*Lokakuun `09 Mahanpyöriäisistä Vauvautuneet Maaliskuussa 2010*

Hyvää naistenpäivää kaikille mammoille ja tyttövaaveille ja poika vaaveille toivomus, että pistäkää parasta käytöstä tämä päivä äideillenne :D :D

Kiitoksia tsempityksistä...varmaan ihan hyvin se menee sitten sen alkuprotestin jälkeen. Huomasin nimittäin tuossa aamusella, että tyttö on niin innostunut ja ihastunut nyt siihen nokkapottiinsa, kun lähti sitä kohden ryömimään ilosta kiljuen tänään, kun otti yövaipan jälkeen ilmakylpyä lattialla :D

Ruusu:
No mitä neuvolan ohjeista pikaseen päästäni raksutin, niin kun kiinteätä on aloitettu ja tarkoittaen siis juuri sitä, että annetaan aterioina, eli vähän isompina kerta annoksian kuin tl, niin ei tarvitse enään keittää vettä. Mutta hanasta tulisi ottaa vain kylmää vettä, sillä lämpimämmässä vedessä saattaa olla mikrobeja tms.
Meillä tyttö ei kylmästä vedestä tykkää, joten jätän veden aina toviksi pöydälle, jotta lämpenee tai jos tyttö olisi malttamaton, niin vedenkeittimessä saa nopeasti lämmintä vettä sekaan.
Tästäkin tavasta varmasti luovun kohtapuoleen, kun tuo tyttö nyt saa kaikkia basilleja jo tuon pojan kauttakin :LOL:

Mutta nyt painun kauppaan pikapikaa, kun tyttö nukkuu päikkäreitä. Sitten ulkoilemaan. :wave:
 
hyvää naistenpäivää kaikille :flower:

nettipimennossa ollut hetken niin ei ole päässyt kirjottelemaan,välillä oon käynyt anopilla lukasemassa pikasesti,monta sivua onkin ehtinyt taas tulla.

se olis sitten maaliskuu ja kevät aina vaan lähempänä.Kiitokset talviccille uudesta pinkasta :flower:

tsemppiä paapelolle pulloharjoituksiin =)

meitin poitsu oppi vihdoinkin viikonloppuna kääntymään selältä mahalleen,aika ähräämistä ja ähellystä se on ja käsikin jää vielä jumiin alle mutta tästä se lähtee :D
hauska lukea kuinka eri tahtiin vaavit kehittyy,toiset jo etenee ryömimällä ja toiset vasta treenaa kääntymistä :heart:

iltarutiinit : noin puoli 8 syö pullollisen maitoa ja vaihdellaan vaippa ja yöpuku päälle.sitten poitsu hetken touhuaa lattialla vielä tai sylitellään ja höpötellään.siinä 20-20.30 käy iltanokosille,ei kuitenkaan vielä sänkyyn vaan torkahtaa koppaan joka on olkkarissa.torkkuu enemmän tai vähemmän sikeesti semmosen reilu tunnin ja noin 22-22.30 huitasee velliä pullollisen vaihdetaan vielä vaippa jos tarvis ja viedään sänkyyn nukkumaan,sinne nukahtaa ittekseen alta aikayksikön ja herää seuraavan kerran juomaan aamumaidon noin puoli 7 , ja jatkaa vielä unia.herää uuteen päivään sitten noin 8.30.
öisin ei enää syö,tuttia joutuu välillä antamaan jos sattuu kitisemään.
oon muutaman kerran yrittänyt että kävis yöunille jo silloin 20-20.30 kun torkkumaan rupeaa mutta ei ole vielä onnistunut,herää aina kuiteskin noin tunnin päästä.rytmi varmaan taas muuttuu siinä vaiheessa kun puurot otetaan kehiin.

soseita meillä menee nyt 2 purkillista päivässä ja lihat otetaan maisteluun seuraavaksi.peruna-parsakaali jää hetkeksi tauolle ja kokeillaan myöhemmin uudestaan kun sitä syötyään poitsu puklaili ihan vihertävää limapuklua ja kitisi mahaansa.mistään muusta ei ole mitään vaivoja tullutkaan.

