LKS:ään synnyttämään meneviä?

Kiitos fyssari LKS tiedoista.

Oli minullekin uutta tietoa tuossa vaikka jo neljä siellä synnyttänyt.
Minun on ainakin tavallaan pakko saada tuota oksitosiinia, koska jäin yhden lapsen synnytyksessä vuotamaan kohdusta rajusti ja sitä ei kätilötkään huomanneet pitkään aikaan. Menetin siis verta aika paljon. Ja edellisessä synnytyksessä ihan muistutin tuosta oksitosiinin annosta, etten taas jää vuotamaan ja hyvin meni synnytys.
Kannattaa vaatia jälkeisten tultua kohdun painelua aika tiheästi, koska minulta jäi juuri siksi huomaamatta tuo kohdun verenvuoto kun kätilö unohti painella kohtua vielä jälkeistenkin tultua.
Kielsin myös tutin ja pullon antamisen (toki olisi lisämaitoa annettu, jos vauva olisi sitä terveyden tilaltaan vaatinut) ja imetys käynnistyi hyvin.
Lääkärin tarkistus harmistutti, kun kätilö meni laittamaan vauvalle tutin suuhun ja kielsin sen niin vastaus oli, että lääkäri tahtoo tutin olevan tarkistuksen ajan. Katsoin monttu auki, että TÄH??? ja lääkäri tuili juuri paikalle ja sanoi, että ei se hetken tutin käyttö mitään haittaa ja antoi tutin olla suussa. Sitten alkoi vielä selittään kuinka tarkeää nykyään (uuden tutkimuksen esiin tultua) olisi hyvä tuttia käyttää kätkytkuoleman estämiseltä.... noh, annoin lapsellani olla sen hetken tutin suussa.
En tiedä tekevätkö enään näin, että lääkärin tarkistuksen ajan on tutti suussa, tietty varmaan riippuu lääkäristäkin...

Lisäys.. ikää minulla 33v ja LA 9.8
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta oksitosiinista
Mulla meni sitä jo muutenki ku ilmeisesti epiduraalin takia supistukset alko laantumaan.
Kohdun painelua kans kyllä tekivät pyytämättä... Hyi että se oli ilkeen tuntusta. Ainaki sillon ku piti istukka saaha ulos... Vauvalassa olivat tutin pojalle antaneet, ei se kyllä sitä syöny... Lisämaitoa kans antovat, mulla nous maito vasta oliko se neljäntenä päivänä synnytyksestä niin nälkä kai siinä olis tullu reppanalle... :O Vaikka jossaki kai sanotaan et pärjäis niillä tipoilla joita rinnasta tulee? Mulla poika vain huus ilmeisesti sitten ihan nälkäänsä...
 
Viimeksi muokattu:
Ikää kysyttiin niin sitä on 25v, joka tosin selviää mun nikistäkin.. :)

Kävin silloin siinä tiistain tutustumisessa, meitä oli noin kymmenen yhteensä, eli 5 paria. Mä sain ongittua aika paljon tietoa, kun kyselin aika paljon ja pistin kätilöä koville.. :D mutta mua itseä rauhoittaa se kun tiedän asioista ja pystyn varautumaan sitä kautta tulevaan, vaikka eihän se koskaan mene suunnitelmien mukaan.. Niin ja hyvä ystäväni tosiaan on ollut tuolla kätilönä muutaman vuoden, joten siltä saanut hyvin tietoa talon toiminnoista. Hän kannustaa luonnonmukaiseen synnytykseen ja on varmasti yksi niistä parhaista kätilöistä siellä! :) Ja neljä ystävääni ovat siellä nyt lähiaikoina synnyttäneet.

