*Lokakuun `09 Mahanpyöriäisistä Vauvautuneet Maaliskuussa 2010*

Heips!

Hemari Hankala tilanne sulla anopin kanssa! Mulla meni esikoisen syntymän jälkeen myös vähän sukset ristiin anopin kanssa. Hänen mielestään me tehtiin kaikki väärin ja erityisesti mua ärsyttää kommentit liittyen imetykseen ja maidon riittävyyteen. Tyyliin "taasko sillä on nälkä" ja "onko sulla mitään käsitystä paljonko sulta tulee maitoa". Esikoinen oli liian lihava ja tää keskikäyrällä kasvava kakkonen liian laiha. Nykyään sanon takaisin ja tokaisen vaan että näitä ohjeita otan vastaan vaan neuvolasta. Ai niin ja meidän kolmen kuukauden koliikki oli myös pelkkää nälkäitkua. :attn:

Soseet Aloitettiin kuukausi sitten ja tosi hitaasti ollaan pystytty määriä nostamaan kun pikkuisen masu reagoi niin herkästi. Nyt on pitkään mennyt 1/2prk kasvista ja 1/2prk hedelmää päivässä. Possua annoin ekaa kertaa muutama päivä sitten ja nyt aloitin riisipuuron tuohon aamuun kolmanneksi ateriaksi. Mä oon aina aloittanut kaksi makua kerrallaan ja niillä mennyt muutaman päivän. Se on aika helppo sitten testata kumpi maku on pahis jos oireita tulee. Niin ja noista puuroista: mun käsityksen mukaan riisipuuro on aika turvallinen aloittaa ennen viiden kuukauden ikää, mutta viljojen kanssa ehkä kannattaa odotella. Viljoista kaura on turvallisin, sitä jopa monet keliaakikot sietää. Mutta kannattaa kysäistä neuvolan mielipide. :)

Ja sit vielä 5kk-mitat:
paino 7440g, pituus 67cm ja py 44,8cm.
Ihan ookoosti kasvaa, pituuskäyrä oli hieman notkahtanut mutta ei kuulemma mitenkään radikaalisti. Muutenkin kaikki kunnossa, rokotukset saatiin ja jopa nukuttiin yö ihan hyvin niiden jälkeen. :)

Pikki ja pojat 5kk ja 2v5kk
 
Havainto:

Jossain joku hammashygienisti (en kuollaksenikaan muista oliko täällä vai toisaalla ) sanoi, että kun vauvalla alkaa tulla hampaita, tulee vauvan sylkeen entsyymejä, jotka pehmittävät ikeniä, jotta hampaiden on helpompi tulla läpi. Tämä entsyymi sitten monesti vaikuttaa myös rinnan (nännin ja nänninpihan ) ihoon, aiheuttaen samantyyppistä ikävää kipua/tunnetta, kuin imetyksen alussa.

No eilen illalla jo huomasin varsinkin vasemmassa rinnassa, että on tosi hellänä silloin kun tyttö imee ja nyt aamulla myös toinen rinta vihoittelee...on siis ihan kuin olisi ollut joku kammo pitkä imetysmaratoni ja iho sitten herkkänä.
Voisi sitten tulla ne hampaat...ainakin kalvaa ja kuolaa hulluna ja on äkäinen, mutta ei siellä kyllä näy yhtikäs mitään. :whistle:

Mutta nyt on lähdettävä ulos tästä kämpästä :D :wave:
 
En yhtään muista mihin piti kommentoida :D
Sen muistan ainakin että omaan huoneeseen siirtymisestä oli puheita. Meillä nukutaan kaikki samalla pedillä tai esikoinen käy välillä omassa sängyssään nukkumassa ja sitten taas tulee takas, sen sänky siis meiän pedin vieressä. Omaan huoneeseen ei olla tyttöjä sirtämässä vielä ikuisuuksiin, no ei oo kyllä kun toi yks makkarikaan tällä hetkellä. Jos saan valita siirrän mieluummin miehen omaan huoneeseen, niin ihana nukkua noiden palleroiden kanssa! :) :heart:

Paapelo oli taas ihania kuvia laittanu! =)

6kk näillänäkymin alotetaan soseet ja täällä on sitten onneks monta mammaa neuvomassa miten se menikään! :) Oon ihan hukassa sen oikeen ruoan kanssa!

