*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Tammikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

On kyllä nyytin nassukka hienon kokoinen. Siskon poikakin oli tuota kokoluokkaa pari kuisena, kun oli syntyessään yli 4kg. Mutta oli meidän esikoinenkin neuvolakortin mukaan 2kk neuvolassa 6450g ja 61cm ja syntyessään 3484g ja 50cm, eli ihan normi kokoinen pojan rääpäle :D 3kk olikin jo yli 7kg :eek: Tyttömme on siis varsinainen keijukainen esikkoon verrattuna :D

Meillä oli ilta taas aika hirmuinen. Tyttö hinkkasi raivoissaan ikeniään, mutta en tohtinut uskoa, että se olisi mitään kovin kamalaa...yöunille oltiin käymässä ihan normaalisti ja hymyssäsuin, kunnes tarjosin tissiä, jonka tyttö ensin ottikin, mutta kun alkoi syömään yritti jäytää tissiä siinä onnistumatta ja kammo raivarit :whistle:
YRitin siinä sitten silitellä, heijata, laittaa sänkyyn, heijata kopassa...ei tulosta. Tyttö vain hinkkasi ja raapi suutaan. Lopulta sitten laahustin hakemaan keittiöstä suppoa ja sitten helpotti.
Ääh..voisiko ne hampaat oikeasti tulla, jos on tullakseen...ei siellä vaan kyllä näy mitään, mutta esikollakin tuli eka hammas aika salakavalasti, joten ehkä sitten tytöllekkin. En vain raaskisi katsoa toisen ikävää oloa kovin kauaa, mutta eipä tuota hampaiden tuloa voi mitenkään nopeuttaakkaan.

No yö meni sitten hyvin kuitenkin, joten ei muistella pahalla kumpikaan...tyttö tuossa veljensä kanssa peuhaa puuhamatolla :D

En mitenkään malltaisi odottaa että ne minun tilaamat siemenet tulee...vaikka itse kylvöön onkin vielä aikaa, on niitä niin kiva hypistellä :D

Nyt aamupuuhiin mars :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja chilitin:
Cosmo kyllä näköjään voi :)
mutta olihan nyytin poika jo syntyessäänkin iso poju, lähemmäs viittä kiloa ^^
Mäkin eka ihmettelin, että kylläpäs siinä on poika kasvanut, mutta olihan tuota kokoakin syntyessään jo enemmän kuin meidän kirpulla joka 2kk iässä alle 6 kiloa =)
Ai jaa..ajattelin että olis näppäilyvirhe.
Meidän poju vasta 3 kk 6155 g. :heart:
 
Mikä ettei 2kk iässä voisi olla jo komeasti painoa jos syntyessäkin on ollut, kyllähän se paino parissa kuukaudessa nousee:) Itse olen ollut 3kk iässä n. 7kg. Meidän tytär on muhun verrattuna pieni, oli eilen aika tasan 6kg ja ikää vajaat 3kk, ensi viikon to 3kk vasta täynnä.

Osallistumme rokotetutkimuskeskuksen tutkimukseen, eilen kävimme ekaa kertaa rokotettavana. Tyttö sai 2 piikkiä, tutkimusrokotteen sekä sen neuvolassa annettavan. Oli tosi hyvällä tuulella ja naureskeli ja jutteli hoitajalle ja lääkärille, siihen asti että eka rokote laitettiin. Kasvoille levisi tyrmistynyt ilme ja tyttö alkoi kirkua:( Vielä pitkään tuhahteli loukkaantuneen oloisena. Mutta ihan hyvin meni. Eilen tyttö oli vähän unelias eikä syönyt kunnolla, nyt vaikuttaa taas ihan normaalilta. Onneksi sen kummempia oireita ei tullut.
Lääkäri kirjoitti neuvolakorttiin että "oikein kaunis vauva" ja kehui muutenkin että on kehityksessä vähän ikäistään edellä:)
 
Oikein komeat mitat :heart:

Eikös se muuten ollut cosmo joka kävi aikoinaan kuittailemassa jonkun syömien uusien perunoiden määrästä? Siis kummastelemassa että voiko niin paljon muka oikeesti syödä. Ei viitsitä harrastaa tuollaista, eihän...?
 
