lapsiperheellä 2kerroksinen talo? millanen käytännössä?

  • Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti
no
ei ole meilläkään ollut portaat ongelma, 2v on meilläkin pienin. Itse joskus pelkään kompuroivani, kun on ollut jo pidempään huimausta ym. näköharhaa. Meillä on teinejä ja taaperoita talossa ja kaikki pärjäävät hyvin portaissa. Itse arvostan sitä, että on monta eri paikkaa mihin voi mennä rauhoittumaan. Se on iso asia lapsillekin näin isossa perheessä, että on aina mahdollisuus mennä itsekseen touhuamaan hommia, vaikka omat huoneetkin on kyllä kaikilla.
 
vieras
Minä en ole asunut, mutta kerran totesin ääneen, että se on varmaan hanakala, ja 2-kerroksisessa asuvat katsoivat pitkään ihan ihmeissään. Kai se hyvin menee, jos on rauhalliset lapset. Mutta meidän vauhtivillet olisivat oitis laskemassa mäkeä kaiteita pitkin, ja yläkerran parvekkeen ovi pitäisi olla kunnolla lukossa. Ja lapset pomppisivat yläkerrassa sängyillä, kun pienintä hoitaa alakerrassa. Ja se pyykkien kuskaaminen kerroksesta toiseen. Meille voi tulla myöhemmin 2kerroksinen, mutta ei vielä.
 
Me olemme asuneet kaksitasoisessa jo vuosia. Meille se on sopinut ihan hyvin. Meillä on makuuhuoneet ja sauna yläkerrassa ja alakerrassa keittiö ja olohuone. Pari kertaa lapset ovat kaatuneet rappusissa, mutta mitään säikähdystä suurempaa ei ole sattunut. Lasten ollessa pieniä oli meillä rappusten ylä- ja alapäässä portit.
Minusta on mukavaa, että yläkerta on ollut ns. vierasvapaata tilaa (paitsi lasten kavereille). Huonoksi puoleksi koen rappusten imuroinnin ja sen, että yläkertaan ei jaksaisi raahata imuria. Mutta se ei sinällään ole asunnon vika :whistle:
 
Jätkä oli 1 kun muutettiin tähän, alko kulkemaan itse portaat noin 1, 8 veenä. Ihan hyvin on kulkenut, kompuroimatta. Mä tosin koen itse, että mä en hallitse tätä asuntoa näin lasten ollessa pieniä: neitin ( 7 v ) kanssa ihana, mutta pienten kanssa hankalaa siivoaminen ja muu kun aina pitäis vaihtaa kerrosta porukalla.... Mutta muuten tykkään kyllä.
 
Hyvin on meillä ainakin toiminut. Nukumme kaikki yläkerassa, joten alakerrassa voi vapaasti touhuta ja kolisella illalla/aamulla, eikä tarvitse pelätä herättävänsä toisia. Kaikkien vaatekaapit on alakerran huoneissa, joten mitään pyykkienkuskaus -ongelmaakaan ei ole ilmennyt..

Lapsiportit oli silloin, kun nuorempi oli alle 2v. Ne on mielestäni ehdottomat. Saa olla itse huoleti.. Nyt vasta otettiin pois, kun kuopus on 2,3v. Hyvin hän osaa niissä jo kulkea, kun on opetettu varovaisesti liikkumaan.

Hyvät kokemukset on siis kaksikerroksisesta talosta, muuta en huolisi! =) Ja sitäpaitsi yläkerran "vinttikammareissa" on tunnelmaa. Ihana kuunnella kesäisen sateen ropinaa jne. Kylläpä uni maistuu makealta!
 
vieras
Siitä hyvä, että möykkäävät välillä ylhäällä keskenään, eikä koko ajan korvan juuressa. Mutta siitä huono, että alhaalta saa juosta ylös makkareihin illalla milloin mistäkin syystä ja monesti. Se, että makkarit on ylhäällä, on myös ongelma sen vuoksi, että suurin osa leluista on olohuoneessa, kun eivät yksin ylhäällä juuri leiki (eikä tietysti tarvitsekaan). Ja kyseessä siis 2-5 -vuotiaat.
 
ok
2v osaa itsekin mennä portaissa mutta aina autan ja tuen kun vieressä olen.
Ei ongelmaa vielä.
Jännittää itteeni kun vauva syntyy pian että miten osaan kulkea kompuroimatta beibi sylissä, tukeva ote kaiteesta vaan....
 
vieras
Öh, meillä nuorin 10 kk kulkee jo hienosti rapuissa kontaten, yritän pitää silmällä ettei pääse livahtamaan yksikseen jos portti jää auki.

