Lokakuun -08 kullannuput

Elämänperhonen:
Meillä mennään näin:
Klo 8 100-150ml maitoa + vajaa dl puuroa
Klo 12 100-150ml maitoa+purkillinen (125g) lihakasvissosetta
klo 15 100 ml maitoa+purkillinen hedelmäsosetta
klo 18 100ml maitoa+purkillinen kasvissosetta
klo 19-20 100ml maitoa+ n. dl puuroa.
Yöllä ei syödä ollenkaan.

Meillä siis menee korviketta, joten tiedän tarkalleen nuo määrät. Ja mun mielestä (ja meidän neuvolankin) lapselle saa ja pitää antaa sitä ruokaa ihan niin paljon kun se itse haluaa, kyllä tämänikäinen osaa jo kääntää pään pois kun on täynnä. Ja toisekseen, kun sä imetät, niin et voi millään tietystikään tietää paljon sitä maitoa menee imettäessä, eikä sun tarviikkaan. Luota vaan siihen, että kun annat niin paljon kun vauva haluaa ruokaa, se saa tarpeeksi kyllä :hug: Yösyöttäjen vähentämiseen, ei kai auta kuin huolehtia, että vauvalle on illalla tarjolla niin paljon ruokaa kun tahtoo, jotta menis mahd kylläisenä nukkumaan. Ja just nuo puurot illalla pitää sitä nälkää aika hyvin yön. Esim voisit kokeilla Muksun iltakaurapuuroa, meillä se on käytössä. Toki muutkin puurot varmasti ajavat saman asian.

Pääasiahan siis on, että lapsi saa tarpeeksi, ja sen mittari on ihan se, että itse osoittaa, että nyt riittää, ja kasvaa ja voi hyvin. Kyllä meilläkin on päiviä, jolloin ei mene aterialla kuin lusikallinen sosetta jos sitäkään, sitten ei auta kuin antaa sitten sen aterian olla, ja koittaa myöhemmin uudelleen.
Ja tuosta maidon annon ajankohdasta, meilläkään ei menis varmaan yhtään maitoa, jos antasin ruoan jälkeen, siksi juotan aina maidon eka, sen jälkeen heti perään sose, joka uppoaa kyllä maidonkin jälkeen. Sinuna siis varmaan tekisin niin, että imettäsin aina eka, ja sosetta sitten perään.

Voimia!

Kirppiina
 
Moi! Meillä samanlainen ruokarytmi ja suunnilleen samat annoskootkin kuin Kirppiinalla Ainoa vaan, et meillä on nnyt viimeisen parin viikon aikana tullu mukaan kuvioihin taas yösyötöt. Ja niitä siis ei oo ollu suunnilleen viimeiseen puoleen vuoteen. Oon ihan neuvoton noiden öiden suhteen. Poitsu huutaa ku syötävä, mikään muu ei rauhota, ku maito. Oon myös ottanu pojan usein viereen nukkumaan, et nukkuis edes pikkasen levollisemmin.

Poika liikkuu oikein urakalla. Kohta pari kuukautta on ryöminy, pari viikkoa sitten oppi konttaamaan ja nousemaan tukea vasten. Nyt on alkanu harjottelee myös tukea vasten kävelyä. Ja kolhuja tulee paljon! Oon jo täs miettiny, et pitäisköhän ostaan joku konttauskypärä tms, ku mustelmia ja naarmuja tulee niin paljon. Mitenkään en vaan pysty koko ajan olemaan vieressä ja vahtia, ettei kaatuis. On muutenkin tosi nopea liikkeissään tuo poika, neliveto toimii tehokkaasti =)

Mulla on manduca. Ei vaan poika tykkää yhtään olla siinä, itku alkaa saman tien, ku siihen laitan. Ajattelin, et myyn sen varmaan eteenpäin, ku oli kuiteski aika suolasen hintanen, ni en viiti sitä tuolla tyhjän panttina pitää.

Minkälaisia kesäsuunnitelmia teillä on? Meillä alkaa ens viikolla julkisivu- ja ikkunaremontti meijän talossa (kerrostalo siis), toinen puoli talosta huputettuna puol vuotta ja toinen kolmisen kuukautta. Parveke käyttökiellossa ens maaliskuuhun asti. Tulee siis aika pimeä ja kuuma kesä :LOL: Miehellä alkaa kesäloma juhannuksesta, sitten kyllä lähetään varmaan mökkeilemään ja ehkä Ruotsissa käydään kavereiden luona. Mitään suurempia suunnitelmia ei vielä ole. Mutta täällä remontin keskellä tuskin kovin paljoa viihdytään. Mä joudun jonkin verran (tai aika paljonkin) tekemään kesällä opinnäytetyötä, mutta haluan kyllä ihan lomaillakin, kun tämä varmaan viimeinen kesä pariin vuoteen, kun lomaa pystyy pitämään. Valmistun siis vuoden päästä, joten sit kesällä varmaankin pitää jo töihin mennä.

Hyvää viikonloppua!
 
Hei! Pitkä tauko taas kirjoittelussa, mutta täällä ollaan. Itsekin olen pähkäillyt taas ruoka-asioita, meillä menee viisi täyttä ateriaa päivässä ja rintamaitoa lisäksi, sitä olen vain miettinyt että näin kuumilla keleillä saakohan poitsu tarpeeksi nestettä... neuvolassa kyllä sanottiin että ottaa tarvitsemansa, mutta silti epäilyttää kun ei näe niitä määriä mitä suuhun menee :)

sinisin: Mihin päin Ruotsia olette menossa? Me tultiin juuri sukuloimasta Etelä-Ruotsista, kilometrejä tuli yhteen suuntaan 1500, mutta yllättävän nopeasti matka kuitenkin meni ja poikakin jaksoi hyvin.

