Liho (ei lihoa), kotoa (ei kotoota), kuulostaa (ei kuullostaa), niinpä (ei niimpä)

  • Viestiketjun aloittaja kielenhuoltoa
  • Ensimmäinen viesti
"wtf"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30671215:
Ethän sinä voi sanoa, että olet eri mieltä tai ettei niillä ole väliä, jos itse joihinkin olemassa oleviin sääntöihin (vaikka sitten läpällä) viittaat. Miksi ihmeessä olisi sääntöjä ja virheitä, jos nämä asiat ovat mielipideasioita?

Ja jos taas sinulle ei ole väliä, niin miksi silti vieläkin intät, ettei tuo pilkkuasia mene niin? :D

Eli kertoisitko vielä, onko sinusta olemassa tiettyjä kielioppisääntöjä vai ei? Tämä on nyt se ristiriita, jota en tajua.
Itseasiassa lauseeni "Mä en ole samaa mieltä tosta pilkkuasiasta ja se siitä." vähän niinku oli minun osalta päätös tolle pilkunnussinnalle, vaikka sinä koitkin sen inttämisen jatkamisena.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="wtf";30671231]Itseasiassa lauseeni "Mä en ole samaa mieltä tosta pilkkuasiasta ja se siitä." vähän niinku oli minun osalta päätös tolle pilkunnussinnalle, vaikka sinä koitkin sen inttämisen jatkamisena.[/QUOTE]

Ja minun mielestäni maailma on litteä ja se siitä.

Ja ihan läpällä vain. Mutta ei tässä tietenkään ole mitään hassua.
 
"wtf"
Keskusteluun osallistuu idiootti mutta se en ole minä.

Taivutusmuoto on "hän ei liho" jos verbin perusmuoto on lihoa (se perinteisempi ja ammattilaisten parempana pitämä) tai vaihtoehtoisesti "hän ei lihoa" jos verbin perusmuoto on lihota (uudempi ja murteellisempi mutta myös hyväksytty). Eli linkkini oli täsmälleen aihetta koskeva, mutta se keskustelun idiootti ei osaa taivuttaa verbejä?
Sinun linkissä kysytään onko oikein sanoa lihoA vai lihoTA - molemmat oikein.

Mutta AP sanoi että "lihoa" on väärä muoto ja "liho" oikea muoto.

Ap siis sanoi että on oikein sanoa: "Miksi sinä et liho" ja ap sanoi että on väärin sanoa: "Miksi sinä et lihoa". Tämä ei pidä paikkaansa, koska LIHOTA -verbi taipuu "lihoa", EI "liho".

Et voi tosissas olla noin tyhmä ettet tajua sinun linkittämien ja ap:n sanomien sanojen eroa.
 
mä....
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30671156:
Se, että joku sinusta kuulostaa naurettavalta, ei tarkoita, ettei asia olisi niin. Eikö sinulle koulussa sanottu, että pilkkusäännöt eivät mene puheen tauotusten mukaan?
Tarkoitit ilmeisesti, että _jokin_ kuulostaa naurettavalta vai kehen viittasitkaan?
 
"Mitä ihmettä"
Ketjun noloin tyyppi on ehdottomasti tuo nimimerkki "wtf", joka ei osaa pilkkusääntöjä eikä näytä oikein muutenkaan tietävän kieliopista mitään. Silti hän tulee tähän ketjuun pätemään, ja sitten kun hänen luulonsa osoitetaan vääriksi, hän puolustautuu sanomalla, ettei häntä mikään kielioppi ole koskaan kiinnostanutkaan. Miksi ihmeessä sitten tulit tähän ketjuun vänkäämään? Ja vaikka jokin "kuulostaisi" (miltä pilkut muuten kuulostavat?) mielestäsi tyhmältä, se ei tarkoita, että se myös olisi "tyhmää" (tai tässä tapauksessa väärin).
 
"wtf"
[QUOTE="Mitä ihmettä";30671287]Ketjun noloin tyyppi on ehdottomasti tuo nimimerkki "wtf", joka ei osaa pilkkusääntöjä eikä näytä oikein muutenkaan tietävän kieliopista mitään. Silti hän tulee tähän ketjuun pätemään, ja sitten kun hänen luulonsa osoitetaan vääriksi, hän puolustautuu sanomalla, ettei häntä mikään kielioppi ole koskaan kiinnostanutkaan. Miksi ihmeessä sitten tulit tähän ketjuun vänkäämään? Ja vaikka jokin "kuulostaisi" (miltä pilkut muuten kuulostavat?) mielestäsi tyhmältä, se ei tarkoita, että se myös olisi "tyhmää" (tai tässä tapauksessa väärin).[/QUOTE]

Iiiks, tosi noloo jos ei tietäiskään kieliopista mitään. :ashamed: Nolottaa ihan hirveesti.