Oikein hienon kokoinen poju nyytillä :) Mun kummipoika on ollut samaa kokoluokkaa, ristiäisissä painoi sen reilu 6kg, onneksi meitä kummeja oli kaksi pitelemässä toimituksen ajan :D Eikä poika mikään "läski" oo ollu missään vaiheessa, on vain isompi kuin muut ikäisensä.

Meillä kokeillaan kestoilua :) Toinen vaippa nyt menossa tälle päivälle, ensimmäinen toimi hienosti. Oli jopa itse tekemäni, ja imi ihan hyvin. Nyt on tavallinen Niikki peppua vasten ja hyvältä sekin tuntuu. Aamulla tyttö oli vähän ihmeissään kun tuli vähän isompi paketti jalkojen väliin, mutta ei sen enempää ole valittanut onneksi. Tilaisn reilusti uusia kankaitakin, että pääsee ompelemaan lisää vaippoja ja imuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Paulah:
Oikein komeat mitat :heart:

Eikös se muuten ollut cosmo joka kävi aikoinaan kuittailemassa jonkun syömien uusien perunoiden määrästä? Siis kummastelemassa että voiko niin paljon muka oikeesti syödä. Ei viitsitä harrastaa tuollaista, eihän...?
No enhän mä sitä pahalla sanonut, ihan ystävällisesti kysyin mitoista. Olet ihmeen herkkis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyyti09:
Pitkästä aikaa kirjoittelen. Hyvää uutta vuotta siis kaikille!

Me oltiin joulun vietossa pohjoisessa ja palailtiin sieltä sitten uudeksi vuodeksi kotiin ja nyt ollaan nautiskeltu ihan perheen kesken loikoilusta, kun isikin on ollut lomalla. Torstaina valitettavasti arki taas alkaa, mutta ihanaa tämä on ollut. Matkustelut meni uskomattoman hyvin ja poitsu nukkuikin lähes kaikki matkat.

Mittojen päivitystä Talvicille eli

2kk neuvolan mitat:
6765g
62cm
40,5cm


Hemarille pitää kommentoida tuosta itkuillasta. Minä olin ihan valmis yhtenä iltana lähtemään reissusta kotiin, kun meillä oli ihan vastaava ilta ja ajattelin, että nyt on kaikki pasmat sekaisin. Yleensä meilläkin siis ollaan hyvin aurinkoisia ja hyvätuulisia. Itkeskellään erittäin vähän ja sekin on sellaista hetkittäistä. Reissussa kuitenkin yksi ilta oli ihan kuin sinun kuvailema. Siitä seurasi minullekin huoli, että nyt varmaan ei kohta enää rinnalla suostu olemaaan ja kaikki menee ihan sekaisin. Kuitenkin se jäi ihan yksittäiseksi hetkeksi. Seuraavana päivänä oli myös vähän hankalampi ilta (johtuen varmaan osaksi myös siitä, että itse jännitin illan tissittelyissä, että taasko saadaan raivari), mutta sen jälkeen ollaan palattu ihan normaaleihin rutiineihin ja iloisena syödään rintaa! Onneksi. Se on jännää, että jos pienikin poikkeus on normaaleista kuvioista, niin heti tulee suunnaton huoli!
Voiko olla 2 kk:n iässä tuollaiset mitat?
Tarkoitat varmaan 3 kk mittoja. =)
Meilläki poju oli 2kk neuvolassa 6480g ja 61cm, pipo 40,8cm :D
 
alisa kyselit pakkasrajasta täällä päin...
Ihan vauvana puhuvat neuvolantätit -15asteen pakkasrajasta.
Mut oon mä mielestäni kovemmilla pakkasilla käyny ulkona ku muuten kyllä olis saanu olla sisällä vain :whistle:
Viime aikoina kuitenki on ollu pakko pysyä vaan neljän seinän sisällä ku pakkaset on ollu tätä luokkaa...