Pitääkin muistaa vaatia tuota painelua, jos ei sitä tee, vaikka varmasti tuntuukin todella ilkeeltä, mutta parempi se kuin että vuotaa sitten kovin.. Oksitosiinipiikki tai tipasta sitä annetaan kai aina automaattisesti, JOS on ottanut puudutteita, mutta jos menee ilman lääkkeitä niin sitten sitä ei välttämättä tarvitse.. Mutta sen näkee sitten, voihan se olla että sitä joutuu ottamaan kaikki mahdolliset lääkkeet! :D Meillä neuvolan valmennuksessa ainakin terkat sanoivat, että vastasyntyneen vatsalaukku vastaa euron kolikkoa, eli ei tarvi lisämaitoa ja se ternimaito, jota rinnoista aluksi tulee niin se on todella ravintorikasta ja sen pitäisi riittää hyvin.. Aika jännä toi että antavat tutin lääkärin tarkastuksen ajaksi... ehkä lääkäri ei vain kestänyt kuunnella sitä itkua! :D Ainakin neuvolassa sanoivat ja mitä uusimpia kirjoja ja ohjelehtisiä olen lukenut, niin sitä ei suositella ekaan kuuteen viikkoon, jotta imetys lähtisi hyvin käyntiin.. Kätkytkuoleman ehkäisystä en tiedä, mutta ainakin sitä ehkäisee lapsen selällään nukuttaminen, mikä nykyään se suositus onkin ja vieressä nukkuminen, jos mahdollista, kun kuulee siinä äidin hengityksen niin itsekin sitten hengittää.. ja se passiivisen tupakoinnin välttäminen kai se suurin asia siinä ehkäisyssä on..

Saa nähdä mielenkiinnolla millaiset ruuat ne siellä mulle väsää, kun kuitenkin olen aika allerginen. Tähän asti aina mulla on eväät joka paikassa mukana ja kyllä nytkin pyydän miehen niitä mulle sinne kantavan, mutta silti hauska nähdä mitä saavat siellä aikaan, kun sanoivat että pystyy tekee mulle ruokaa.. :) Kerran koulussa sain esim. sipulikeitttoa, vaikka olen sipulille allerginen, olivat unohtaneet sen.. joten parempi kun on omat eväät mukana niin tietää mitä syö! :)
 
Saattaa siinä kätkytkuoleman ja tutin imemisellä olla vähentävä yhteys menehtymiseen (estää ilmateiden tukkeutumisen), löysin tälläisen artikkelin. Ja tietty vauvan selällään nukuttaminen ehkäisee.
tutti - Artikkelit - Vauva.fi

Ja juu, kuusi viikkoa on suositus aika, ettei tuttia anna imetystä sekoittamaan.
Tietenkin jokainen perhe toimii omalla hyvällä tavallaan tässäkin asiassa :D
 
Tutista... Näin oon mäki kuullu ettei sitä välttämättä kannata ottaa käyttön ennen ku imetys on lähteny sujumaan... Sillä onki jännä että synnärillä sitä heti tarjottiin, meiltäkään siitä ei kysytty mitään. Ei sillä että se olis haitannu. Meillä esikoinen alko tutille 2kk ikäsenä ja vieläki tutti suussa öisin, päivällä en sitä sille halua antaa ja tuo yötuttiki pitäs oikeesti heittää jo pois...
 
Talvicci kannataa luopuu tutista ennenkuin tulokas tulee,sitten voi olla vaikeempaa...ja sitä helpompaa se on mitä pienempi lapsi on. Meilläkää ei esikoinen oikein välittäny,äitini sitten sen opetti sille,mikä ei haitannu mua yhtään päinvastoin ja pois otettiin tarhaan menon aikoihin,tai siellä oli nukkuessa noin vuoteen asti ja sit kokonaan pois..

Ja ikää täältä löytyy 28vuotta,tänä vuonna 29,kuten nicistä näkyy ;) HUI! mut onneksi on niin nuorekas et alkoholia ja tupakaa(mitä en tietty nyt ees käytä) en saa ilman papereita :D
 
Viimeksi muokattu:
JiiMii
Juu se olis aikomus... Ukko jarruttelee tuossa tutin pois ottamisessa, vissiin pelkää sitä minkälainen huuto siitä tulee... Pitäs vaan nakata roskiin siltäki salaa ja sanoa et en tiiä missä ne on :D
Mä oon kans tämmönen vauvanaama, mummot luulee varmaan joksikin teiniäidiksi ja kauhistelevat sitten ku yks lapsi ja toinen jo tulossa :D
 
Viimeksi muokattu:
mullaki ikää 25.. eikä sitä meinaa kukaan uskoa,multaki vielä henkkarit kysyneet JOS ostanut tupakkaa tai alkoholia mut eipä oo tullu osteltua kauheasti viime aikoina :D heh heh

