Lisäaineet, voi vai margariini, myrkyt vaatteissa, myrkyt rasvoissa jne. Ketä vaivaa?

  • Viestiketjun aloittaja hölmöläinen
  • Ensimmäinen viesti
hölmöläinen
Ok, myönnän, minua. Ennen lasta en vaivannut päätäni näillä asioilla. Ehkä kaikki lähti sikarokotteesta (joka mekin otettiin ja jälkeenpäin on kaduttanut). Sitten tuli nämä myrkkyvaatejutut, voi-margariini -taisto, nyt luin noista perusvoiteiden sisältämistä haitallisista aineista... Tieto lisää tuskaa. Onko tämä enää normaaliakaan miettiä näitä niin, että ne ihan selvästi vaivaa ja painaa mieltä? Mietin miten tehdä oikein, tuon lapsen kannalta.. Oma kohta ei niinkään huoleta.. Haluaisin kuitenkin tarjota lapselleni parhaat mahdolliset lähtökohdat elämälle, mutta taloudellisesti tilanne on se, etten pysty ostamaan pelkkää luomua, kalliita kotimaisia vaatteita ja leluja, kalliita rasvoja jne.

Miten suhtaudutte näihin asioihin?
 
"vieras"
Oon selvitellyt näitä monta vuotta jo, kun tein päätöksen ettei toinen lapsi saa rokotteita.. Ja siitä lähtien oon kyllä satsannut parempaan ruokaan jne. koska se on maksanut itseään takaisin esimerkiksi siten että esikoisen atopia on parantunut ja astmakin vaivaa harvemmin.
 
Vaivaa
Mielenkiintoinen aihe!
Minuakin nämä asiat vaivaavat kovasti. Sikainfluenssarokote oli minullakin se laukaiseva tekijä. Me emme sitä ottaneet ja olen ollut kovin tyytyväinen.
Ystäväni edustaa luonnonkosmetiikkasarjaa ja olen sitä kautta tutustunut ko. tuotteisiin. Ovat tosi hyviä, mutta kyllä kovin kalliita. Olin aikaisemmin ajatellut, että apteekin perusvoiteet olisivat jotenki parempia kuin ns. markettikama, mutta luettuani sisällysluettelon totesin etteivät ne olekaan puhtaampia. Niissä siis on käytetty myös niitä säilöntäaineita joita tulisi välttää. Surullista kerrassaan.
SI-kohun aikana eksyin Antti Heikkilän sivuille ja sitä kautta kiinnostukseni puhtaampaan ruokaan heräsi. Ostaisin myös mielelläni luomua, mutta olen kotosalla kotihoidontuella niin eipä niitä niin ostella. Mutta yritän tehdä ruuan itse mahdollisimman puhtaista raaka-aineista ja ostan luomua silloin tällöin.
Ahdistavaa ajatella mitä kaikkea myrkkyä lasten pieniin kehoihin eksyy juuri ruuan, voiteiden, pesuaineiden ja vaatteiden myötä.
 
"asdf"
Nooh. Ei niistä mitään hirveää stressiä kannata ottaa.

Kaikesta tuosta huolimatta me eletään terveempinä ja pidempään kuin koskaan aiemmin, niin se vain on. Aina pitää jotain pelätä, kun se ei enää ole keuhkokuume ja keripukki ja lavantauti ja hammassärky ja vesikauhu niin se on jotain muuta.

Mutta joo itse yritän ostaa luomua ja käytettyä (koska kirpparikamasta on iso osa kemikaaleista haihtunut jonkun muun elimistöön... )
 
matkailija
No hulluksihan siinä tulee jos ihan kaikkea koko ajan miettii ja stressaa ja ahdistuu. Mä katson, että rokotteista on enemmän hyötyä kuin haittaa. Tosin kausi-influenssarokotetta en lapseeni nyt pistätä (enkä itseeni vaikka mahdollisuus olisi, olen raskaana). Pesen kaikki vaatteet ennen käyttöä, niin lähtee ne enimmät jäämät. En osta mitään, mikä on ihan selkeästi huonolaatuista vaatetta tai tavaraa (esim. farkut jotka haisee voimakkaasti jollekin aineelle). Vältetään lisäainepommeja kuten värillisiä karkkeja, sen sijaan mieluummin herkuksi suklaata tai omatekoisia leivonnaisia joissa on vähemmän lisäaineita. Ei light-tuotteita. Olen itsekin atoopikko ja olen huomannut että iho kyllä kertoo mikä sille sopii: on pari markettirasvaa jotka käy, edes kaikkein puhtaimmatkaan apteekkirasvat eivät sitten taas välttämättä sovi. Katsoisin ja kokeilisin sinuna mikä iholle parhaiten sopii ja käyttäisin sitä.