Etusivun listasta
Laittelin noita teijän ilmottamia mittoja yms. sinne ja huomasin että siellä on joitakin kummallisia väköstyksiä... :ashamed:
Niin viittittekö vilkasta onko teijän tiedot oikein?
:whistle: :D

Tiila jutteli vauvan kyynelistä...
Meillä niitä vuodatetaan kun itketään, en muista tarkkaan missä vaiheessa se alko mut ollu jo pitkän aikaa...Poika täyttää 17.päivä 3kk
 
Joo tuli tuossa sitten ihan uteliaisuudesta kaivettua muidenkin lasten neuvolakortit esiin, ja näyttää siltä että meillä tytöt on ollut poikia isompia :D

Erica synt. 3960g/48cm..........2kk iässä 6425g 58cm
Nella synt 4250g/53.5cm.......2kk iässä 6335g 61.2cm
Rasmus synt 4295g/51.5cm...2kk iässä 5960g 59.5cm

Hyvin tuo Lucas näyttää ottavan veljeensä kiinni kasvussa, vaikka olikin puoli kiloa ja pari senttiä pienempi syntyessään :D

Ja kyynelistä vielä, että Lucakselta on valunut kyyneleet noin parin viikon ikäisestä saakka kun itkee. Onkohan se ihan normaalia? Kun mun mielestä muilla niitä on valunut vasta parin kuukauden ikäisestä ^^

Huomiseksi lupasivat sitten komeat 25 astetta pakkasta ja lumisadetta, taitaapi jäädä likkojen eskarit ja kerhot väliin kyllä nyt. Katsois jos pihalla käväsis jossain vaiheessa sit, mutta pari kilsaa kävelyä per sivu ei kiinnosta kyllä just nyt.
 
Onpas "hyvä" lukea, että muillakin on samanlaisia itkukohtauksia, vaikka vauva on normaalisti tosi hyväntuulinen. Eilen illalal itkukohtaus oli taas alkamassa, mutta ei onneksi päässyt ihan huipulle asti. En vaan ole sellaiseen itkuun tottunut, niin siksi pelkään sen alkua. Mutta kyllä siihen tottuu varmasti :)

En tiedä koska kyyneleitä on alkanu tulla, kun vasta edellispäivänä Silja oikeasti itki ekan kerran raivoisasti. Ja kyyneleitä tuli niin että kasvot ihan märkänä.

Silja on kyllä ihme vauva, kun vaan jaksaa olla hereillö koko ajan. Äsken nukahti rinnalle, mut heti kun laskin vaunuihin nukkumaan niin ping, hereillä oltiin taas. Vauveli on ollu jo hereillä ties kuinka monta tuntia. Nukkuisi nyt välillä... :)

Alley: Minä käytän myös kestoja Siljalla, on toiminu hyvin nyt kun reisissä on jo vähän enemmän paksuutta. Oon huomannu, että nyt ei enää tarvii niin älyttömän isoja pakkauksia laittaa, kun alussa Silja oli ihan jääkiekkoilijan näköinen kun oli niin paljon imuja :LOL: Ja yöksi kyllä pistetään superpaketti niin että varmasti pitää. Minä myös oon itse tehny niitä vaippoja raskausaikana ja nyt ne toimii musta parhaiten. Äippäpakkauksen vaipat alkaa kans nyt toimia. Ja varsinkin ne kuoret on tosi hyviä. Kun taittelee harson sinne sisään ja kuori päälle niin pitää kyllä hyvin. Eikä ole jättipaketti :) Mut tietty ne on isompia ku kertikset. Kertiksiä käytän kun lähdetään jonnekin. Joku sanoi muuten että joutui vaihtamaan koon 3 kokoon 4, meillä menee vieläkin koko 1... :)

