Lihapullaresepti

Namskis
Pakko suositella sitä olikos se nyt Maggin sellanen lihapullamausteseos, tosi hyvää=) Siinä pussissa on ohjeet, mut sen ja jauhelihan sekaan ei tarvitse kuin vähän vettä ja mä oon tainnu laittaa puolikkaan kermaviilin tai vähän kermaa! Yllättävän hyvää ja kivaa vaihtelua tavan lihapulliin=)
 
Poing
Laita vaikka jauhelihaa, sipulia, valkosipulia, muna, sinappia tujaus ja vaikka reilusti maustepippuria, valkopippuria, soijakastiketta/suolaa (tai jauhelihamaustetta, siinä on sitten suurin osa sitä suolaa) ja miksei vaikka paprikajauhetta
 
"Mintus"
Mun herkkua tulee näin:
400 g naudan jauhelihaa
1 sipuli pieneksi silputtuna
suolaa ja pippuria maun mukaan (paista pieni koepala ja maista)
1 kananmuna
Sitten veivaan kaikki sekaisin ja pyörittelen pullia pellille uuniin tai paistinpannulle.
Kananmunankin voi jättä pois, mutta se pitää 'taikinan' vähän paremmin kasassa.
Nam!
 
Raasta kuivahtanutta leipää, tai sitten raakaa perunaa, niillä voi korvata korppujauhot.

Mulla ei ole mitään ohjetta varsinaisesti. Sekoitan korppujauhoja, vettä, kananmunaa, sipulihakkelusta, mausteita (suolaa, oreganoa, paprikajauhetta, valko- tai mustapippuria), jauhelihaa ja vaihdellen porkkana- tai juustoraastetta tai vaikka sienihakkelusta. Pullat paistan uunissa, 200 astetta ja 20 minuuttia
 
Naudan luomujauhelihaa 400g
tl suolaa (laitan vähän reilun)
Kananmuna
Pippuria
Sipuli
Valkosipulin kynsi
(Pieni loraus kermaa tai kermaviiliä - ei välttämätön, mutta laitan varsinki jos ripauksen korppujauhoja)
 
tää on oikeesti hyvää
Alkuperäinen kirjoittaja Hömpsähdys;22782729:
Nyt hyviä lihapullareseptejä kiitos! En ole koskaan ennen tehnyt, että ei heti mitään kauheen monimutkasta.
Niin ja korppujauhoja ei löydy, haittaako se?

Kiitoksii :D
jos sipulista tykkää. Olen tykännyt tehdä lihapullia, pihvejä tai mureketta enemmän kerralla niin ainakin sellasseen 700g saa laittaa ranskalaista sipulikeittoa (siis sen pussin) kokonaan. Ja olen lisänny vielä pienen sipulin, eikä ole oikeasti liian sipulista, antaa tuo pussi vaan hyvää makua.

Ohje:

vähän päälle ½ pussin ranskalaista sipulikeittoa, 1,5dl vettä ja 0,5dl korppujauhoja. Anna turvota 5min. Lisää 400g jauhelihaa ja muna. Sekoita ja uuniin 225C kunnes on kypsiä! :D

Kokeile joskus, tosin jos sulla ei niitä korppujauhoja oo...mut eikös joku kuivanu/vähemmän kuiva vaalealeipä aja asian?
 
[QUOTE="Mintus";22782801]Mun herkkua tulee näin:
400 g naudan jauhelihaa
1 sipuli pieneksi silputtuna
suolaa ja pippuria maun mukaan (paista pieni koepala ja maista)
1 kananmuna
Sitten veivaan kaikki sekaisin ja pyörittelen pullia pellille uuniin tai paistinpannulle.
Kananmunankin voi jättä pois, mutta se pitää 'taikinan' vähän paremmin kasassa.
Nam![/QUOTE]

Tää ois aika helppo ja aineksetkin löytyy. Mut mitens kun mulla on tota jauhelihaa 700g, ni laitanko sit 2 munaa? Siis mä oon ihan dorka näissä kokkaus jutuissa :D
 
äskööne
Alkuperäinen kirjoittaja tää on oikeesti hyvää;22782898:
jos sipulista tykkää. Olen tykännyt tehdä lihapullia, pihvejä tai mureketta enemmän kerralla niin ainakin sellasseen 700g saa laittaa ranskalaista sipulikeittoa (siis sen pussin) kokonaan. Ja olen lisänny vielä pienen sipulin, eikä ole oikeasti liian sipulista, antaa tuo pussi vaan hyvää makua.