Eli ihan maalaisjärkeä käytän tässä. Hysterisoimaan en jaksa ruveta.
 
matkailija
[QUOTE="mellan";22449825]pakko miettiä kun lisäaineista menee maha ihan sekasin tai alkaa turvottaa. Mitä puhtaampaa ruokaa sen parempi olo[/QUOTE]

Tämä on muuten aivan totta ainakin omalla kohdalla. Itselläni menee maha aivan totaalisen sekaisin joka kerta esim makeutusaineista.. Ksylitolia sietää paremmin. Tosin ilmavaivoja tulee viljoista, myös luomuviljoista joten lisäaineet eivät liene tähän syypäänä.
 
vv
[QUOTE="asdf";22449822]Nooh. Ei niistä mitään hirveää stressiä kannata ottaa.

Kaikesta tuosta huolimatta me eletään terveempinä ja pidempään kuin koskaan aiemmin, niin se vain on. Aina pitää jotain pelätä, kun se ei enää ole keuhkokuume ja keripukki ja lavantauti ja hammassärky ja vesikauhu niin se on jotain muuta.

Mutta joo itse yritän ostaa luomua ja käytettyä (koska kirpparikamasta on iso osa kemikaaleista haihtunut jonkun muun elimistöön... )[/QUOTE]

Samoin minä ajattelen noista kirpparilta ostetuista =) mutta luomukaan ei ole mikään tae: esim luomukaurassa on homeita, joita ei ole tavanomaisessa (kasvitautien torjunnan vuoksi), ja ne aiheuttaa hermovaurioita etenkin lasten kehittyvään hermostoon (esim lastenruokateollisuus ei hyväksy tästä syystä luomukauraa)

On tää melkoista sumplimista!
 
miettinyt
Mä olen noita miettinyt jo monta vuotta, ennen lastakin. Mutta olen myös tietoinen, että jatkuva stressikin on ihmiselle aika vaarallista.

Pyrin siis vähentämään saamaamme kemikaalikuormaa, mutta hyväksyn sen, etten voi sitä täysin poistaa ja että joskus joutuu tekemään kompromisseja. Monien kemikaalien saantia on kuitenkin melko helppo pienentää. Nämä ovat minun ratkaisuni.
- Ihovoiteet ja shampoot sellaisia, jotka eivät sisällä parabeenejä eivätkä mielellään hajusteita. Atoopikolle ei välttämättä löyty parabeenittomia soveltuvia voiteita, mutta voi olla, että osana voidearsenaalista löytyy jotain ilman parabeeneja. Esim. Essex-sarja on muistaakseni kokonaan ilman parabeeneja. Shampoista noita löytyy ns. kampaamotuotteista. Kalliimpia, mutta mielestäni niitä tarvitsee pestessä vähemmän ja muutenkin olen ollut tyytyväinen laatuun.
- Emme käytä ruoanlaitossa tai ruoan säilytyksessä polykarbonaattia olevia astioita (sisältävät BPA:ta). Vältän muutenkin muoviastiassa ruoan kuumentamista. Vaihtoehtoja löytyy paljon ja helposti. (Polykarbonaatti = PC tai 7-merkintä astiassa.)
- Luomua ostan vaihtelevasti ja suomalaista paljon.
- Vaatteet pesen aina ennen käyttöä ja käytän kirppareita, enkä käytä huuhteluainetta. (Nämä säästävät samalla rahaakin.)
- Vältän ostamasta leluja tai tekstiileitä, jotka haisevat pistävälle kemikaalille. En tiedä mikä se on, mutta tuskin ainakaan hyvästä.
- Vältän leluja joissa on pehmeitä muovisia osia (saattaa sisältää ftalaattia) ja jos ostan, niin ainakin tunnetuilta valmistajilta. (Ftalaattiahan ei saisi olla leluissa, mutta aina välillä noita on.) Samasta syystä lapsen vaatteissa olen alkanut välttämään "kumimaisia" painatuksia, toisena syynä tosin se, että painatukset usein menevät huonoksi pesuissa.
- Vältän kodin turhaa pesemistä pesuaineilla. Mikrokuituliina + vesi riittävät pitkälle. Tarvittaessa mietoa pesuainetta ja vasta tarpeeseen jytympiä aineita.
- Otamme rokotteet normaalisti sekä joitakin "ylimääräisiäkin", olen arvioinut niiden haitat pienemmiksi kuin hyödyt.

Näitä nyt ainakin tulee tehtyä jo ihan automaattisesti ilman, että se aiheuttaisi stressiä.
 