Paapelo: Teilläkö on hampaat jo tulossa? Koskahan niitä alkaa tulemaan? Toivottavasti ei nyt ihan vielä kun Silja on keksinyt että aina ruokailun lopussa on kiva vähän pureskella ikenillään eikä se tunnu kivalta vaikka ei hampaita olekaan... Onhan se suloisen näköistä kyllä kun sinne alaleukaan tulee pari valkoista nappulaa :)

Argh, nyt en muista mitä muuta pitikään vielä sanoa. No, Siljakin tuolla vähän ähisee niin että pitää sitä kai mennä. Silja on kyllä isänsä kanssa, joka vihdoin viimein on innostunut tyttärestään enemmän. Helpotus... Ei vieläkään hoida sen kummemmin, mutta juttelee kyllä tytölle melko paljon. Ihanaa!

hemari ja silja kohta 3kk
 
hemari:
Siis niitä hampaita voi tulla ihan milloin vain, yleisin ekan hampaan ilmestymis aika taitaa kuitenkin olla n.6kk iässä. Esikoinen otti kammo spurtin hampaiden kanssa aikanaan. Oli juuri 4kk kun eka tuli, siitä meni viikko tuli toinen, 2vk ja kummatkin ekat ylähampaat ja tätä rataa kunnes 6kk olikin jo 8 hammasta ilmestynyt suuhun...tuona aikana kyllä panadolia kului :whistle:
Joten en ihmettelisi ihan mahdottomasti, vaikka tyttökin aikoo saman tehdä...tosin, vähän rauhallisempi tahtikin sopisi =)
 
Joo tosiaan hampaita voi tulla milloin vaan. Meillä tuli esikoiselle eka hammas vasta 9,5kk iässä. Joku mulle sanoi, että tulee usein vähän samaan tapaan kuin jommalle kummalle vanhemmista on tullut. Meille tuli molemmille n. 8kk iässä. Ja tosi kivuttomasti on tähän asti tulleet kaikki (kulmahampaat vielä puuttuu). Kertaakaan ei oo tarvinnu lääkitä.
 
Mun esikoiselle tuli hampaat samalla tahdilla kuin paapelon pojalle, meillä likka vaan aloitti jo 3,5 kuukauden iässä suoraan kahdella hampaalla ja parin viikon päästä tulikin jo seuraava pari.. Meilläkin oli 6kk iässä 8 hammasta silloin :) Voi sitä itkua ja parkua, kun kokoajan toinen oli niiden takia kipeänä.. Kävi vielä niin, että hampaat nosti joka kerta kuumeenkin, että kyllä sitä panadolia kului enenmmän kuin tarpeeksi :(
 
Yö meni ihan hyvin taas, Lucas illalla vähän valitteli masuaan ilmeisesti sen luumusoseen ansiosta, mutta tänään taas uusi satsi jos tuo masu alkais toimii sen avulla.
Illalla poika nukahti 23, muutaman kerran jouduin kehtoa keinuttaa kun vääntelehti siellä. Heräs syömään ekan kerran vasta klo 7 ja seuraavan kerran 10, ja nukkuu edelleen :heart: ihanaa kun tää alkaa taas sujuu :heart:
 
Huomenta Mammat ja hyvää uuttavuotta!

Me ollaan kotiuduttu vajaan kuukauden kestäneeltä Suomen reissulta, että tuntuukin ihanalta olla kotona!

