Lastentarhanopettaja vierailee pph:lla "tutkimassa lasten kehitystä" - siis mitä???

  • Viestiketjun aloittaja "Minä"
  • Ensimmäinen viesti
"Minä"
PPH:mme ilmoitti aamulla että tänään on tulossa joku erikoisihminen, LTO + jotain, "tarkastamaan hoidossa olevien lasten kehitys". Siis mitä tämä tarkoittaa, onko ihan normaali käytäntö?! Hieman ihmetyttää, luulin että on neuvolan tehtävä seurata kehitystä!
 
Kyllä päiväkodeissakin erityisopettajat vierailevat ryhmissä ja antavat vinkkejä miten lasten kehitystä tulee tukea ja miten erilaiset lapset saavat tarvitsemaansa tukea. Ei neuvola tälläistä voi nähdä, koska eivät ole mukana päivittäisessä elämässä. Ja hienoahan se on, että pph:lla olevat lapset pääsevät tälläisen piiriin.
 
v
Oisko Kelto eli kiertävä erityislastentarhanope? Yleensä kutsutaan paikalle, jos on aihetta epäillä jotain normaalista poikkeavaa. Hoitaja on velvollinen ilmoittamaan kelton käynnistä, vaikka ei juuri teidän lasta tulisikaan katsomaan.
 
Pph:laisen äiti
Kyllä on joo ihan tavallista. Meillä kunnassa on kelto (kiertävä erityislastentarhan opettaja), joka käy säännöllisesti perhepäivähoitajien luona leikkimässä ja pelaamassa lasten kanssa sekä keskustelee hoitolapsista pph:n kanssa. Jotta kunnallinen päivähoito olisi laadultaan hyvää sekä perhepäivähoidossa etta päiväkodissa, on ihan välttämätöntä saada kelton arviointia lapsien kehityksestä. Meillä kunnassa toimii myös terveydenhuollon-sosiaalityön yhteinen lasten kuntoutustyöryhmä, jossa kelto on lastenneuvolan terveydenhoitajien, terapeuttien, psykologin ja lääkärin lisäksi keskustelemassa sellaisten lasten asioista joilla kehityksessä on jotain huolta ilmennyt. Kyllä neuvolassa seurataan lapsen kehitystä, mutta sehän on vain vuoden välein yksi ainoa käynti. Sen sijaan päivähoidossa lasta nähdään joka päivä, useita tunteja sekä voidaan esim. sosiaalista käyttäytymistä, leikkitaitoja ym. arvioida, joita ei yksilökäynnillä neuvolassa nähdä laisinkaan tai vain vähäisesti.
 
"Äippä"
Joo ihan tavallista. Kelto se varmaan on joka kiertaa.
Meidän 5v:n päiväkodin seinällä oli juuri viime viikolla lappu jossa kerrottiin Kelton vierailevan ryhmässä tiettynä päivänä. Ja omaa lasta koskevia kysymyksiäkin sai kysyä, jos jokin "mietitytti".
 
bvp2
meidän lasten päiväkodissa ryhmissä käy ainakin joka viikko moikkaamassa lapsia (ei tarvita edes kutsua tai mitään erityistä ongelmaa ) leikkii lasten kanssa ja katselee hiukan sivusilmällä lasten toimimista ja leikkimistä. Minusta TOSI hyvä. Osaa katsoa jos ongelmia ilmenee ja asioihin puututaan nopeasti.
 
"Minä"
Eli jossakin normaalia, jossain vain jos on huolta. Ok.

En luota meidän pph:aan, keväällä hommat aloittanut ja meillä ei vaan ala synkkaamaan. Ihmettelin, miten yhtäkkiä tulee näin ilmoitus, kai hän on tiennyt jo aiemmin tulosta?
 
"pph"
Samoin minä perhepäivähoitajana kutsu kelton mikäli jonkun lapsen kehityksessä havaitsen jotain. Kaikille vanhemmille ilmoitan asiasta (en kenellekään, että juuri teidän lapsen takia koska yleisestihän seuraa myös. Vasta sitten keskustellaan mikäli jotain poikkeavaa. Tämä kaupungin ohjeistus) ja kelto seurailee sitten kaikkia lapsia mutta kiinnittää erityisesti huomiota tähän lapseen, joilla epäilen olevan jotain. Automaattisesti kelto ei kai pph:ssa vieraile.
 
Pph:laisen äiti
[QUOTE="Minä";22085386]Eli jossakin normaalia, jossain vain jos on huolta. Ok.

En luota meidän pph:aan, keväällä hommat aloittanut ja meillä ei vaan ala synkkaamaan. Ihmettelin, miten yhtäkkiä tulee näin ilmoitus, kai hän on tiennyt jo aiemmin tulosta?[/QUOTE]

Ei välttämättä tiedä kovin ajoissa. Meilläkin aina pph kertoo aika viime tipassa kuka on milloinkin tulossa käymään. Voi hyvin aamulla viedessä sanoa, että tänään tulee muuten pp-hoidon ohjaaja käymään, tai kelto käymään tms. Samoin voi sanoa hakiessa, että huomenna meillä on sitten sitä tai tätä eli ei kovin aikaisin informoida. Ja miksi pitäisi, kun eivät ne sitä lasten päivää mitenkään muuta tai minulta äitinä mitään vaadi.
 
"pph"
[QUOTE="Minä";22085386]Eli jossakin normaalia, jossain vain jos on huolta. Ok.

