Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Elokuussa 2010******

Tiila
Kiva että sait selvyyttä tuohon maitoasiaan =)

Marsupilami
Mukava kuulla teijänki kuulumisia. Ohoh! Teilläkö otetaan jo juoksuaskelia! :cool: Paranemisia sinne flunssan kouriin...

Silona
Paljonko tommonen auto maksaa?
Tuli vaan mieleen ku mun äiti tilas mulla vauvalehen ja tilaajalahjana tuli tommonen samanlainen auto mut punanen vain =)
Tuota samaa haikeutta on täälläki ollu ilmassa jo jonkun aikaa.... :whistle: Outoa miten aika kultaa muistot kuitenki loppujen lopuks... :) Vaikka synnytyskään ei menny ihan nappiin (vaikkein kummemmin etukäteen suunnitellu ollenkaan) ja pitkään ne asiat vaivas mieltä ja vaikka poika valvotti ekat 2kk ja edelleenkään meillä ei nukuta heräilemättä... Niin siltiki pienessä mielessä käy miten ihanaa olis saada leikkikaveri tuolle pojalle :D

Nyt pitää lähtee laittamaan pyykkejä ja syömään ennen ku poika herää päikkäreiltä...

Talvicci
 
Mulla ei suoranaista vauvakuumetta, mutta vuodentakaiset ajat on pyörinyt mielessä. Oli se niin jännää odotella milloin pieni päättää syntyä. Synnytys meni loistavasti ja koko vauvavuosi on mennyt todella nopeasti. Ei sitä edes käsitä miten tämä aika meni näin! :confused:

Meillä edelleen pieniä matkoja kävellään mutta pääosin vielä konttaa. Aika hyvin tyttö osaa jo hallita kroppaansa eikä kaatuile tai ihan pää edellä laskeudu esim sohvalta.

Minäkii jo mietin että onpa solmulla jo paljon viikkoja kasassa! Kohta 30 jo! Ei sitä varmaan toisessa raskaudessa tule mietittyä raskautta samallailla kun on se pieni esikoinen siinä pyörimässä?

Jos me saadaan talo valmiiksi ens kesän lopulla niin syksyllä voisi alkaa miettimään joko olisi toisen lapsen vuoro..Sitten saa taas laskea päiviä ja jännätä miten nopeasti tärppi käy. Tätä esikoista toiveiltiin 8kk joten en odota että raskautuisin heti. kierrotkin mulla on välillä iihan sekasin :( Mutta ne asiat sitten vuoden päästä :)

Ai niin ja meidän ei tarvikkaan ehkä viedä tyttöä vuorohoitoon kun mies sai vuoden mittaisen työn täältä läheltä ja olisi aina illat kotona! Ihan mahtavaa! :) yritin juuri soitella tuonne päivähoidon ohjaajalle mutta en tavottanu..jospa se soittaa pian takaisin ja saataisi selvyys tähän hoitoasiaan. 3 viikon päästä alkaisi jo hoito!
 
Silja meni tänään nukkumaan ekaa kertaa ilman iltatissiään... :( Nyyh!! Ihan hirveän haikeaa. Ja kaiken kukkuraksi nukahti paljon nopeammin kuin ennen. Ihan tuli kyynel silmään, niin ne vauvat vaan kasvaa. Nyt saa siis iltaimetys jäädä :'(
 
Talvicci : Hinta tais jotain satasen kieppeillä! Mä meinasin kans silloin uusia Vauva-lehden tilauksen kun oli toi auto, mutta se sitten jäi..

Ja Hemari : Mulla kans toi imetyksen lopettaminen tuntuu haikealta... :'( Oon nyt reilun kuukauden imettänyt enää aamuin ja illoin (ja usein aamuyöstä), mutta ajattelin jättää noi kerrat pian pois.. Oskari ei selkeesti oo enää niin kovasti tissin perään, kuin mitä vielä vähän aikaa sitten, eli eiköhän lopettaminen suju ihan hyvin!!
 
Hemari: täällä myös yksi jolle imetyksen lopettaminen tuntuu haikealta. Meillä typy on edelleen useamman kerran päivässä tissillä, öisin enään kerran. Mutta edes noiden päiväimetysten lopettaminen tuntuu vaikealta. Eihän se muuta vaatisi kun sen että antaisi maidon mukista mutta kun tuo on vielä äidin pieni.

Biba: hieno juttu että ei tarvitse typyn mennä iltahoitoon. Toivottavasti saatte hoitopaikkapäätöksen pian.