Neiti kasvoi ja oppi hurjasti kuukauden aikana. Meillä oli mukana 50, 56, 62 cm vaatteita, voi sitä läjää mikä tuli mukaan. Siskolle suomeen jäi melkein kaikki vaatteet, meidän jätille osa 62 cm vaatteista on jo nafteja :whistle: JÄTTI. Muutenkin nyt on hassua miettiä kun neiti oli niin pieni ja vauva kun lähdettiin, ei vielä jokeltanut tai hymyillyt tarkoituksella. Nyt kun tultiin takaisin 3½ viikkoa myöhemmin niin hirveä mölinä kuuluu kokoajan ja voi sitä ihanaa näkyä kun toinen hymyilee :heart: :heart:

Saatiin järjestettyä kaikki paperiasiat kuntoo ja pidettyä ristiäiset Suomessa, mini sai nimen Fria Maaria. Fria oli todella kiltisti koko toimituksen ajan, mitä nyt pientä kitinää ennen kun sai sylikummilta tuttipuollosta maitoa. Kahvitteluissa Fria nukkui vuoron perään vieraiden sylissä tyytyväisenä! Seuraava päivä oli kyllä sitten pelkkää nukkumista, taisi olla rankkaa nukkua sylissä :D

Olette puhuneet kääntymisestä. Fria on ihan jotain muuta näymmä mitä muut. Meillä nimittäin käännytään vahingossa selältä mahalleen, mutta mahalta selälleen ei vielä olla käännytty. Mihin aikaan yleensä kääntyily aloitetaan?

Hampaista, meilläkin Fria kuolaa ja kokoajan kädet hankaa ikeniä. Mummojen kanssa mietittiin josko hampaat olisi tulossa, toivotaan että vielä menee muutama kuukausi. Meillä kummallakin muutenkin tullut hampaat todella myöhään. Mulla yli vuoden iässä ja miehellä 9kk, joten luulisi että Fria menee samaa kaavaa?

Yöunista: Frian pikkuserkku oli käynyt 4kk iässä vyöhyketerapiassa ja terapeutti oli sanonut että kannattaa siirtää lapsi erihuoneeseen jos nukkuminen on vaikeaa lapsella. Lapsi haistaa äidin maidon äidin hikoillessa ja tästä syystä herää helpommin syömään. Heillä oli unet selkeästi parantunut tällä. Meillä on nukuttu omassa huoneessa ja sängyssä jo 2 vkon iästä.

Ainiin Fria oli 30.12 mummilla yökylässä kun meillä oli vuosipäivä. Mut vietiin silmät sidottuina Helsinki day spahan kasvohoitoon ja meikkiin. Siitä hotelli KlausKhon vaihtamaan pikkumustaa päälle ja ilta jatkui Chez Dominiqueen syömään, jossa syötiin vaivaiset 9 ruokalajia ja viisi tuntia. Olin ihan varma että mies kosisi minua jälkiruoan tullessa, mutta ei!! Ruokailun jälkeen käveltiin sitten takaisin hotellille ja siellä oli huone täynnä kynttilöitä ja mies kosi yllättäen :heart: Eli minusta tulee siis rouva! Oli ihan mahtava ilta ja sormuskin oli ihan täydellinen. Friakin oli ollut kiltisti mummon kanssa, mennyt nukkumaan ja herännyt niinkuin joka päivä ja ihan kitisemättä. Tuli kyllä neidiltä leveä hymy kun tultiin miehen kanssa hakemaan!

Meillä 13. päivä seuraava neuvola ja silloin saa nähdä kuinka isoksi meidän jättiläinen on kasvanut. Siskoni nimitti Frian amazoniksi kun toinen on niin iso ikäisekseen :D No Fria on mun pikkuinen vaikka vähän isohko onkin! :)

Nyt kuppi kahvia ja pika suihkuttelut!


