Liikunta raskauden aikana

Moi!

Minkäslaisia kokemuksia ja tietoja teillä on liikunnasta raskauden aikana? Olen käynyt sellaisessa tanssillisessa jumpassa, jossa hypitään melko paljon. Nyt on menossa 16. raskausviikko ja vielä ei tee ollenkaan pahaa tuo 60 min hyppely.

Mutta oliko se niin että sitä hyppelyä pitäisi välttää? Miksihän? Sykkeiden kannalta pitää vissiin tarkkailla ettei nouse liian korkeelle, jostain luin että jos hengästyy (!) niin se on jo liikaa. hmph. Eihän siitä sitten ole mitään iloa jos ei saa edes hengästyä. :D

Minä ajattelisin niin, että niin kauan kuin hyppiminen tuntuu hyvältä ja tuntuu ettei mene liian rankaksi se on ok. Mut onko tuossa hyppimisen rajoituksessa jotain perää? Tai mitä pahaa se voi saada aikaan?

Tuo on kuitenkin ainoa ryhmäliikuntatunti viikossa millä käyn. Muuten en liiku muuten kuin kävellen päiväkodille, bussipysäkille ja niin edelleen. (tosin tulee siinäkin liikuttua päivän aikana muutamia kilometrejä... )
 
alussa taitaa sääntönä olla se et niin kauan voi tehdä kun itestä tuntuu hyvältä. sykerajana pidetään 140 mut seki yksilöllistä, ite oon aika hyvässä fyysisessä kunnossa ja oon antanu sykkeen nousta hetkeks yli ton 140 mut en siis pitkäks aikaa. käyn parissa jumpassa vkossa, pallojumpassa en pompi pallon päällä niin kovaa kun ennen ja selkäliikkeet pitää tehdä muuten kun päinmakuulla mut muuten oon tehny samaa tahtia kun muut. noitten sykkeitten takia kannattaa hommata sykemittari ni tiedät vähän miten nousee. ehdottomasti kyllä liikunta kannattaa raskausaikana, ite oon tän huomannu, mulla ollu helpot ja nopeet synnytykset.

jessi ja pikkuj 17+5
 
Meillä ainakin neuvotaan neuvolassa, ettei syke saisi nousta yli 140. Itse kyselin kans tosta tanssimisesta, niin sanoi vaan et tietää mikä itsestään tuntuu hyvältä, ja aika nopiaa huomaa jos jokin tuntuu pahalta. Ainakin toi hyppiminen itsellä on jääny vähän vähemmälle ku maha on kasvanut, niin ei ei tunnu kovin kivalta. Ainakaan neuvolan mukaan ei hyppimisessä pitäisi olla mitään vaaraa.
Varsinkin jos olet harrastanut ennen raskautta niin ei pitäs olla mitään ongelmaa vetää loppuun saakka.

Neuvolassa tiedetään hyvin.

SuzZ+ masukki 31+5
 

Yhteistyössä