Rikoin äsken muuten ikkunan! Yritin sitä avata ja vähän tuulettaa niin kuinkas kävikään, riuhtasin kahvasta (se on ollu aina vähän tiukka) ja hups vaan lasi rapsahti rikki ja putos ja ikkuna ei siis auennu. Kylläpä harmittaa. Täytyy siinä lasissa olla jotain vikaa kun pelkällä kiskasulla sortuu koko homma,niin aijon ainakin puolisollekkin väittää :D Kyllä oon tohelo!

Mukavempaa päivää muille! =)

Empsu RÄHMÄKÄPÄLÄ
 
Voi sinua Empsu tuon ikkunan kanssa. Siinä lasissa ollut joku pintajännitys vai mikä onkaan päällä jos tollasesta rikki menee! Toivottavasti ei ollut minkään sellaisen huoneen ikkuna missä oleillaan paljon...

Talviccille päivitystä listaan:
4kk neuvolassa käyty ja mitat ovat: 7360g, 65cm, pipo 41,1cm


FinIp tutkimusrokote saatiin ja kolmas annos rotaa.

Ei kai tällä kertaa muuta, pää ihan jäässä kuumeen takia :(

 
Nukkumisesta: tyttö nukkuu omassa sängyssään meidän sängyn vieressä, aamuyöllä ( 5 jälkeen) saatan jättää viereen nukkumaan. Omaan huoneeseen ei siirretä vielä, ehkä sitten lähempänä yhtä vuotta.

Voi Empsu! On kyllä lasissa ollut jotain jännitteitä kun heti meni rikki.

Kävin aamupäivästä tytön kanssa kaupungissa hoitamassa asioita. Oli pakko mennä jos bussilakko alkaa illalla niin sitten on vähän hankalampi liikkua. Hankaloittaa meidän elämää aika lailla toi lakko. Tienipoika pitää kuskata kouluun, kun ei muuten pääse. Ja jos toi lumisade vaan jatkuu niinei kyllä autoilukaan ole helppoa, vissiin toi auraaminenkin voi kuulua lakon piiriin.

 
Siitä villasekoitehaalarista pikaisesti vaan kommentoin, että meillä on ollut se juuri kaikkein eniten käytössä kaikista äitiyspakkauksen vaatteista. Pidetään sitä toppapuvun alla. Mielestäni se on tosi hyvä kun se ei hiosta, ja on kuitenkin lämpöinen. Ei olla mitään vanupukua käytetty, vaikka sellaisia saatiin pariltakin tutulta käytettynä... Pakkauksessa ilmeisesti ennen on ollut joku vanupuku (?) , ja tää on tullut sen tilalle, ja vois aatella että se on tarkotettu samaan käyttöön kun vanupukukin, luulisin.
 
kestoilijat hoi, pikainen kysymys, kuinka monta kesto on hyvä olla olemassa?ollaan siirtymässä kestovaippoihin niin tarttis vähän apua :)

kiitos jo etukäteen ja tulenpa paremmalla ajalla kommentoimaan vähän kuulumisia muutenkin..

NaNa ja Hilma 4kk :heart: :heart: :heart:
 
Hei!

Pikaista kommenttia. =)

4,5kk neuvolassa käyty. Kaikki oli hyvin. Mitat: 6965g, 68,5cm ja pää 43cm. :heart: Pitkä ja hoikka tyttö.

Kysyin noista syöntikerroista neuvolassa ja sanoi, että ei ole mitään sääntöä, jos maistuu voi lisätä toisen syöntikerran. Bueno! =)

Jaahas, esikoista herättämään. Unet maistuu vähän liaankin hyvin. Muuten taas herätään öisin ihmettelemään ääniä ja pyytämään äidiltä uusia unenaiheita... :LOL: :wave:
 
hmm... meillä menee varmaan 5-6 vaippaa päivässä ja pesen joka toinen päivä niin silloin 15-18 riittäis. Eli lasket sen mukaan kuinka monta suunnilleen käytät päivässä ja kuinka usein haluat pestä. Ja vaippalaatukin vaikuttaa, toiset kuivuu hitaammin kuin toiset. Mulle on myös neuvottu että pitäis laskee niin että yks satsi käytössä yks menossa pesuun ja yks kuivumassa. Tolla 15-18 määrällä se toteutuu ihan hyvin. Millaisia vaippoja meinasit hankkia?

