Listataanpa PMS -oireita

  • Viestiketjun aloittaja PMS..
  • Ensimmäinen viesti
PMS..
Tässä taas vanne kiristää mukavasti pään ympärillä, niin oloa helpottaakseni haluaisin että listattais erilaisia PMS -oireita.

Mä aloitan:

Nollatoleranssi tyhmyydelle --> hermot menee välittömästi jos joku kyselee tyhmiä.

Rattiraivo

Vatsa elää omaa elämäänsä, ilmaa on niin paljon että meteli kuuluu naapurihuoneeseen. Turvotuksesta päätelleen voisin olla 5. kuulla raskaana.

Pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat elämää suuremmilta farsseilta.

Pää ei toimi, mieluiten nukkuisin koko päivän. Aamusta iltaan ja illasta aamuun. Enpähän olis muitten vaivoina..

Ihanaa tämä naisena olo :D
 
Kärpäsestä tulee härkänen
Pölyrätti saa huutia,pinnat oikeesti hinkataan ja puunataan,siivousvimma iskee
Äksysolmu tiukkenee asian kuin asian suhteen
Kaikenlainen hidastelu saa raivon kihisemään,tekis mieli tempoa ja kiljua..
Ilmavaivaa ja turvotusta,itkua ja hammasten kiristelyä..
 
Mulla on epäsäännöllinen kierto mutta tiedän että menkat alkaa seuraavana päivänä kun minua alkaa hermostuttaa tekemättömät työt ja olen pahalla päällä. En melskaa tms, mutta minua rehellisesti sanottuna vituttaa silloin kaikki. Olo kestää sen yhden päivän ennen menkkojen alkua.
Olen muutenkin kova siivoamaan, mutta menkkojen aikaan iskee oikea vimma.
Kierron puolivälistä menkkojen alkuun vatsaa turvottaa ihan hirveästi, heti kun vuoto alkaa, maha litistyy silmissä.
 
"vieras"
Mulla ei aiheuta kiukkuisuutta tms vaan ainoastaan sellanen herkkis olo, esim. jos joku sanoo pahasti niin voi tuntua, että nyyyh, kukaan ei rakasta mua ja sit itkua siihen... sellanen olo et kaipaa rakkautta ja huolenpitoa. Vihanen en oo.
 
PMS..
Te meuhkaajat, hävettääkö teitä jälkeenpäin? Mua hävettää joskus niin että tekis mieli kadota maapallolta.. Varmaan liittyy just tuohon kärpäsestä härkänen -olotilaan.
 
"Vieras"
Kuumia aaltoja, hikoilua, itkupotkuraivareita aivan älyttömän pienistä asioista, turvotusta ja hirveä makeanhimo (karamellit, sipsit, limut, pitsa jne.). Onneksi kestää vain yhden päivän, mutta siinäkin on tekemistä.
 
"juu"
Tutulta kuulostaa...
Mulla turpoaa kanssa maha, ja aivan uskomattoman paljon. Oon monesti meinannu ottaa kuvan ja laittaa tänne ketjun, että arvatkaas, monesko raskausviikko... Saattais olla aika mones!

Masentunut mieliala, sokerinhimo, ylipäätään syömisen himo, uneliaisuus.
 
Te meuhkaajat, hävettääkö teitä jälkeenpäin? Mua hävettää joskus niin että tekis mieli kadota maapallolta.. Varmaan liittyy just tuohon kärpäsestä härkänen -olotilaan.
Arvata sopii....Jos mä raivostun muutamasta havunneulasta vasta siivotulla lattialla-niin on kyllä noloa!Hävettää aivan tuhottomasti.Olen lapsilta pyytänyt anteeksi meuhkaamistani..useammankin kuin vain sen yhden kerran..
 
Te meuhkaajat, hävettääkö teitä jälkeenpäin? Mua hävettää joskus niin että tekis mieli kadota maapallolta.. Varmaan liittyy just tuohon kärpäsestä härkänen -olotilaan.
Kuten sanottu, en meuhkaa mutta olen omissa oloissani ja teen ns. raivokkaasti sitä siivoamista ja ulkoistan lastenhoidon miehelle siinä mielentilassa.
Nykyään jo tunnistan tunnetilan ja sanon suoraan kotona että äitillä on tänään hankala päivä. Ilta kun saapuu niin kupotan miehen kainalossa ja hyvittelen sen happaman käytökseni. Mun ei tee mieli jutella niinä päivinä. Onneks mies tuntee ja ymmärtää. Itellään sillä niitä "menkkapäiviä" on useammin kuin mulla :D
 
Oon jo ties monessa ketjussa sanonut samasta mut sanonpa taas: Suosittelen pms/pmdd-oireisiin B-vitamiinia nimeltä Tri Neurin! Se on kaikkein vahvin ja kallein b-vitamiini, saa apteekeista ilman reseptiä. Auttaa todella hyvin.
 