En jaksa stressata. Koska onko tässä maailmassa ennää mittään mikä ei ois jollaki tutkimuksella myrkyllistä/haitallista. Kyllä ne luomustaki löytää vielä jotaki. Johonki täällä on kuoltava, mie ehkä heitän henkeni aivokasvaimeen tai päätän päiväni ennen sitä jäämällä auton tai porovaljakon alle tai tiltin itteni, joku kuolee sepelvaltimotautiin, söi mitä söi, joku saa syövän ko lätki yrttirasvaa silmäympäryksilleen. Elämä on kovaa.
Parempi ettei mieti tuommosia, pyssyy huomattavasti parempana mielenterveys. Koska jos alkaa pelkäämään kaikkea, kuten tutkimuksien varjolla luultavasti käy, et voi ennää ellää.
 
Best Regards
Olen viime aikoina alkanut kiinittää entistä enemmän huomiota ekologisuuteen ja ruuan laatuun. Aika moni tuote jää kauppaan. (Itse asiassa suurin osa kauppojen tarjonnasta.) Eineksiä ei käytetä ollenkaan ja suurin osa puolivalmisteista jää ostamatta. Ostamme luomutuotteita niin paljon kuin löytyy. Lisäaineet ovat pannassa.
 
homeviljasta
On kai osittain kysymys siitäkin, että viljaa ei tarvi kuivata tarpeeksi hyvin, kun energia siihen hommaan on niin kallista - vai oottekos nähneet kuhilaita pelloilla viime aikoina?!

Tällaisen löysin aiheesta:
"Vastuututkija: Parikka Päivi
Kesto: 01.01.2003 - 31.12.2010
Tutkimusohjelma: Vastuullinen elintarviketalous

Tiivistelmä:
Yksipuolinen viljakierto lisää toksiininmuodostajien mahdollisuutta lisääntyä kasvukaudesta toiseen. Kasvitautitorjunta ei tulosten perusteella suojaa riittävästi punahometartunnalta ja toksiinien muodostumiselta. Fusarium-tartunta heikentää jyvien kehitystä ja pienissä jyvissä myös toksiinpitoisuus on korkein. Sadon lajittelulla voidaan alentaa toksiinipitoisuutta, jopa määritysrajalle. Suorakylvö ei näytä lisäävän viljan DON-pitoisuuksia, sensijaan se on riski kauranviljelyssä, sillä erityisesti lämpiminä vuosina T2/HT-2 toksiinien muodostajat tartuttavat suorakylvettyä kauraa voimakkaimmin ja toksiineja löytyy sadosta eniten. Erityisesti Fusarium langsethiae on muodostumassa ongelmalliseksi toksiinintuottajaksi myös Suomessa. lajia esiintyy eniten kauralla, mutta myös ohralla. Se tartuttaa viljaa tähkälletulosta lähtien, eikä vaikuta olevan riippuvainen runsaasta kosteudesta, kuten DON-muodostajat F. culmorum ja F. graminearum. Viljalajien ja lajikkeiden välillä on kuitenkin eroja Fusarium-tartunnassa ja siksi myös toksiinipitoisuuksissa, yleensä myöhäiset lajikkeet ovat alttiimpia punahometartunnalle ja niillä esiintyy myös runsaimmin toksiineja."
 
plääh...
No pakko kyllä vastata tähän että ei vois kyllä vähempää kiinostaa nuo lisäaineet. Siis aivan sama mulle! Töissäkin alkoi yks päivä ärsyttää, kun yks työkaveri näki mun Keiju-rasian jääkaapissa ja se alkoi saarnaamaan, että etkö sä tiedä kuinka paljon lisäaineita näissä on ja miten ne kertyy sun elimistöön.. Mutta mua ei oikeesti kiinosta sitten pätkääkään. Olen elänyt 30 vuotta täysin terveenä vaikka syön pelkästään sitä mikä parhaalta maistuu. Lisäyksenä tähän, että tykkään kyllä ylipäänsä paljon terveellisestä ruuasta, en syö juuri koskaan esim. karkkeja, limsaa tai sipsejä. Mutta kyllä, käytän ruuassa ihan surutta lisäliemikuutioita, syön nakkeja ja käytän Keijua. Ja syötän tätä samaa paskaa myös lapsilleni. Niin että kivittäkää.

Mä mieluummin nautin elämästä ja kuolen vaikka pari vuotta aikaisemmin kuin että vatvon 80 vuotta mitä saa syödä ja mitä en (etenkin kun suositukset vaihtuu kuitenkin koko ajan). Pääsee niin paljon helpommalla kuin ei stressaa tämmösillä aivan jonnin joutavilla asioilla. Jokainen kuitenkin kuolee joskus.
 
