Leikki-ikäisen tytön vaatetuksesta

  • Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti
mietin
Haluaisin tehdä keskustelun aiheesta ja toivoisin saavani hyviä kommentteja. Mieltä on koko päivän vaivannut, kun äitini kommentoi melko ikävään sävyyn tyttäreni 4,5v vaatteita kun oli hänen luona hoidossa. Meillä ei ole kovin paljoa rahaa, ostamme vaatteet yleensä kirpputorilta ja asumme maalla eläinten kanssa niin yleensä on aikalailla menty ihan tavallisissa ulkoiluvaatteissa jotka ovat käytännölliset pihalla ja päiväkodissa. Äitini asuu Helsingissä ja kuulema toiset lapset siellä katsovat kieroon tytärtäni joka liikkuu moisissa "rääsyissä". Tulee kuulema olemaan leikkikaverin saanti todella vaikeaa kun tuon ikäiset tytöt ovat niin raadollisia... Aaaarghh! Juuri tuollainen, pinnallinen ulkonäkökeskeinen asenne ärsyttää niin paljon. Mitä sitten, jos tytölläni ei ole aina uusimmat muodin mukaiset vaatteet päällä? En halua opettaa hänelle asennetta että toisia voi syrjiä ulkonäön perusteella. Lapseni tulee kuulemma kärsimään tästä ideologiastani.. Toki kyllä katson aina että vaatteet ovat puhtaat.

Meillä on sitten toisaalta ollut tarjota todella paljon muuta, uskoakseni lapselle paljon tärkeämpää kuin vaatteet. Esim. elämyksiä ja kokemuksia eläinten parissa ja paljon aikaa yhdessä kotona, josta syystä on ollut taloudellisesti hieman tiukempaa ajoittain.
Ja kavereita hänellä on paljon, ja vielä ei ole kertaakaan tullut vaatetusasia esiin missään. Ja toivottavasti ei tarvitsekaan miettiä asiaa ennen teini-ikää, silloin kyllä kerkeää ihan tarpeeksi murehtia vaatetusta!
(Ja joo, on meillä välillä ollut hänelle jotain siistempiä "kaupunkitakkeja", mutta just nyt ei ollut.)

Piti vaan päästä purkamaan tätä turhautumista jonnekin. Mä itse menen ihan minkälaisissa vaatteissa missä tahansa huvittaa (juhlat tietty erikseen) ja haluaisin saman asenteen tyttärelleni, että ei tarvitse välittää mitä muut ajattelevat. Mitäs muut ajattelevat asiasta?
 
Vierras
Mun tuttavapiirissä olen havainnu että kaikkein huonompituloisille ne kasten vaatteet on kaikkein tärkeimpiä. Hyvätuloiset voi käyttää tytöllään isoveljen vanhoja kulahtaneita autopaitoja eikä lapsi(tai kukaan muukaan) ole moksiskaan. Me asetumme välimaastoon sikäli että koitan katsoa että vaatteet olis jotenkin siistit vaikka mukavuutta ja käytännöllisyyttä arvostan minäkin. Ja kirpparivaatteilla meilläkin mennään. Pojan housuja paikkailen kun on jatkuvasti polvet puhki enkä halua opettaa lapsilleni että housut heitetään roskiin yhden helposti korjattavan reiän takia. Oikeestaan olen ylpeä siitä että kierrätämme vaatetta emmekä osta turhaan uutena.
 
Vierras
Mun tuttavapiirissä olen havainnu että kaikkein huonompituloisille ne kasten vaatteet on kaikkein tärkeimpiä. Hyvätuloiset voi käyttää tytöllään isoveljen vanhoja kulahtaneita autopaitoja eikä lapsi(tai kukaan muukaan) ole moksiskaan. Me asetumme välimaastoon sikäli että koitan katsoa että vaatteet olis jotenkin siistit vaikka mukavuutta ja käytännöllisyyttä arvostan minäkin. Ja kirpparivaatteilla meilläkin mennään. Pojan housuja paikkailen kun on jatkuvasti polvet puhki enkä halua opettaa lapsilleni että housut heitetään roskiin yhden helposti korjattavan reiän takia. Oikeestaan olen ylpeä siitä että kierrätämme vaatetta emmekä osta turhaan uutena.
Lisään vielä että jos lapset jossain vaiheessa alkavat vaatia merkkivaatteita ja tietynlaisia vaatteita kavereiden puheiden takia niin en aio kyllä nipottaa vaan ostan sitten, toki jos kalliita vaatteita ostetaan niin niitä on sitten vastaavasti vähemmän.
 
Minulla on 4 vaatetettavaa,joten suosin kierrätystä,alelöytöjä jne,mutta minulle on erittäin tärkeää että vaatteet on siistejä,ehjiä ja nättejä. Minun puolestani voivat möyriä vaatteissaan missä haluavat,meillä on pesukone,käyttöön ne siis hankitaan,mutta niiden pitää miellyttää minun ja käyttäjänsä silmää.
 
mamma topolino
Ei meidän lapset oo kyllä kärsineet vaikka mamma on aivan pihalla lasten muodista. :D Helsingissä asutaan, lapsia 1v-12v väliltä. Kaikilla kavereita, eikä meitä (kai?) katsota missään kieroon. Ostan vaatteet pääosin kirppikseltä, enkä maksa mistään hirveästi.
4-vuotiaalle on meillä tärkeää että paidassa on Batman tmv. Ja se riittää minulle.

Nyt tuo 12-vuotias halusi jotkut tietynmerkkiset kengät kesäksi, mutta katsotaan nyt mitä ne maksavat... ...
 
Kyllä ap täällä näkee lapsia puetun jokalähtöön eikä ongelmaa. Taitaa nyt äidilläsi olla asenneongelma ja toivottavasti ei opeta sitä tytöllesi että vain tietynlainen kelpaa tai on aihe kiusata. Omanikaan ei ole puettu kalliiseen ja merkkeihin mutta siisteihin ja ehjiin, kuten kaveritkin. Kukaan ei kiusaa.
 

Yhteistyössä