Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Huhtikuussa 2010******

Nipsulainen - ihan samasta syysta meillakin on posket kuivahkot - ruoantahteiden pyyhkiminen ja reiluhko kuolailu. Pohkeensa kuivuvat myos, samaisesta syysta (ei tosin kuolasta).

Olin tanaan kaverin kanssa auttamassa hanta tekemaan listaa tavaroista joita han toivoo muiden hanen kaksosilleen ostavan (jos muistatte, mainitsin joskus etta taalla tehdaan lahjalista niinkuin meilla tehdaan naimisiin mennessa). Voi tsiisus - 3 tuntia meni siina kaupassa!! Aargh! Mun kaveri on todella tarkka vareista jne ja tietty kun joutuu kaiken kahtena kaksosilleen hommaamaan.. Ja ma mukana tyton kanssa siella! Eika ollut kantoliinaa tai muuta mukana..Onneks mulla on aikamoiset hauikset ja tytto kevyt. Ei tytto inissyt kertaakaan kun vaan muisti hyppyyttaa ja lennattaa, valilla syottaa.. loppuajasta tytto nukkuikin mun sylissa. :heart:

Ja koska paikkarit jai lyhyiksi, aloin valmistelemaan tytto unille tuntia aikasemmin.. eika ihme kylla yhtaan huutanut tai hillunut - hihitteli vaan kovasti kun yritin iltapuuroa syottaa. Tais iskea vasymyshepuli :) :heart:
 
suuret kiitokset alisalle linkeistä :flower: =) toi reittilinkki olikin tosi selkee,aikasemmin yritin ite vaan vr:n sivuilla seikkailla ja ettii mutta oli jotenkin sekavat.päädyttiin menemään tikkurilaan ja siitä sitten lähijunalla pasilaan,siitähän onkin lyhyt matka kävellä messuille.

no niin,nyt siis lähetään messuilemaan :wave:

kaurisäiti ja pikku-isäntä
 
Mukavaa lauantaita kaikille!
Vaikka ilma on kyllä surkea, täällä sataa räntää :(

Atte sai eilen sikainfluenssarokotteen, mitään suurempia sivuoireita ei ainakaan vielä ole tullut.. Toivottavasti ei tulekaan.

Rasvailusta Rasvailen Aten jalkoja ja poskia isoveljen apobase rasvalla, sitä kun on iso pumppupullo, kun reseptillä sitä atooppisen ihon hoitoon on saatu.
Lähes päivittäin rasvaan ja kylpyveteen laitan kylpyöljyä myös..

Syömisistä olitte kirjoitelleet, tässäpä meidän rytmiä ja syömisiä

Aamulla Atte herää klo6-7
n.klo8 puuroa 1dl+marja/hedelmäsosetta 1/3-1/2 purkkia
Ekat unet n.klo9 30min-1tunti
Klo11 lihakasvissosetta 1dl
Toiset unet klo12-13 ja taas noin 30min-1h
Klo14 hedelmä/marja tai jogurttisose 1prk
klo17 kasvissosetta 1dl
Kolmannet unet joko ennen tai jälkeen kasvissoseen ja 30min-1h nukutaan.
klo20 puuroa 1,5dl+hedelmä/marjasosetta n.½purkkia.
Klo21 tissiä ja nukkumaan.

Tissiä syödään pitkin päivää useita kertoja, syönneillä juo hiukan vettä joko nokkamukista tai pullosta jossa nokkaosa.
Unet päivällä on yleensä lyhyitä, joskus saattaa nukkua ulkona jopa 2h, mutta harvoin..
Yöllä syödään yleeensä kerran, noin klo4-5.
Nyt on viimeaikoina unet olleet levottomampia, pyörii ja hyörii sängyssään, tuttia on joutunut antamaan useita kertoja ja välillä on syötykin pari kertaa yössä.
Viime yönä oli rauhallisempaa ja sai itsekin nukuttua paremmin, onneksi..

Mitäköhän vielä piti kommentoida..
Atte on oppinut oman tavan liikkua eteenpäin, nostaa jalat suoriksi ja ponkasee itseään eteenpäin, naama maata viistäen, on aika hassun näköistä.
Isoveli sanoo Attea puskutraktoriksi :LOL:

Rouva ja Atte 6kk 2vko 1pv
 
Typy täytti tänään 6 kk ja sai ensimmäiset maistelut bataattisosetta, hyvin maistui. Nokkiksesta otti vielä vesi hörpyt päälle.

