Lapsi yli 35 vuotiaana?? Liian vanha??

  • Viestiketjun aloittaja Hiikeri
  • Ensimmäinen viesti
Hiikeri
Olen 35 v neljän lapsen äiti...neuvolassa minulle sanottiin että jos vielä lapsen haluan, ei pidä kauaa enää jahkailla että parin vuoden sisään pitäisi vauva tehdä??!!! Siis olenko liian vanha jos saan lapsen vaikka kun oon 40-42...:(
 
"HhH"
Ei kai lapsia tehdä sillä aikataululla minkä neuvolantäti parhaakseen näkee?? Oisko ajatellu sun jaksamista, tai luullu ajattelevansa. Tietty riskit suurenee mitä vanhemmaksi nainen tulee..
 
"tiipii"
No etkä oo! Mä sain meidän kuopuksen, kuudennen, 39-vuotiaana ja odotusaika sujui ihan hyvin ilman mitään "ikään liittyviä" komplikaatioita, enkä myöskään käynyt veriseulassa, ainoastaan niskaturvotus(poimu) ultrassa ja rakenneultrassa.. Terve poika syntyi! Kaikkea hyvää sulle vauva-unelmointiin ja tulostakin sitten, kun aika on<3
 
hiikeri
[QUOTE="HhH";24439018]Ei kai lapsia tehdä sillä aikataululla minkä neuvolantäti parhaakseen näkee?? Oisko ajatellu sun jaksamista, tai luullu ajattelevansa. Tietty riskit suurenee mitä vanhemmaksi nainen tulee..[/QUOTE]

Mun iän perusteella heitti tuon kommentin...no varmaankin tarkoitti noita riskejä..
 
35 ei ole liian vanha
No höpö höpö, 35v ei ole liian vanha äidiksi! Itsehän sen parhaiten tuntee, milloin on vauvan aika ja kaikkien elämä nyt ei vain mene niin, että parikymppisenä löytää sen sydämensä valitun ja sopivan isäehdokkaan lapsille! Ja miksi tehdä lapsi jollekin rentulle, joka ei ole valmis isäksi ja jättää äidin yyhooksi heti, kun ensimmäinen vastoinkäyminen iskee.

Minä tapasin aviomieheni vasta 35-vuotiaana ja sain ensimmäisen lapseni vähän ennen 36 vuotta. Nyt odotan toista lastani ja olen loppuvuodesta 38v. Ja kukaan ei ole sanonut minulle olevani vanha äiti, vaikka sitä tietysti olen parikymppisiin äiteihin verrattuna.
 
Fleur de la Cour
[QUOTE="haha";24439030]Ootko jo niin rupsahtanut vanha ämmä? Hyvä ettet enää tee lapsia.[/QUOTE]

No ulkonäkökriteereillä ei lapsia tässä maassa vielä tehdä, sittenhän olis aika lailla hiljaista tuo lisääntymispolitiikka monellakin suomalaisella naisella.. Ikä nyt vaan ikävä kyllä tuo riskiä mukanaan odottamiseen ja synnyttämiseen ja synnytyksestä toipumiseen. Itse en ole saanut lapsia kuin yhden nuorena päälle parikymppisenä ja nykyään olen jo ajatukseenkin ihan liian vanha.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Mä"
sain kuopuksen 40-vuotiaana,eikä kukaan ole koskaan sanonut että olisin ollut liian vanha. Raskauduin helposti,raskaus ja synnytys meni hienosti. Jaksoin hyvin vauva-ajan,vaikka vauva oli vaativa ja nukkui tosi huonosti. Eli miten niin liian vanha?
 
Minä olen saanut kaksi (toistaiseksi) nuorinta 39- ja 41-vuotiaana.
Ei ole koskaan palstajuttujen ulkopuolella tullut esille ajatus, että olisin ollut liian vanha; ei suvulta, ei ystäviltä, ei terveydenhoitohenkilökunnan, ei kenenkään muunkaan taholta - ja ennen muuta ei ole ikinä itsestä tuntunut moiselta.

:)
 
vanhus
Hitsin hitsi! Vieläköhän tän sais peruttua? LA kun on parin viikon päästä ja mää tajusin just olevani ikäloppu äidiksi(38v.). Ja ihan tahallaan vielä tehty vaikka edellisen keskenmenon jälkeen lääkärikin totesi että "jos vielä meinaatte lapsia hankkia niin älkää nyt enää kauan odotelko" ;-)) (oli muuten tosi hyvä hetki siinä sikiön kuolleeksi todettuaan laukasta tollanen kommentti)
Ei kai tässä auta muu kuin pakkosterilointi ettei vaan enää tän jälkeen pääse lisääntymään.
 
Häh? 30+ v kannattaa jo pikkuhiljaa miettiä näitä asioita. Vaikka sitten varmuudenvuoksi vaikka toki moni saakin helposti lapsen sitten. Eihän se tarkota että kukaan olisi liian vanha saamaan lapsia. Sitä biologista kelloa tarkoitti tietysti...ja esim mahd riskejä.
 
Viimeksi muokattu:
wtf..
Mä sain esikoiseni vasta 36v. Vaikka lähemmäs 10v yritettiin. Eipä aina kaikki mee niinku elokuvissa. Mun mielestä en oo liian vanha äidiksi. Oma äitikin sai viimeisensä 41v silloin "muinoin" eikä musta siinä oo mitään ihmeellistä.
 
[QUOTE="snadi";24439190]No höh. ap:llä on JO lapsia..Joten ei jää lapsettomaksi, vaikka ei enää lisääntyisikään..[/QUOTE]

Niin luin kyllä, mutta varmaan juuri kehotti miettimään mieluummin nyt lähiaikoina jos haluaa vielä lisää. Eli tarkotin, että tuskin nyt neuvolantäti tarkoitti ap:n olevan liian vanha äidiksi myöhemmin...
 

Yhteistyössä