Muuta se mitä pystyt, ja älä vaivaa päätäs niillä asioilla joihin et voi vaikuttaa. :)

Iherbistä ainaki saa parempaa kosmetiikkaa ihan kohtuulliseen hintaan (ja parempaa ku mitä suomesta saa), ite oon ostanu sieltä shampoota, käsi- ja kasvorasvaa, huulirasvaa ja suihkugeeliä. Iherbissä vaan tulee valinnan vaikeus kun on niin paljo niitä kaikkia tuotteita.

Meikkejä ja kaikkia pesuaineita en oo vielä vaihtanu parempiin, mutta nuo mitä jatkuvasti ihoon lykätään ni oon vaihtanu. No aika usein kyllä tulee sitä meikkipuuteriaki laitettua, pitää katsella luonnollisempaa kun vanha loppuu.

Vaatteita ostetaan mahdollisimman myrkytöntä, silleen miten rahat sallii ja miten löytyy hyviä ja nättejä vaihtoehtoja.

Margariini- ja lisäaineasiassa ei tarvi vaivata päätä, ostamme pääasiassa mahdollisimman lisäaineetonta ja tietysti voita. Luomutuotteissa rajoittaa kaupan valikoima, eli kaikki mahdollinen ostetaan luomuna, siinä emme tingi rahan takia (onneksi ei oo ollu tarvettakaan).

Joku vedensuodatuskannu tms ois tarkotus myös hommata. Kraanavesikin on täynnä myrkkyjä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
paulamummu
Eipä tuu hulluksi, vaan pysyy terveenä:)

Aikamoista puuhaa saa kyllä jatkuvasti tehdä: palauttaa huonoa kauppiaalle ja valittaa niistä. Mut eipä ihmiset taida valittaa, vaikka valmistajat eivät voi siellä tuotetta pakatessaan tietää, onko heidän puakkauskoneen saumaaja viallinen tai vastaavaa. Lopulta vain luomua tarkastellaan tarkemmin Evirassa, muuhan niitä ei edes kiinnosta - vai oletteko kokeilleet? Puhelutkin kääntyy keskukseen, jos haluaa jutella jonku kans.

Mut lisäaineita kannattaa karttaa ja ostaa vain kunnollisia tuotteita - esim jos kaikki liha olis luomua, olis Anttilankin hyväksyttävä, et ei meille kannata syöttää muuntogeenistä rehua edes piilottamalla sitä salmonellasoijarehuun. Ulkolaisessa soijassahan ON salmonellaa, mut sekin hyväksytään, vaikka nytkin on kymmeniä kanaloita täysremontissa rehuraision huonon rehun takia. Kanoissahan sitä salmonellaa ei alunperin ollut, vaan siinä soijarehussa!!!!!

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/puuroja.htm
 
Alkuperäinen kirjoittaja plääh...;22450582:
No pakko kyllä vastata tähän että ei vois kyllä vähempää kiinostaa nuo lisäaineet. Siis aivan sama mulle! Töissäkin alkoi yks päivä ärsyttää, kun yks työkaveri näki mun Keiju-rasian jääkaapissa ja se alkoi saarnaamaan, että etkö sä tiedä kuinka paljon lisäaineita näissä on ja miten ne kertyy sun elimistöön.. Mutta mua ei oikeesti kiinosta sitten pätkääkään. Olen elänyt 30 vuotta täysin terveenä vaikka syön pelkästään sitä mikä parhaalta maistuu. Lisäyksenä tähän, että tykkään kyllä ylipäänsä paljon terveellisestä ruuasta, en syö juuri koskaan esim. karkkeja, limsaa tai sipsejä. Mutta kyllä, käytän ruuassa ihan surutta lisäliemikuutioita, syön nakkeja ja käytän Keijua. Ja syötän tätä samaa paskaa myös lapsilleni. Niin että kivittäkää.

Mä mieluummin nautin elämästä ja kuolen vaikka pari vuotta aikaisemmin kuin että vatvon 80 vuotta mitä saa syödä ja mitä en (etenkin kun suositukset vaihtuu kuitenkin koko ajan). Pääsee niin paljon helpommalla kuin ei stressaa tämmösillä aivan jonnin joutavilla asioilla. Jokainen kuitenkin kuolee joskus.
Ei ne vaikuta ainoastaan elämän pituuteen, vaan erityisesti elämänlaatuun.
Useimmiten huonon ruokavalion vaikutukset alkaa siinä keski-iässä viimeistään näkyä. Pientä kremppaa, kiusaa... Tietysti saa valita miten tahtoo, itsehän sitä jokainen valintojensa seuraukset kantaa.
 

Yhteistyössä