Täällä päin päätös tulee 2 viikkoa ennen kuin hoitoa tarvitsee. Ei siis kovin mukava juttu. Itestäni tiedän että stressaan sitä hoidon aloitusta muutenkin ja sitten jos pitää vielä ootella päätöstäkin aivan viime tinkaan niin huh huh.

EIpä tänne muuten sen kummosempaa. Typy on hirmuisen räkänen ja nyt on ylös tullut kaksi hammasta, yöt ovat siis olleet taas tosi levottomat. Mutta kai se tästä. Päivisin typy on kuitenkin ollut aurinkoinen ja hymyilevät joten sillä on jaksanut.
 
Pikaiseen kysyn tuosta imetyksen lopettamisesta .. Meillä siis poika on vielä tissillä päiväsaikaan useita kertoja ja yölläkin 1-2krt.Lisäksi annetaan jo tavallista maitoa mukista ruoan kanssa,mutta sitä ei mene kerrallaan kuin ehkä ½dl jos sitäkään aina.. Joten jos alkaisin pikkuhiljaa jättämään päivätissittelyjä vähemmälle ,niin mitenkähän käy sitten tuon maidon saannin kanssa..Tuntuu ettei poju voi mitenkään saada riittävästi mukista verrattuna tissiin :confused:
Kellään neuvoja..?

Meille kuuluu hyvää,poju nousee tukea vasten seisomaan ja eilen tuli 1v1kk :heart:
 
nöpötin: eikös sitä suositella 6dl päivässä maitotuotteita, vai miten se meni? En usko että Siljakaan on vähään aikaan saanu ihan tarpeeksi, mutta tosi paljon oon antanu piimää, jugurttia, rahkaa, nyt oon keittäny puurot maitoon (siinäkin muuten saa yllättävän paljon). Eli en usko että jää vajaaksi tuo määrä imetyksen loputtua, vaikka ei juomalla juo sitä maitoa. Juustossahan saa myös, ja missä kaikessa nyt saakaan :) Aika moneen ruokaan tulee maitoa.

Tänään toinen ilta kun meni ilman maitoa nukkumaan ja nukahti alle vartissa... Eli selvästi tuo iltatissi on vaan pitkittäny nukahtamista. Voih, niin haikeaa...Ei tuttia eikä tissiä enää. Minne se pienen pieni vauva oikein katosi...
 
Onko kellään kokemusta että maitotuotteet aiheuttais ripulia/löysää vatsaa muutaman viikon päästä niiden aloituksesta. Me ollaan nyt melkein 1kk maisteltu ja viime viikolla otettiin jogurtti mukaan ja siitä Niian maha ei pidäkään. Muista maitotuotteista ei oo tullut kuin ilmaa mahaan (viili, rahka, raejuusto). Paitsi että tänään ei ole saanut päiväkodissa kuin vähän jogurttia kun eilen sai koko välipalan ja mitään kakkaa ei ole tullut sen jälkeen. Pitääköhän meidän vaan pikkuhiljaa jatkaa jogurtin kokeilua ja mennä pitkän kaavan mukaan näissä maitotuotteissa... Kuinka nopeasti olette lisänneet niiden määrää ja kuinka paljon annatte päivässä? Mites nää normaaliruuat koska uskaltaa kokeilla antaa esim kermakastiketta tms?
 
Meillä myös maitotuotteet on aiheuttanu ilmaa mahaan, mutta muuta en ole huomannu. Ja annan kyllä tosi isoja satseja. Tytsy tykkää niin luonnonjugurtista, että syö puolen litran tölkin kahdessa päivässä :D Ihan pieni tippa jäi pohjalle, heh. Ja rahkaa syö koko 2dl. Kermakastiketta oon myös antanu jo. Tein lohta kermakastikkeessa ja oli Siljan mielestä niin namia että suuttui kun se loppui :) Siitä ei myöskään tullu mitään.
 
Joo, ajattelin ettei siitä pienestä jogurtti määrästä ois tullu mitään, mutta aamulla tyttö heräsi sitten jo ennen kuutta siihen kun oli löysä kakka vaipassa... Jatketaan siis rahka ja raejuusto linjalla ja totutellaan niillä. Raejuustosta Niia tykkää ja on saanukin sitä niin että on ollu puol purkkia pilttiä (iso purkki) ja melkein samanlainen satsi raejuustoa ja joku lusikallisella saa sitä. Kokeillaan nyt jos nää ei aiheuttais mitään... Mites tuo laktoosi näin pienillä? Ootteko käyttny hyla/into tuotteita vai ihan normaaleja? Täytyy varmaan tuohonkin kiinnittää huomiota... Viiliä ku kokeiltiin ni se meillä oli hylaa, kun itse en voi laktoosia syödä.
 