Mutta nyt vielä vähäksi aikaa pihahommiin kun ukkeli nukkuu :)

Taralee ja poitsu kohta 8kk
 
Tovin hiljaisuuden jälkeen täällä taas. :)

Kesäsuunnitelmia ei paljoa ole. Miehellä elokuussa vasta loma, silloin mennään viikoksi mökille, siitä kotopuoleeni kaverin hääjuhlaan ja siinä se.

Meillä on alkanut olla ongelma aamun ja illan syöminen. Puuro ei enää ole pariin viikkoon maistunut YHTÄÄN. Huuto alkaa melkein heti kun edes lusikkaa näyttää. Mikään viihdyttäminen ei auta, ja puuro lajejakin on vaihdettu mutta ei. Aamulla menee sitten 150ml maitoa ja seuraavan kerran syödään lihasose ekojen unien jälkeen. Ja illalla nukkumaan mennessä otetaan vain maitoa se 150ml ja sitten nukkuu koko yön. Pitäisiköhän huolestua? olen koittanut antaa jogurttia puuron sijasta mutta ei sekään uppoa... ruokaa menee sitten ihan hyvin, n.iso purkki eli 2dl kummallakin lämpöisellä ruualla plus purkki hedelmä välipalalla.

Kuinka paljon teillä muilla nukutaan? meillä edelleen mennään kolmilla päikkäreillä. aina ollaan se 2-3h hereillä ja sitten nukutaan n.1h. Iltapäivästä voi jäädä joskus yhdet unet väliin jos lähtee kaupoille mutta kotona ollessa 2h hereillä olon jälkeen alkaa olee sellaista kitinää ja väsymystä että pakko laittaa nukkumaan. Ja yölläkin nukutaan 10-11h. melkoiset unenlahjat. :D

Meillä ei vieläkään liikuta lattialla kuin navan ympäri tai peruuttaen. Ei edes yritä mennä eteenpäin. jos lelun laittaa kauas, kokeilee kerran saada sen ja sitten menee hermo ja se on siinä. koskahan sitä saa olla huolissan? pidin typyn käsistä kiinni kun seisottiin niin otti toisella jalalla jo askeleen. :) jospa meillä jätetään koko lattialla ryöminen väliin. Sopiihan sitä toivoa.

Tuleeko muiden vauvoilla selkeitä äänteitä, jopa sanoja? meillä on silläkin saralla melko hiljasta. ävävääväävvää tulee jos alkaa jokeltaa ja näyttää samalla kieltään mutta siinä se. Olen koittanut alkaa lukea kirjaa että oppisi äänteitä ja toistelen sanoja mutta ei mitään. kirjan lukukin menee siihen että kaksi lausetta luen ja sitten neiti tahtoo kirjan suuhunsa/"lukea itse" ja se on siinä. Muskari oisi ihana juttu mutta täällä ei sellaista ole ja itse ole huono pitämään mitään muskaria kotona yksin vauvan kanssa. :kieh:

ja sitten neidin maidotus puuhiin :)

tä ja jenni 7kk ja reilu viikko päälle
 
Meillä podetaan jonkin asteista flunssaa. Keskimmäisellä on nuha ja Jerelläkin on hieman tukkonen nenä. Viime yönä nukuin 2 jälkeen varmaan vaan muutaman tunnin. Puol 7 jälkeen jo "nousin", kun ei nukuttamisesta tullu mitään. En sit tiedä oliko levottomuuteen syynä ikenien kutina, nuha vai joku muu.
Meillähän on jo kohta 5 hammasta. 7kk ikäsenä tuli kolmas ja 7,5kk tuli neljäs ja viides. Toi vika oli mulle yllätys, en ollu ollenkaan huomannu sitä. :)

Kesäsuunnitelmia: Ei paljoa vielä ole. Jotain reissua aateltiin tehdä ehkä Elokuussa, kun miehellä menee kesä melki kokonaan töissä. Isommat lapset lähtee mummille Helsinkiin ens viikolla ja ovat niin kauan kun mummi niitä jaksaa kattella ;)

toiveikasäiti: Teillä tosiaan unet maistuu. Meillä päivän unimäärä on melko tarkkaan 13 tuntia, kymmenen yöllä ja kolme päivällä. Päikkärit nukkuu joko 2h aamupäivällä + 1h iltapäivällä tai sit yhteen menoon 3 tuntia jos uniaika on puolenpäivän jälkeen.
Meillä maistuu parhaiten Muksun valmispuurot, mut aamusin oon tehny kaurapuuroa ja nyt pitkästä aikaa valmisjauheesta puuron. Jossain välin oli sellanen ettei puuro hyvin uponnu, mut sekin meni ohi. Nytkin laitan Jeren lattialle leikkiin ennen kun teen puuron eli syö vasta n. puol tuntia ylösnousemisen jälkeen.