omasta ajasta : mä käyn 2 kertaa viikossa jumpalla,ja se on ihana henkireikä tän arjen keskellä,poissa oon silloin aina noin tunnin tai puolitoista.sitten jos on tarvetta tai jotain semmosta menoa etten voi lapsia ottaa mukaan niin mummot on innokkaita hoitajia jos mies on töissä.mun ja miehen välistä kahdenkeskistä aikaa kaipaan enemmän kuin omaa aikaa.

huomenna onkin meillä 5kk neuvola,tuun sitten kertomaan kuulumiset :wave:

kaurisäiti ja pikku-isäntä 5kk 1pvä :heart: :heart:
 
Mukavaa Naistenpäivää kaikille!
Paljon on tullut viikon aikana kirjoituksia, täytyy yrittää ehtiä ne lukemaan.
Pikaisesti tulin vain neuvola kuulumiset kertomaan.

5kk neuvola Aten mitat
Pituus 65cm ja paino 8595g

Hyvin siis kasvaa, rotategin sai ja yhdistelmärokotteen, lämpöily ja kiukkuilu siis odotettavissa..
T:Rouva ja Atte päivää vaille 5kk
 
Heipä hei!

Voi mahoton.
Tänään tyttö on punkertanut itseään koko ajan kontilleen, tehnyt siitä oikein mission näköjään :eek: Juuri kun oli oppimaisillaan ryömimisen paremmin...
Jos tuo nyt lähtee jo konttaamaan niin voin sanoa, että olen kyllä ihan pulassa...onneksi ovien avaamisen taitoon on vielä aikaa :whistle:
 
Paapelo, meillä myös tyttö yrittää kovasti liikkeelle. Tänään meni mittarimato tyylillä joitakin kymmeniä senttejä eteen päin. On nyt oppinu nostamaan etupään käsien varassa ylös. Naurattaa vaan kun kaveri jolla reilu kuukauden vanhempi vauva ni sanoi että menee vielä pari kuukautta ainakin ennen ku lähtee liikkeelle. Kai kuvittelee tytön kehittyvän samaa tahtia hänen vauvansa kanssa.

Meillä on ollu tosi paljon ongelmia maidon juonnin kanssa. Tyttöä ei huvittais asia pätkäkään päivisin. Yöllä pullo kelpaa, mutta päivällä juodaan ehkä 40-60ml nätisti ja sitten venkoillaan ja touhutaan ihan muuta. Oon yrittäny syöttää niin että tyttö on sitterissä tai makaa kainalossa mutta ei nekään aina toimi. Sitten tietty kun on ihan pokki ja väsy ni voi syödä nätisti, muttei sihhen kiukkuun astikaan viittis oottaa...
 
Voi jestas mun kanssa.. Enhän mä muista mitään mitä piti kommentoida :ashamed: No se ainakin, et Saralla ei oo vissiin kertaakaan ollut yöpukua päällä =) Äiti on vissiin vähän laiska tai jotain...

Olipa ihan kauhea toi vauvan kaappaus juttu :x Onneksi löytyi hengissä. Menee ihan kylmät väreet kun ajattelee omalle kohdalle vastaavaa.

Meillä oli pikkuisia ongelmia syömisen kanssa muutama päivä. Maitoa ei mennyt varmaan kuin maksimissaan 600ml päivässä. Normaalisti mennyt melkein 1000ml. Mutta tänään taas on ruoka maistunut hyvin neidille :heart: En tiedä mistä johtui tuokin syömis lakko.

Missah ja Sara
 
Hyvää huomenta!

Saipas kivan nauru tuokion tässä aamusta.
Tyttö tuossa ilman vaippaa, meni taas kontilleen.
Kun ei enään jaksanut pitää itseään niin, kierähti siitä selälleen, nappasi samalla pyyhkeestä kiinni ja kääriytyi sen sisään :LOL:
SE oli hauskaa tytöstäkin, joten kun vapautin hänet sieltä, teki homman uudestaan, joskaan ei sitä pyyhettä enään ottanut :D
Tuossa se möngertelee ees taas ja tutkii samaa maton kuviota n.10 kertaa :D