LKS:stä hyvät muistikuvat vielä vuodelta -07 mut onhan siellä uudistunut kaikki sen jälkeen..
vois sen tutustumis käynninki käydä ennen synnytystä ettänäkis niitä uusia tiloja.. :)

meillähän on nyt 4 viikon välein konrtolloitu vauvan kasvua ku joku uusi lääkäri on määränny niin..
sikiöseulonnassa oli sellainen S-PAPPA arvo matalampi ku mitä ois saanut olla ja voi kuulemma vaikuttaa sikiön kasvuun, hyvinpä on tähän mennessä pieni kasvanut. :)
jonku 3-5 päivää tulee jäljessä ns keskiarvosta..:D
 
Ilmottaudun mukaan.
Elikkäs 3 lapsi tuloillaan ja laskettu aika on 4.7.2011. Sukupuoli ei ole tiedossa kun ei sitä "muistettu" katsoa silloin rakenne ultrassa. Rovaniemeltä ollaan.
Ennestään meiltä löytyy -07 syntynyt tyttö ja -08 syntynyt poika.
Raskaus aika on menny ihan kohtuudella. Kovasti supistellut koko raskaus ajan jo viikolta 15 asti. Saas nähä kuin pitkälle tässä pötkitään.
Lks:stä mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Synnytykset on menneet sujuvasti, kätilöt ja lastenosaston työntekijät ovat olleet ihan mukavia. Toiveena taas on ettei kovin kauaa tarttis olla sairaalassa sit vauvan kanssa. Esikoisen kanssa olin 3 vrk ja toisen kanssa 2 vrk. Esikon kanssa en kyllä olis ollut edes valmis lähtemäänkään yhtään aijemmin.

Kojo 33+3
 
Tervetuloa Kojo :wave:

sispi
Hyvä että seuraavat kuitenki jos on mahollisuus että se vaikuttas vauvan kasvuun :)

Neuvolakuulumisia :wave:
Verenpaineet 120/71, p.83
Pissa puhas.
Hb 145! Tähän asti ollu pikkusen matalampi, jotain 139 keskimäärin. Voi olla että ku en aamulla ollu juonu kauheesti niin oli noin korkee. Mut hyvät arvot :)
:heart:-äänet 140
Liikkeet ++
Painoa tullu yhteensä 4kg. Ihan sopiva kuulemma.
Sf-mitta 21cm, hienosti meni sitten heti yläkäyrille. Esikoista oottaessa rv.22+1 oli 18,5.

Esikoisen synnytyksestä sanoin ja itku meinas taas siellä päästä :( Neuvolantätikin ihmetteli kun ei se kätilö tullu osastolle tuosta synnytyksen kulusta puhumaan... Yleisessä aulassa (jossa kuka tahansa olis voinu kuulla!) sano pääpiirteisesti jotain ku vei mut osastolle, mut enhän mä siinä vaiheessa mitään tajunnu ku olin niin tillintallin vielä synnytyksen jäliltä...
Lauantain priva tutustumisesta synnärille tuli puhetta ja hänkin oli sitä mieltä et voi olla varmaan ihan hyvä mennä vaikka sinne, niin saa siellä kysyä asioista. Jollekki ylilääkärille kuulemma tuosta kätilöstä voi sanoa mut en tiiä kehtaanko...

Talvicci ja Torsti rv.22+0 :heart:
 
Tervetuloa Suvi :wave:
Täällä onki nyt jo pari muuki jolla on kaksoset tulossa ja vielä ekat lapset kyseessä :)
Me ollaanki sitten samanikäsiä, jos oot -88 syntyny? :)


Meillä poika päätti herätä tuossa viiden jälkeen :D Tosin laitto jo uuelleen nukkumaan mut mä en saanu enää unta :D Vauvaki alko potkimaan niin mahottomasti että aloin sitten sitä ihasteleman :)

Talvicci ja Torsti rv.22+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
hih mie tajusin että sanoin vielä oman iän väärin.. ku en mie vielä ole täyttänyt 25 mut heinäkuussa täytän.. :D näkyy jo vanhuus iskenyt.. :D eipä se kyl haittaa vaikka tuo ikä jo tuossa on.