Liikkumisesta: Turhaan huolehdit vielä toiveikasäiti liikkumisen suhteen. Varmasti neiti ehtii oppiin tarvittavat asiat. Kuten sanottu jotkut vauvat ryömii, mut ei konttaa, toiset konttaa pelkästään ja toiset liikkuu jotenkin muuten ennen kun oppivat käveleen.
Meillä ollaan nyt kieritty muutamia viikkoja, tätä ennen mentiin navan ympäri pelkästään. Nopeesti kieritäänkin. Saa jo hiukan tarkkailla missä mennään.
Konttausasentoa hiukan haetaan, mut saa nähdä milloin oppii, jos oppii. Oon vaan tyytyväinen kun Jere pysyy suht paikallaan vielä.

Äänteistä: Meillä kiljutaan kovaa ja korkeelta ja hiukan "höpötetään". Vielä ei tule selkeitä tavuja tai äänteitä, ainakaan sellasia mitä ite tunnistaisin äänteiks...

jasmara ja Jere reilu 7,5kk
 
Heips pitkästä aikaa. Laittellaas omiakin kuulumisia, kun ei ole mitään tullut moneen kuukauteen kirjoteltua. :)

Ruokailusta on ollut juttua. Lueskelin noita teidän ruokarytmejä ja aika samalla tavalla täälläkin mennään. Harvemmin tosin neiti suostuu syömään kahta "lämmintä" ruokaa per päivä, mutta joskus näinkin. Maitoa menee sellainen 6 desia per päivä, nyt helteillä enemmänkin kun tuo maito maistui ja ruoka ei.

Anni nukkuu 21-07 yöunet, tosin viiden maissa hörppää maitoa välillä, mutta muuten nukutaan putkeen koko yö. Päiväunia on 2 tai 3, 9-10 ja 13-16 ja välillä lyhyet unet vielä illalla.

Liikkumisesta on kanssa ollut puhetta. Anni ryömii, kääntyy vatsalta selälleen ja tuossa viikko sitten alkoi seisomaan tukea vasten. :D Mutta neiti ei käänny edelleenkään selältään vatsalleen eikä konttaa.
En usko että koskaan tuota konttausta aloittaakaan, kun pikkuhiljaa alkaa ottaa jo askeliakin tuossa seisomatouhussa. Itse Anni ei pääse vielä istumaan, mutta vähän aikaa pysyy pystyssä jos laittaa lattialle istuma-asentoon.

Hampaita on kokonaiset 2 kappaletta jotka puhkesivat tuossa pari viikkoa sitten.

Annilla on menossa vissiin jonkinmoista eroahdistusta, kun äiti ei saa hävitä näköpiiristä tai nopsaan tulee itku. On myös havaittavissa jonkinlaista omaa tahtoakin, kun esim. laittaa oven kiinni ettei pääse tyttönen ulos kiitämään niin heti neiti hermostuu asiasta. Muuten Anni on kyllä kovin nauravainen ja hyväntuulinen lapsonen.

Laitetaas vielä kuva jo isosta neidistä. :)



AngelEyes ja Anni 8 kk
 
AngelEyes Aivan ihanat noi hiukset :D
meijän neidillä ei oo hiukset vielä hirveesti kasvanut pituutta, paksuutta on tullut paljon ja kiharoita, taitaa Karoliina periä isin kiharat ja äidin hiustenpaksuuden. :LOL:


[/img]

tossa "harjoiteltiin" ihan itse syömistä

[/img]

 
angeleyes. Reilu toi annin tukka. :D mä en käsitä miten toisille sitä tulee noin ihanasti ja toiset on käytännössä kaljuja niin kuin meidän jenni. :D


tässä siis pääsi tutkimaan kaappeja. :D


tässä neiti hyppykiikussa. nykyään se on kyllä enemmänkin kävelykiikku kun seisoo siinä vain ja "ottaa askelia" :D kyllä välillä silti hypitään ihan intona. :)

Onko teillä muilla muuten kävelytuolia? mä olen miettinyt onko siitä kapistuksesta hyötyä eli pitäisiköhän hankkia, neiti kun kovasti tykkää seisoskella jotain aikoja tukea vasten ja kun käsistä pitää kiinni niin ottaa askeleen kaksi ilman että pitää edes etunovassa. :)

Hei vitsi. pitää meidänkin alkaa harjoitella jennin kanssa itekseen syömistä. voin vaan veikata että ei mee kun sekuntti, niin lautanen on laattialla ja tytär ja äiti myös sosehessa. mutta siivouksella siitä selviää. :LOL:
 
heipparallaa!!

meillä weeti hoksannut konttaamisen osittain. Välillä konttaa ja välillä ei :D
meille kuuluu hyvää,ollaan muutettu toiselle paikka kunnalle. (tornio). Saatiin hieno rivitalo asunto, 3h+k, sauna, oma takapiha pläntti,etupihapläntti terassi,autokatos ja täällä on takka..
kukkia oon istutellu pihalle ja weeti on "ollut kaverina" istunu vieressä nurmikolla ja hakannu hiekkalapiolla multaa ja sitä meni välillä suuhunkin..

meillä nukutaan 2 päikkärit, joskus tosi harvoin kolmet. Illalla mennään nukkumaan 9 aikaan, joskus aiemminkin. riippuu onko poika väsynyt vai ei.


käytiin toissapäivänä shoppailemassa weetin kans tuossa rajalla ostoskeskuksessa. Piti ostaa pojalle kunnolla vaatetta, kun oli vähän "ylimääräistä" rahaa. eipähän tarvi koko kesänä shoppailla mitään muuta kuin lakkeja yms pientä hilpetööriä pojalle vaatetukseen.

Nyt kauppaan :) käyn jatkaan kirjotusta myöhemmin.
 