En luota meidän pph:aan, keväällä hommat aloittanut ja meillä ei vaan ala synkkaamaan. Ihmettelin, miten yhtäkkiä tulee näin ilmoitus, kai hän on tiennyt jo aiemmin tulosta?[/QUOTE]

Miksi sinun pitäisi tietää asiasta aiemmin? Olisit pitänyt lapsesi kotona tänään ? Miksi lastasi ei saa ammattilainnen seurata? - siltä vähän kuulosti.
 
häh?
Etkö halua, että mahdollisiin ongelmiin puututaan ajoissa :eek:? Hyvä vaan, että eivät ilmoita etukäteen koska tyhmät vanhemmat pitäisivät lapsensa pois hoidosta silloin ja silloinhan kelton käynnistä ei olisi mitään apua ja hyötyä...
 
"Minä"
[QUOTE="pph";22085426]Miksi sinun pitäisi tietää asiasta aiemmin? Olisit pitänyt lapsesi kotona tänään ? Miksi lastasi ei saa ammattilainnen seurata? - siltä vähän kuulosti.[/QUOTE]

Ei kannata lukea rivien välistä. Koska meidän välillämme on mun puoleltani luottamuspula, mietin mitä tässä mahtaa olla, että voiko esim olla mahdollista että pph:n työn sujuminen onkin se jota seurataan.
Ja ei, en olisi pitänyt lastani kotona, se ei todellakaan ollut jutun poinnti.
 
"jep"
Mä en tajua, miksi pitäis tietää etukäteen? Mitä väliä?

Heti on aina karvat pystyssä jos jotain rutiinista poikkeavaa tapahtuu. Mielestäni mahtavan hienoa JOs on niin, että pph:n luon käy joku muukin välillä. Oli se sitten psykologi, kelto, lekuri tai kuka vaan. Lähtökohta nyt kuitenkin lienee lapsen paras.

Entä sitten vaikka tarkkailisi juuri apn lasta? Vaikka kyyläis niin, että silmat putoaa päästä? Hyvähän se on!! Eiköhän se kerää silmänsa maasta ja poistu takavasemmalle jos huolta ei ole ja jos taas huolta on ni HIENOA että asiaan puututaan.
 
"Minä"
Niin just, kiva että teillä on hauskaa :(
Normaali asia siis. Mietin vaan käytäntöjä, kun lapsella vasta vaihtui pph eikä edellisellä tällaista käyntiä ollut, tosin ei ehtinyt olla kauaa ennen kuin hoitaja(ihana sellainen) jäi eläkkeelle.
Tämä nykyinen hoitaja on keväällä aloittanut ja kaikenlaisia ongelmia on ollut, joten ihan siksikin ihmettelin onko tämä tavallinen käytäntö. Mitenkään "karvat pystyssä" en lapsen kannalta ole, ihmettelin vaan itselleni uutta asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pph minäkin;22085552:
Tuskin hoitajaa on laitettu seuraamaan :D Meillä ainakin esimies käy seuraamassa työpäiviemme kulkua silloin tällöin. Kelto on nimenomaan seuraamassa lapsia.
Esimies voi tietenkin olla koulutukseltaan lastentarhanopettaja, mutta vähän kyllä ihmettelen että phh olisi sanonut ulkopuolisen tulemaan tarkkailemaan nimenomaan lapsia, jos kysymys on esimiehen käynnistä.
 
naurava nakki
eiks täällä viimeviikolla joku perhepäivähoitaja kirjoitellut että hänellä taitaa olla
vammainen lapsi hoidossa?ei uskalla kertoa vanhemmille ja pyytää jonkun asiantuntijan paikalle.
oisko tää se juttu?jatkoa tarinalle?
 
"pph"
Meillä kelton vierailu on ihan normaali käytäntö. Saattaa käydä 3-4 kertaa vuodessa. Juttelee hoitajan kanssa kaikesta työhön liittyvää. Leikkii lasten kanssa, kahvittelee hoitajan kanssa. Ihan kiva kun käy kun harvemmin hoitaja tapaa aikuisia päivän aikana.
 
"pph"
[QUOTE="Minä";22085638]Niin just, kiva että teillä on hauskaa :(
Normaali asia siis. Mietin vaan käytäntöjä, kun lapsella vasta vaihtui pph eikä edellisellä tällaista käyntiä ollut, tosin ei ehtinyt olla kauaa ennen kuin hoitaja(ihana sellainen) jäi eläkkeelle.
Tämä nykyinen hoitaja on keväällä aloittanut ja kaikenlaisia ongelmia on ollut, joten ihan siksikin ihmettelin onko tämä tavallinen käytäntö. Mitenkään "karvat pystyssä" en lapsen kannalta ole, ihmettelin vaan itselleni uutta asiaa.[/QUOTE]

Mitä ne kaikenlaiset ongelmat sit ovat?
 
Kunnissa pitää olla erityislastentarhan ope. Meillä hänelle kuuluu esim. eskarilaisten erityisopetus ja testit vaikka eskari olisi koulussa. Minusta se on ihan hyvä että käy ryhmiksissä ja perhepäivähoitajien luona katsomassa ja seuraamassa. Vaikka pph on koulutuksen saanut niin eivät he ole erityislapsien osalta ammatillisesti päteviä vaikka ilmoittaisivat kehitysviiveistä. Meilläkään ei tällaista erityisopea ollut aikanaan ja sitten kun poika siirtyi 2,5 v päiväkotiin pph:lta niin sitten vasta tuli esiin että olisiko pojalla viivettä puheessa. Itse sitä seurattiin aiemmin ja juteltiin jo neuvolassa. Eli kannatan tällaista, se osoittaa että lapsista pidetään huolta jo pienestä pitäen eikä jätetä hoitajaa yksin.
 

Yhteistyössä