Mä oon nyt ihastunu sampsukan ja nupsukan sisävaippoihin. Yritän niitä kalastella käytettynä, ihanat kuosit ja laadukkaat materiaalit. Viimesimpiä hankintoja on myös hahtuvahullun tasku, missä on sivunepit. Sekin on tosi kiva. Tarralliset vaipat ei oo mun juttu, joten tulevat hankinnat on nepillisiä ja niistäkin mielellään sivunepeillä.
 
Ihan pikainen kommentti tohon ulkopuku juttuun.. Nyt näillä nollakeleillä Saralla ollut sisävaatteet, sit sellaiset vähän paksummat housut+paita ja ohut ulkopuku, missä ei mitään toppauksia. Eilen nukkui 4 tuntia pihalla, ja ei ollut kylmä ollut tytöllä. Vaunuissa on tosin se lämpöpussi. Oon sitä mieltä, että tää neiti kans täällä on kuumaverinen tyty :D Nyt ajattelin ostaa vanupuvun kevääksi.
 
No niin.. Nyt paremmin aikaa. Iso kiitos taas Talvicci uudesta pinosta!

Mä noit hedelmäsoseita ajattelin myöhemmin tehdä ihan itse. Mä luulen, että kyl noissa kaupan soseissa on käytetty myös ulkomaalaisia hedelmiä. Tai en ainakaan ite oo bongannut kotimaista mangoa tai päärynää mistään. Tai ananasta. Mä inhoon tota purkki määrää mikä tulee.

Jaahas, taidan kiikuttaa tuon neidin kylpyyn. Meidän neiti ei käänny eikä liiku :D Mölisee ja nauraa senkin edestä kylläkin :heart:
 
Kestoista: Meillä on niitä 22 kpl ja se riittää ihan hyvin mutta joka päivä pyykätään näitäkin. Taitaa olla aika tapauskohtaista, meidän neiti käyttää tosi monta vaippaa päivässä, yli 10. Eikä yhtään viihdy märissä.

Me ollaan nyt lopulta aika paljon ostettu kaupan soseita, se on tässä testailuvaiheessa helpompi. Mutta aion kyllä tehdä itsekin ja oon tehnytkin, vähän siis sekä-että. Musta valmiit soseet on ihan hyviä eikä niiden käyttämisessä mitään vikaa ole. Mutta opetellaan syömään paljon muutakin, esim avocadoa oon ajatellut kokeilla.
 
Kysymystä kehiin:

ne, jotka täysimettävät, ja joiden vauvat jäävät itsenäisesti yöunille (siis viedään sänkyyn hereillä ja sinne ne itse nukahtavat): millaiset ovat iltarutiinit? Kuinka kauan vauvat tyypillisesti valvovat viimeisellä valvejaksolla ennen yöunta?

Minä olen tyystin unohtanut miten esikoisen kanssa tehtiin, ja tyty nukahtaa yöunille aina, AINA ainoastaan tissille. Kurjaa.. vaikka toisaalta ihan ihanaakin pötköttelyaikaa. Nyt mennään noin 2½h valvejaksolla, eli kahden valveillaollun tunnin täytyttyä aloitetaan iltapesut ja niiden jälkeen iltasyöttö. Olisiko esikoisella sitten syötetty enemmän jo ennen iltapesuja? Miten ihmeessä en voi muistaa lainkaan..

~Tiila ja tyty 4kk+
 
HEh, täälläkin kun monella pienokaisella taitaa orastaa hampaat ja kiukkua löytyy, niin ajattelin laittaa blogistani yhden osan, jossa on muunmuassa esikoisen vauva-ajasta turinaa kun hampaita alkoi sadella. :D

Tuossa lopussa myös yritän jotenkin kiistää kärsiväni vauvakuumeesta, pahanlaatuisesta sellaisesta :LOL:

Kesällä 2008
Kuolaa, puruleluja ja pyykivuoria!!!!!

Huokaus ja voih!
Taas on viikko lopuillaan, mihin nämä kesäpäivät katoavat? Katselin kalenteria jääkaapin ovessa ja vedin yli päiviä, jotka ovat menneet jo viikkoja sitten. Huomasin siinä vedellessäni viivoja yhävain, että kohtahan on jo unikeonpäivä... EI VOI OLLA TOTTA!!! Hitto ja en ole päässyt vielä edes uimaan, turhaan sitä on sitten enää ruikuttaa menneen kesän perään kun vedet ovat jo kohmeessa ( mikäli tämä ilmastonmuutos ei tuhoa viimeisiäkin rippeitä ihanasta talvestamme).