Tosiaan hassua että miten sitä hiusta toisilla vauvoilla tuntuu olevan ja toisilla taas ei ollenkaan. Meillä kyllä kaikilla lapsilla on ollut tosi vahvat hiukset jo synnyttyään ja eivät ole pois lähteneet.

Tuosta kävelytuolista tulin sen verran kommentoimaan että meillä oli se esikoisella ja tykkäsi sillä kovasti ajella. En tiedä oliko vaikutusta tuolla tuolilla siihen että lähti kävelemään vasta 1 v 2 kk vanhana, kun muilla sitä ei sitten oo ollut ja ovat kävelleet siinä 8-9 kk ikäisenä jo. Mutta kätevä tuo kyllä oli kun ei tarvinnut olla koko ajan taluttamassa toista.
 
ensiks angeleyes vitsi mikä tukka teidän neidillä,ihan mahtava :heart:

meillä tuota ikää tänään tasan 8kk :heart: ja lopulta opittiinhan sitä muutama viikko sitten ryömimään ja nyt mennään jo vauhdilla :D voi kissa parat :LOL:
syömisistä oon aika paljon tehnyt soseita itse, myös nyt vähän aikaa sitten tein kana ja naudanliha sosetta pakkaseen itse...wow! oon meinaan itekin yllättynyt että oon niitä jaksanut rustata :D
kaurapuuroa eloveenasta rupesin antamaan noin 6,5kk iässä ja sillä mennään ja välillä sit niillä valmis jauheilla... hedelmät ja marjat tulee melkein annettua valmiina purkista...banaania sellasenaan kyllä annan monesti puuron päällä.
puuro määräkatselin tuossa että monella syödään se yksi annos jauhepuurosta...kun meillä vedellään 2-2,5dl puuroa illalla hyvällä ruokahalulla menemään ja sitten viel 100ml maitoa ennen nukkumaan menoa...välillä mietin että mihin mahaan se oikein menee :eek:
muuten sitten katselin että mila syö paljon vähempi kun moni muu ja tuntuu etten enempää saa päivään mahtumaan...meillä ruoka rytmi tämä:

aamulla klo9: velli 200ml/tai valmista puuroa 1,5dl+maito100ml
n. klo 12: liha-kasvis sosetta yhden piennen purkin verran
n. klo 13: maito 120ml ja päikkäreille
n. klo 16: hedelmä sosetta purkki+maito 100ml
n. klo 17: maito 120ml
n. klo 18: iltapuuro 2-2,5dl
n. klo 19: maito 100ml ja siitä unille
yöllä syödään kerran maitoa se 120ml noin klo 04
joka ruuan yhteydessä annan vettä....
eli pitäskö jo tän ikäselle antaa se kaks kasvis/lihasosetta päivässä??

sitten vielä koska se on kun saa ruveta vierottamaan ihan perus maitoon??? kun eikös se mee niin että sitä ruvetaan korvikkeen kanssa sekottaan ensin keskenään?? tai sit voi ostaa kallista nan 3 :D

vaipoista joko te käyttelette housuvaippoja? onks ne yhtä pitäviä siis että voiko niitä pitää myös yöllä??? tyhmiäkyselen ehkä... :kieh:

mä menen tänään lääkärille poistamaan ton kuparikierukan...sit tossa loppukesästä vois ruveta miettimään että joskko sille toiselle antais luvan tulla kun on tullakseen... :heart: :heart:
ihanaa kun nyt ei ole niin tuli hännän alla asian suhteen...milaa kun toivottiinjo niin kovasti ja varsinkin minä kun yli puolivuotta jo odotin että mies on valmis perheeseen :heart:
nyt ei ole väliä vaikka vuosikin vierähtäis...ehkä sitten rupee jo vähän odotusta olemaan ilmassa... :D

niin ja meillä kotona kaikki esineet ja asiat on "äitä" :heart: :LOL:

no ei tässä kai tällä erää muuta kun toivotaan parempia kelejä ja :wave:
 
Iltaa.

Kyllä tosiaan on tuuhea tukka Angeleyes sinun tytölläsi. Meillä vain ohut tukka...vaikka pituutta kans löytyy.

Meilläkin tyttö menee nyt ryömien kovaa. Kaikkea pitää saada tutkia. Istuukin suht hyvin ilman tukea jonkin aikaa. Tyttö on oppinut myös päristämään suullaan. Hauskan näköinen, kun heijaa itseään konttausasennossa ja päristää niin mahdottomasti.


Cristiina: Mitä laitat noihin soseisiin mukaan? Mä olen pakastanut kuutioina soseutettua lihaa ja sitten lisäillyt niitä 2 kpl erikseen pakastettuihin kasvisseoksiin. Ajattelin ensi viikolla kokeilla pastaa soseuttaa....Onks teistä kukaan siitä loihtinut jo soseita? Oletteko kukaan jo antaneet kalaa lapsillenne? Ja meillä kyllä menee 2 ruokasosetta päivässä, mutta ei tuota hedelmäsosetta erikseen. Laitan enää hillokkeeksi sitä puuroon.

Mä olen nyt noudattanut sitä linjaa uutta 1-2 makua/vko ja ensi viikolla on vehnän ja porsaan vuoro.....pakko tällalailla varovasti mennä eteenpäin, koska allergiat saattavat olla kovinkin mahdollisia, koska itse olen kovin ruoka-aineallerginen.