Hei kaikille tosi pitkästä aikaa :D

Meillä arki menee tosi vauhdikkaasti ja juurikaan ei ole ollut aikaa paneutua lukemiseen tai kirjoittamiseen.

Iina juoksee tätä nykyä veljensä perässä, kyllä siis todella juoksee, joten tilanteet seuraavat toisiaan.

Lapset oli kipeänä tuossa parisen viikkoa sitten, tosi korkea kuume ja poika oksensi, tyttö ei onneksi. KEsit vuorokauden. Kuumetta oli tosiaan 40: /
Mutta onneksi meni ohi nopeasti.

Iina on oppinut muutamia sanoja tässä välissä, kuten missä, tässä, kiitos jne.
Oppi myös ajamaan potkuautolla, sellaisella millä kesän alussa käveli ulkona :)

Leolla oli tuossa viikko sitten uhman hetkellinen multihuipennus ja voin sanoa, että tämän äidin pinna oli tosi kireällä.
Nyt kun se taas hetkeksi laantui, on poika tosi tottelevainen. :)

Siskon muutto tähän meidän viereiseen taloonkin piti kiireisenä ja tavaraa on siirrelty paikasta A paikkaan B ja tehty vaihdoksia keskenämme. Puuhaa riittänyt siis senkin osalta.

Parin viikon päästä on sitten meidän Iina 1v!!
Ihan uskomatonta.

Vauvakuumetta ei ole, ei laisinkaan, mistä olen kyllä ihmeissäni :D

Maitotuotteet meillä menee hyvin. Tavan maitoa olen sekoittanut korvikkeen joukkoon jo hyvän tovin ja nyt maito määrästä puolet on tavallista. Ihan hyvin on sopinut.

Ruokailu nyt on mitä on. Iina kun ei anna syöttää, niin sotkuista on puuha, mutta ainakin nyt syö. :)

Ja tuosta laktoosista. Eli jos muistan oikein, niin ainakin meidän neuvolassa kehoitettiin kokeilemaan alkuun ihan tavallisia, jotta sitten voidaan päätellä sopiiko laktoosi lapselle vai ei. Normaalistikkin vatsalla kestää pieni aikansa totutella laktoosiin, joten kaiketi voisi ajatella, että jos ns. muuten vain tarjoaa vain vähälaktoosisia, niin vatsa ei laktoosiin totu, vaikka muuten siihen voisikin tottua...oma spekulaatio tämä :)

Iina myös tahtoisi käydä potalla, mutta höpsö tahtookin istua siinä niin, että jalat on siellä potan sisällä :D
Harjoitellaan enempi, niin eiköhän se siitä :)
Ei meillä nyt ole mitään suurta päätöstä, että opetetaan potalle jo nyt, mutta kun toinen tahtoo niin kovasti tehdä samat jutut kuin veljensä, niin mikä ettei :)

Itse pääsen tuulettumaan huomenna, jeeee!
Meillä on tyttöjen ilta, jota ollaan odotettu 1,5kk :D
Siitä tulee hauskaa.

Mutta nyt on palattava askareiden pariin.
Palailen varmaan viikonlopun jälkeen kertoilemaan miten ilta meni ;)

paapelo+poju+Iina 11,5kk:heart:
 
Minä oon nyt laittanu kans korviketta puolet ja maitoa puolet eikä tuosta ole mitään oireita tullut. Kakka on välillä löysää ja välillä kovempaa. Tyttö tykkää juustosta ihan hulluna niin sekin kovettaa. Tietty paljoa en päivässä anna kun siinä on kovia rasvoja ja suolaakin aika paljon.

Mies osti tytölle valmiiksi synttärilahjan. Sellasen hello kitty potkuauton :) odottelee vielä varastossa pari viikkoa ja annetaan sitten synttäripäivänä.

Kuinkas monella on vielä tuttipullo käytössä? Me jätettiin reilu viikko sitten pullo pois ja nokkiksesta juominen sujuu hienosti! ennen nukkumanamenoa annoin ennen tuttiksesta mutta nyt vain iltapuuron mukana maito eikä ole vaikuttanut nukkumana menoon. Ihan samallailla nukahtaa. Onneksi kävi noinkin helposti se homma! :) tuttia tyttö saa lutkuttaa vielä ihan huoletta..onhan se vielä jonkinlainen imemisentarve ja turvan antaja..ja sitäkin syö usein vain nukkumaan mennessä.

