Lapsiveden vähentyminen loppuraskaudessa

Tänään rv 36 ja eilen äitipolilla tehdyssä ultrassa todettiin, että lapsiveden määrä on niukka. Viime perjantaina tehtiin lapsivesitesti, koska epäilin että lapsivettä on tihkutellut, mutta testi oli negatiivinen. Samana päivänä tehtiin myös sisätutkimus jossa todettiin kohdun suun olevan sormelle auki ja pehmentynyt. Perjantai-iltana huomasin vessakäynnin yhteydessä että limatulppaa oli hieman irronnut. Välillä myös supistelee kipeästi.

Haluaisin kuulla kokemuksia tuosta lapsiveden vähentymisestä, onko vaikuttanut miten loppuraskauden kulkuun? Onko kenties alettu käynnistämään synnytystä ennen LA:ta, vai onko raskaus vähäisestä lapsivedestä huolimatta edennyt sinne laskettuunaikaan asti? Kuinka usein kontrolloitu ja onko ollut vauvan vointiin vaikutusta?
 
"mami"
Itselläni oli sama tilanne edellisessä raskaudessa, koko ajan vettä tihkutti mutta kaikki testit näytti negatiivista. Vesitilannetta seurattiin viikon välein, lopussa tiheämpään. Tätä kesti muistaakseni n. neljän viikon ajan, lopulta vettä oli niin vähän että synnytys käynnistettiin kaksi viikkoa ennen la:ta. Lapsi oli hyvävointinen kun syntyi, hieman sinertävä, mutta muuten ok. Tuon sinerryksen takia oli sitten kolme kertaa valohoidossa. Nyt on erittäin menevä ja vilkas 6-vuotias! :)
 
Kiitos "mami" vastauksestasi. Minä olen aika varma että se on lapsivettä mitä on tiputellut, vaikka testit negatiivista on näyttänytkin. Koitin kysyä että näyttääkö nuo testit oikean vastauksen siitä huolimatta jos tiputtelusta on muutama päivä aikaa. Eivät oikein osaneet vastata siihen mitään. Ihmettelin että minkä vuoksi kontrolliaika laitettiin vasta kahden viikon päähän. Käskettiin vain kotona seurailla tilannetta ja jos alkaa vuotamaan, niin tulla sitten näytille.

Mietinkin että voisiko kaikki nämä "oireilut" olla merkki siitä että pian voisi synnytys käynnistyä.
 
"vieras"
Mulla todettiin äitipolilla rv 36 että lapsivettä on niukasti. Samalla huomattiin myös että lapsi on perätilassa. Lapsiveden niukkuuden vuoksi suunniteltu sektio tehtiin jo rv 39 (oma toive olisi ollut viikon myöhemmin). Ei kontrolloitu lapsiveden määrää enää uudestaan.

Lääkäri mainitsi silloin minulle, että laittaa sektion siksi aikaisemmaksi että lapsiveden väheneminen enteilee synnytystä. Hän oli lapsiveden määrän perusteella sitä mieltä, että raskaus ei jatku laskettuun aikaan asti.
 
Mä en luottais noihin testeihin yhtään, mulla viimeksi hulahti (litratolkulla) vedet kotona ja synnärillä testiliuskat näytti kaikki negatiivista vaikka vettä valui ja "holahteli" koko ajan lisääkin.
 
"pönttö"
Mulla synnytys käynnistettiin samantien rv 40+4 kun lapsivettä oli puolitoista desiä jäljellä. Menin liikkeiden loppumisen takia näytille. Lopulta kiireellisellä sektiolla syntyi huonokuntoinen alle kolmekiloinen lapsi, istukassa oli toimintahäiriö.. Kyllä itsellä vetäis jo paniikin puolelle vedenvähyys, paitsi jos lapsi liikkuu aktiivisesti koko ajan.
 

Yhteistyössä