Lastentarhan opettajat/lastenhoitajat

  • Viestiketjun aloittaja alanvaihto
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja povia:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja kevät76:
No mä olen sosiaalikasvattaja ja työskentelen lastentarhanopettajana. Tuota koulutusta ei enää ole vaan sen tilalle on tullut sosionomi AMK. Koulutus kesti 3 vuotta, emmekä saaneet esiopettajan pätevyyttä kuten ei sosionomitkaan nykyään. Minä luin pätevyyden erikseen yliopistossa, mutta se ei enää ole mahdollista. Tosin kaikki työnantajat eivät tuota pätevyyttä vaadi, koska alalla on työvoimapula. Ootko ylioppilas? Lastentarhan opettajan tai sosionomin koulutukseen pääsyyn se tarvittais...
Toisen asteen koulutus riittää ammattikorkeaan, eli ei tarvitse olla ylioppilas.
Kyllä ukon sisko sai ainakin sosionomin paperit nyt jouluna ja samalla lastentarhanopettajan pätevyyden. Piti vaan olla tietty määrä harjotteluja päiväkodissa tms...
Sosionomit eivät saa pätevyyttä esiopetukseen. Muuten kyllä voivat lastentarhanopeja olla.
Saavat jos maksavat kalliin yliopistokoulutuksen itse.

Mä oon kyllä ymmärtänyt että sitä ei enää pysty ollenkaan opiskelemaan. Itse opiskelin just noin että maksoin itteni kipeeks.
 
bb
Alkuperäinen kirjoittaja kevät76:
Alkuperäinen kirjoittaja povia:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja kevät76:
No mä olen sosiaalikasvattaja ja työskentelen lastentarhanopettajana. Tuota koulutusta ei enää ole vaan sen tilalle on tullut sosionomi AMK. Koulutus kesti 3 vuotta, emmekä saaneet esiopettajan pätevyyttä kuten ei sosionomitkaan nykyään. Minä luin pätevyyden erikseen yliopistossa, mutta se ei enää ole mahdollista. Tosin kaikki työnantajat eivät tuota pätevyyttä vaadi, koska alalla on työvoimapula. Ootko ylioppilas? Lastentarhan opettajan tai sosionomin koulutukseen pääsyyn se tarvittais...
Toisen asteen koulutus riittää ammattikorkeaan, eli ei tarvitse olla ylioppilas.
Kyllä ukon sisko sai ainakin sosionomin paperit nyt jouluna ja samalla lastentarhanopettajan pätevyyden. Piti vaan olla tietty määrä harjotteluja päiväkodissa tms...
saa opiskella mutta virallisesti paperilla et oole esiopetuskelpoinen, mutta ainakin talentia taistelee edelleen tämän asian kanssa ja se tulee varmasti jollain tapaa muuttumaan jo ihan senkin takia että lastentarhanopettajista on ikäänkui pulaa

Sosionomit eivät saa pätevyyttä esiopetukseen. Muuten kyllä voivat lastentarhanopeja olla.
Saavat jos maksavat kalliin yliopistokoulutuksen itse.

Mä oon kyllä ymmärtänyt että sitä ei enää pysty ollenkaan opiskelemaan. Itse opiskelin just noin että maksoin itteni kipeeks.
 
sosionomi on täysin pätevä lastentarhanopettaja ryhmässä missä on alle 6v. lapsia.
Mutta siis eskari ryhmään tarvitaan esiopetuspätevyys, jonka kuka tahansa sosionomi voi opiskella vaikka avoimessa yliopistossa.
 
minä vaan
Kyllä niitä lastenhoitajan hommia voi tehdä vaikka ei ole mitään alan koulutusta.
En puhu nyt mistään esiopetuksesta tai LTO:n töistä vaan nimenomaan lastenhoitajasta.

Ei se liksa siitä juuri muutu vaikka ottaa kuinka opintolainaa ja huhkii itsensä hengiltä. Jos on hyvä tyyppi, maalaisjärkeä ja perusasiat kunnossa. Kyl niitä vaippoja osaa vaihtaa ja pottua laittaa suuhun jos on omiakin lapsia liudan hoitanut ja kasvattanut. Käytönnössä samaa duunia, on sulla paperit tai ei.
Sen tiedän, että pulaa lastenhoitajista todella on. On niitä muitakin työnantajia kun kaupungit ja kunnat.....
Tiedän, että kommenttini saattavat närästää joitakin juuri alalle valistuneita, mutta tämä on totuus lastenhoitajan työmarkkinoilla tällä hetkellä.
nim. ilonen lastenhoitaja (ei edes ylioppilas)
 
LH.
Onko mitään järkeä siinä että sosionomi ilman suuntautumisopiskeluja lapsiin ei saa pitää eskaria, mutta meillä ainakin vaaditaan lastenhoitajia pitämään eskaria. Ei mitään järkeä.
 
pettynyt ammatinvalintaansa
Teen lastenhoitajan työtä kaupungin päiväkodissa.
Oon ihan hitsin kyllästynyt tähän kiukkuiluun ja vertailuun. Arvostan koulutusta ja on tosi tärkeää että päivähoidossa on pätevä henkilökunta mutta:

Onko sosiaalialan pääsykokeissa joku kohta mitä ei kerrota meille koulutukseen hakijoille, että pitää olla kyyninen, ilkeä, ylimielinen ja pahantuulinen. oikeesti. Kaikkien opiskelijoiden, sijaisten ja harjoittelijoiden kanssa on paljon kivempaa tehdä duunia kun ne on useimmiten lämminsydämisiä ja aitoja IHMISIÄ. Vai tekeekö työympäristö meistä tämmöisiä kakkiaisia?

Erilaisia osaajia tarvitaan, se on tietysti vahvuus. Oon itse lastenohjaaja (lapsi-ja perhetyön pt).
 

Yhteistyössä