Olin itse eilen kavereiden kanssa syömässä ja hyvin oli isi saanut tytön nukkumaan. Imetin ennen lähtöä ja olin pumpannut maitoa valmiiksi, sekin oli maistunut nokkiksesta ihan hyvin. Oli mukava päästä itse vähän tuulettumaan.

Peppi ja typy 6 kk
 
peppimamma:

Onnittelut puolivuotiaalle neidolle :D

Ja tosi kiva kuulla, että pääsit rauhassa tuulettumaan ja kaikki mennyt kotona hienosti.
Ja mukavaa sekin vielä, että ateriointikin sujunut :flower: :flower:

Tytöllä oli tuossa herättyään 38,6 kuumetta. Ei valitellut mitään tai vaikuttanut mitenkään kipeältä, huomasin vain että on kuuma ja mittasin ja nuin korkea oli. No suppoa sitten vaan laitoin ja tovin päästä jo oli entistä virkeämpi.

Joko hammas tekee tuon tai sitten on sama ihme minikuume, kuin mikä pojallakin oli tuossa pari päivää sitten. Katsotaan huomiseen miten lämpö käyttäytyy ja jos aina vaan nousee kun lääke lakkaa vaikuttamasta tai muuten alkaa näyttää kipeältä, niin sitten lekuriin.

Tuolla keskenään räkättävät räkäistä naurua molemmat toisilleen pojan huoneessa. En tiedä mitä tekevät, kun en viitsi häiritä :D
Minun hassut marakattini :D

Huih, Iina on 4pv päästä JO 7kk :eek:
 
Onnea uusille puolivuotiaille! :flower:

Huh huh saatiimpa vihdoin unille tuo meidän neiti näpsä... Tulee tuo konttaaminen vähän liikaa jo sekoittamaan unia. Tänään Niia on siis saanut ihan älyttömästi varmuutta opettelemiseen, on jo pitkiä aikoja konttausasennossa ja hakee lelun käteen siinä. Uskaltaa liikuttaa kaikkia raajoja, tosin käsiä ihan varovasti. Kerran jo syöksähti lelun perään ja kerran oli vastakkaiset raajat yhtä aikaa ilmassa.

Yleensä meillä nukahdetaan itsekseen sänkyyn iltasyöntien jälkeen ja pari-kolme kertaa yössä oon käynyt asettamassa kontillaan olevan lapsosen takaisin nukkuma-asentoon. Nyt piti pitkästä aikaa oikein nukuttaa pitämällä paikallaan, kun olisi koko ajan ollut kontillaan ja kiukunnut kun on väsy kuitenkin.

Tästä tämä levottomien öiden kausi sitten varmaan alkaa, kun tulee uusia asioita paljon koko ajan. :)
 
Paapelo: mukava oli tosiaan päästä hetkeksi tuulettuun,vaikka ihan vesilinjalla olinkin liikenteessä. Tosin uuden "vapaa-anomuksen" jo tein kun olis työporukalla kesänavaus.

Meillä nää aamut tuntuu vaan aikastuvan, tänä aamuna oli herätys 4.40. :headwall: En ymmärrä mistä nää meidän muksut on periny tän aamuvirkkuuden. Täytyy varmaan kohta alkaa rajottaa noita päiväunia typyltä, vaikka tuntuu ettei se voi vielä auta tohon nukkumiseen. Jäi nyt yöunien pituudeksi vajaa 8 tuntia. Muutaman kerran sai yön aikana kipata typyn takasin makuulle, kontillaan kun on niin mukava olla.

