Lihavuus määräytyy jo kohdussa?!?

Mitä mieltä olette Iltalehden tämänpäiväisestä (17.11.2008) otsikosta jonka mukaan lihavuus määräytyy jo kohdussa sen perusteella mitä äiti raskaus aikana syö? Itse henkilökohtaisesti tunsin ikävän viillon sydämessä ja mietin niitä kaikkia herkkuja joita tuli eilenkin syötyä leffateatterissa.


Rasvainen ruokavalio vaikuttaa vauvan aivoihin.

Raskauden aikaisella ruokavaliolla on yhteys lapsen ylensyömiseen ja ylipainoon, Rockefellerin yliopiston tutkijat uskovat.

Rottakokeissa rasvapitoista ravintoa syöneiden rottaemojen poikasten aivoista löytyi paljon enemmän ruokahalua kiihottavia proteiineja kuin vähärasvaisempaa ruokaa nauttineiden emojen poikasilla.

Tutkijatiimi uskoo löydön auttaman selvittämään, miksi ylipainoisuus on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina.

Vaikutus kestää läpi elämän

Aiemmin täysikasvuisille eläimille tehdyt kokeet ovat paljastaneet, että veren mukana kiertävät triglyseridit vaikuttavat aivoissa ruokahalua kiihottaviin peptideihin, jotka lisäävät nälän tunnetta.

Rockefellerin yliopiston tutkijoiden tuore tutkimustulos osoittaa äidin nauttimien triglyseridien vaikuttavan kehittyvän sikiön aivoihin, ja vaikutus kestää koko jälkeläisen elämän ajan.

Tutkijat havaitsivat, että rasvaista ravintoa syöneiden rottien poikaset söivät enemmän, painoivat enemmän koko elämänsä ja tulivat sukukypsiksi aiemmin kuin vähärasvaisempaa ruokaa syöneiden emojen poikaset.

Niillä oli sekä syntyessään että täysikasvuisina korkeampi veren triglyseridipitoisuus ja niiden aivoissa oli enemmän ruokahalua kiihottavia peptidejä.

"Olemme sitä, mitä äitimme syövät"

Tutkijat arvelevat, että sikiön aivot on "ohjelmoitu" niin, että se tulee toimeen samanlaisella ruokavaliolla kuin emonsa. He uskovat, että mekanismi saattaa toimia samoin myös ihmisillä.

Tutkimusta johtanut Sarah Leibowitz totesi brittiläiselle BBC-kanavalle:

- Ohjelmoimme lapsemme lihaviksi.

Brittiläisen Weight Concern -järjestön lääketieteellinen johtaja Ian Campbell puolestaan totesi, että rasvaisen ruokavalion raskauden aikana on havaittu johtavan siihen, että lapsi tuntee vetoa rasvaisiin ruokiin. Tähän mennessä ilmiön syytä ei ole tiedetty.

- Viesti on selvä. Emme ole vain, mitä me syömme, vaan jossain määrin myös sitä, mitä äitimme syövät. Lapsen terveellinen ruokavalio on aloitettava jo raskauden alussa, Campbell sanoi BBC:lle.
 
Makutottumukset on varmasti aika paljon opittuja. Mä uskon niiden vaikutukseen enempi jo syntyneellä lapsella, mutta miksei jo kohdussakin. Meillä nuo lapset ovat liiankin kevyitä, vaikka mä kyllä olen saanut painoa itseeni kerättyä...
 
vv
mäpä uskon että joku rotta vielä toteuttaa sitä vaistoansa syödä silloin kun ruokaa on tarjolla ja paljo. nykyinen lihavuus taas johtuu ennemminkin siitä että kokista myydään 2litran pullossa ja pikku sipsipussi on 400g, karkit samoin.. ja sitä herkkua ja pullaa on tarjolla--paljon-- ja muutakin roskaruokaa vrt siihen mitä ennen potut ja porkkanat kasvatettiin itse ja liha tuli metsästä, eikä saarioisen lattialta kuorrutettuna ihra-jauhoseoksella.
 
35+5
Uskon kyllä tuohon tutkimukseen. Johan sen näkee tuttavapiirissä ja omallakin kohdalla. Oma äitini oli hyvin tarkka syömisistään koko raskauden ajan (ja muutenkin elämässään), en osaa itse syödä karkkia, suklaata tai sipsiä. Roskaruoka on aina kuvottanut. Koko raskausajan olen itsekin syönyt erittäin terveellisesti, paljon kanaa, kalaa ja kasviksia, herkut pois. Varmasti vaikuttaa lapseen. Vaikutus on toki myös sillä, miten sen lapsen kasvattaa. Jos ei tuputa karkkia ja muita ällötyksiä, varmasti tulee terveempi, normaalipainoinen lapsi. Oikea ylipaino ei kuitenkaan ikinä ole perinnöllistä, vaan ihan elintavoista johtuvaa.
 
"Olemme sitä, mitä äitimme syövät"

Hyvin kiteytetty lehtijutussa :)
Mutta ihan varmasti se lapsuusajan esimerkki vaikuttaa yhtä lailla. Se mitä kotona syödään ja miten paljon liikutaan.

Phoebs: elämäntavat saadaan äideiltä. Ja toki isiltäkin.
 
vieras
Ja höpö höpö. Kaiken maailman tutkimuksiin ei kannata uskoa. Täysin naurettavaa.Itse lihoin joka raskausaika 20 kg.Ennen raskautta painoin 43 kg. Raskauksien jälkeen paino on aina pudonnut ilman diettiä.Lapseni ovat kaikki hoikkia.Jokaisella on vastuu omista läskeistään. Sitä on mitä syö.
 
aha
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
"Olemme sitä, mitä äitimme syövät"

Hyvin kiteytetty lehtijutussa :)
Mutta ihan varmasti se lapsuusajan esimerkki vaikuttaa yhtä lailla. Se mitä kotona syödään ja miten paljon liikutaan.

Phoebs: elämäntavat saadaan äideiltä. Ja toki isiltäkin.
Nimenomaan näion. aivan kaikessa lapsen kasvatukseen liittyvässä, mikä voisi jollain tavalla johtaa ongelmallisuuksiin tai ettei lapsi täytä normistoja, vika on äidissä. Ehkä ihan vähän isissäkin, mutta ensisijaisesti äideissä.

Ja se mitä on lapsena kotoa oppinut, siitä ei koskaan voi luopua, ei voi ottaa omia arvoja tai omia erilaisia elämäntapoja. Ei koskaan.

Kun isoisoisä söi läskisoossia ja ryysti kotipolttoista, myös perilliset alenevassa polvessa tekevät niin ja myrkyttävät elintavoillaan myös kaiken ympäristönkin.

 

Yhteistyössä