Täällä on taas joku kausi, että pitää herätä kauhean aikaisin aamulla. tänään ennen kuutta!! Mut sit otettiin tunnin torkut 8-9.00 niin oli taas ilosempi neiti. (ja äiti) :)

Niin pottailusta: Meillä aina satunnaisesti istutaan potalla ja silloin tällöin sinne jotain tulee! pääasia että pottaa tulee tutuksi eikä pelkää sitä. Eräs tuttuni poika (2,5v) alkaa ihan raivona huutamaan kun hänet laitetaan potalle! Toivottavasti ei niin käy meillä, mut uskon että jos aikaisin jo "tutustuttaa" niin menee mukavammin sekin asia. Mutta lapsihan tekee siihen sitten kun on valmis..kaikki tyylillään :)
 
Meillä ei olla kunnolla vielä päästy nokkiksesta juomiseen...:whistle: Pitäis kyllä tsempata tässä, mutta Niia rakastaa tuttipulloaan... Saattaa olla helpommin sanottu kun tehty tuo meidän tuttipullosta pois siirtyminen. Jos kuitenki tuolla 1,5v oltais jo ilman pulloa. Nokkista pitäisi kyllä alkaa ahkerammin käyttämään. Niia vaan ei tykkää juoda oikein ruuan kanssa mitään, mutta kai se on vähän äidinkin asenteessa vika :) Täytyy vain ryhdistäytyä ja alkaa opettaa tyttöä "aikuisten" tavoille.

Soitin noista maitotuotteista neuvolaan. Aloitetaan nyt pelkillä hyla/laktoosittomilla tuo kokeilu ja seurataan tilannetta. Kuulemma tuo laktoosi on sellasita ettei pienten vatsa sitä tosiaan välttämättä osaa pilkkoa ja totutellaan näillä ensin ja sitten kokeillaan normaaleja taas kun/jos nämä alkavat sopimaan.

Muoks. Pottailusta vielä, meilläkin pottaillaan edelleen säännöllisen epäsäännöllisesti. Oiskohan ollut keskiviikkona kun tyttö tuli tarhasta niin konttasi kylppäriin, ajattelin että laitetaan sitten potalle jos osaisikin kertoa jo hädästä. Hetki siinä istuttiin ja luettiin kirjaa, tyttö meinasi jo poiskin tulla mutta olisi ottanut kirjan mukaan, sanoin vain että jos haluat lukea niin sitten olet potalla ja melkein heti tuli isot pisut pottaan :) Meillä on siis eri kirjoja potalla istumista varten ja joskus tuntuu että ne kiinostaisi enemmän kuin lelulaatikossa olevat. Välillä taas tuntuu ettei Niia oikein uskalla tehdä pottaan hätiä, istuu kyllä siinä ihan nätisti.
 
Viimeksi muokattu:
Pottailusta:

Eli meidän poikahan pelkäsi pottaa ihan hulluna, vaikka alettiinkin tutustuttamaan aikaisin eikä pakotettu siihen istumaan tms. Mutta sitten Iinan synnyttyä alkoi sujumaan tosi hyvin ja onkin tätä nykyä päivisin ilman vaippaa kotona, kylässä ei malta koskaan potalla käydä.

Pullo ja nokkis:
Meillä Iina tottui veikan ansiosta nokkikseen eikä enään meinaa tukehtua siihen nesteen suureen määrään, joten tuossa kun ollaan päästy korvikkeesta kokonaan, lentää pullot harakkavauvoille:p
Tosiaan Iina hyväksyy helpommin uudet systeemit, jos velikin tekee tai käyttää tms.

Iina ja Leo ovat todella kuin paita ja peppu tänäpäivänä. Kumpikaan ei suostuisi tekemään mitään ilman toista. Olen todella iloinen tästä. Toki kränääkin syntyy, sehän on selvä, mutta nyt kun Iina osaa antaa takaisin, niin minun ei pahemmin tarvitse noihin poruihin puuttua.
Itse olen sitä mieltä, että lapset kyllä oikeasti osaavat itsekkin tasoittaa tilanteen, jos heille vain on opetettu pelisäännöt. Aikuista tarvitaan sitten vasta, jos riitaa ei saada poikki tai jos aletaan satuttamaan.

Esimerkkinä meiltä vaikkapa lelujen jakaminen.
Leolla on ikävä tapa vielä omia leluja tai ottaa kädestä.
Iina on oppinut sitten ottamaan ryöstetyn tavaran takaisin tai vaatimaan sitä ainakin ja aika nopeasti sitten saakin sen takaisin. Siitä hyvästä Iina tarjoaa hetken päästä lelua veikalle tai sitten kompromissin toivossa Leo tarjoaa vaihtoon jotain toista lelua. =)
Ja itse en ole tätä opettanut, ovat oppineet ihan keskenään.:D

Mutta nyt on mentävä aloittelemaan itsensä pynttäämistä, hiusten kanssa menee aina niin kauan vaikka lyhyet ovatkin. :wave:
 
Imetyksen lopettamisesta: pehmeä keinohan siihen on että jättää ensin päivällä jonkun imetyksen pois, ja korvaa sen mukista / pullosta annettavalla maidolla, sitten taas ( esim. 4-5 päivän päästä) jättää taas yhden imetyksen pois. Näin rinnatkin tottuu siihen että vähempi maito riittää.