Mäkin tuossa mietin, että juuri samaa kuin sinä Cristiina, että milloinkohan sitä normimaitoa voi alkaa kokeilemaan, kun sitten on sen vieroituksen aikakin...aion kyllä kysellä asiasta seur. neuvolassa.

Mä en ole vielä housuvaippoja alkanut pitämään, ehkä sitten kun kävelee????





 
Kävelytuolista: Me ei varmaan tällä kertaa sitä hankita. Keskimmäiselle se hommattiin, kun aateltiin, et pääsee helpommin liikkumaan. Sillä sit huristelikin kovasti. Kuten Angel Eyes pohtii, mekin mietittiin, et vaikuttiko tuo tuoli siihen, et poika käveli vasta 1v3kk ikäsenä. Nyt otetaan varman päälle eikä ainakaan hidasteta oppimista, jos siis tuo edes vaikutti. Sitä kun ei kukaan tiedä. =)

Housuvaipoista: Ei vielä käytetä. Ollaan isommilla alettu käyttään siinä vaiheessa, kun lapsi on oppinu seisoon jo hieman paremmin, vaikka sit tuettaiskin jonkin verran. Nytkin aletaan käyttää varmaan vasta muutaman kuukauden päästä.

Tavalliseen maitoon suositellaan siirtyyn lähempänä 1v ikää. Ensin alotetaan 10kk korvilla hapanmaitotuotteilla eli tavallista jogurttia, rahkaa, raejuustoo, piimää. Jos tuntuu sopivan, niin sit voi alotella maidolla. Me ollaan kyllä aina annettu heti pelkkää maitoo ilman lantraamista. Pikkumaistiaisina ja kun alkaa maistua niin lisätty määrää. =)
Hapanmaitotuotteiden alotuksen kanssa kannattaa käyttää omaa päätään ja kokeilla jo ennen 10kk ikää jos siltä tuntuu. Pääasiahan on, et vauvalla on jo muut ruoka-aineet käytössä, siis vilja, kasvikset, hedelmät, liha (ellei ole allergiaa) . :)

elämänperhonen: Oon antanut jo kalaa reilun kuukauden verran silloin tällöin.

Angel Eyes:Annilla on kyllä upee tukka. Meillä on semmonen lähes kalju malli. :D

Meidän ruokailu näyttää tältä, siis normi päivänä (nyt Jere on flunssassa ja alas ei mene ku hedelmäsose ja maito):
n.7.30 puuro 1dl + 80ml maitoo
n.10-10.30 kasvissosetta pikku purkki + maitoo 80ml
n.13-13.30 jogurttisosetta tai hedelmää pikku purkki + maito 80ml
n.16.30-17 liha/kalasose + maito 80ml
n.19.50-20.00 valmispuuroa 1-1,5dl + maito 200ml

jasmara ja Jere vajaa 8kk
 
Taitaa tuo meidänkin kävelytuoli jäädä sitten kauppaan. :D

Housuvaippoja ollaan Jennillä pidetty kyllä toisinaan. Öisin mä tykkään sitä pitää kun tuntuu että se imee paremmin pissaa kun toisinaan jenni pissaa yön aikana ihan älyttömästi. Housuvaippoja käytettäessä ei iho ole ollut sitten kostea niin paljoa kun teippivaipassa on. Meillä kun ei yöllä herätä kertaakaan niin ei tuota vaippaa tule sitten vaihdettua tietenkään.

Olen antanut kalaa jo jonkin aikaa. sen otin viimeisenä ruokalistalle ja hyvin kesti. Annan ehkä kerran viikkoon tai kuinka nyt muistaa. Olen tehnyt nykyään pakkaseen valmiiksi liha,-kasvis-, ja kalasosetta niin ei tartte enää niiden jääpala rasioiden kanssa leikkiä. netistä löysin yhden sivuston jossa joku äiti oli kerännyt kauhean määrän vauvanruokaohjeita. sieltä on kiva sitten aina valita että mitä tekee millonkin. Musta ainakin tuntuu että sitä aina teki vaan bataatti-porkkana-kukkakaali-parsakaali-perunasta jotain niin tuolla saa kivaa vaihtelua. :)

Niin ja pastaakin olen jo kokeillut. Kaurapastaa annoin kun on vähän vatsaystävällisempää kuulemma. ja soseutin. siitä jää kivasti pehmeitä paloja helposti syötäväksi jos ei soseuta puolta päivää. Hyvä kun kohta kait pitäisi alkaa totuttaa karkeaan ruokaan. Pastaa, tomaatti, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja basilikaa laitoin ekaan pastasoseeseen ja hyvin meni :)

Sitä olen alkanut miettiä että kun kohta pitää alkaa sitä karkeampaa ruokaa antamaan niin miten se käytönnössä onnistuu helposti kun ite ainakin keitän aina kerralla kattilallisen aineksi ja soseutan sauvasekottimella niin sillä ainakin on tosi vaikea saada sellaista sopivan karkeeta. joko on aivan sileetä tai sitten tosi könttistä.

