Lista ihan tavallisista menkkaa-odotellessa-oireista (nega tullut), itsesuojelukseksi ja pettymykseen varautumiseksi

Tää piinaaminen on kyllä aika raastavaa. Meinaa mennä järki, katketa pinna ja v*tutus ja pelotus tästä odottamisen odottamisesta on välillä niin hirveä, ettei oo tosikaan.

Siks tuli yhtäkkiä mieleeni jos vaikka tällainen lista auttais pudottamaan tuolta pilvilinnoista alas maan tasalle, että jotenkin pysyis realismi tässä touhussa. Oon ainakin itsestäni (ja monesta muustakin täällä kirjoittaneesta myös) huomannut, että moni (ellei jopa kaikki?) oireet voi olla aivan yhtä hyvin ovis-, oviksen jälkeen-, menkka-, tai mitä tahansa muitakin oireita. Suokaa anteeksi jos tämä on teistä ihan tyhmä idea, mutta kokeillaan :)

Aikojen saatossa, raskautta toivoessa olen piinaviikoilla bongannut ainakin seuraavia oireita:

- nippailua mahassa
- mahan turvotusta
- mahan pinkeyttä
- väsymystä
- pirteyttä
- nenän rukkoisuutta (allergia)
- aivastelua (flussa)
- kuumeista oloa (flunssa)
- palelu (flunssa tai liian vähän päällä )
- flussa
- ei valkovuotoa
- finnejä pukkaa
- mielialavaihteluja
- kärttyisyyttä
- itkuherkkyyttä
- tissien kuumotusta ja turpoamista
- hurjia seksihaluja
- seksihaluttomuutta
- nälkä
- ruokahaluttomuutta, mutta tekee mieli syödä

...näin alkuun mainitakseni oireita, joita on ilmennyt ihan jo ennen ennen kuin edes vauvasta haaveilin ja ehkäisy oli päällä...

Tämän listan tarkoitus ei ole synkentää kenenkään mielialaa, kaikille meille ihan hurjasti plussia toivon! Tarkoitukseni on lähinnä yrittää pitää pää kasassa ja muistuttaa itselle, että varma oire on vain kuukautisten poisjäänti ja plussatesti ja viime kädessä käärö sylissä. Piinaviikolla kaikki muu on mahdottoman mahdollsita :)

Mukavaa lauantai-iltaa ihan kaikille :flower:

 
Joo, tää on ihan hyvä ketju... mulla yks lapsi ennestään ja kuvittelin että tiedän olevani raskaana. Se väsymyksen määrä, nippailut, kuvotukset.... palelu, tissit kipeenä ja kiukkunen ja itkuherkkä... nooh, tätihän se tossa eilen tuli :ashamed:
 
no ei se täti tullukkaa, tuhru vaan.... ja taas vaan tuhru.... :headwall: tuhrua housussa.... tai siis pikkuhousunsuojassa, nii näkee selvästi.... hemmetin epätietoisuus, alkais kunnolla tai olis sitte alkamatta, stressaavaa ja raivostuttavaa :kieh: ja lisään oireisiin nenän tukkoisuuden :snotty:
 
NiQ
Hauska ketju :)

Mulla oli viime kierrossa yk1, nämä siis melkein päivittäin kp20-33
-maha sekaisin
-viiltävää kipua alavatsassa silloin tällöin
-yleisetova olo
-rinnat ja nännit arat
-jotkut ruoat oksetti mistä ennen on pitänyt
-päänsärky
-paineen tunne alamahassa
-kasvot rasvoittui supernopeaa

nämä kaikki siis ilmeisesti johtuikin ehkäisyrenkaan lopettamisen (05/10) takia :)
 
NiQ, kauan sulla kesti renkaan "lopettamisen" jälkeen että kuukautiset alkoi?! Mulla kp 36 menossa, eikä kuukautisia kuulu eikä näy. :/ Tein tänään raskaustestin ja negaa näytti... Niin ja aikalailla samat oireet olleet mullakin nyt tässä ekassa kierrossa / heti renkaan lopettamisen jälkeen!
 