Maidon määrästä: eli 6 dl riittää ja sitä ei tosiaan tarvitse juoda sellaisenaan vaan kaikki maitotuotteet lasketaan. Jos puuron keittää maitoon niin siinähän sitä menee helposti isokin määrä, esim. 2 x 2 dl, niin eihän siitä jää juotavaksi enään kuin 2 dl.

Tänne ei sen kummosempaa. Räkätauti alkaa olla ohi ja muutama yökin on jo menny paremmin. Maitotuotteet ( viili ja jugurtti ) on ollu pois ruokavaliosta nyt 4 päivää, ens viikolla alan kokeilemaan uudelleen. Samalla taidan alottaa taas Rela-tipat, jos maha näin sietäisi maidon paremmin. Toivottavavasti alkaa maito sopimaan paremmin ja pääsen lopettelemaan imetystä pikkuhiljaa. Ei kai sillä muuten olisi kiire mutta mies totesi että kun on marraskuussa isäkuukaudella että lähtee mummolaan lasten kanssa ainakin viikoksi, joten silloin imetyksen oltava loppu. Itse olin aatellu että jos ennen vuodenvaihdetta sais lopeteltua. Tuttipulloa meillä ei ole ollutkaan, nokkiksesta typy juo tosi hienosti joten siinä mielessä ei ongelmaa varmaan tule.

Pottailusta: meillä pottaillaan ihan säännöllisesti, aamulla kun on herätty ja kaikkien ruokailujen jälkeen. Usein pottaan tulee pissa ja lähes kaikki kakatkin tulevat pottaan. Aika säännöllisesti typyn vatsa toimiikin joten se asiaa hieman helpottaa. Kirjoja lukemalla typy siinä jaksaa istua, selvästi kyllä osaa kakkaa ponnistaa kun sanoo että teepäs nyt kakka. Pissaa tulee kyllä paljon vielä vaippaankin mutta se ei haittaa.

Typy on hoksannut kiipeilemisen, jos ei muuten pääse niin siirtää lelulaatikon portaaksi eteen. Onneksi osaa myös tulla nätisti peruuttamalla alas. Siltikin saa kyllä tosi tarkkaan olla vahtimassa ettei putoa.
 
Hyvää yötä täältä! :D:wave:
Viikonloppu mennyt sukujuhlilla käydessä ja vähän tuulettumassakin miehen kanssa.Kivaa oli.

Mua mietittyttää tuossa imetyksen lopettamisessa myös se, että kuinkahan turvataan lapsen nesteensaanti sitten?Kun rinnalla ollessaan saa aina säännöllisesti sen nesteen, mutta kun meillä ei niin hienosti tuo juominen nokkiksesta/pullosta suju, niin pelkään että juomiset jää sitten vajaaksi.. : / Kyllähän sen tietenkin siitä sitten näkee, että tuleeko pissaa.Kuinka isoja määriä annatte juomista ja kuinka usein?

huolehtiva nöpötin
 
Täällä edelleen yksi joka imettää aina vaan. Yöllä meillä ei olla syöty enää kuukausiin, mutta päivällä syödään tissiä n. 4-5 kertaa. En vielä pidä kiirettä vieroittamisen suhteen, kun olen loppu vuoden kotona. Tosin uusi vauvayritys meillä alko nyt noin viikko sitten, että jos ei ala tulosta tulla, niin sit pitää varmaan vähän nopeuttaa tuota tissistä vieroitusta.

Meillä ei juoda enää edes nokkiksesta. Hampaiden tulo ilmeisesti aiheutti vastustuksen, joten siirryimme juomaan pienestä lasista (shottilasi :)). Piimä on ykkössuosikkijuoma. Vesi maistuu huonosti Sisulle.

Potalla käydään vähän vielä epäsäännöllisesti, mutta nyt on kahtena peräkkäisenä aamuna saatu kakka pottaan. Sitä sit on juhlittu porukalla. :LOL:

Pientä flunssaa on taas ilmassa, mutta Sisu jaksaa silti touhuta koko ajan. Kolhujakin tulee väillä, kun ei aina osaa omia rajojaan ja kykyjään vielä arvioida oikein. Tännään mm. tuli jalkalamppu lipaston päältä Sisun niskaan, kun johdosta on niin kiva käydä kiskomassa.