PMS..
Oon jo ties monessa ketjussa sanonut samasta mut sanonpa taas: Suosittelen pms/pmdd-oireisiin B-vitamiinia nimeltä Tri Neurin! Se on kaikkein vahvin ja kallein b-vitamiini, saa apteekeista ilman reseptiä. Auttaa todella hyvin.
Vau, kiitos vinkistä! Olen kyllä syönyt b-vitamiinia oireisiin, mutta en ole huomannut eroa. Täytyykin kokeilla tuota mainitsemaasi :)

Oletteko koskaan käyneet oireiden vuoksi lääkärissä? Itse pariinkin otteeseen, mutta aika vähissä on kuulemma keinot. Ekalla kerralla sain keltarauhashormonia ja rauhoittavia, tokalla kerralla tarjottiin masennuslääkkeitä mutta kieltäydyin. Ainoa josta on ollut konkreettista apua oli nuo rauhoittavat, mutta resepti jäi uusimatta kun en halua päätyä riippuvaiseksi..
 
Juu ne miedoimmat eivät ole yhtään niin hyviä kuin tuo, suosittelen äärettömän lämpimästi ostaa sen purkin. Olen käynyt lääkärillä kun en ole edes työkykyinen menkkojen aikaan aina ollut. Koulusta voi lähteä helposti pois mutta töissä on aika ikävä palaverissa koittaa pidättää itkua jne. Oon lukenut tosi paljon aiheesta ja ajattelen sen niin että täytyy pitää mahd. hyvää huolta itsestä. Syödä suht terveellisesti ja monipuolisesti, ottaa b-vitamiinia ja magnesiumia.

Lääkäri tarjosi mielialalääkettä ja niitä syönkin menkkojen aikaan - pienellä, 0,5mg annoksella. Auttaa selvästi mutta myös tekee "vauhdikkaaksi" :D

Ymmärrän että pelkäät riippuvuutta, mut itse olen tullut siihen tulokseen et en voi rajoittaa normaalia elämää niin paljon vaan on PAKKO hoitaa noita oireita.
 
Eniten vituttaa.... KAIKKI!

Turvotus, nälkä, tekemättömät työt, oman miehen lisäksi muidenkin miehet jne. jne.

Ja kyllä, hävettää jälkikäteen ja anteeksi on tullut pyydeltyä niin omalta perheeltä, kuin työkavereiltakin. Ja siinä vaiheessa, kun se kauhea panetus alkaa, niin silloin alkaa menkatkin.

Kilpirauhasen vajaatoiminta kuulemma vahvistaa pms oireita, joten jos muitakin oireita ilmenee, kannattaa tarkistaa arvot.
 
Viimeksi muokattu:
pööp
ennen raskautta oli kamalat pms oireet, siis mielialat heitteli ihan miten sattuu. Ensin ei mitään ongelmaa, mutta sitten alkoi mieletön ketutus, itku ja lopulta itsemurhan partaalla... Siitä sitten puolisen tuntia eteen päin ja elämä hymyili taas. Ja mulla tuon mielialojen heittelyn lisäksi vielä pakko-oireita. Siivousta, puunausta ja järjestelyä. Itku kurkussa, kun ei ole tavarat paikoillaan... Keskellä yötäkin piti järjestää tavaroita. Nyt odottelen sitten mitä tuleman pitää, kun oon saanu lapsen vast ikään. Toivottavasti ei ois niin vaikeaa...
 
Huutelen puskista
Maha kuin jalkapallo, aivan käsittämätöntä. Kipeä ja ilmaa täynnä. Legginsseillä mennään pahimmat PMS:t. Tähän kun lisätään turvonneet ja kipeät tissit, mitään niukkaa ja tiukkaa yläosaa en myöskään käytä. Just joku tylsä lötkö tunika. Silti olo on kuin norsulla. Hyi. Vettä pyrin tuon turvotuksen takia juomaan ko. aikana tavanomaista enemmän ja huolehdin vatsan toimivuudesta esim. pellavansiemenlimalla.

Mielialapuolella hermostuneisuus. Aivan pienet ja mitättömät asiat kasvavat naurettaviin mittasuhteisiin. Ei vain voi antaa olla. Ihmeellistä. Joskus vituttaa ja hermostuttaa niin, että sydän pumppaa turhan lujaa. Varmaan PMS nostaa vähän verenpainettakin?

"Mahtavaa", että tämä ihanuus kolkuttaa taas ovella...
 
"Helvi"
Oonko minä oikeasti jotenki uniikki kun mun selkein oire kohta alkavista menkoista on aivasteleminen ja kurkkukipu? Onkohan mun munasarjat vähän liian ylhäällä? Kilahtelu kuuluu kyllä myös asiaan.
 

Yhteistyössä