Pikkis ja Fria
2 kk ja päivä
 
Oi pikkis paljon onnea tulevalle rouvalle :flower: :flower: :flower:

Ja ei teidän tytyllä ole mikään hätä...meidän tyttökin oli tuon 2kk kun teki ekat vähinko kierähdyksensä, sitten olikin taukoa ja nyt 3kk sitten aloitti tuon aidon kääntyilyn. Jotkut pallerot aloittaa aikaisin, jotkut vasta paljon myöhemmin. YStävän tyttö oli 6kk kun oppi kääntymään kummastakin asennosta ja sen jälkeen tulikin rytinällä muut taidot, kuten ryömininen ja pian konttaus, niin, että 8kk on nyt alkanut harjoittelemaan seisomaan nousua. Jotkut vain sulattelee asioita pidempään =)

Meillä kun on tullut näitä taitoja ja kaiketi nuo hampaatkin tuottaa tytölle päänvaivaa, on nukkumis hommat ihan hassusti...osasinkin odottaa tätä. Rytmi ei siis ole kyllä muuttunut, mutta ei kykene enään nukahtamaan minun viereen illalla, vaan piti heijata sänkyyn, jossa nukkui sitten myöskin jokseenkin levottomasti, mutta heräsi tissille silti vasta myöhään aamuyöstä.

Tosiaan, tuo tyttö ei nyt sen rokotuksen jälkeen ole kääntynyt oikealle, kun jalka on arka vieläkin, mutta tästä sitten keksi alkaa harjoittelemaan vasemmalle kääntymistä ja nyt on kokoajan kyljellaan ja pulisee posket rutussa omille käsilleen. :D
Puuhamaton elukat saa kokoajan vain kovempaa kohelua...tyttö repii apinaelukkaa jalsta niin kovaa, että se irtoaa joka kerta...papukaijan pyrstö on myös koetuksella ja muutkin elukat saavat tuta kovia ilmalentoja kun tyttö pääsee käsineen asialle :LOL:
Tyttö taitaa myös harjoitella ilmeitä. Välillä saa jonkun ihme hössötys kohtauksen ja vetää naamalle ihan hönttejä ilmeitä hetkeksi ja sen päälle aina jättimäinen hymy :D

Nyrkit on mannaa Iinalle, kun ikenet kaihertaa. Välillä hieron omalla sormella tytön alaikeniä ja voi miten tyttö nauttiikaan...eilen illalla jo ennakoinkin sitten "hammasitkua" laittamalla supon ja sen jälkeen loppui myös se suun vimmattu repimininen.

Käy niin sääliksi pientä...itsellä tulee viisauden hampaat ja se kiristys on inhottavaa...joten osaan nyt asettua tytön asemaan varsin hyvin.

Mutta nyt pitää mennä syöttämään tyttö ja sitten menen kauppaan ihan YKSIN :D
 
Tiila: Meillä kyyneleet valuneet meleinpä alusta saakka: nykyään tyttö vuodataa oikein krokotiilin kyyneliä kun oikein harmittaa :LOL:

Cosmon muistan minäkin kun kuittaili Pinkkimielelle kurjaan sävyyn niistä uusista perunoista...älä Paulah ( :kaan) välitä herkkis-kommenteista- turha edes miettiä moisia saati niihin alkaa kommentoimaan =) !

Hampaista: Meidän neiti on myös alkanut n. viikko sitten kuolaamana urakalla, järsimään käsiään ihan hurjan paljon ja ns. "hankaa" ikeniä- mutta jotenkin epäilen, ettei hampaista kuitenkaan kyse olisi- ei ole ainakaan tippaakaan ärtyisä...saas nähdä :)

Meillä eka kunnon flunssa tytöllä. Neiti kovin reipas päivisin, mutta yöllä oikein ahdistaa kun toinen rohisee ja korisee sängyssään :(. Nostin sängyn päätyä, laitoin sipulia sukkaan, kattilan sängyn alle jossa kiehautettua vettä jne...ei tuntunut auttavan. Nenäfriidasta apua on kyllä ollut kovasti, mutta tyttö vihaa sitä laitetta ylikaiken...pakko kuitenkin vähän "rääkätä" sillä onhan räkä saatava ulos...Lääkärissä käytiin ja cpr normaali 8 ja keuhkot puhtaan kuuloiset...ilmeisesti siis normi flunssaa ja eilisen aamun jälkene kuumekin on pysynyt poissa ja näin ollen kesti vain yön ylitse...supot toki olleet käytössä. Tuntuu, että äiti ottaa taudin paljon raskaammin kuin pikkuinen :LOL:

Nyt imuroimaan...blaaahhhhh...