Harmillista tosiaan, mutta ei auta kuin niellä se tosiasia, että en tänä kesänä pääse rannalle.

Jotenkin sitä vaan on jossain niin kaukana tästä nykyhetkestä, vaikka pojan kanssa tuleekin käytyä joka päivä kaupassa ja kylässä ja sensemmoista... olen varmaan niin huumaantunut ( lainatakseni sivuston artikkelia) poikani jatkuvasta naurusta, etten kertakaikkiaan älyä päivän jälkeen missä vuodessa eletään... uuu, kaikki on vain niin mukavaa, olen kuin hento höyhen...ja muuta höperöä ajattelua.
No tästäkin kirjoitelmasta kyllä huomaa että kaikki ei nyt ole kotona :D

Pojan eka hammas tuli vihdoin viime viikolla esiin ja juuri, kun ehdin jo huokaista helpotuksesta, että saamme hetkellisen tauon litroittain valuvasta kuolasta ja äksystä pojasta joka retuuttaa ainokaista hymyilevää Leijonapuruleluansa, kuin haluaisi saada siltä hengen pois, huomasin suussa jälleen patin...
hyvät hyssykät sentään, no nyt se sitten pukkaa toisen viereen!!!

Ja mies sai jälleen lähteä laahustamaan rättiväsyneenä apteekkiin hakemaan suppoja, kun huuto yltyi sitämukaa kun yritti helpottaa pojun oloa...
Kuola roiskui ja purulelu sai tuta ilmalennon ja sen yhteisvaikutuksen ikkunan kanssa... "panssaroidut lasit ikkunoihin" hymähtelin huvittuneena miettiessäni samalla ensikuun kodintarvike ostoslistaa!

Myös pyykkivuori kasvoi kasvamistaan ja tänään olen jo hukkumaisillani kaikkiin niihin soseiden kuoruttamiin harsoihin ja paitoihin... huomenna saan ne pestyä, menen äidin luo, siellä on kuivausrumpu... mitä pröystäilyä

Kuitenkin tästä kaikesta häslingistä huolimatta voin vannoa käsi sydämmellä, etten muistaisi koko viikon kauheuksia enää ensiviikolla, ellen nyt kirjoittaisi tätä.

Masokististahan tämän on oltava, kun haluaa muistella tällaista, mutta eipä näistä ohikiitävistä päivistä jäisi muuten mitään jännittävää kerrottavaa jälkipolville, jos hautautuisin höyhenten pehmustamiini ajatuksiin, jossa kaikki on niiiiiin ihanasti.
Pakko se on pitää järki vain kädessä näinä päivinä, etten pääse huiputtamaan itseäni ja hormoonini vielä saavat minut tekemään 7 lasta ja ostamaan 3 koiranpentua kylkiäisiksi... on se hurjaa
:D
 
Kestoista: Meillä osakestoillaan ja meillä on käytössä 15 vaippaa. Meillä siis öisin on kertakäyttövaippa ja sitten, jos lähdetään pidemmälle kauppareissulle tms. Kotona ja pienillä reissuilla siis kestot.

Soseista
on ihanaa lueskella kokemuksia ja jo lähes malttamattomana täällä mietin, miten me ne sitten aloitellaan. Ollaan siis ajateltu, että vielä mennään täysimetykselle ehkä sinne 6kk asti. Olen kuitenkin miettinyt, että miten ne aloittelut sitten voi tehdä nopeammin, koska ei kai sitä kuitenkaan voi ottaa paljon tiheämmässä tahdissa uusia aineita, että näkee, jos jotkin aineet eivät sovi. Auttakaahan viisaammat! Kuinka nopeasti pitäisi sitten saada soseet kunnolla syöntiin, jos imettää sinne 6kk ikään asti?

Tiila kyseli iltarutiineista. Meillä nukahdetaan tosi kivasti sänkyyn. Ennen yöunia ollaan valveilla n. klo 18-23, johon kuuluu n.45 minuutin unet seisemän ja kahdeksan välillä. Sitten puoli yhdentoista maissa mennään vaihtamaan vaippa ja yöpuku, lauleskellaan sohvalla muutama unilaulu ja imetän makuuhuoneessa. Sitten nostan pojan sänkyyn tutin ja unirätin kanssa ja sinne sitten nukahtaa yleensä hyvin pian. Joskus pari kertaa tarvitaan tutti.