Hmph, mutsin kanssa rupattelin tossa ennen häitä kun kerroin että meinataan aloitella vauvatouhuja pikku hiljaa. Se kertoi kärsineensä aamupahoinvoinnista PUOLITOISTA VUOTTA mua tehtäessä, kun oli joka kuukausi muka raskaana. :$ Sitten kun se oikeasti tuli raskaaksi niin meni muutamakin viikko ennen kuin se asianhaaran tajusi, kas kun munasarjoistaan oli puhjennut kysta ja kierto sen takia muutenkin sekaisin ja olo noin muuten mitä parhain. :)
 
NiQ
Beatrix Kiddo Mulla oli ennen nuvan aloittamista (joskus 5 tai 6v sitten siis...) menkat tooooodela epäsäännölliset, muistaakseni kierto välillä jopa joku 25-70.

Nyt siis toukokuun lopussa kun nuva lopetettiin niin ekat menkat tuli kp30 ja nyt tokat kp33. Ihmettelen suuresti kuinka "säännölliset" ne on heti ollu. tosin nää edelliset menkat oli ihan hassut. kesti vaan 1,5 päivää eikä oikein kunnon vuotoo tullu. mä olin tossa ennen kun nää edelliset menkat tuli, niin ihan varma että oon raskaana ja muka kaikki oireetkin oli. sitä se mieli teettää :D
 
NiQ > Onko sulla tutkittu syytä tuohon epäsäännöllisyyteen? Itselläni on pco ja se aiheuttaa kiertohäiriöitä sekä vuodon niukkuutta.

Mulla on tilanne tällä hetkellä se, että on kp33/19-47(32-34) ja dpo8. Valkovuoto on alkanut olla runsasta, rinnoissa on hassuja tuntemuksia ja alavatsalla on menkkakivun tyyppistä lievää juilintaa. Pissalla täytyy käydä hieman tiheämmin ihan jos senkin takia, että rakon täyttyminen voimistaa kipuiluja. Hikoilelen tavallista herkemmin (nyt on kyllä ukkostakin ilmassa) ja janottaa koko ajan. Luumuja on pitänyt syödä, ettei vatsa olisi kova.

Luteaalivaiheeni on 16-18 vuorokautta, joten menkkojen alkua kipuilun ei pitäisi ennakoida. Saattaa se johtua pco:stakin, mutta tietenkin toivon olevani raskaana. Esikoisen odotuksen alusta muistan sen, että valkovuoto oli todella runsasta ja vetistä ja vatsa meni kovalle. Oireet ovat varmaan toiveajattelua, pco:n metkuja tai tätin huuteluja. :D Mutta toiveikkaana pysyn niin kauan kuin menkat pysyy poissa. :)

Plussaonnea tähänkin ketjuun! :wave:
 
NiQ
Macy gray ei ole tutkittu, eikä terkkarikaan siihen muistaakseni mitää silloin kommentoinut lukion vuosihuoltojen yhteydessä... :D Tosin itse olen päätellyt että se on saattanut johtua sen aikaisesta runsaammasta ylipainosta. Ylipainoa on edelleen ja bmi huitelee 30 päällä, mutta saattaa tuo 20kg pudotus jo tuntua sen verran, että oli vähä tasaantunut. Katsotaan nyt miten käy jatkossa, josko se kierto pysyisi siinä 30 paikkeilla (tai mieluummin sen 9kk+ poissa ;) )

Silloin muistaakseni menkat oli yhtä h*lvettiä ja vessassa sai juosta vaihtamassa suojaa tunnin välein, valuin kun saavista kaatamalla. Nyt ainakin nämä pari ekat luomumenkat on mennyt hyvin ja pienillä säryillä ja tuskilla :)
 
NiQ > Pco todetaan ultraäänitutkimuksella. Lisää tietoa täällä: http://metku.net/~pesu/hedelmoityshoidot.php ja http://fi.wikipedia.org/wiki/PCOS Toivottavasti kuitenkin kohdallasi kyse olisi ollut vain ylipainon aiheuttamista kiertohäiriöistä ja kierto pysyisi nyt tasaisena ja vuoto kohtuullisena. :)
 
mulla sama juttu kun lopetin Nuvan vähän yli kk sitte.. kp 26 tuli 1,5 päivää jotain ihan pientä vuotoa eikä minkäänlaisia menkkakipuja :O testi näytti silloin negaa kun itsekkin luulin jo olevani heti raskaana :LOL: nyt pongasin oviksen viikko sit eli laskujen mukaan menkkojen pitäs alkaa viikon päästä , toivon mukaan ei alkais :kieh:

Tosiaan nuvan jälkeen mulla on alkanu päätä särkeen, mitä ei koskaan aiemmin ole tapahtunu ja hiukset/kasvot rasvottuu paljon helpommin mitä ennen !! :O .. .. . .
Kuvittelin kaikkia tietty ite kans raskauoireiksi kunnes tajusin että hormoonithan ne siellä höyryää ja keho alkaa heräileen taas omaan toimintaansa :)
 
NiQ
Mä oon kans huomannu tuon kasvojen/hiusten rasvoittumisen ja samoin jonku ihmeen himon syödä koko ajan :kieh: eipä oo sitten teinivuosien näitäkää ongelmia ollunna... Mäkin toki heti ekojen luomujen jälkeen jolloin aloitettiin yrittäminen luulin joka oireesta et oisin raskaana :D
 
Täältä löytyy kans kasapäin "varmoja" oireita :D Eli mulla on nyt ensimmäinen terolut avusteinen kierto loppusuoralla (torstaina otan viimeisen tabletin) ja oviksen bongailin limojen perusteella kp 11. ja vähän sen jälkeen onkin oireita ilmaantunut. Ensin ilmaan tui kasa päin finnejä ja hiukset rasvoittuu todella nopeasti. Sitten iski järkyttävä jano, en ole koskaan eläessäni juonut niin paljon parin päivän aikana. Sitten alkoi etomaan enkä syönyt muutamaan päivään juuri mitään. Varsinkaan aamulla en saa vieläkään syötyä juuri mitään ja normaalisti syön kuin hevonen. Ja viimeisin oire on kipeät nännit. Nännit ei ole olleet koskaan kipeät, joten tunne on aika outo. Yksikään noista oireista ei kuulu mun normaaliin kiertoon. No minulla on pco, joten tiedäppä sitten tuosta normaalista kierrosta.. :LOL: Saas nähdä miten käy kunhan terokuuri loppuu..
 
päätin epäillä raskautta sitte vasta ku testi näyttää plussaa, niin paljon niitä oireita ilmaantuu jos alkaa oikein tutkimaan kehoa.. ja lupaan että teen testin vasta sitte ku menkat on oikeasti myöhässä! argh pakko keksiä tähän joku toinen projekti rinnalle ettei tarvi aina miettiä vauvoja :S
 
Minulla on just nyt noita oireita: rintojen arkuutta (ehkä), vatsa on vähän kipeä (no se on), ja finnejä (joita ei yleensä ole). Mutta kuten sanottu, ne voi olla oireita raskaudesta tai tulevista menkoista tai mistä vaan. Minulla on kaksi lasta ja niiden välissä yksi keskeytynyt keskenmeno (kaavinta oli 13+1). Ensimmäisen kohdalla oireet oli todella selvät jo testiä tehdessä, rinnat oli todella kipeät. Kahdesta jälkimmäisestä oireet ei olleet mitenkään kovin selvät. Ja yksi yrityskerta siinä oli myös, kun olin ihan varma, että olen raskaana, oli kaikki oireet niin kohdallaan, mutta enpä ollutkaan, vaan menkat tuli ihan ajallaan. Seuraavasta kierrosta sitten onnisti, ja silloin taas ajattelin, etten kyllä varmaan ole raskaana, kun ei yhtään tunnu siltä.
Hyvä olisi pitää vaan jalat maassa joo, kun omia oireitaan tarkkailee. =)
 
NiQ
soleigh pienirintaisena mä oon niiiiiin kateellinen noista liivien "kutistumisesta". Pidetään peukkuja, että se tarkoittais sitä! (En sano sitä r-sanaa enää ääneen, yritän huijata itseäni pois tästä hirvittävästä lisääntymiskuumeesta) :LOL:
 
soleigh > Mulla paisui rinnat heti alkuraskaudessa eli jouduin liiviostoksille jo plussan saatuani. Myöhemmin piti ostaa vielä kokoa isommat ja lopulta kuppikoko oli muuttunut kolmella pykälällä. Mulle se kasvu ei ollut tervetullutta, varsinkin kun vain ympärys on palautunut. :headwall: Isoja kuppikokoja on vaikea löytää ja joutuu usein maksamaan kalliisti. Toivotaan, että tuo rintojen paisuminen tarkoittaa sulla raskautta. bd
 

Yhteistyössä