Siis ihan oikeesti: AP valittaa siitä että ihmiset ei kirjoita kielioppisääntöjen mukaisesti, mutta APn oma teksti on täynnä virheitä - todellakin nauran sitten APn virheistä.

Ja käsisydämellä vannon ettei mua todellakaan kiinnosta kielioppiasiat, eikä niistä vänkääminen: siksi lopetin vänkäämisen sanomalla että olen eri mieltä pilkkuasiasta, mutta ihan sama miten pilkkujen oikeasti kuuluisi olla (suomeksi: mun mielestä pilkut oli typerästi, mutta en jaksa perehtyä kielioppiin niin pajon että alkaisin niistä pilkuista enempää kenenkään kanssa vänkäämään)
 
säpäle harmaana
Mutta kun pointti on vieläkin se, että pilkkusäännöt eivät ole mitään mielipideasioita. Joo, säännöt saattaa olla typerät, mutta ei se sääntöjä muuta miksikään. Ja kun samat säännöt koskevat kaikkia, niin ei niistä tarvitse vängätäkään. Riittää kun ne ymmärtää.
 
  • Tykkää
Reactions: Io
"wtf"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30671317:
Mutta kun pointti on vieläkin se, että pilkkusäännöt eivät ole mitään mielipideasioita. Joo, säännöt saattaa olla typerät, mutta ei se sääntöjä muuta miksikään. Ja kun samat säännöt koskevat kaikkia, niin ei niistä tarvitse vängätäkään. Riittää kun ne ymmärtää.
No OMG, mun mielestä siinä lauseessa ON liikaa pilkkuja. Sovitaan sitten niin että mä en ymmärrä sääntöjä, kun teitä niin itkettää tämä asia.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="wtf";30671327]No OMG, mun mielestä siinä lauseessa ON liikaa pilkkuja. Sovitaan sitten niin että mä en ymmärrä sääntöjä, kun teitä niin itkettää tämä asia.[/QUOTE]

Niin tai voidaan myös sopia, että sinun mielipiteesi mitätöi kaikki kielioppisäännöt. :D
 
"wtf"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30671340:
Niin tai voidaan myös sopia, että sinun mielipiteesi mitätöi kaikki kielioppisäännöt. :D
Ei se ole mikään MIELIPIDE, vaan oikeasti uskon niin. Jos olen väärässä: en ymmärrä sääntöjä, eikä se elämäänikään suuntaan tai toiseen hetkauta. Uskon yhä olevani oikeassa, te voitte kaikki myös uskoa tai tietää olevanne oikeassa, aivan sama.
 
Io
[QUOTE="wtf";30671370]Ei se ole mikään MIELIPIDE, vaan oikeasti uskon niin. Jos olen väärässä: en ymmärrä sääntöjä, eikä se elämäänikään suuntaan tai toiseen hetkauta. Uskon yhä olevani oikeassa, te voitte kaikki myös uskoa tai tietää olevanne oikeassa, aivan sama.[/QUOTE]

Kyllä uskon asiat ovat nimenomaan mielipideasioita. Sinä olet väärässä, vaikka uskoisitkin olevasi oikeassa. Et osaa pilkkusääntöjä, piste.
 
Io
[QUOTE="wtf";30671419]Ei se ole mielipideasia. Minä uskon/luulen että aloituksessa on pilkkuvirheitä. Voi olla että olen väärässä, mutta uskon olevani oikeassa.[/QUOTE]

Onhan se uskon asia tai mielipideasia, koska tietyt säännöt todistavat luulosi vääriksi. Eivät ne mitään faktojakaan ole. Se, ettet pysty edes myöntämään olevasi tietämätön ja väärässä, vaikka monet ovat sen jo osoittaneet, kertoo vain siitä, että olet ilmeisesti myös tyhmä.
 
