Leikittekö...

...paljon lapsenne/lapsienne kanssa???
Eli kotona kun olette niin leikittekö ja touhuatteko lapsenne kanssa vai teettekö kotihommia tai otatteko rennosti ja seuraatte lapsenne puuhia???

meillä on vähän sekäettä,välillä leikitään ja touhutaan,mutta nyt varsinkin kun inulla on tuo maha edessä enkä tuolta lattialta pääse ylös olen lähinnä sohvalta seuraaja... olen vain miettinyt kun vielä ei ole sitä sisarusta lapsella kenen kanssa touhuta niin olenko/olemmeko huonoja vanhempia jos lapsi leikkii yksin vaikka läsnä koko ajan olemmekin!?!?
 
Eiköhän kultainen keskitie liene paras. Meillä leikitään, pelataan, askarrellaan ja luetaan päivittäin yhdessä, mutta lapsi tekee noita juttuja myös itsekseen. Teemme myös kotitöitä yhdessä, joten siinäkin sitä yhdessä puuhailua tulee. Olen siis vielä kotona, joten aikaa yhdessäoloon kyllä löytyy, vaikka käymmekin perhekerhossa ja isompi lapsi myös varhaiskasvatuskerhossa.

Toisinaan nelivuotias myös sanoo, että haluaa olla rauhassa yksin ja tekee tuolloin esim. legoilla tai askartelee. Samaten itselläni on oikeus lukea esim. hesari rauhassa. Nelivuotias tuon jo ymmärtää.

Tärkeintä lienee se, että kun lapsi puuhaa itsekseen, olet kuitenkin kiinnostunut hänen tekemisistään jos hän pyytää katsomaan tai tarvitsee apua.
 
Meillä on arki-illat tosi lyhyitä ja useimmiten lapset leikkivät keskenään (kolme prinsessaa pienellä ikäerolla), piirtävät, katsovat lastenohjelmat ja sitä rataa. Viikonloppuisin tehdään sitten enemmän yhdessä; ulkoillaan, käydään uimahallissa, kyläilemässä, kaupoilla jne.
 
Nykyään en oikein jaksa/viitsi istuskella lattialla kun poika leikkii. Maha on tiellä ja kaikenlaisia vaivoja... :ashamed: Jos tulee pyytämään niin silloin menen. Teen kotiaskareita yms. Mies leikkii enemmän kun tulee töistä.
 

Yhteistyössä