Mitäs muuta. Meillä on yöt muuttuneet vähän levottomammiksi, kun siirryttiin isompaan sänkyyn. Edelleen nukahdetaan hyvin, mutta sitten on tullut lisäsyöttö aamuyöhön ja ihme ölinää, vaikka siis unessa ollaan, mutta nukutaan tosi levottomasti aamuyöllä. Varmaan se myös liittyy uusiin taitoihin ja lisätila mahdollistaa liikkumisen myös sängyssä. Ehdin vain tottua niin hyville yöunille :)

Nyyti ja poika
 
Nyyti:

Itsellä ei siis ole kokemusta 6kk täysimetyksestä, mutta siis ideahan taitaa olla 6kk jotka aloittavat soseet se, että mukaan tulee nopeammin sitten lihat ja viljatuotteet.
Eli kun vaikkapa 4kk syö kasviksia ja hedelmiä n.1kk, niin 6kk aloittava syö kasvista vaikkapa viikon, hedelmät mukaan seuraavalla viikolla, sitä seuraavalla jo lihat sekä puuro, niin että kuukauden aikana suunilleen olisi kaikki ruoka-aine laadut mukana...eli näillä tarkoitan sitten vain nimikkeitä, eli kasvikset, marjat/hedelmät, lihat ja viljat....

En nyt ihan tarkkaan muista, mutta muistaakseni eräs tuttava otti ihan rauhassa tämän niin, että toi kyllä nopeasti uudet ainekset kehiin, mutta kun ne oli mukana, alkoi sitten kokeilla tarkemmin eniten allergisoivia, kuten porkkana vaikkapa.

Mutta siis eihän mikään tai kukaan pakota etenemään noin nopeasti, sillä voihan olla, että lapsi ei itse tykkää heti touhusta ollenkaan. Joten ihan rauhassa...tavoitteenahan on se, että 1v synttäreiden jälkeen lapsi voisi syödä jo samaa ruokaa kuin muukin perhe ja esimerkiksi eräässä ohjelmassa, jossa oli aiheena "luonnonmukainen äitiys" moni äiti täysimetti lapsiaan vielä 9kk ja alkoivat vasta aloitella ruokia ja varsin vantteria nassukoita vauvat olivat =)
Eli omaan tahtiin vaan =)

MUOKS*

Siis niin tätä...tyttö oli KONTTAUS asennossa kun käänsin pääni :eek: Ja minä en nähnyt miten tyttö sen onnistui tekemään..höh! Rupeaisi vaan kuitenkin ekaksi ryömimään... =)
 
Kestoista: meillä on sellaset 15 vaippaa päiväkäytössä ja 3 yökäytössä, joka toinen päivä pesen. Usein kuulee että tollaset 15-20 vaippaa riittää, jos yöllä ei tarvi vaihtaa, ja pesee joka toinen päivä.

Kuten Paapelo tossa sanoinkin soseiden alotuksesta 6 kk:n ikäsenä. Eli ekalla viikolla joku kasvis, seuraavalla vaikka hedelmää, 3 viikolla liha ja 4 viikolla vilja. Näin saadaan kaikki ruoka-aineryhmät mukaan aika nopeasti. Sitten voi alkaa kokeilemaan uusia makuja ryhmien sisällä.

Iltarutiinit: meillä tehdään iltapesut ja puetaan yöpuku siinä kahdeksan jälkeen,yleensä on siihen mennessä valvonut 3 tuntia tai yli, sitten tissitellään sen aikaa kun neiti haluaa, nukahtaa siihen ja sitten nostan sänkyyn. Meillä on sama ongelma että ei osaa nukahtaa itsekseen sänkyyn. Nyt oon kyllä aatellu että aletaan sitä opetteleen kun kerta tuttia osaa syödä.