Hugis ja pikkuneiti 2.5kk
 
oi,ihana kosinta ollut pikkiksellä,onnea vaan tulevalle rouvalle,joko hääpäiväkin tuli päätettyä? tosi kauniin nimen on pikku-neiti saanut :flower:

aika yksilöllistä on juu toi hampaiden tulo.noille 2 teini-ikäiselle tuli aikanaan ekat siinä 11-12 kk ikäisenä, ja tuolle pikku-kolmoselle tuli 5,5 kk ikäisenä ekat 2 samalla kertaa,ja vielä kun käytiin 4kk ikäisenä hammashoitajan luona ( täällä eka käynti jo noin varhain =) ) niin sanoi ettei piiitkään aikaan vielä ole tulossa kun ei yhtään ollut ikenet turpeina,että menee varmaan lähemmäs vuoden ikään,no ylläri ylläri ei mennyt kuin reilu kk niin oli 2 pientä tirriä alhaalla :D ja sitten niitä on tasasesti tullutkin,mitään suuria huutoja ja itkuja ei meillä ole hampaiden tulo aiheuttanut mutta räkänen on aina kun hampaita tulee ja vatsa menee ihan kuralle,eli tiedoksi vaan esikoitten äiteille että jos on kauheen räkänen ja vatsa oireilee pitemmän aikaa niin voi hyvinkin johtua hampaista =)

aika monella tuntuu olevan nyt 3kk iässä noita itkukohtauksia , niin meilläkin :( taitaa vaan kuulua tähän ikään ja kehitysvaiheeseen,uskosin?!? kun kauheella vauhdilla nyt kehitytään ja kasvetaan ja ruvetaan kiinnostumaan ympäristöstä aina vaan enemmän ja enemmän.meillä sitä huutoa kesti kahtena iltana,tai ainakin eilen oli jo ihan normi ilta ilman suurempia kitinöitä,sitähän ei taas tiiä mitä tää ilta tuo tullessaan... :whistle:

ihanaa kun pakkanen jo lauhtunut vähän,enää 11 astetta näkyy olevan,toivottavasti ei enää kiristy tosta.

kaurisäiti ja pikku-isäntä tasan 3kk :heart: :heart:
 
Heip!
Pikasesi piipahdan kertomaan mittoja.

2kk neuvola
Paino 5455 g
Pituus 61,8cm
Py 40 cm


Ja apuja kaipaan kun poju ei kakkaa monteen päivään, viimes kakannu 1.1 :O
ei oo ihme jos ei saa nukuttua päivisin.. Oliko jollaki muilla tällasia ongelmia?
 
Hampaita meillä esikoinen aloitti tekemään 4kk iässä, ja nopeasti tulivatkin kaikki. Nyt odotellaan vielä takaposkihampaita, joita on kuolannut jo pari kuukautta.. Ikää nyt 1v9kk. Meillä hammasoireena on VALTAVA kuolaaminen, eli niitä ns. kuolalappuja on täytynyt joskus pitää kolmekin päivässä, tai muutoin menee sen verran paitoja vaihtoon kun koko rintamus on märkänä. Ja jotain on tietysti purtava koko ajan. Ärtyisyyttä, kuumetta tai muuta ei sen suuremmin ole ollut.

Kakkatauko on nyt myös tytyllä käynnissä, viikkoon on tullut vain sellaisia pieniä "pyyhkäisyjälkiä" vaippaan. En ole huolissani, kun ei ole kipeän oloinen - kakkaapahan sitten taas kun suolessa on enemmän tavaraa. Maito poistuukin suurimmaksi osaksi virtsana nyt kun suolisto on sekä kasvanut että kehittynyt syntymän ajoista.