Mukavaa syksyä kaikille!

Barbapörrö ja Sisu 11 kk :heart:
 
Mäkin kävin ekaa kertaa tuulettumassa perjantaina :) Oli ihan kivaa mut taitaa riittää taas vähäks aikaa...

Pika pikaa tulin käväsemään...

Imetyksestä...
Yösyönnit loppu 10kk ikäsenä, pari poikkeusta ollu ku oli vähän sairaana...
Päivällä syö tissiä enkä oo kerenny ajattelemaan tissistä vierottamista... Joskus ajattelin että varmaan jos vuojen imettäs mut kohtahan tässä vuos tulee pojalle ikää ja tuntus aika haikeelta että enää kuukauen imettäis... Kattelee tässä...

Kovin on myös täällä samanlaisia ajatuksia ku hemarilla...
Mihin nämä vauvat häviää... Tämä vauva-aika on menny niin äkkiä että ittellä välissä ihan kauhistuttaa... :|


Barbapörrö
Voi että! Onnea yritykseen! :heart: Täällähän alkaa olemaan kohta paljon niitä joilla on yritys käynnissä tai odottaa jo vauvaa :)


Meillä kävellään ihan täysillä. Ja kauhee vauhti on päällä koko ajan...
Kiipee sohvalle, tulee pääedellä alas, hienosti tosin niinki osaa tulla eikä loukkaa itteesä. Jalatki eellä on onneks oppinu laskeutumaan alas... Tänään kiipes melkein keittiön alakaappien toiselle hyllylle.. Penkille nousee ja tänään myös kiipes omaan syöttötuoliin istumaan ku äitillä silmä vältti! :whistle: Lemppari on kiivetä telkkaritason päälle ja paukuttaa telkkaria, koko ajan saa olla kiskomassa pois sieltä :whistle: Onko muutki näin villejä? :O :D

Talvicci ja Unski 11kk3pvä :heart:
 
Viimeksi muokattu:
talvicci: ohhoh, onpas teidän lapsukainen kerkiivää sorttia :D :D

Meilläkin on tuo kiipeilyvaihe alkamassa. Onneksi tyttö on niin pienikokoinen niin ei vielä yllä ihan joka paikkaan. Nyt myös vetelee kaikki kaapit auki ja tonkii sieltä kaikki pikku tavarat ym. Syöttötuolista nousee aina seisomaan ja yrittää kiipeillä pöydälle. Ja askelia otetaan joka päivä lisää. Tänäänkin illalla käveli melkein koko ajan. Yleensä kävelee n.1-2metrin matkoja. Huimasti kehittynyt siis siinäkin!

torstaina pitäis tyttö viedä isomummolle hoitoon kun ei ketään muita saatu. Ei ole ollut kuin kerran siellä parin tunnin ajan hoidossa, että saa nähdä. Kuhan mummo pysyis tytön perässä eikä sattuis vahinkoja! Niin ja ei ikävöis äitiä..Mut eiköhän se ihan ok mene...: / mies on töissä ja mulla itsellä hampaan poisto sairaalassa. Ottavat ihan nukutuksessa sen niin minusta ei ole lasta hoitamaan sinä päivänä..

Ihan ihan vähän on vauvat alkanut pyöriä mielessä. :whistle: raskaana oleminen ym..mutta maltetaan vielä ensi syksyyn. Pitää tuo talo saada rakennettua ja käydä töissäkin välillä...

Mä mietin tuota maidon saantia kun lopetin tuttipullosta antamisen. Tosi pieniä määriä tyttö joi aluksi, mutta nyt jo vetelee 1dl tai enempikin ruoan kanssa maitoa. Eli pitäisi juotuna tulla ainakin se 5dl+. Lisäksi jogurtit ym. Ja janojuomana vesi. Kyllä se lapsi sitten alkaa juomaan riittävästi, alussa voi vaan tuntua ettei saa tarpeeksi.
 
