LAskin just, että maksan vuodessa 890 euroa kirkollisveroa

  • Viestiketjun aloittaja ohhohh
  • Ensimmäinen viesti
vapaaehtoisuus
Kyllähän kirkkoon kuuluminen on täysin vapaaehtoista. Vai meinaatko, että olisi parempi, jos kirkko olisi järjestö johon voi kuulua ilman jäsenmaksua?
Tarkoitan sitä, että kirkkoon kuuluminen olisi todellakin täysin vapaaehtoista, eli että jokainen päättäisi täysi-ikäistyttyään itsenäisesti, haluaako kuulua kirkkoon vaiko ei. Nykyäänhän kirkkoon kuuluvien lapset liitetään kirkkoon automaattisesti ja heidän on itse myöhemmin siitä erottava. Ilman jäsenmaksua ei tietenkään voisi kuulua kirkkoon.
 
iloinen veronmaksaja
Tarkoitan sitä, että kirkkoon kuuluminen olisi todellakin täysin vapaaehtoista, eli että jokainen päättäisi täysi-ikäistyttyään itsenäisesti, haluaako kuulua kirkkoon vaiko ei. Nykyäänhän kirkkoon kuuluvien lapset liitetään kirkkoon automaattisesti ja heidän on itse myöhemmin siitä erottava. Ilman jäsenmaksua ei tietenkään voisi kuulua kirkkoon.
Ok, ymmärrän mitä tarkoitat, puhut siis lapsikasteesta.
Sen verran täytyy kyllä tarkentaa, että kirkkoon kuuluvien lapset kylläkin liitetään kirkkoon heidän vanhempiensa pyynnöstä/toiveesta, ei automaattisesti.
 
hygh
Se on kyllä lähempänä 800milj kuin 1000. Ja niin, minusta 15% on aika paljon puhtaasti hyväntekeväisyyteen tuollaisesta summasta. Sitten tulee kirkon muut palvelut, ei hyväntekeväisyys ole ainoa asia, jota kirkko yhteiskunnalle antaa.

Lisäksi kirkon työllistävä vaikutus sekä yhteisöllisyyden merkitys, jota ei voi rahassa mitata tai tyhjästä luoda, on mielestäni aika merkittävä.
 
vapaaehtoisuus
Ok, ymmärrän mitä tarkoitat, puhut siis lapsikasteesta.
Sen verran täytyy kyllä tarkentaa, että kirkkoon kuuluvien lapset kylläkin liitetään kirkkoon heidän vanhempiensa pyynnöstä/toiveesta, ei automaattisesti.
Niin tai näin, kyse ei ole ko. henkilön itsenäisestä päätöksestä. Lapsikastettahan ei monissa uskonnoissa tunnusteta juurikin sen vuoksi, että se kastettava lapsi/vauva ei ole kykenevä vielä itse päättämään asiasta. Henk.koht. näen melko epäilyttäviksi myös rippikoulun kaltaiset herkässä iässä olevien ja itseään vielä etsivien murrosikäisten manipulatiiviset indoktrinaatiot.
 
"Realisti"
Se on kyllä lähempänä 800milj kuin 1000. Ja niin, minusta 15% on aika paljon puhtaasti hyväntekeväisyyteen tuollaisesta summasta. Sitten tulee kirkon muut palvelut, ei hyväntekeväisyys ole ainoa asia, jota kirkko yhteiskunnalle antaa.

Lisäksi kirkon työllistävä vaikutus sekä yhteisöllisyyden merkitys, jota ei voi rahassa mitata tai tyhjästä luoda, on mielestäni aika merkittävä.
Jos perustelee kirkkoon kuulumistaan sillä, että haluaa maksaa hyväntekeväisyydestä, niin kyllä se nyt vaan on aika huono syy jos maksetusta verosta se max 15% menee kyseiseen tarkoitukseen. Sitten jos alkaa perustella että haluaa tukea pappien työllisyyttä, on se jo ihan eri asia.

Mitähän nuo muut "palvelut" on? Hautaustoimi, rekisterit jne. rahoitetaan kokonaan yhteisöverolla.

Uskonnollisen yhteisön merkittävyys taasen on ihan mielipideasia; että onko se nyt positiivinen seikka vai ei...
 
vapaaehtoisuus
Lisäksi kirkon työllistävä vaikutus sekä yhteisöllisyyden merkitys, jota ei voi rahassa mitata tai tyhjästä luoda, on mielestäni aika merkittävä.
Tämä onkin mielenkiintoinen pointti. Jos minä perustaisin järjestön X, jonka jäsenmaksuista suurin osa menisi erilaisiin järjestön kiinteisiin- ja henkilöstökuluihin, niin tuntuisiko sinusta yhä järkevältä se, että minä perustelisin tämän järjestön olemassaoloa sen työllistävällä vaikutuksella ja järjestöön kuuluminen luomalla yhteisöllisyydellä?
 
iloinen veronmaksaja
Niin tai näin, kyse ei ole ko. henkilön itsenäisestä päätöksestä. Lapsikastettahan ei monissa uskonnoissa tunnusteta juurikin sen vuoksi, että se kastettava lapsi/vauva ei ole kykenevä vielä itse päättämään asiasta. Henk.koht. näen melko epäilyttäviksi myös rippikoulun kaltaiset herkässä iässä olevien ja itseään vielä etsivien murrosikäisten manipulatiiviset indoktrinaatiot.
Ei niin, tuo tuskin on kenellekään epäselvää? Mutta mikään automaatio tai pakote kirkkoon liittäminen ei ole. Kaste kai kuitenkin lähtökohtaisesti on vanhempien toivoma rituaali.

