"Lasten ravintolasuosikeista voisi jo luopua", mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja 532425
  • Ensimmäinen viesti
532425
Netissä oli tänään juttua siitä että lapsillekin voisi ravintoloissa tarjoilla samaa ruokaa kuin aikuisille. Ettei lastenlistalla ole aina vaan jotkut nakit ja ranskikset tai lihapullakori. Mitä mieltä te olette?

Minusta olisi tosi hyvä idea. Lapsikin voi syödä esim. jotain kermaista lohipastaa, tai muuta sellaista mitä aikuisten listalta löytyy. Eihän noissa nakeissa ja ranskiksissa ole ikinä edes kasviksia mukana (en ole nähnyt!!) ja aikuisilla on monesti salaatit yms. Kyllä lapsetkin voi syödä samaa ruokaa, peinemmissä annoksissa tietysti.
 
  • Tykkää
Reactions: LisaMarie
532425
Kerran muistan lapsena syöneeni ravintolassa jossa lastenlistallakin oli "miniannoksia" aikuisten ruoista :) Paljon kivempi kuin joku pakasteranskikset ja einespyörykät.
 
"sintt1"
Mun mielestä listalla vois olla sekä että vaihtoehtoja. Oma neljävuotias saa niitä haluamiaan ranskalaisia, kun olemme ravintolassa. En todellakaan ala ruokanatsiksi ravintolassa ja lapsen ruokavalio ei siitä järky, jos joskus herkuttelee jollain epäterveellisellä. Kotona ei koskaan ole tarjolla mitään eineslihapullia ja ranskalaisia. Toki varsinkin isommat lapset varmaan jo mielellään söisi enemmän samoja ruokia kuin aikuiset. Mä luulen, että tää on osittain myös hintakysymys. Kuinka moni on valmis maksamaan lapsen ruuasta vaikka 15€?
 
Suosittelen Kattilaa
Linnanmäen kattilassa on just noin että samat ruuat mut eri kokoisina annoksina lapsille ja aikuisille.

Ja jumankekka se lasten pihviannos oli ISO! Kuin myös puolikas tortilla-annos.
 
puoleen hintaan
Monissa ravintoloissa kyllä saa aikuisten annoksen puoleen hintaan lapselle. Itse ainakin tilataan lapsille noin. Niitä nakkeja ja ranskalaisia on helppo tarjota kotonakin mutta hyvää a la carte -ruokaa on kivempi tilat ravintoloissa nakkien sijaan.
 
ccc
[QUOTE="sintt1";30159760]Mun mielestä listalla vois olla sekä että vaihtoehtoja. Oma neljävuotias saa niitä haluamiaan ranskalaisia, kun olemme ravintolassa. En todellakaan ala ruokanatsiksi ravintolassa ja lapsen ruokavalio ei siitä järky, jos joskus herkuttelee jollain epäterveellisellä. Kotona ei koskaan ole tarjolla mitään eineslihapullia ja ranskalaisia. Toki varsinkin isommat lapset varmaan jo mielellään söisi enemmän samoja ruokia kuin aikuiset. Mä luulen, että tää on osittain myös hintakysymys. Kuinka moni on valmis maksamaan lapsen ruuasta vaikka 15€?[/QUOTE]

Minä olen valmis maksamaan vaikka 50€ jos on sen arvoista. Ja kyllä niitä aikuisten ruokia saa pienempänä annoksena avaamalla suunsa. Monta kertaa näin toimittu ja yleensä ottavat hinnasta sen 50% pois.
 
Puolensa monessa
Meidän lapset 3 ja 5 v. syövät välillä niitä ranskalaisia ravintolassa, välillä hernepestoa ja pastaa, välillä intialaista butter chickeniä, silloin tällöin linssikeittoa ja tänään esim. kappa makeja ja erilaisia nigirejä sushipaikassa. Monipuolisuus on kaiken a ja o mielestäni!
 
Ihan hyvä idea. Toisaalta viimeksi kun söimme ravintolassa, lasten listalla oli lohta ja muuta hyvää, lihapullatkin selvästi paikan päällä tehtyjä :)

Mutta ikuiset nakit ja muusit ja nakit ja ranskalaiset... opettakaa lapsenne syömään muutakin.
 
532425
Minusta, jos mennään perheen voimin oikeaan ravintolaan, niin odotan saavani lapsillekin parempaa ruokaa kuin jotain "lihapullakoria". Sellaisen väsää itse kotona laiskana hetkenä viikonlopun iltapalaksi viidessä minuutissa. Mukavahan se on, kun ravintolassa ei tarvi ite kokata ja saa vähän hienommin syödä, niin miksei sitten lapsetkin :) Tietysti jos lapsi nyt haluaa sieltä sen nakkiranskis-aterian niin hän sen saa, mutta mukavaa olisi että vaihtoehtoja olisi enemmän. Ei monet huomaa että vois pyytää aikuisen ateriasta miniversion esim puoleen hintaan jos sitä ei mainita missään.
 
"mimmi"
Mun käsityksen mukaan useissa Euroopan maissa ei ole edes lasten listaa. Aikuisten annokset saa puolikainalapsille. Tervetulleeksi toivotan tavan tännekin.

Ostakoo kuka tykkää lapsilleen rasvassa lillutetu ranskikset ja nakit. Kyllähän lapset niistä tykkää, eikä rikki mene. Mut lasten makuaistien aliarvioimistahan se on.
 