Tuossa juuri tajusin, että kohtahan tuo tyttö on jo 6kk 2vk+ enään tuohon :eek:
Eli tulee kyllä saamaan tissimaitoakin varmaan siihen saakka ainakin, joskin kohta pullosta, mutta minulle henk. koht. on samantekevää tuleeko se tissimaito pumpattuna pullosta vai tissistä :D

Mutta nyt jatkamaan aamu touhuja :wave:
 
Huomenta!!
Pikaista päivitystä eiliseltä neuvola reissulta
5kk
paino 9330g
pituus 70,6 cm
pipo 45.5 cm

Ruokailusta tuli taas sanomista :( Kyllä ne osaa suurperheen äidinkin mielen pahoittaa kyseenalaistamalla kaikki!!
Tänään vielä pitää mennä tuo tyttö käyttämään samalle huuhkajalle 4v neuvolaan, pahamieli itsellä jo valmiiksi, kun odotan mitä oon taas tehny väärin.. Tulis jo se oma neuvolan täti lomalta!!!!!

Onnea piiperoisille uusista taidoista, niin ne vaan kasvaa kovaa vauhtia :heart:
Täytyy rientää taas, kunpa kerkeisin jossain välissä kommentoimaan enemmän teidän juttuja.
 
Neiti on nukkunu pihalla jo 3 tuntia, varmaan herää kohta kun tähän koneelle istahdin. Mies on pojan kanssa luistelemassa, aivan ihana keli, asteen verran pakkasta ja aurinko paistaa.

Tosiaan näin huomaa kuinka erilailla lapset kasvaa ja kehittyy. Toiset liikkuu jo ja toiset ei vielä edes käänny, mutta jokainen omaan tahtiin. Sama juttu kasvaminen suhteen, toiset on pienempiä ja toiset isompia. Kun vaan kaikki muistetaan että yksilöitä nää pienet on ja eikä vertailla liikaa toisiin.

Marsupilami: :hug: toivottavasti meni 4-vuotis käynti paremmin. Ja ensi kerralla olis sitten jo oma täti tullut takaisin.



 
Heippa hei!
Ihana ilma ulkona,pakko mennä ulos jossain välissä.. Nyt poika nukkuu päikkäreitään omassa pinniksessä ja meillä olisi klo 15 fysioterapia. Sinne on kyllä aika pitkästi, että tuskin lähemme kärryillä sinne saakka. Jospa ulkoileen sitten sen jälkeen :)
Yöpuvuista on ollut puhetta. Me ei alkuun käytetty pojulla ollenkaan yöpukua, vaan nukkui vähän kevyemmillä päivävaatteilla, joskus jopa aivan kokonaan päiväkamppeissa,jos sattui niin nukahtamaan. Nyt ollaan käytetty yöpukua jo pidemmän aikaa, ihan sen vuoksi että se yöpuvun vaihtaminen kuuluu iltarutiineihin ja osana nukkumaanmeno-hommia.

Täällä on ollut massuvaivaa :( En muista milloin pojalta olisi viimeksi tullut isot kunnon kakat, pikkukakan nokareita kyllä silloin tällöin, nyt ei niitäkään jo moneen päivään! Kovasti pieni rupsuttelee ja punnailee, mutta tuloksetta. Luumua ollaan nyt syötelty ja mallasuutettakin eilen mies haki apteekista. Vielä ei ole kakkaa näkynyt. Harmittaa toisen puolesta ja pelottaa tietenkin myös sen vuoksi, koska pojalta leikattu kasvain sijaitsi myös tuolla alueella, ettei se ole nyt alkanut jotenkin vaikuttaa tms.. :| Ehkäpä kuitenkin johtuu noista soseista, toivon näin..Vettä olen antanut, keitän sitä edelleen, mutta luulen että meidän pitää siirtyä nokkamukiin,koska tuo pullosta juominen on aikamoista sähellystä. Kuinka pitkään pienokaiset voivat olla kakkaamatta? Kun huolettaa jo..

nöpötin ja pojanpallero :heart:
 
Nöpötin toivottavasti tänään jo poika kakkaa =) .
Meillä on hieman eri tilanne toki, kun tyty on pelkällä tissimaidolla vielä, mutta nyt viimeisin kakkaväli oli 12 päivää ja sitä ennen kolme kakkaväliä oli 9 päivää kukin. Eli ei välttämättä pari päivää haittaa mitään - toki jos kipeältä tuntuu olotila, olisi hyvä jos helpottaisi. Toivottavasti luumu tepsii, meillä se esikoisella auttaa tosi hyvin (noin vuorokaudessa).