Biba
Joo eilen sitten otti ja kiipes keittön pöyälle penkin kautta ku selkäni käänsin...
Äkkiähän tuo kait on noussu pystyyn (6½kk) ja siitä muutama päivä niin käveli tukee vasten...
Mut ihmetyttää kuitenki ku oikeesti et onko suunnilleen vuojen ikäset näin villejä... Vessaan jos pääsee niin on heti pönttöön tyyliin menossa :whistle:

Ja meilläki kaikki kaapit pengotaan aina ku vaan mahollista... Meillä on hienona sisustuselementtinä joissaki kaapin yms. ovissa maalarinteippiä... :D Yhessäki kaapissa on alahyllyllä koiran naksut... Jos kuulee et se kaappi avataan niin viuh ja se on heti siinä vieressä että pitäs päästä sinne kaapille... Ja sitten ku ei pääse niin yleensä alkaa huuto... Minkähänlainen tuo poika on ku uhmaikä iskee? :stick: :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Meillä kiipeillään myö, onneksi tuo pieni koko hieman hidastaa.Tosin typy on hoksannu että laatikko, jakkara auttaa ja siten pääsee ylemmäs. Keittiön alalaatikoista on tavarat yleensä lattialla. Syöttötuolissa ei yleensä istu kun minuutin, sitten kiivetään pöydälle tai seistää tuolissa.
Kai tämä "villeys" on luonteesta kiinni, toiset on vaan niin uteliaita ja aktiivisia. Typy on kyllä siinä suhteessa aivan erilainen kuin veljensä. Pojan kanssa käytiin ravintolassakin syömässä tän ikäsenä, typyn kanssa en edes kuvittele sellaista.
 
Minä jouduin myös tuohon syöttötuoliongelmaan.. eli nyttemmin on taas käytössä tukeva tyyny tytyn selän takana. Istumaharjoittelussa se esti holtittoman heilumisen väljässä istuimessa, nyt se estää seisomaannousemisen. Esikoinenkin kun myös osaltaan vaatii huomiota, en voi joka ylösnousua olla kontrolloimassa ja sydän sykkyrällä tippumista pelkäämässä.

Tyty edelleen nousee seisomaan, kävelee tukien kanssa ja nyt peräti 2 askelta on ottanut ilman tukea, tosin heittäytymistekniikalla mutta kuitenkin. Nyt ei ryömi enää yhtään, jos humpsahtaa liukkaalla vatsalleen nousee takaisin konttaamaan. Tai seisomaan. Ja kiipeily on pop, etenkin vessan lattiaa menisi nuohoamaan vaikka millaisten barrikadien takaa.. Siksipä esikoisen vaippa laitetaan yleensä muualla kuin hoitotasolla, pottailu kuitenkin hoituu vessassa niin että nostelen tytyä takaisin esteen oikealle puolelle.. Ja tytyn pottailua en ole vielä aloittanut ollenkaan, ei ole jakse riittänyt ja ajattelenkin että ehkä sitten kun itse osoittaa kiinnostusta asiaan. Jospa tuo esikoinen pääsisi vaipoista eroon siihen mennessä..

Miten paljon kasvunvaraa olette ottaneet kenkiin? Niitä 18-kokoisia en ole onnistunut vieläkään löytämään, yhdet ällöprinsessat 19-kokoiset talvilenkkarit olisi tiedossa ja muu tarjonta alkaen koosta 20. Liian isot, liian isot *ei-voi-mitään-hymiö tähän*.

Päiväunet ovat taas pätkittäiset, 35 minuuttia nukkuu ja huutaa maito-huutoa. Tissillä sitten jatkaa unta, yleensä toisen 35 minuuttia ja joskus reilun tunnin. Huoh. Yöllä onneksi nukkuu ok illasta varhaisaamuun, sitten alkaa se ikuinen tissitysrumba.. 50%:nen maitopuuro jo menee ok, eli äkkiä sekin tottumus tapahtui. Jospa kohta juotetaan tyty rasvatonta täyteen niin ettei tissi tule mieleen ennen aamua..

Aurinkoisia syyspäivä lokamammat & -vauvat (kohta -taaperot!)
~Tiila ja tyty, 4pv vajaa 11kk
 
Tiila: perhekahvilassa yksi keskospojan äiti sanoi ettei mistään saa 18 -numeroisia talvikenkiä. Oli soitellut valmistajat läpi kun heidän poika on tosi pieni, jollain taisi olla 19-numeroiset, oliskohan ollut Tepsut. Kuulemma 18 menee niin vähän ettei kannata tehdä. Mä oon ottanut kasvunvaraa + käyntivaraa n 1,5 cm. Talvikengissä on voinnu olla musta reilusti, mahtuu sitten villasukkakin sinne.
Jaksuja öitten kanssa !:hug:

Peppi ja typy 1 pv vaille 11 kk
 
Kiitos Peppimamma kenkäinfosta! PItää ehkä sittenkin hankkia ne ensiaskelkävelykengät, menee niillä sitten sen minkä säät vähänkään sallivat.. Jospa tuo jalka ottaisi kasvuspurtin, niin että kohta talvijalkineetkin olisivat oikeaa kokoa.