Nyt laittamaan reseptejä kokooon. kauhea himoleipuri musta on tullut ja nyt alkaa joka paikka pursuta ohjeita niin pakko vähän mennä laittaa suunnilleen kaikki samaan paikkaan. :D
 
Heissan! :wave:

Meillä oli viime kuun lopussa neuvola ja Joonatan ei edelleenkään ollut kasvanut pituutta kuin vajaan sentin kuukaudessa. Nyt pituus laski -2 käyrälle. Painoa sentään oli tullut puolikiloa. Seuraava käynti on 10kk ikäisenä ja jos pituus on edelleenkin laskusuuntainen, niin sitten pitäisi alkaa tutkailemaan, että mistä voisi johtua. Nyt 8kk ikäisenä Joonatan oli 67,7cm ja 9280g. Toivottavasti poika alkaisi nyt kasvamaan tai pysyisi kasvu edes tuolla -2 käyrällä.

Maitoaltistuksessa käytiin ja iho reagoi lehmänmaitoon tällä kertaa huomattavasti lievemmin ja hitaammin kuin ekalla kerralla. Joten voidaan kerran viikossa se 2dl antaa korviketta, kun olen töissä. :) Maanantaina onkin eka työpäivä.

Ryömimään Joonatan alkoi suunnilleen viikko sitten. Nyt on jo alkanut menemään vähän pidempiä matkoja ja viihtyy paremmin lattialla. Pitää vaan vissiin imuroida vähän useammin, kun niin tehokkaasti löytää kaikki pienet roskat ja murut ja vie suuhun.

Angel eyes ihana tosiaan tuo Annin tukka. Meilläkin on ihan vaan haituvat tuohon verrattuna :D Mulla on myös yksi kaveri jonka lapsilla on ollut tosi paljon tukkaa ja joutui niitä leikkelemään jo vastasyntyneenä, kun menivät silmille :)
Kiharat näyttäisi Joonatanille tulevan, mutta vielä on sen verran lyhyet, että ei voi sanoa miten kikkurat.

Pitää tuota Manducaa vielä miettiä. Voi kun saisi jostain lainaksi, niin tietäisi miten hyvin siinä viihtyy. Mulla on nyt vain tuon trikooliina ja siinä Joonatan ei enää viihdy. Tai en tiedä, jos viihtyisi jossain toisessa asennossa. En ole jaksanut niin perehtyä tähän liinailuun.

Joonatanin ruokailut:
Aamulla riisipuuroa 1,5dl
Lounaaksi liha-kasvissosetta n. 2dl
Välipalaksi 1 iso banaani
Päivälliseksi lihakasvissosetta n. 2dl
( satunnaisesti illalla riisipuuroa )
Lisäksi sitten imetän vähän joka välissä. Nyt viime päivinä on vaan vähän heikosti maittanut toi maito Joonatanille. Sen takia en olekaan kovin hanakasti yrittanyt saada tuota viidettä ateriaa mahtumaan Joonatanin ruokailuihin, että edes jonkun verran jaksaisi maitoa juoda.
Ruuat teen itse ja satunnaisesti olen muutaman kerran antanut kaupan kasvissoseita, jos ollaan oltu jossain reissussa. Niitä meneekin sitten 2 purkkia kerralla.

Kävelytuolia en ole halunnut Joonatanille hankkia. Molemmilla isommilla lapsilla oli kävelytuoli ja olihan se lapsesta ihan kiva kun pääsi kaikkiin paikkoihin mihin ei vielä muuten ylettänyt, kuten kaapeille ja laatikoille. Kävelyn oppimiseen tuskin vaikutti, kun lähtivät kävelemään 11 ja 9 kuukauden ikäisinä. Siinä vaiheessa kun kävelivät itse tukea vasten ei tuolilla ollut meillä enää käyttöä.

Housuvaippoja oon käyttänyt jo pidemmän aikaa, kun ne on helpompi pujottaa tuollaisen pyörivän ja hyörivän lapsen päälle :D Teippivaippojakin kyllä käytetään välillä, eikä muutenkaan olla mitenkään merkkiuskollisia. Eli liberot, pamperssit ja pirkat menee kaikki.

Päikkäreitä Joonatan nukkuu kahdet. Nykyään ei vaan oo enää niin helppoa toi nukahtaminen.

Kesälomasuunnitelmia ei ole kummempia. Itse ajattelin loppukesästä lähteä ihan kahden Joonatanin kanssa käymään Ruotsissa. Laivalle valmiiseen pöytään rentoutumaan ja Ruotsissa tervehtimässä sukulaisia.
Eilen käytiin koko perhe Flamingon vesipuistossa, kun se on tuossa ihan vieressä. Siellä varmaan käydään vielä uudemmankin kerran, kun Joonatankin viihtyi niin hyvin :) Ja sitten tietty nää joka vuotiset korkeasaari ja huvipuistokäynnit.

Ziz+ Joonatan 8kk
 
Kesäsuunnitelmia meillä on sen verran, että heinäkuussa miehen lomalla mennään viikoksi kavereiden kanssa mökkeilemään ja ollaan vähän pidemmän aikaa vanhempien luona. Että ei mitään ihmeempiä. Mies on juhannuksen jälkeisen viikon isyyslomalla, ei mitenkään viimetinkaan jäänyt ton viimeisen viikon pito :whistle: Kun isyysloman jälkeisellä viikolla sitten jo loppuukin äitiysloma :eek:

Kalaa olen antanut. Ei tullut mitään oireita. Kananmunasta tuli ihottumaa :/ Mä olen nyt vähän hukassa jatkon kanssa, kun itsellä tai miehellä ei ole mitään allergioita. Ilmeisesti sitä nyt vältellään ainakin jonkin aikaa. Toivottavasti ei nyt tulisi muista ruoista oireita, meillä on vielä jonkin verran maistamattomia ruokia. Kasvissoseet olen tehnyt itse (reissussa kylläkin purkista), marjat ja hedelmät olen antanut purkista.

