Leikkiiköteillä 5v lapset yksin pihalla?

  • Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti
x
Joskus haluaa jäädä itsekseen hetkeksi pihalle tai sisälle, ja olen silloin pyydettäessä antanut jäädä. 15-30 min viihtyy itsekseen, sitten tulee jo pyytelemään seuraa.
 
Tällä hetkellä mietityttynä tuskin antaisin ihan yksin tässä kotona - on tie sen verran lähellä ja jotkut älyvapaat ajaa "hieman" kovempaa kuin rajoituksen sallima 40 km/h. Mökillä ja esim. mummolassa missä turvallisemmat pihat niin varmaan voin antaakin - lisäks noissa paikoissa näkee koko pihan tuvan ikkunoista :)

Mutta mikä on tilanne sit 4 v. kuluttua niin sitähän ei voi tietää :)
 
ap
Mietin kun tuli puhetta asiasta, ja itse en kerrostaloalueella haluaisi päästää lasta yksin muiden lasten kanssa pihalle. Onko se jotenkin outoa? Tietenkin jos ikkunassa vahtaa kokoajan, mutta eikö sitten olisi sama olla itsekin pihalla..
 
vieras
Asutaan omakotitalossa, iso piha ja joka paikkaan näkee ikkunoista. Leikkii yksikseen ja sisarusten kanssa. Kerrostalossa en päästäisi alle kouluikäistä, no ehkä hetkeksi saisi jäädä keinuun tai hiekkalaatikolle jos vaikka nopsaan kävisin sisällä ja ikkunasta pystyis tarkistamaan.
 
Kyllä leikkii. Käy myös vieressä olevan koulun takana ladulla hiihtämässä. Aina on puhelin taskussa et voi soittaa, jos jtn tapahtuu.
Mummolassa leikki jo varmaan 3-v yksin, kun oma piha. Rivarissa nyt asutaan.
 
kyllä
kavereiden kanssa ja joskus touhuaa omassa rivaripihassa/taloyhtiön leikkipaikalla yksin, on vain muutama metri meidän ovelta ja sinne näkyy meidän ikkunasta.
Pikkuhiljaa on päästetty ulkoilemaan ilman vanhempia, esim. kesällä olin itse omalla pihalla, mutta lapsi sai leikkiä kavereiden kanssa ilman, että olin koko ajan vieressä syksyllä ja ennen pakkasia oli aina ikkuna auki, että kuuli, jos alkoi jotain kärhämiä lasten kesken tulla.
meillä on myös tarkat pelisäännöt siitä millä alueella saa liikkua ja niitä on noudattanut hyvin.
 

Yhteistyössä