Ihana ilma tosiaan, kevät tulee!
Ulos siis :wave:
~Tiila ja tyty 4,5kk
 
Moikka vaan!

Tosiaan, jokainen lapsi on yksilö ja sen pohjalta ei voi mitään vertailua mielestäni alkaa tekemään, toiset vauvat ottaa maltillisesti ja ajatuksella kaikki uudet kujeet, toiset ryntää päätäpahkaa hurjalla sähinällä uusiin metkuihin. Toiset sitten taas kasvavat ekoina parina vuonna hirmuista tahtia käyttäen kaiken energian hyödyksi ja toiset taas kasvaa maltillisesti tai vain kevyehkösti...jokaisella lapsella siis omat juttunsa kaikilla osa-alueilla =)

Marsupilami:
Vau, on teidän vauvalla hyvät mitat, ettei ura ukenisi jossain urheilu muodossa ;) Ja koeta pistää neuvolatädin höpinät tuulitunnelista läpi, kyllä sinä takuu varmasti osaat lapsesi kasvattaa ja ruokkia juuri oikealla tavalla. Toivotaan että se 4v neukku meni paremmin :hug:

Nöpötin ja miksi ei muutkin:

Olen huomannut, että YOSA kasvipohjaiset jugurtit toimii paljon paremmin lasten kovaan vatsaan kuin luumu sose. JA ovat säilöntäaineettomia.
Tosin en toki antaisi ihan pikkuiselle, mutta 5-6kk eteenpäin. Sisältävät toki sokeria, mutta ainakaan tytölle tai pojallekkaan aikanaan, ei tarvinnut antaa kuin pari kolme tl aamulla ja illalla jo törisi peräpää niin että oksat pois :D
Toimii myös aikuisillakin, joskin tarttee ainakin itse syödä koko purkki :D

Tytöllä ollut tänään hyvät unenlahjat ja kun ollut hereillä, on sitten kovasti harjoitellut erilaisia etenemistyylejä. TAsapainoilee kyljellään niin, että toinen käsi ja toinen jalka on ilmassa, kääntyy selälleen ja treenaa konttimisasentoa ja tuossa välissä sitten vähän treenaa sitä ryömimistä...eli monta rautaa tulessa yhtä-aikaa..huhhuh.
Naureskelin tuossa, että jos itse yrittäisi heilua samalla tavalla tunnin pari putkeen, niin voi olla, että jo ekan vartin aikana hyytyisi
:LOL:

 
Nöpötin: meillä meni pojalla masu kovaksi porkkanasoseesta. Levolacilla saatiin taas homma toimimaan. Luumusoseesta en huomannut olevan mitään apua. Mulla itselläkään ei luumu pehmennä vatsaa.

Mä kävin jo aamupäivällä vaunulenkillä, mutta nyt tekis mieli lähteä vielä toistamiseen kun aurinko paistaa. Aika usein käynkin kahdesti päivässä vaunuilemassa. On se sellaista ilmaista terapiaa mielelle kun on näitä huolia tässä ollut.

Käytiin äsken neuvolatapaamisessa ja siellä ei ollut meidän valmennusryhmästä kuin toinen vauva. Olivat yhdistäneet kaksi ryhmää ja toisesta ryhmästä tuli kaksi myöskin, eli neljän vauvan ja äidin voimin tavattiin + tietty neuvolan terkkari. Oli ihan kiva tapaaminen ja oli jännä seurata toisen ryhmän vauvoja kun he ovat melkein 3kk nuorempia että miten paljon oma vauva onkaan kehittynyt niistä ajoista! Ei sitä kehittymistä ole tajunutkaan ennen kuin nyt :)
 
Moi, sen enempiä kommentoimatta laitan Suvista pari kuvaa, kun en oo aiemmin saanut aikaiseksi... :ashamed:

Suvi 4kk
äiti vähän kutittaa
jee, kohta saa ruokaa

Niin ja on meillä muitakin vaatteita kuin nuo potkarit... on näköjään vaan sattumalta kaikissa kuvissa :LOL:
 
huh, pikasesti tuun kysyyn neuvoja.. Mulla niin menee hermot kohta tuon pikkupojan kans, hirvee kitinä jatkunut jo pari-kolme päivää, en ymmärrä mikä sitä vaivaa....