Alley: teillähän lähdetään kohta konttaamaan

 
Höh, mua on vähän jäänyt harmittamaan edellinen neuvolakäynti. Mä oon aina tällainen että suht helposti alkaa kiukuttaa kun joutuu vastailemaan hölmöihin kysymyksiin vaikka voisi jättää omaan arvoonsa. Meidän neuvolantäti on siis varsin mukava mutta hänen tietämyksensä ravitsemusasioista ei oo ihan parasta tasoa. Kun meillä on tää kasvisruokavalio täydennettynä välillä kalalla niin hän oli kovin huolissaan mun lapsen proteiininsaannista. Hän kun on selvästi siinä uskossa että lihasta saa proteiinia ja mistään muusta ei :kieh:

Tosiasiassa esim vilja on tosi hyvä proteiinin lähde, annoksessa puuroa on saman verran, jopa enemmän proteiinia kuin kaupan kasvis-lihasoseessa. Samoin 500g paketissa kaurapastaa on niin paljon proteiinia että siitä saa n.20 annosta sosetta vauvalle juuri sopivalla ravintosisällöllä. Lisäksi toki 5-6kk vauvalle voi antaa kananmunaa, 7kk alkaen soijatuotteita. Ja kaupassa jogurttivalmisteet ovat hyviä proteiininlähteitä sekä tietty ihan kaupan kasvisateriat alkaen 6kk, joita on ainakin merkeillä Hipp, Semper ja Bona. jopa kaupan maissisose sisältää proteiinia 1,8%, kun kaikki ns. lämpimät ateriat sisältävät 2-3%

No, pääasia että itse tiedän ja osaan valita ja valmistaa sopivia ruokia ja tytär kasvaa paremmin kuin hyvin, siinä ei tosiaan ole mitään huomauttamista. Harmittaa vaan tuo että kannattaako neuvoa muita ja olla lähettämässä ravitsemusterapeutille kun itse on selvästi se, joka enemmän siitä lkäynnistä hyötyisi. Mur.... Mulla on tästä 15 vuoden kokemus joten mä EHKÄ tiedän aiheesta jo jotain...

No, se siitä, pakko purnata jossain... :D Terkkari siis on ihan ystävällinen, mä vaan en jaksaisi käydä noin hölmöjä keskusteluja.
 
Huomenia!

Täällä myös ongelmaksi muodostunut nukkuessa se, että joko tyttö istuu sängyssään tai sitten seisoo kaiteesta kiinni pitäen ja valitusvirsi soi, kun ei unisena osaa laskeutua alas, vaikka hereillä se jo sujuu ihan ok.
Näiden takia saa pari kertaa "ylimääräistä" pomppia yöllä ja sitten ne maidot, joita tosin on enään 2.

Viime yö meni suhteellisen hyvin. Nukkumaan meno oli ihan fiasko. Tyttö vaan huusi ja huusi kunnes särkylääke alkoi vaikuttumaan ja nukahti. Ei saanut pitää sylissä, muttei toki poistua viereltäkään. Noh, sitten nukkuikin 6h putkeen ennen ekaa maitoa ja toisen halusi sitten ennen heräämistään.

Aivan mahtava keli tuolla ulkona. Lattiat pitäisi pestä, mutta katsotaan nyt maltanko, onhan se päivä uusi huomennakin..niin ja nythän on sunnuntai, lepopäiväksi kutsuttu :D
 
Oih, pakko tulla heti kertomaan että meidän neiti lähti juuri liikeelle! Hirveällä voimalla ja ryminällä samantien :D Kannustimena ole ensin aamulla hesari ja sitten äidin kännykkä. Menee tosi vauhdilla heti, wau....
 
Alley: Niia tosiaan on varmaan kanssa ihan just liikkeellä! On tää jännää:) Ennenkin neiti on vähitellen päässyt vähän etenemään mutta nyt hän tosiaan kerralla keräsi voimansa ja punnersi liikkeelle. En tiedä mikä tää tyyli on, onko enemmän ryömimistä vai konttaamista. Siirtää aina kädet eteenpäin ja vetäiseen ensin vatsalleen ja siitä polvet kropan alle. Ja vauhti on musta hämmästyttävä ja tyyli aika agressiivinen kun ottaa huomioon, että tänään vasta aloitti. Meidän pikku mörssäri:)
 
Wau! Onnea Paulah ja silmia selkaan sitten vaan :)
Ja ymmarran kylla etta arsytti neukkatadin kommentit. Mua arsyttaa jo valmiiksi se etta kun meen seuraavaan (6kk) neuvolaan, tulee varmaan taas arvosteluja siita etta tytto heraa yolla syomaan...naiden mukaan tassa iassa pitais nukkua jo suorin vartaloin yon yli ja on kummaa jos viela heraillaan...Hmm, jos mielii imettaa, on yosyotot usein saanto eika poikkeus..