Meillä on aamu alkanut taas klo 5 :headwall: Tytön yöunet jäi sitten vaan 8 tunnin mittaisiksi, tosi kiva. Ite alan oleen jo aika väsy vaikka meenkin melkein heti tytön jälkeen nukkumaan. Miehellä on onneksi lomaa ensi viikkoa, tarvii jotain keksiä millä sais noi aamut vähän pitenee.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiila:
Kysymystä kehiin:

ne, jotka täysimettävät, ja joiden vauvat jäävät itsenäisesti yöunille (siis viedään sänkyyn hereillä ja sinne ne itse nukahtavat): millaiset ovat iltarutiinit? Kuinka kauan vauvat tyypillisesti valvovat viimeisellä valvejaksolla ennen yöunta?

Minä olen tyystin unohtanut miten esikoisen kanssa tehtiin, ja tyty nukahtaa yöunille aina, AINA ainoastaan tissille. Kurjaa.. vaikka toisaalta ihan ihanaakin pötköttelyaikaa. Nyt mennään noin 2½h valvejaksolla, eli kahden valveillaollun tunnin täytyttyä aloitetaan iltapesut ja niiden jälkeen iltasyöttö. Olisiko esikoisella sitten syötetty enemmän jo ennen iltapesuja? Miten ihmeessä en voi muistaa lainkaan..

~Tiila ja tyty 4kk+
Meillä poika 4kk nukahtaa itse sänkyynsä. Jaksaa olla hereillä n. 2-3 tuntia (ratkaisevaa meillä on nähdä heti ensi merkit väsymyksestä, muuten itsekseen nukahtaminen ei onnistu. Varmoja merkkejä on ettei halua olla lattialla ja välttää katsekontaktia). Syö hiukan hedelmäsosetta 19 aikaan ja sen jälkeen vaihdetaan vaippa ja yökkäri päälle. Hetki vielä touhutaan (jos ei vielä kovin väsynyt) ja sitten imetän molemmista rinnoista (imetän istualleen sohvalla). Tämän jälkeen vien omaan sänkyyn ja laulan unilaulun. Annan pojalle harson kainaloon ja lähden huoneesta. Siellä poika jonkun aikaa höpöttelee ja laulaa omaa unilauluaan ja hieroo harsoa naamalle ja nukahtaa.
Poika nukahtaa siis 20-21 aikaan.

 
Kakkuja kakkuja
Kohta tulee jo korvistakin ulos. Meillä kun on nämä synttäri ryppäät helmi-maaliskuussa.
Sitten seuraavat on onneks kesä-heinäkuussa, ja niitä on vain kahdet, sitten taas ylitäyttöä loka-marraskuussa..
Ovela juttu muuten miten on meidän sakin synttärit kahdessa rykelmässä. Poikkeamat on vain appiukko ja äitini kesällä, mutta nekin ihan lähekkäin.

Just sain likan 4v tarjoamiset valmiiksi, tuntuu että kohta alkaa etomaan jos pitää tehdä yksikin kakku..

Poitsu tuhisee, on se vaan kiltti lapsi :heart: Tytöt oli paljon vaativampia aikoinaan. Paitsi Jouni ( on siis kutsumanimenä ) aloittaa känisemisen, kun äiti lähtee ovesta ulos... Mammanpoika :D Isi ei osaa tehdä herran mielestä mitään oikein, jos ei äiti ole vahtimassa vierestä.

Ruokailu kertoja lisään. Meinaa alkaa taas yö syömiset olla 4 kertaa yössä, joten yksi ruoka lisää päivällä kiitos. Nyt sitten syödään aamulla hedelmäsose, päivällä ruoka, välipalalla hedelmäsose, iltamassa kasvissose ja yötä vasten ruokasose.
Puuroa kokeilin, mutta ei kelpaa, joten sitä sitten uudestaan tuonnempana. Kuitenkin vijat kaikki käy, kun vellejä on useampaa laatua.

Onko täällä kellään samanmoisia
huomioita tullut omasta käyttäytymisestä, kun minä tajusin, etten halua minnekään viihteelle tai eroon lapsista tms. Ainoa mikä olisi kiva, niin ehjät yöunet pitkästä aikaa...
Tuli nimittäin mahdollisuus päästä isännän kanssa rentoutumaan ystävien luokse illanistujaisten merkeissä, ja jostain syystä minulle tuli heti ei. EN halua jättää lapsia ( vauvaa ) kenellekään.
Silloin kun likat oli pieniä, niin olin kiitollinen jokaisesta hetkestä, jotka sain olla itsekseni, mutta nyt en ollenkaan halua. Erakko??