Oon aloittanut soseita hieman antamaan, peruna-porkkanaa viikon antanut.. itkettää pierut, ei kakkaa usein. Kuolaa, työntää suuhun kaikki, hampaita? Lämmön mittasin, joka oli 37, 7 ja normisti 37,4..

Suuttuu herkästi, kun ei saa tavaroita suuhun, vaatii huomiota kauheesti. Nukkuu yöt tosi hyvin kuitenki!

Onko muilla ollut tällasta??

terkuin Myola ja Jusu 4kk

Muoks* nimimerkki vaihtunu, siis entinen Myola.. yritin vaihtaa takaisin, muttei onnistunut.. :)
 
myola:

Hmm...ensialkuun kuulostaisi osittain vatsavaivoilta. Josko pitäisit muutaman välipäivän ilman soseita ja katsoisit loppuuko enempi kitinä?
Mitenkäs, haiseeko pierut pahalta? Se voisi osaltaan kieliä myös siitä, että massu vaivaa.

Jos hampuja tulossa, niin kuin myös vähän vaikuttaisi, voisit koklata ihan supolla tai nestemmäisellä panadolilla helpottaa kipuja/arkuutta suussa. Myös joku viileä pureskeltava auttaa tai anna vaikka oma ranteesi jäydettäväkseen pika apuna.

Ei varmaan hirveästi ollut apua, mutta nopsaan tuli tuommoiset mieleen.

Ai juu, olettekos saaneet mitään rokotteita, piikkiä tai rotatecia??
 
Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:
myola:

Hmm...ensialkuun kuulostaisi osittain vatsavaivoilta. Josko pitäisit muutaman välipäivän ilman soseita ja katsoisit loppuuko enempi kitinä?
Mitenkäs, haiseeko pierut pahalta? Se voisi osaltaan kieliä myös siitä, että massu vaivaa.

Jos hampuja tulossa, niin kuin myös vähän vaikuttaisi, voisit koklata ihan supolla tai nestemmäisellä panadolilla helpottaa kipuja/arkuutta suussa. Myös joku viileä pureskeltava auttaa tai anna vaikka oma ranteesi jäydettäväkseen pika apuna.

Ei varmaan hirveästi ollut apua, mutta nopsaan tuli tuommoiset mieleen.

Ai juu, olettekos saaneet mitään rokotteita, piikkiä tai rotatecia??


ei oo mitään rokotetta saatu aikohin, ja pierut on aina oikeestaan haissut pahalle, kun ei oo ikinä ollut kovin innokas kakkaamaan..

pitäsköhän mun pitää soseista taukoa.. onneks ensviikolla neuvola.. :)

Kauheeta tää elämä :D no ei vaa.. just alkoi oleen normi mahakivut takana päin ja ajattelin että helppoahan tää on vauvan kans.. Niin eiköhän alkanut uudet ongelmat :D no, jos ne siitä :)

 
Pakko oli tulla tänne laittamaan kuva tytöstä, kun vihdoinkin sain kännyllä napatun kuvan koneelle, kun tyttö on konttimisasennossa...vaivihkaa hivutin kännykän tytön viereen, joten laatu saattaa olla TODELLA surkea :D



 
Oi kun kiva kuva paapelolla tyttösestä :) Hieno asento.

Ja sitten omaa purkausta...
Mies irtisanottiin laittomasti ja homma on nyt lakitoimistossa, palkkasaataviakin on 7000e. Noh irtisanomisilmoitustakaan ei ole saanut kun ei sitä suostuta kirjoittamaan. Eli ei tule mistään rahaa kun joka paikassa katsovat hänen olevan vielä työsuhteessa! Kävimme siis sossussa tänään (kamala paikka) niin ne ottivat laput sinne ja sanoi että KATTELLAAN JOS SAATTE!!! Siis ei sanonut mitään muuta kuin että kattellaan. Että tuskin syntyy vajausta tuloissa, eihän 4 ihmistä voi pärjätä tonnilla kuussa kun vuokrakin on jo yksin sen verran! Ensimmäistä kertaa kun sieltä haetaan apua niin luulisi tulevan, mutta ulkomaalaisia (anteeksi jos loukkaan jotain) hyysätään niin helvetisti!!! Hän ei siellä edes sanonut että tarvitaanko lisää liitteitä vaan sanoi lähettävänsä kirjeen toimitettavista lisätiedoista ennen päätöksen tekoa, eli emme varmaan saa sieltä mitään! Hitto ottaa päähän!
 