Pakkanen paukkaa taas -26*, eli ei ulkoilla tänäänkään. Ehkä sitten parin päivän päästä? Päiväunet taitavat siirtyä tyystin sisäuniksi.

Kyynelkommenteista kiitos kaikille - edelleen täällä odotellaan kuivin silmin :) . No neuvolassa varmasti kommentoivat, jos on esim. kyynelkanavissa jotain. Tulehduksen merkkejä ei ainakaan ole ollut, eli en huolestu asiasta suotta aikojaan.

~Tiila ja tyty n. 2,5kk
 
Kaurisäiti: Päivää ei olla päätetty, kesähäät halutaan ja ensi kesä tulee liian nopeasti, joten pitää miettiä onko se kesäkuu 2011 vai 2012, riippuu miten seuraava pikkuinen päättää ilmoitella tulostaan :)

Kakkalakosta piti minunkin kysyä. Meillä Fria kaikki jouluun asti väh. 2-3 kertaa päivässä kunnes jouluna yks kaks alkoi lakko, jota kesti 6 vai 7 päivää. Masu ei ollut erityisesti kipeä ja neiti voi hyvin, mutta kakkaa ei kuulunut. Sitten tulikin aikamoinen läjä ja koostumus oli muuttunut ihan totaalisesti. Siitä asti ollaan menty kerran 2-4 päivässä. Ihan normaalia? Mikä voisi olla avuksi?

Pikkis
 
Hemari oli kyllä samanlainen itkukohtaus teidän Siljalla minkä kerroit kun meilläkin Hilmalla sillon yks päivä. Ei mitään käsitystä mistä se olis johtunu. Sen yhden vuorokauden söi tosi vähän, vaikka puuhaili kaikenlaista päivällä. Nyt on taas syönyt useesti. Jonkun verran itkee aina iltaisin kun alkaa ennen nukahtamista viimesen kerran syömään, mutta se oli jotenkin erilainen se itku. Se tavallinen itku on mielestäni sitä tissiraivaria, kun maitoa tulee liikaa. Ja tämä oli sellaista että ei edes kokeillut sitä maitoa juoda.

Mä en kanssa röyhtäytä vauvaa yöllä. Neuvolassakin suositeltiin että ei kannata. Nyt on ilmavaivoja ollu merkittävästi vähemmän, kun oon syöttänyt 2 krt peräjälkeen samasta tissistä. (Ja toisaalta sitten joulusuklaatkin jo loppui...)

Toi kierähtämisen opettelu kiinnostaa meillä oikein kovasti. Just äsken tytteli kirkui turhautuneena kun ei vielä pääse ympäri ja niin pienestä on kiinni.

Mä oon noissa siementen kylvämisasioissa sellanen että se alkaa kiinnostaa joka kevät vasta sitten kun on jo liian myöhäistä, eli kaikki olis pitäny kylvää jo ajat sitten. Taitaa jäädä taas tekemättä. Mutta se on kyllä hienokin se tunne, kun haluais että mullasta jotain nousis ylös. Muuten en kevätihminen ole, mutta se siementen itäminen on aivan mahtavaa.

myola käsittääkseni olis normaalia. Kun maito alkaa imeytymään paremmin ravinnoksi, niin siitä tulis kakkaa vähemmän. Työkaverilla ainakin oli niin että vauva kakkasi jossain vaiheessa vain kerran viikossa. Nyt en muista että minkä ikäisenä mutta taisi olla joku parin kolmen kk ikäinen.

pikkis Tavallisesti vauva kierähtää ensin selältä mahalleen, ja myöhemmin sitten mahalta selälleen päin. Näin luin Suomalaisesta vauvakirjasta.
 

Yhteistyössä