Tästä tuli taas minä-minä kirjoitus :ashamed:
Käsi vihoittelee, vissiin jännetuppitulehdus, taas :headwall:

Aurinkoista loppupäivää kaikille!!!
 
Kiitos iltarutiinivastauksista, nopeasti niitä tulikin.

Ehkäpä se olikin tuo esikoisen itsekseen nukahtamisen taika, että hän söi tuttia! Tyty kun ei sitä hyväksy, ei ehkä siksi tahdo jäädä yksin sänkyyn. Tällä viikolla taidan (tänään jo) aloittaa tuon yksinnukahtamiskokeilun kuitenkin, kun mies lomailee eli iltarepaleisuus ei sitten kovin häiritse.

Kokeilenpa sitten vaikka tuota omaa nykyistä iltarytmiä, mutta jos imettäisinkin valoisassa enkä hämärässä kuten nykyään.. Unipussin voisin kuitenkin jo valmiiksi pukea, rentoutukoon lämpimässä. Tulen sitten kertomaan, miten kokeilu edistyy :)
 
Iltarutiinit:Meillä Silja on hereillä illalla aika pitkään, usein viidestä yhdeksään. Ysin aikaan alkaa iltapuuhat. Vaihdetaan vaippa, tehdään iltapesut ja sitten mennään syömään. Silja usein nukahtaa tissille, ei ihan aina, mutta jos nukahtaa niin koitan vähän herättää että huomaa kun siirrän sänkyyn. Tutti suuhun ja siellä on. Ja jos ei nukahtanut tissille niin pari kertaa saa käydä laittamassa tutin suuhun. Nukahtaa kyllä hyvin itsekseen n. 21.30. Joskus Silja ottaa kyllä iltaunet kasin aikaan ja sillon hän menee sitten yöunille kymmenen maissa.

Kestot: Meillä ei mene päivässä kovin montaa vaippaa, kun pidän Siljaa aika paljon ilman vaippaa lattialla. Eikä hän ikinä valita märkää vaippaa. Mulla on aika sekalaista vaippatyyppiä, äitiyspakkauksen imset on vieläkin käytössä välillä. Omatekemiä käytän muuten. Päivässä menee ehkä 6 vaippaa. No paitsi nyt menee enemmän kun kakkaa on joka vaipassa :kieh: Taas yöllä rusautteli. Pah. Joka kolmas päivä pesen. Yövaippoja on nyt neljä, just sain valmiiksi yhden :)

Heh, on hassua, kun nyt kun tämä kääntyminen vihdoin opittiin niin nyt se on sitä sitten koko ajan. Hoitopöydällä on saman tien mahallaan, yöllä koitti unissaan kääntyä, ja aina kun otan syliin syömään niin on siinäkin kääntymässä :) Hassu tyttö. Ja niin muuten, meilläkin tytsy keksi eilen ton punnerrusasennon mistä paapelo kertoi. Silleen että varpaillaan ja käsillään nosti itseään ylös että maha oli ilmassa. Silja kyllä nykyään tuskastuu mahallaan kun ei eteenpäin vaan pääse. Eilen meni pikkusen taaksepäin, mutta tosi vähän kyllä.

Jaahas, täytyy käydä kurkkaamassa vauvaa. On ulkona nukkumassa, mutta äsken kun kävin katsomassa niin oli kyllä ihan hereillä ja vaan hengaili vaunuissa :) Oliskohan nukahtanu uudestaan kun ei mitään kuulu... Jahas, nyt kuuluukin :)

hemari ja silja pian 5kk

Ainiin, ensi maanantaina päästään silmälääkärille. Saa nyt sitten nähdä että mikä tuomio saadaan tosta kieroon katsomisesta...
 
Meilläkin Niia on ulkona nukkumassa. Pari kertaa on itkeny jo, mutta kun toisella on silmät tiukasti kiinni niin en viitsi ottaa sisälle, tutti vaan suuhun. Aika hyvä rytmi tullu päiviin nyt ku voi ulkona pitää nukkumassa. Aamulla herätään 8-9 välissä ja 9-10 maissa oon antanu maitoa ja maissivelliä, 12-13 aikaan sosetta ja maitoa ja unille. Herää sitten 14-16 välissä ja sitten maitoa kun on nälkäinen ja kun mies tulee kotiin niin hän antaa tytölle hedelmäsoseen. Sottaavat muuten paljon enemmän kuin minun ruokkiessa :) Sitten annetaan maitoa kun tarvitsee ja nukkumaan 20-21.