OT: Omat lapseni on jätetty kaikkien katsomusryhmien ulkopuolelle tarkoituksella. He voivat tehdä itse valintansa sitten kun haluavat. Me molemmat vanhemmat olemme evlut kirkon jäseniä.
 
iloinen veronmaksaja
[QUOTE="Realisti";30271619]Jos perustelee kirkkoon kuulumistaan sillä, että haluaa maksaa hyväntekeväisyydestä, niin kyllä se nyt vaan on aika huono syy jos maksetusta verosta se max 15% menee kyseiseen tarkoitukseen. Sitten jos alkaa perustella että haluaa tukea pappien työllisyyttä, on se jo ihan eri asia. [/QUOTE]

Väärin autettu. Hävetkäämme.
 
vapaaehtoisuus
Ei niin, tuo tuskin on kenellekään epäselvää? Mutta mikään automaatio tai pakote kirkkoon liittäminen ei ole. Kaste kai kuitenkin lähtökohtaisesti on vanhempien toivoma rituaali.

OT: Omat lapseni on jätetty kaikkien katsomusryhmien ulkopuolelle tarkoituksella. He voivat tehdä itse valintansa sitten kun haluavat. Me molemmat vanhemmat olemme evlut kirkon jäseniä.
Niinkuin varmaan itsekin tiedät, tuo teidän ratkaisunne on erittäin poikkeuksellinen. Väittäisin, että yli 99% lapsista liitetään siihen uskontokuntaan, jonka edustajia vanhemmat ovat. (Tai jätetään liittämättä siinä tapauksesse, että vanhemmat eivät kuulu mihinkään uskontokuntaan.) Ei siinä kyllä voida puhua ihmisen täysi-ikäisenä tekemästä vapaaehtoisesta valinnasta muuten kuin semanttisena sumuverhona.
 
ateisti
En maksa. ei aikomustakaan tukea lähetystyötä yms ulkomaanjuttuja. hautainhoitokin menee hh rahastosta ja seurakunnan rakennukset sen kun rapistuu ja homehtuu kun ulkomaille syydetään niin paljon ja rahoilla ostetaan työntekijöiden iloksi ties mitä roinaa. erosin kun olin kirkolla töissä, ei intressejä maksaa pienestä palkasta vielä työnantajalle päin takaisin rahaa, joka tuntui menevän kankkulan kaivoon
 
juutas
[QUOTE="Nee";30271474]Meilläkin menee kirkollisveroon yhteensä reilu tonni vuodessa. Ero kirkosta on tullut monesti mieleen, mietin sitä vaan, mitä se käytännössä tarkoittaa kummilapsen kannalta? Se on lähinnä ainoa syy olla eroamatta kirkosta. Onhan toki lapsemme kastettu ja meidätkin vihitty, lapsemme käy srk:n kerhossa(lukukausimaksullinen). Lastemme soisin seurakuntaan kuuluvan, mutta en vain koe asiaa niin, että oma uskoni on siitä kiinni, kuulunko seurakuntaan vai en.[/QUOTE]

Mitä ihmettä se nyt kummilapseen vaikuttaisi tai teidän suhteeseenne tuohon lapseen? Meinaatko että yhteydenpito kummilapseen kiellettäisi, jos eroatte kirkosta? Voihan hyvänen aika. Eihän kummius ole mikään virallnen virka, eikä kirkko tee mitään kummiudesta poistamista, vaikka kummit eroaisivatkin kirkosta.

Uusia kirkollisia kummilapsia ei tietenkään voi kirkosta eroamisen jälkeen, mutta siitä tästä ei kai ollut kysymys.
 
juutas
Se on kyllä lähempänä 800milj kuin 1000. Ja niin, minusta 15% on aika paljon puhtaasti hyväntekeväisyyteen tuollaisesta summasta. Sitten tulee kirkon muut palvelut, ei hyväntekeväisyys ole ainoa asia, jota kirkko yhteiskunnalle antaa.

Lisäksi kirkon työllistävä vaikutus sekä yhteisöllisyyden merkitys, jota ei voi rahassa mitata tai tyhjästä luoda, on mielestäni aika merkittävä.
Kirkollisverojen tuotto v. 2012 oli 864 miljoonaa euroa. Siihen päälle osuus yhteisöverosta 98 miljoonaa. Yhteensä vähän alle miljardi euroa.

Palvelu- ja diakoniatomintaan on käytetty 185 miljoonaa, joka on n. 19%.

Tämä kirkon omien lukujen mukaan.

Koko kirkon talous - Keskusrahasto | Sakasti.evl.fi - Suomen ev.lut. kirkko

Puhtaasti hyväntekeväisyyteen ei siis tuo 185 miljoonaakaan mene, eli ei sitä rahana ja avustuksina pois anneta, vaan se menee pääosin palkka- ja muihin kuluihin.
 
no eipäspäs
Omasta kerroin. Mutta en sanonut, etteikö olisi varaa. Asia alkoi vain ihan periaatteesta ärsyttämään. Niin, ja ehkä vähän eksänkin puolesta kun sille puoletkin noista koulukuluista on kyllä ihan riittävästi. Ja milloinkas olet tavannut miehen jonka miehisyydelle ois ookoo että eks-nainen sanoisi että "mä voin kyllä maksaa vaikka ne kokonaan kun sulla ei oo varaa"?
Miksi sille eksälle pitäisi tuo vittuillen sanoa kun sulla ei ole varaa.Eikö fiksu ihminen sanoisi että minä voin maksaa kirjat!Eikä todellakaan taloudellinen tilanne ole miehisyyden paikka.Onko vittuilu naisellisuuden paikka vai?
 

Yhteistyössä