"wtf"
Onhan se uskon asia tai mielipideasia, koska tietyt säännöt todistavat luulosi vääriksi. Eivät ne mitään faktojakaan ole. Se, ettet pysty edes myöntämään olevasi tietämätön ja väärässä, vaikka monet ovat sen jo osoittaneet, kertoo vain siitä, että olet ilmeisesti myös tyhmä.
Kielioppisäännöt ei ole yhtä mustavalkosia kuin esim. jotkut matematiikan laskusäännöt. Helppo se on sanoa että 1+1=2, mutta kun puhutaan lauseista ja lauserakenteista ja pilkuista, on asia paljon monimutkaisempi. Koska missään ei ole selkeää oikeaa vastausta asiaan saatavilla, mä todellakin uskon olevani oikeassa. Ei teilläkään ole todisteena mitään näyttää, että just siihen lauseeseen tulee just niihin kohtiin pilkut.

Johan olen sanonut että voi olla että olen väärässä. Mä vaan yhä uskon että siinä lauseessa on liikaa pilkkuja.
 
"wtf"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30671447:
Niin onhan se mukavampaa uskoa olevansa oikeassa, kuin tietää olevansa väärässä.
Edelleen olen sanonut että voi olla että olen väärässä ja että mulle on ihan sama olenko oikeassa vai väärässä, mutta uskon silti että niitä pilkkuja on liikaa.
 
Io
[QUOTE="wtf";30671480]Kielioppisäännöt ei ole yhtä mustavalkosia kuin esim. jotkut matematiikan laskusäännöt. Helppo se on sanoa että 1+1=2, mutta kun puhutaan lauseista ja lauserakenteista ja pilkuista, on asia paljon monimutkaisempi. Koska missään ei ole selkeää oikeaa vastausta asiaan saatavilla, mä todellakin uskon olevani oikeassa. Ei teilläkään ole todisteena mitään näyttää, että just siihen lauseeseen tulee just niihin kohtiin pilkut.

Johan olen sanonut että voi olla että olen väärässä. Mä vaan yhä uskon että siinä lauseessa on liikaa pilkkuja.[/QUOTE]

Kielioppisäännöt ovat hyvin usein erittäin mustavalkoisia. On aivan turhaa ja typerää väittää jotain muuta. Sinulle on jo kerrottu, mitä vikaa ehdotuksessasi oli. Säpäle jopa lainasi Kotuksen sivuilta tekstiä, jossa kerrottiin pilkutussäännöistä.
 
"wtf"
Kielioppisäännöt ovat hyvin usein erittäin mustavalkoisia. On aivan turhaa ja typerää väittää jotain muuta. Sinulle on jo kerrottu, mitä vikaa ehdotuksessasi oli. Säpäle jopa lainasi Kotuksen sivuilta tekstiä, jossa kerrottiin pilkutussäännöistä.
Ei se ole mustavalkoista. Missään ei ole esimerkiksi mitään listaa sanoista, joita ennen pilkku AINA tulee - aina on niitä poikkeuksia. Mutta kiva jos sulla on noi jutut niin hanskassa, ettei tuu ollenkaan epäselvyyksiä.

Oliko vielä joku ongelma sulla?
 
säpäle harmaana
[QUOTE="wtf";30671514]Ei se ole mustavalkoista. Missään ei ole esimerkiksi mitään listaa sanoista, joita ennen pilkku AINA tulee - aina on niitä poikkeuksia. Mutta kiva jos sulla on noi jutut niin hanskassa, ettei tuu ollenkaan epäselvyyksiä.

Oliko vielä joku ongelma sulla?[/QUOTE]

Eli sinä tarvitset listan sanoista, joiden eteen tulee pilkku? Sinä et osaa erotella pää- ja sivulauseita? Miten olet päässyt peruskoulun läpi, jos et tätä ole osannut?
 
"wtf"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30671535:
Eli sinä tarvitset listan sanoista, joiden eteen tulee pilkku? Sinä et osaa erotella pää- ja sivulauseita? Miten olet päässyt peruskoulun läpi, jos et tätä ole osannut?
Kiitos hyvin olen päässyt peruskoulusta läpi. Äidinkielen aineissa muistan sen että opettaja ruksi aina yli pilkkuja, kun olin laittanut niitä liikaa. Muisti aina toitottaa, että mielummin jättää laittamatta kuin että laittaa.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="wtf";30671547]Kiitos hyvin olen päässyt peruskoulusta läpi. Äidinkielen aineissa muistan sen että opettaja ruksi aina yli pilkkuja, kun olin laittanut niitä liikaa. Muisti aina toitottaa, että mielummin jättää laittamatta kuin että laittaa.[/QUOTE]
Muistatko sitten mikä on päälause ja sivulause? Jos muistat, niin eikö tuo minun aiemmin kirjoittamani lainaus ole ihan yksiselitteinen?
 

Yhteistyössä