Paapelolla ollaan kyllä vauhdikkaita :) Iina meinaa varmaan jättää ryömimisen väliin ja lähtee suoraan konttaamaan. Siinä onkin sitten vahtimista kun kaksi vilistää ympäri taloa.

Meillä Niia järjesti eilen pienen arvoituksen. Olin jättänyt tytön avatun makuupusiin toiseen laitaan pää eteen päin mahalleen. 5min päästä tulin katsomaan niin tyttö oli toisessa laidassa pää oikealle ja kädet irtonaisissa piuhoissa... Eli oli jotenkin liikkunut sen 40-50cm ja kääntynyt akselinsaympäri 90 astetta. Ei harmainta aavistusta kuinka tämä on tapahtunu :D
 
:wave: pitkästä aikaa. Multa on jäänyt palstailu melkeinpä kokonaan, kun ei vaan aika riitä. Osasyynä on facebook, joka vie mun "koneajasta" nykyään suuren osan, vaikka kovasti sitä pitkään "vastustinkin" ;) Ja ensi kuussa alkais työtkin. Yritän toki täälläkin käydä aina välillä, mutta tänne tulee juttua sellaista tahtia, etten millään pysty kaikkea lukemaan.

Mutta mutta, halusin tulla kertomaan kiitokset tästä linkistä http://www.nursingbra.co.uk/bravado.htm. En vaan muista kuka sen silloin tänne laittoi, mutta kiitos! Edullisia liivejä ja ilman toimituskuluja :) Ja tulivat todella nopeasti (alle viikossa). Suosittelen muillekin!

Lyhyesti meidän kuulumiset...
Päivät menee kolmilla unilla, rattaissa parhaimmat kun puistoillaan esikoisen kanssa.
Yöllä syödään edelleen ja siitä on tullut "tapasyömistä", kun ei osaa nukahtaa uudelleen aina tutin kanssa. Mies pitääkin tässä piakkoin tytölle unikoulun, jonka jälkeen tyttö siirretään nukkumaan esikoisen huoneeseen. Ah, odotan tätä kuin kuuta taivaalta, kun oon lopen kyllästynyt nukkumaan samassa sängyssä (en vaan jaksa yösyöttöjen takia nostella mistään pinniksestä edestakaisin). Haluan taas nukkua yksin! :D
Soseet aloitettiin viime viikonloppuna ja annan 1-2 uutta makua parin päivän välein. Nyt on syöty porkkanaa, perunaa, maissia ja parsaa. Tarkoitus olisi n. 3 viikossa saada kaikki puuroja myöten kehiin. Ostin jo minuuttihiutaleet kaappiin valmiiksi :)

Eipä tässä nyt tuu muuta mieleen. Niin joo käännytä ei meillä vieläkään, eikä istuta. Seisoa pönöttäis koko ajan jalat rautatankoina. Mut höpöttää kovasti lelukoiralleen ym., että kai se puhepuoli sit tulee tällekin ensin :)

Hyvää kevään jatkoa kaikille! (vai pitäiskö laittaa "kevään"....). Yritän ehtiä tänne aina välillä.

MB ja tytsi 5kk ja muutama päivä päälle
 
Iltaa!

meillä on ollut tänään äiti-poika päivä. Mies oli tytön kanssa ja tyttö oli taas juonut hienosti nokkiksesta ja syönyt paaljon paaljon possu-kasvis sosetta ja hedelmää. =)
Siinä isissä on joku taika ;)

Poika suorastaan nautti, kun sai minut itselleen koko päiväksi. Käytiin perhekahvilassa leikkimässä, ulkoilemassa ja mummolla ja sitten kotiin. =)
Ja vaikkei uskoisi, niin tälläinen päivä on itsellekkin eräänlainen vapaa päivä, tosi mukavaa ja rentouttavaa =)

Sitten ilmoitus:

Tättädää...Iina ryömii!!
Aika omintakeinen tyyli, viistosti eteenpäin lylleröi itseään :D
Onneksi eteneminen on vielä hidasta ja pääasiassa keskittyy yhä mieluummin pyörimään vinhaa vauhtia akselinsa ympäri mahallaan =)

Mutta nyt pitää taas mennä :wave:
 

Yhteistyössä