On toki hyvä että tutkivat kaiken, ja onhan toki mukavaa ku on useamman kerran päässyt kurkkaamaan masuasukkia. Sukupuolta ei oo kysytty mikä on kyl ollut vaikeaa varsinki ku ollaan useamman kerran ultrassa käyty. :D
 
Minun lasketun aikani saa päivittää: uusi LA on 27.11 Tänään oli NT-ultra, ja ilmeisesti epäsäännöllisistä kuukautisista johtuen LA muuttui vähän yli viikkoa aikaisemmaksi.
LKS:ssa olen muuten minäkin synnyttänyt kaksi lastani, ja ei kauheasti moitittavaa kyllä ole, ihan OK. Synnytysjakkaraa en tosin viimeksi toiveistani huolimatta päässyt kokeilemaan, kun sattui kohdalle kätilö joka ei siitä mitään tiennyt :kieh:
 
Onpas vain jännä kun monet kaksoset jo tässäkin porukassa tulossa :) Oletteko muut rekisteröityneet Monikko-onnea -foorumiin? Monikko-Onnea :: P Sieltä löytää hyvin vastauksia ja vertaistukea, jos joku nimenomaan kaksosraskauteen tai kaksosiin liittyvä askarruttaa, eikä täältä saa vastausta.

Kertookos ne siis tuolla LKS:ssa rakenneultrassa sukupuolta vai oliko siitä jo puhetta? Ennen ovat kuulemma kertoneet, mutta nyt parina viime vuonna on monet tutut sanoneet että ei kerrottu. Mulla sillä ei muuten olis väliä, mutta olis hauska tietää osuuko minun arvaus oikeaan kun kerran tiesin ennalta senkin että tulee kaks vauvaa :D
 
Suvi
Juu niin taitaa olla ku tässäki porukassa teitä kaksosten odottajia on jo noin monta :D

sispi
Heh. Mä en välissä muista oonko 22v vai 23v... :D
Meinasin just kysyä että ootteko malttanu olla kysymättä tai kurkkimasta mitä siellä jalkovälissä näkyy... :whistle:

Leenuska
Uus la päivitetty listaan :wave: Pitääpä kysyä tuosta jakkarasta ja muista sitten ku mennään synnärille tutustumaan. Mä olen kans esikoisen siellä synnyttäny mutta sen jälkeen ollu se remppa ja meinaa tuo synnytys jo nyt jännittää, ehkä hieman jopa pelottaa... Niin ajattelin että mentäs sinne lauantain tutustumiseen sitten :) Mullakaan ei muuten huonoa sanottavaa ole mutta synnytyksen hoitanu kätilö oli pyllystä, just yheltä toiselta äidiltä kuulin samanlaisia kokemuksia :/ Muuten kyllä oon tyytyväinen. Tai no siellä osastolla oli yks joku vanhempi kätilö joka äärettömästi turhautu neuvomaan mua imetyksessä, löiki sitten rintakumit kouraan (täysin turhat siinä tilanteessa!) ja totes lyövänsä hanskat tiskiin ja sano et pyytää jotain muuta tulemaan...

Ituo
Rakenneultrassa tuo vauvan sukupuolen kattominen riippuu ihan kätilöstä. Jos haluaa tietää niin kysykää rohkeesti :) Esikoisesta ei kätilö suostunu edes kattomaan ja saatiinki kauheet saarnat miks ja mitä varten se ultra on :D

fyssari muuten lienee saanu vauvansa jo syliin ku ei ole kuulunu mitään. Onnittelut! :flower: Toivottavasti kaikki meni hyvin :)

Talvicci ja Torsti rv.23+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Lämmintä onneksi meilläkin piisaa :cool: Ja minä ainakin nautin tästä....paitsi yöllä....

Kesäkukat sain vihdoin ja viimein laitettua ruukkuihin ja kylläpä piha kaunistui :D

Rakenneultra olis tällä mammalla seuraava etappi ja se ois heti juhannuksen jälkeen maanantaina =) Sais nähä näyttävätkö asukit sukupuolensa vai pitävätkö meidät viellä jännityksessä ;)

:heart: Vimpula ja Vampula 19+0 *poks poks* :heart:
 

Yhteistyössä