Blue
Meidän lapset 3 ja 5 v. syövät välillä niitä ranskalaisia ravintolassa, välillä hernepestoa ja pastaa, välillä intialaista butter chickeniä, silloin tällöin linssikeittoa ja tänään esim. kappa makeja ja erilaisia nigirejä sushipaikassa. Monipuolisuus on kaiken a ja o mielestäni!
:D Niinhän aikuisetkin tekevät. Se monipuolisuus turvataan sillä että valitaan ravintola sen mukaan mitä haluaa syödä. Eikö? Silloin ei kaikkien ravintoloiden lastenlistalla tarvitse olla niitä ranskalaisia ja lihapullia.
 
vierassss
JOS ne ovat suosikkeja niin miksi luopua?
Meillä saavat tilata listalta ihan mitä haluavat ja joskus haluavat myös niitä joskus taas ihan jotain muuta.
Eikös ravintolassa käydä siksi että jokainen saa sitä mistä pitää / sillä hetkellä haluaa. Kotona on sitten sama ruoka kaikille.
 
532425
Tottakai saa, mutta miksi lapsille tuputetaan aina jotain "nakkeja ja ranskalaisia", "lihapullia ja ranskalaisia". Halpisruokaa mitä voi kotonakin tehdä milloin vain.
Lastenlistaltakin voisi löytyä jotain vähän hienompaa, esim. Fransmannissa taitaa olla mm. paistettua lohta ja perunamuusia, häränrintaa pippurikastikkeessa, lastenlistalta siis.
 
Pin
Jos ne tosiaan on suosikkeja, olisi kiva lastenkin antaa nauttia ravintolasta samalla tavalla kuin aikuinen. Mun mielestä paras ehdotus olisi pitää ne lastenruuat, mutta jos myös saisi mahdollisuuden siihen puolikkaaseen annokseen.

Mulle on ihan sama ottaako lapseni jotain aikuisten ruuista vai ne nakit ja ranskalaiset, koska syömme niin hyvin kotona toisin kuin suurin osa perheistä tuntuu syövän, joten jos spessuna iltana haluaa nakkeja ja ranuja niin ottakoot ja nauttikoot niistä.

Olen tilannut hänelle joskus aikuisten annoksen jos on halunnut jotain mitä ei löydy lasten menusta, mutta yleensä jotain lasten menusta ja en näe ongelmaa. Kokeillaan makuja kotona niin runsaasti, ettei tarvitse mennä toisten maille opettelemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Blue
Tottakai saa, mutta miksi lapsille tuputetaan aina jotain "nakkeja ja ranskalaisia", "lihapullia ja ranskalaisia". Halpisruokaa mitä voi kotonakin tehdä milloin vain.
Lastenlistaltakin voisi löytyä jotain vähän hienompaa, esim. Fransmannissa taitaa olla mm. paistettua lohta ja perunamuusia, häränrintaa pippurikastikkeessa, lastenlistalta siis.
Tämä on juuri se pointti, ei se että ne lihikset pitäisi kokonaan poistaa kaikkien ravintoloiden listoilta.
 
Itseäni taas ärsyttää, että lasten aterioissa ei koskaan ole mitään kasvisvaihtoehtoja. Kaikki aikuisten ruuat eivät todellakaan innosta jotain nirsoa 4-5 -vuotiasta, ja kyllä se turhauttaa ostaa joku hieno annos, jota lapsi ei sitten suostu kuin hätinä maistamaan. Joillain lapsilla on vaihe, jolloin erilaiset ruuat tökkivät ulkonäön, koostumuksen tai maun vuoksi. Paljon mieluummin ostaisin lomalla tai matkalla lapselle vaikka falafelia, keitettyjä juureksia ja salaattia kuin jonkun sinänsä tosi hyvän, mutta lapsen mielestä liian erikoisen annoksen - joka jää syömättä, raha menee hukkaan ja lapsi valittaa nälkää ennen seuraavaa välipalaa. On myös sellaisia ruoka-aineita, jotka eivät kaikkien lasten mielstä maistu hyvältä, vaikka isompana alkaisikin tykätä niistä. Kovin mausteiset ruuat toki myös ovat hankalia pienten lasten kannalta.
 
JOS ne ovat suosikkeja niin miksi luopua?
Meillä saavat tilata listalta ihan mitä haluavat ja joskus haluavat myös niitä joskus taas ihan jotain muuta.
Eikös ravintolassa käydä siksi että jokainen saa sitä mistä pitää / sillä hetkellä haluaa. Kotona on sitten sama ruoka kaikille.
Ehkä ne ovat suosikeita siksi että vaihtoehtoja ei juuri ole tarjolla, varsinkaan jos ei älyä erikseen kysyä mahdollisuudesta saada pienempi annos "aikuisten ruokaa".

Mutta tosissaan ihan hyvä käytäntö olisi jos jokapaikasta saisi lapsille noita puolikkaita annoksia parempaa ruokaa. Siltikään huonosti syövän lapsen äitinä en olisi ihan kokonaan valmis luopumaan noista ranskalaisista, lihapullista, nakeista, pastasta jne. Ja ei, en todellakaan opeta lapsiani kaikkiruokaisiksi. :D
 
Tottakai saa, mutta miksi lapsille tuputetaan aina jotain "nakkeja ja ranskalaisia", "lihapullia ja ranskalaisia". Halpisruokaa mitä voi kotonakin tehdä milloin vain.
Lastenlistaltakin voisi löytyä jotain vähän hienompaa, esim. Fransmannissa taitaa olla mm. paistettua lohta ja perunamuusia, häränrintaa pippurikastikkeessa, lastenlistalta siis.
Tästä olen samaa mieltä! Lasten makuun tehtyjä aterioita saa muistakin kuin tuollaisista halpis-einesruuista.
 

Yhteistyössä