On se vähän hankala, jos äkkiä pitäisi toimittaa joku asia eikä viitsisi raahata pienintä mukaan eikä jättää parkumaan portin taa. Mutta kyllä tässä pärjätään, lapsi oppii pian, 2,5-vuotias kulkee jo itsekseen hienosti rapuissa (mutta jättää se portin auki...)
 
Vieras
Ei ole hankala. Kumpikin ( 1v ja 3v ) osaavat tulla ja mennä portaat ylös ja alas. Toki on ylhäällä portti ja alhaalla väliovi kiinni kuitenkin etteivät turhaan ramppaa.
 
v
Meillä lapset 8-v, 3-v ja 1-v. Alle 2-vuotiaana oppivat jo kulkemaan portaissa, 1-v kanssa harjoitellaan. Portit on ylhäällä ja alhaalla ehdottomat. Ainut joka portaissa on kompuroinut, on minä :ashamed:. Pyykin kanssa rasittavaa, mutta kiva kun makkarit on ylhäällä. esim. kun tuolla 8-v:lla on kavereita, saa itse olla alhaalla "rauhassa". Makuasiahan tämäkin, itse tykkään kovasti.
 
vieras
Me asutaan kolmitasoisessa asunnossa, ja ihan hyvin tässä ollaan pärjätty pienen lapsen kanssa. Portit on kyllä ihan ehdottomat, ettei tarvitse pelätä pienen putoavan portaita alas tai lähtevän touhuamaan jotain omiaan toiseen kerrokseen. Meidän tyttö on nyt 1,5v ja jo konttausvaiheessa oppi kiipeämään ja laskeutumaan portaat. Vielä toistaiseksi ei ole mitään haaveria sattunut portaissa ja nykyään tyttö saakin ihan vapaasti kulkea kerroksesta toiseen.

Plussaa tässä on se, että jokaiselle löytyy tarvittaessa omaa tilaa ja rauhaa. Siivous on vähän hankalampaa imurin raahaamisen takia, mutta siihenkin tottuu kyllä.
 
vieras
Meillä asutaan jo toistamiseen kahdessa kerroksessa ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Rappuset sujuu varsin hyvin myös.

Tietty siihen vaikuttaa paljon se miten se koti on malliltaan. Meillä yläkerrassa on makuuhuoneet, ja se on erinomainen asia. Lapset tietty nyt sitten rappaa tuossa aika paljon edes takaisin. Meillä ainakin siis selvitty oikein hyvin. Lapsetkin oppineet aina kulkemaan hienosti, porttia ei ole ollut koskaan. Ja lapset eivät ole alas tulleet -mies sitten heidänkin edestään, mutta siihen nyt ei portit paljon auttaisi. :D
 
vuorotyö
vuortyöläisen vaimona voin sanoa että on todella hyvä kun makuuhuone on erikerroksessa kuin keittiö ja olohuone, pinten lasten kanssa hankalaa, mutta kyllä nekin tuosta kasvavat ja jossain vaiheessa tulee olemaan luksusta kun lasten huoneet ylhäällä ;)
 
salla
hmm, meillä meni 1v sujuvasti ylös ja alas, kontaten. porttia pidetään kiinni yöllä, ja jos joku nukkuu päivällä yläkerrassa. lapset kyllä repivät välillä petivaatteet pois meidän sängystä, mutta leikkivät sekä ylhäällä että alhaalla (yläkerrassa sauna+makuuhuoneet). lapsilla on ikää 1½v ja 2v9kk
 
Äityli kolmelle
Meillä alakerrasta tullaan sisällä. Samoin alhaalla on yks mh, tosin käyttämättä tällähetkellä, sauna ja pesutilat. Muuten kaikki yläkerrassa. Hyvin toimii. Hiekka pysyy alhaalla.
 

Yhteistyössä