Olen kanssa miettinyt, miten saisi ruoasta karkeampaa, kun itse tekee. Puuroa teen jo ihan tavallisista hiutaleista enkä niitä pienentele, joten muussakin ruoassa varmaan menisi jo vähän kokkareita.

Iida nukkuu nykyisin kahdet päiväunet. Aamupäivisin ½-1 h, iltapäivisin pari tuntia. Nyt on muutamana päivänä herätty aamulla jo kuudelta, kun pari kuukautta jo nukuttiin seiskaan. Toivottavasti olisi väliaikaista. Iltaisin menee nukkumaan kasin jälkeen.

Iidalle ei ole nyt viikon ajan nukkumaan mennessä ja kesken unien herätessä kelvannut kuin äiti. Kuinkahan kauan tää vaihe kestää? Kuukauden päästä pitäis mennä miehen ja kavereiden kanssa ulos. Mahtaako helpottaa siihen mennessä (vai pahentua)? Mietin vain, pitäiskö suosiolla omalta osalta perua ja mies menköön yksinään.

Angel eyes: Söpönen tyttö. Meillä on kanssa yks liehutukka, ei tarvi yksvuotiskuvaan liimata rusettia päähän :)

leppis: Voin vaan kuvitella tuon sotkun :) Kerran annoin Iidalle lusikan, otin aika nopsaan pois. Sen jälkeen mietin, jos antais syödä itse kylppärissä ja hankkis painepesurin :D
 
Heippa!

Pitkästä aikaa kirjoittelemassa taas =)
Lueskelin tuossa mistä olette kirjoitelleet....

Mä teen ruuasta karkeampaa niin että kasvikset soseutan erikseen ja sitten liharuokaan laitan riisipuuroa tai pastaa joukkoon niin saa pureskeltavaa. Ja haarukalla soseuttaminen on kanssa hyvä konsti, ei tule ihan sileetä! Ruokarytmi muuten samantyyppinen kun täällä muillakin
n.7.30 puuro 1dl + 100ml maitoo
n.11 liha/kalasose + maitoo 100ml
n.14 hedelmää puoli purkkia + maito 100ml
n.17 kasvissosetta pikku purkki + maito 100ml
n.19 maito 50-80 ml
n.20 puuroa 1-1,5dl + maito 100ml

Imetys loppui kolme viikkoa sitten kuin seinään. Saana teki tissilakon ja viime viikolla vasta rupesi tuo korvike maistumaan noin hyvin! Muutama viikko mentiin aika huonoilla maitomäärillä...

Meillä oli eilen taas hautajaiset
:snotty: Mun mummo lähti sitten melkein heti vaarin perään. Vähän on ollut tunnelma alakukoista tässä......

Hitsi mihin se kesä hävisi kun on näin pirun kylmää!
 
Ainiin.....

Vega miten sä tota kananmunaa olet antanut?

Kalaa meillä on syöty 5kk lähtien vähintään kerran viikossa. Lohta, kuhaa, taimenta ja silakkaa olen antanut. Lohi on suosikki tietysti!
Päikkärit menee kaksilla, noin 3 tuntia päivässsä yhteensä. Nukkuun mennään klo21 ja herätään seiskan maissa.

Ja kesäsunnitelmissa on pihaan autokatoksen ja varasto teko (on aloitettu onneksi jo) ja sitten mennään lappiin kahdeksi viikoksi heinäkuussa... Muuten mökkeilyä ja veneilyä =)
 
Terve,

juu, ei meidän poika kaan 7kk iäsäs tehnyt muuta kun peruutti, pyöri napansa ympärillä lattialla ja otti karhunkävelyasentoa...nyt kun tuli 9kk ikää niin oppi mönkimään lattiaa pitkin eteenpäin, mutta ei siis edelleen kontaa vaan mönkii massu maassa kiinni.

päikkärit on olleet vähissä jo pitkään - aamupuuron vetäsee puol ysin maissa ja sitten päikkärit alkaa noin puoli yhdeltä toista. saattaa ottaa unta silloin jopa puoli yhteen ja silloin on jo eka ruoka. Iltapäivällä päikkäreille ei ole varsinaista rytmiä, saattaa nukkua jos ollaan esim autolla/rattailla liikenteessä tai kotona voi olla että simahtaa kesken leikin tirsoille. Välistä ei nuku ollenkaan tai tosiaan jos nukkuukin niin ihan pikkutirsat vaan.
 
meillä oli tänään eniskäynti hammashoitolassa, Karoliinalla on alhaalla nuo kaksi hammasta viikonloppuna huomasin että ylhäällä oli kolme hammasta jotka puhjenneet, ja kuulemma nuo poskihampaatkin ovat kohta tuloillaan tai no tiedä sitä milloinka ne nyt tulee,kun ensimmäisiäkin hampaita tehtiin kuukausia.kiva kohta sillä on jo koko purukalusto valmiina :)

Saikku osanottoni mummon poismenosta, :hug:

elämänperhonen pastaa en minä ole vielä kokeillut sosuttaa maistatukseen, mutta kohta sitä voisi kokeilla. Kalasta ollaan maistettu lohta ja kuhaa, Kyllä Karoliinalle kelpasi ihan hyvin.

