laulaako teiän 6vuotiaat nuotilleen?

  • Viestiketjun aloittaja hyhyy
  • Ensimmäinen viesti
hyhyy
missä vaiheessa se lauluääni tulee jos on tullakseen? meillä 6v on kova laulamaan mutta ei se kyllä nuotilleen mee kuin osittain. mietin että onko toi nyt sen kohtalo vai voiko se ääni vielä kehittyä tosta, osaako joku sanoa? itse lauloin puhtaasti tuossa iässä.
 
Meidän lapset on molemmat musikaalisia, kuten vanhempansakin. 4-vuotias laulaa nuotilleen. 2-vuotiaskin vetelee melko puhtaasti. Mun mielestä se musikaalisuus näkyy kyllä paremmin muuten kuin vireessä. Laulutaito tosiaan kehittyy aika kauan.
 
"aapee"
Meidän lapset on molemmat musikaalisia, kuten vanhempansakin. 4-vuotias laulaa nuotilleen. 2-vuotiaskin vetelee melko puhtaasti. Mun mielestä se musikaalisuus näkyy kyllä paremmin muuten kuin vireessä. Laulutaito tosiaan kehittyy aika kauan.
niin, joku mulle kyllä sanoi että lauluäänessä on kyse äänihuulten hallinnasta tms eli ei oo suoraa verrannollinen musikaalisuuteen (ei osaa laulaa= epämusikaalinen). Mietin tätä vaan kun tää meiän laps on ollu 1vuotiaasta asti erittäin kiinnostunu musiikista, sillä on tarkka sävelkorva (huomaa jos joku laulaa epävireisesti tai esim jos mä soitan pianolla ja tahallani soitan jonkun soinnun väärin niin sanoo heti) ja sillä on palava halu alkaa soittamaan viulua. Mutta laulaa se ei osaa, se itekin sanoo että hän ei osaa laulaa niinkuin pitäis. TUntuu hassulta tää yhtälö ja toisaalta kurjalta jos ei pääse musiikkiopistoon sen takia ettei osaa laulaa kunnolla.

Lauluääni on kyllä kehittyny, vielä vuosi sitte meni ihan täysin päin metsää, mutta nyt menee osittain kuten pitää. lapsi oppi myöhään puhumaan ja sillä on motoriikassa ongelmia, voiko sillä olla yhteys asiaan?
 
"aapee"
meidän 5-vuotias on laulanut nuotilleen niin kauan kun muistan. ja 2-vuotis laulaa kans nyt. me ollaan miehen kaa molemmat hyviä laulaan, luulen et perittyä.
mä laulan puhtaasti ite, oon laulanu 7vuotiaasta asti erilaisissa kuoroissa, soitan myös viittä soitinta. Mieskin osaa laulaa, siis menee nuotilleen, kummankin suvussa on runsaasti muusikkoja. Mutta meidän muksu ei osaa laulaa vaikka tietää jos joku soittaa tai laulaa väärin (ja omasta laulustaakin tietää ettei mene kuten pitää).
 
Jos on muitakin viiveitä niin miksei voisi olla laulussakin? Älä nyt vaan näytä lapselle, että noin masentaa. Ihan selvästihän lapsi on tosi musikaalinen sun juttujen perusteella. Sitä paitsi voihan se mennä sinne musiikkiopistoon soittamaan jotain. Tai ottaa soittotunteja muualta. Ei kaikkien tarvitse laulaa. Uskoisin tosin, että kyllä se laulukin vielä kehittyy.

Anna lapsen laulaa. Kehu, lohduta ja kannusta. Eikös lapsi voisi aloittaa viulunsoiton jo sitten?
 
"nuotilleen" laulaminen kehittyy kyllä vielä monta vuotta. Mutta kannattaa muistaa ettei nuotilleen laulaminen ole musikaalisuuden ainoa mittari. Musikaalisuutta on montaa sorttia. Esim rytmitaju tai se, että vaikkei itse osaakaan hallita ääntään, osaa kuulla muiden laulun tai soiton puhtauden. Jottei menetä yöunia (omia tai lapsen) niin kannattaa lukaista vaikkapa jokin aihetta käsittelevä opus (esim Musiikin didaktiikka tai Musiikki varhaiskasvatuksessa) ja antaa ajan ja musiikin tehdä tehtävänsä.
 
"aapee"
Jos on muitakin viiveitä niin miksei voisi olla laulussakin? Älä nyt vaan näytä lapselle, että noin masentaa. Ihan selvästihän lapsi on tosi musikaalinen sun juttujen perusteella. Sitä paitsi voihan se mennä sinne musiikkiopistoon soittamaan jotain. Tai ottaa soittotunteja muualta. Ei kaikkien tarvitse laulaa. Uskoisin tosin, että kyllä se laulukin vielä kehittyy.

Anna lapsen laulaa. Kehu, lohduta ja kannusta. Eikös lapsi voisi aloittaa viulunsoiton jo sitten?
Juu siis ei se mua masenna vaikkei osaakaan laulaa ja oon aina kehunu lasta ja kun se on sanonu että ei enää laula kun ei osaa (eli ei mee nuotilleen) niin on kannustanu harjoittelemaan. Mulle asia ei henk koht oo tärkeä mutta kun se on tärkeä tolle lapselle itselleen. On tarkoitus että se hakis soittamaan viulua tai jotain muuta soitinta kun tänä keväänä on haku musiikkiopistossa. Mietin vaan kuinka paljon laulaminen vaikuttaa pääsyyn, tai vaikuttaako se?
 
"Kifa"
Musikaalisuustestauksissa yleensä laulatetaan pieni pätkä tai laitetaan toistamaan pianosta soitettuja nuotteja laulaen muttei se ole vaarallista jos ei ihan nuotilleen mene koska äänen hallinta tosiaan kehittyy harjoituksen myötä ja kokenut testaaja kuulee kyllä onko homma ihan hakusessa. Enemmän painoa laitetaan sävelkorvalle (esim. pitää kertoa ovatko kaksi peräkkäin soitettua säveltä samankorkuiset vai ei) ja rytmitajulle (pitää rummuttaa vaikka kynällä perässä testaajan koputtama rytmikuvio).
 

Yhteistyössä