Ohje:

vähän päälle ½ pussin ranskalaista sipulikeittoa, 1,5dl vettä ja 0,5dl korppujauhoja. Anna turvota 5min. Lisää 400g jauhelihaa ja muna. Sekoita ja uuniin 225C kunnes on kypsiä! :D

Kokeile joskus, tosin jos sulla ei niitä korppujauhoja oo...mut eikös joku kuivanu/vähemmän kuiva vaalealeipä aja asian?
aa, olipa muillakin tämä ohje! hyvää tulee tosiaan.. :p meni kirjoittaessa vähän aikaa niin saman iskin sillä tänne. :D
 
Mä olen tehnyt niin, että ensin laitan korppujauhot kermaan (kyllä, kermaan) paisumaan ja sillä aikaa paistan pannulla sipulit. N. 400g jauhelihaa laitan mausteeksi vain suolaa ja mukaan yhden kananmunan. Paistan pannulla ihan oikeassa voissa ja teen kastikkeen pullien paiston jälkeen kermasta jonka maustan vain valkopippurilla ja suolalla.

Mummin vanha resepti, toimii!
 
Mä ite teen niinkin yksinkertaisella reseptillä kuin että vähän vettä + pari ruokalusikallista maissijauhoa (sis. tärkkelystä puolet) per 400g paketti, sekaan joku jauhelihamausteseos (purkin kyljestä aina vaan ohje paljoko) ja ite jauhelihan. Nuo sekottaen, eikä viel kukaan oo valittanu, jääny allergiakaudelta (kun oli kiellossa vähän kaikki) tuo resepti. Vois varmasti korvata muillakin jauhoilla ja mausteseoksen tehdä mistä nyt tykkää.
 
"vieras"
Mä teen näin:

400 g lampaan jauhelihaa
valkosipulinkynsi
punasipuli
tuore punainen chili
kourallinen tuoretta korianteria
pieni pala inkivääriä raasteena
jeeraa
mustapippuria
suolaa

Sekoitan ainekset keskenään, pyörittelen palloja ja joko paistan pannulla tai laitan grillivastuksilla uuniin.
 
kokki3
Ihan parhaat lihapullat, -pihvit ja mureke!

1 dl mannasuurimoita
1,5 dl vettä
1 rkl aromat-aromisuolaa
1-2 rkl sipulijauhetta
800g naudan paistijauhelihaa

Paista pannulla tai uunissa, aina toimii ja kukaan ei tee parempia ;)
 
"Heidi"
Tää vanha ohje on erittäin nopsa ja ei tarvi tehdä niitä lihapulliakaan jos ei halua. Meillä syötiin tätä mahataudissa nyt jouluna kun kukaan ei jaksanu tehdä terveille ruokaa. Makaronit kiehumaan ja jauhelihaa, kermaviiliä ja sipulikeittopussi sekasin kulhoon. Sit siitä lihaköntästä muotoilee vaan sellasen pitkon ja nakkaa uuniin. Saivat sitten terveet osapuolet hoitaa loput. Okei, salaatit jäi sitlä päivältä, mut voi voi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22783203]Ite pistän taikinaan jauhelihaa, sipulia, juustoa rutkasti, kaksi munaa ja valkopippuria :p Joskus mössään sekaan leivänjämät.[/QUOTE]

Ai niin ja tietty suolaa.
 
"Mintus"
Alkuperäinen kirjoittaja Hömpsähdys;22782917:
Tää ois aika helppo ja aineksetkin löytyy. Mut mitens kun mulla on tota jauhelihaa 700g, ni laitanko sit 2 munaa? Siis mä oon ihan dorka näissä kokkaus jutuissa :D
Kokeile, mä laittaisin vain yhden. Jos tuntuu ettei taikina pysy kasassa sekoita sitten vielä toinen joukkoon. Nää maistuu melkein oikealle lihalle, koska taikinaa ei jatkettu millään korppujauhoilla tai muulla hiilihydraatilla.
 

Yhteistyössä