on valmiiksi humalassa, sellainenkin ajatus syntyy herkemmin.

Tuo hoitorinki on vähän kaksipiippuinen juttu, jos äidillä on alkoholiongelma. Ehkä hänen olisi syytä lopettaa alkoholinlinkäyttö kokonaan, mutta jos lapsen saa aina halutessaan hoitoon, saa jatkaa sitä ihan "luvan kanssa". Toisaalta pääasia, että lapsi on turvassa eikä ystävät saa toista raittiiksi tehtyä avunantamisesta kieltäytymällä. Kannattanee kuitenkin jutella siitä alkoholinkäytöstäkin. Ja lastensuojelu onneksi selvittää varmasti senkin puolen ja ehkä heillä on vähän enemmän auktoriteettia äitiin vaikuttaa.
 

Yhteistyössä