Himpsuli: Tiedän aika tarkkaan miltä susta tuntuu. Meillä oli vastaava tilanne opiskeluaikana, kun jouduttiin aina hakemaan kesäkuuksi rahaa, kun ei tullut tukia ja palkka vasta loppukuusta ja kesäkuun vuokra piti maksaa kuun alussa. Viimeisellä kerralla sitten oli tosi tiukoilla että saadaanko vai ei, kun mulla oli tuloja ollut enemmän kuin olisi saanut, että sen ois voinu myöntää. Soitin sitten ja sain puhuttua ympäri, sanoin että tää ois viimeinen kerta kun teidän pitää meille maksaa. Meillä ei ole enää niitä rahoja, mitä tiliotteessa sanotaan eikä näin ollen rahaa maksaa vuokraa ym. Ihmettelen kyllä että myönsivät, se on niin tarkkaa niillä se että x-määrä henkilöitä pärjää rahasummalla x. Ja sitten laskevat tulot ja menot yhteen ja jos jää siitä x summasta yli niin ei saa mitää ja jos alle niin saa sen erotuksen. Ja kai siinä on joku raja että saa sen koko summan. Toivottavasti saatte apua, jos ei heti kuulu ni soita perään, niissä virkailijoissakin on eroa aika paljon.
 
himpsuli:

Voi ei mikä tilanne :headwall:
Mitenkäs, oletteko nyt hakeneet kelalta sitten asumistukea?? Se jo helpottaa tilannetta jonnin verran. Siis jos teille ei katsota olevan "liikaa" tuloja.
Sosiaalitoimistossahan he laskevat viimeisten 3kk tulojen mukaan seuraavan kuun saatavat, jos niitä saa. Eli jos teillä olisi esimerkiksi tulot miehen puolelta vaikkapa 2000e/kk ja siihen sinun tulosi mukaan, epäilen aika vahvasti, että suostuisivat mitään myöntämään. Mutta jos miehesi ei ole saanut saataviaan vaikkapa juuri tuon 3kk aikana ollenkaan, niin varmasti saatte edes jotain avitusta, kuten nyt vaikkapa niin, että maksaisivat jonkun summan vuokrasta ja vaikkapa sähkön ja saisitte maksusitoumuksen kuukaudeksi apteekkiin tms.
Kelan tai hel.fi sivuilta muistaakseni löytyy tuo sosiaalipalvelujen sivusto, jossa voi katsoa taulukon, paljonko pitää jäädä rahaa niin ja niin suuren perheen tai henkilön kukkaroon pakollisten maksujen jälkeen eli vuokra+vesi+sähkö.

Tosi kurja tilanne todella. ITsekkin jouduttiin tuohon tilanteeseen muutama vuosi sitten ja että ahdisti...onneksi ei tarvinnut hakea toimeentuloa kuin kaksi kuukautta.
 
Paapelo: ihana kuva sun tyttösestä! ja Piki: sama juttu, kivoja kuvia!

Alley: meillä auttaa samaan ongelmaan kävely eli alan antaa pulloa samalla kun kävelen hiukan, saan pojan keskittymään syömiseen - hetken päästä voi sitten istua alas ja poju juo pullon tyhjäksi. Meillä ei kanssa päivisin paljoa kiinnosta syödä kun on niin paljon muuta tekemistä!

himpsuli: tsemppiä teille, toivottavasti saatte edes jotain tuolta sossusta...

jep, ei kai mulla muuta, huomenna on neuvola, lähden sieltä suoraan mun äitin lihapatojen ääreen itärajalle joten laittelen mittoja sitten ensi viikolla!
 

Yhteistyössä