Vaipoista olen kokeillut Karoliinalla housuvaippoja mutta kun tuo neiti on niin luikku niin kaikki tulee reunasta ulos, kun sinne jää sellainen hassu rakoinen vaikka kuinka niitä nostelee ja laittaa hyvin :kieh:
ehkä sitten vähän myöhempään kokeillan uudestaan.

Meillä ruokailu menee näin päivän aikana

Aamulla herätessä maitoa
n.klo 9 jogurtti Purkki tai puolet tetrasta
n.12 lihasose
n.15 hedelmää tai kasvista
n. 18 kasvista/hedelmää
n.20 puuroa n. 1 dl tai 1½ dl
Maitoa annan sitten ruuanpäätteeksi

Päikkäreitä meillä nukutaan yleensä kahdet aamulla ½-2 tuntiin ja päivällä 1-2 tuntiin
nukkumaan meillä mennään siinä klo 21 tai 22 ja herätään seitsemältä joskus nukutaan jopa yhdeksään :D

Karoliina on ruvennut muutaman päivän aikana nousemaan tukea vasten kerran ollaan kaaduttu mutta onneksi ei käynyt pahemmin. :ashamed:

Elämänperhonen mulla on ollut menkat jo useamman kuukauden, välillä päivät vaan heittelee sellaista viikkoakin silloin kun menkat alkoi niin tuli säännöllisesti, mutta sittemmin on tullut miten sattuu :kieh:
että varmaan johtuu tuosta imetyksestä tuo heitteleminen.

nyt mentävä pitäsi lähteä tikkurilaan ostoksille :wave:

Leppis&Karoliina 7 kk ja pari viikkoa
 
Meillä mennään päivän aikana suurinpiirtein seuraavasti:

Herätys n klo 8
Aamulla puuro 1-2dl ja maito n 150ml
unet
kasvislihasose n. 1-1,5dl + maito 150ml
hedelmäsose 1,5dl
maito 150ml
unet
kasvissose 1-1,5dl
maito
jogurttisose +maito
yöunille

Ja yöllä ei herätä syömään.

Ollaan koko perhe sairaana :( Minä ja mies kuumeessa ja pikkuneiti nuhassa. Onneksi ei mikään hirmu paha nuha, mutta sen verran kuitenkin että yöunia häiritsi ja yö oli itkuinen.
:snotty:

Kesälle ei vielä ole kummempia suunnitelmia - varmaan vesillä mennään meidän toisen firman puolesta (www.bbtf.fi) ja annoinpa tuossa miehelle hääpäivälahjaksi moottoripyörän, joten kaippa silläkin tulee reissattua. Adette ei tosin vielä pääse matkaan mukaan, joten rajoitetusti vielä päästään kahdestaan mopoilemaan. Juhannuksenkin suunnitelmat meni vähän pipariksi kun appivanhemmat ei pääsekään tulemaan tänne jussiksi. Meidän oli tarkoitus lähteä kavereiden mökille miehen kanssa kahdestaan yhdeksi yöksi ja ade olisi ollut täällä mummin ja ukin kanssa. Mutta vietetään nyt sitten jussi minun vanhempien luona - ei paha sekään :D

Me käytämme jo Adetella housuvaippoja ja osaksi myös teippivaippoja. Housuvaipat tuntuvat olevat imukykyisempiä, joten niitä on yöksi mukavempi hänelle laittaa. Neiti melkein on jo tajunnut konttauksen salat, kovasti nousee konttausasentoon, mutta kun kerta ryömimällä pääsee eteenpäin niin ei ole sitten vielä vaivautunut konttaamaan - nousee vaan katselemaan maisemia konttausasennosta =)

Ääh - mää meen takas sängyn pohjalle sairastaan kun Adettekin on nyt nukkumassa. Ehkä tämä tästä... :snotty:

Morjenttes!
succa & Ade 7½kk
 
Moi!

Taralee: Meidän kaverit asuu Tukholmassa, eli laivalla mennään Helsingistä ja sitten siellä paikan päällä ihan julkisilla liikutaan, ei autoa oteta mukaan. Tukholmassa tuo julkinen liikenne on niin paljon parempi, ku esim täällä Helsingissä. Tosin yksin en metrolla siellä uskaltaisi kulkea, kun eksyisin ihan varmasti =)

Meillä käytetään päivällä housuvaippoja ja yöllä sitten teippivaippoja. Housuvaippa on niin paljon helpompi tuolle elohiirelle laittaa. Ja mies tykkää erityisesti noista housuvaipoista, kun niissä lukee toisella puolella "back", eli ei tarvii arpoa, kummin päin menee :LOL:

Pojalla on ens viikolla 8kk neuvolalääkäri ja sitä seuraavalla neuvola. Jännittää jo etukäteen, että miten on paino noussu (meillä ei oo vaakaa kotona). kun tossa yhdessä vaiheessa paino oli kovasti lasskusuunnassa, eikä pituuttakaan kauheasti ollut tullut. Ainoa, mikä kasvaa hyvin, on herran pää =) Reppana kun syntyi isopäisten perheeseen... Zizilisko: Tiedätkö, miten sitä kasvun kehittymistä sitten tutkitaan paremmin, jos tarvetta tulee? Kun eikös teilläkin ollut vähän samanlaista ongelmaa pojan kasvun kanssa, kun meillä...

Tässä poitsulla tehtävä suoritettu: hyllyn tyhjennys. Pitää varmaan keksiä joku parempi säilytysratkaisu kuin avohylly :LOL:



Sinisin ja poitsu kohta 8kk
 

Yhteistyössä