Esikoiselle noudatin myös 1,7cm suositusta (mistä lie sen luin silloin), mutta kesäkenkiin piti sitten ottaa pienemmällä, noin sentin varalla - etteivät tippuneet jalasta. Onhan se huimaa, jos 10% tai enemmänkin on käyntivaraa! Ehkä noihin talvikenkiin tytylle se pakosta tulee nyt alkutalveen ainakin.

Kiitos jaksuista, tosin enemmän mua rassaa päiväunipomppiminen kuin aamuheräily.. No, viime yönä sain nukkua 4:30 asti ilman yhtään palveluntarvetta, ehkäpä se piristi mieltä B)
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Ja terveisiä jenkeistä, oli oikein mukava reissu koko perheelle. Varsinkin poitsu nautti kun sai touhuta rannalla, uima-altaalla ja löydettiin upeita leikkipuistoja myös! Hieman pojulla oli vatsa sekaisin ekat pari päivää mutta se meni äkkiä ohi eikä näyttänyt kärsineen siitä mitenkään. Lennot sujui loistavasti, poitsu ei edes huomannut nousuja ja laskuja ja koneessa oli tosi mukavaa pojan mielestä :D Oikea reppureissari siis!

Rytmit meillä on vielä aivan sekaisin eli herätään aamulla vasta klo 10 ja poitsu käy nukkumaan vasta 23.30 - 00.30. Oon yrittäny pikkuhiljaa aikaistaa tuota heräämistä, jotta nukkumaanmeno aikaistuisi, yleensä tuo jet lag pitäisi hävitä/rytmin palautua noin viikossa, toivotaan että päästäisiin äkkiä takaisin normaaliin, on meinaan aika rankkaa kun poika hilluu vielä ylhäällä noin myöhään. Hän on myös alkanut protestoimaan omassa sängyssä nukkumisen kanssa, ei suostu millään jäämään sinne. Kaikki ollaan yritetty, silitelty/tassuteltu/nostettu pois sieltä ja rauhoitettu sylissä - mikään ei auta!! Onko muilla ollut samoja ongelmia??? Meillä menee nykyisin noin 1,5 h että saadaan poika nukkumaan vrt vielä pari viikkoa sitten nukahtaminen sujui noin vartissa.... Onko tähän jotain neuvoja??

Liikkumisesta, poika kävelee jo huoneesta toiseen (tai juoksee) ilman tukea ja apua, ja kävelee myös tukia pitkin. Välillä hänelle iskee epävarmuus ja tahtoo silloin ottaa kädestä kiinni ja sitten mennään yhdessä :D Hän myös pääsee itse ylös lattialta ilman tukea. Hurjaa!

Poitsu syö nykyisin tosi hyvin, oon antanut viiliä, maustamatonta jogurttia/rahkaa, raejuustoa, tavallista juustoa. Hän on myös saanut jotain ruokia missä on käytetty ruokakermaa. - Ei mitään oireita. Alan varmaan ensi kuussa sitten totuttaa tuohon rasvattomaan maitoon.

Siis minkä kokoisia kenkiä teidän vaavelit käyttää??? Meillä kun oli kesäkengät kokoa 21 ja syyskengät on samaa kokoa. Ajattelin talvikengät ostaa kanssa koossa 21...

Onnea vaan kaikille raskautuneille!!! Täällä ei ole vauvakuumetta yhtään, joten on hyvin mahdollista että meidän lapsiluku jää tuohon yhteen. Sen verran mukavalta tuntuu tämä kokoonpano ettemme välttämättä halua toista lasta. No saa nyt nähdä, voihan se mieli vielä muuttua :D

Meillä kanssa pottaillaan ahkerasti, joka päivä saadaan parit-kolmet pisut sinne ja usein vielä kakatkin. Välillä sitten taas ei ehditä, mitä väliä, pääasia että potta on tuttu ja mukava paikka sitten kun poitsu sen asian itse ymmärtää niin ompahan tuttu!

Kummit tuossa kyselivät jo lahjatoiveita 1-vee synttäreille, hurjaa että osa täällä on jo täyttänyt vuoden ja mekin tullaan hienosti perässä! Ihan uskomattoman nopeasti on mennyt tää eka vuosi! Vastahan tuo syntyi :D

Pitää yrittää kirjoitella useammin kun nyt ei ole vähään aikaan tiedossa mitään "ylimääräisiä" menoja vaan ihan peruskotonaoloa luvassa, mukava sekin vaihteeksi!

Mukavan syksyistä päivää,

ruusu ja poitsu 10kk 2vko
 

Yhteistyössä