Ma mietin valilla, etta estaakohan meidan olosuhteet tyton liikkelle lahdon (ei silla etta toivoisin jo lahtevan) - nyt mennaan siis taaksepain rapuna ja noustaan kontalleen keikkumaan. Meilla kun ei voi pitaa lattialla kuin 5 min. kerrallaan ne on niin kylmat joten tytto joutuu temmeltamaan kylpparin puulattialla kun siella ollaan ja tai olkkarin levitetylla kovahkolla sohvalla... Taytyy vaan tehda meidan kylppariin sitten sen verran enempi asiaa, etta tytto saa monta harjoitusmahdollisuutta.

Aasin siltana tahan - ollaan menossa viikon paasta etela-Ranskaan, jossa toivon olevan enempi ryomimismahdollisuuksia koska on lampimampi ilmastokin. Pakkaaminen tuottaa vahan vaikeuksia - ollaan menossa junalla ja paikan paalla liikutaan kaverini pienehkolla autolla. Ei millaan saada mahtumaan jatti-Emmaljungia ja maxicosia ja kaikkia matkatavaroitakin! Se maxicosi on kuitenkin tarkein olla matkassa, joten mietinkin etta mahtaiskohan onnistua jos jattaiskin vaunut kokonaan pois ja kantaiskin tytskaa kantoliinassa koko ajan - siis vuorotellen mina ja ukko. Ja sitten rantsussa ja muutenkin mahdollisuuksien tullen, pistettais tytto loikoileen/ryomimaan viltille, ettei joudu oleen kokoajan kantoasennossa...Tytto on niin kevyt etten usko siita koituvan hankaluuksia..Mutta onko se hanelle ergonomista? Kokemuksia vaunutta olosta pidemman aikaa? Mennaan ma-pe valiseks ajaks. Ja jos ei vaunukoppaa tule mukaan, tyton pitais nukkua meidan kanssa...

Eilen oltiin isolla suomalaisporukalla pelaamassa pesista ja yksi nuorehko naisihminen kysasi multa viitaten tyttoon, etta "mika SEN nimi on?"...sarahti korvassa - kyseessahan kuitenkin on ihminen...Ei han tietty mitaan pahaa tarkoittanut - huomasin vaan taas yhden tallasen aitipiirteen: lapseni on persoona eika mikaan elukka! :LOL:
 
Ah!
Oltiin PIIITKÄLLÄ kävelyllä koko poppoo tuossa meidän lähellä olevassa jättimäisessä metsässä. Tyttö nukahti rattaisiin ja kun päästiin kotiin, oli hetken hereillä ja simahti taas. On vähän univelkoja näköjään :D

Sitten meinasin saada JÄLLEEN kammo tutinat aikaiseksi, kun tyttö kiipesi meidän keittiön porttia vasten seisomaan :kieh:

Tälläviissiin tosi hianosti


Hiisi kun tulee noita tilanteita ihan kokoajan, ei minun hermot ole vielä yhtään kypsyneet tähän seisomishommaan :ashamed:

Tässä vielä pikku kirppu vaaleanpunaisia päiväunia ottamassa =)
 
Paulah: Meilläki Niia etenee just tollee, et on ensin konttaus asennossa ja siitä mahalleen ja taas polvet alle konttaus asentoon. Se ei vaan kai vielä tajua liikkuvansa eteen päin kun tuntuu ettei tee sitä tarkoituksellisesti.
 
Apua! Ma kylla tykkaan tosta jalkimaisesta Iinan kuvasta enempi - siis missa neiti on hetken paikoillaan... :) Tsiisus mika vauhtimimmi!!
Jotenkin ihan alytonta nahda meidan lokakuulainen jo seisomassa, varsinkin mun meilla viela vasta peruutellaan. Mihinkohan Iinalla on kiire kun on noin aikaisin liikkeella? :)
 
Voi mahdoton tota Iinaa :) Tuntuu et on paljon paljon meidän poitsua vanhempi, kun hää vaan köllii ja kääntyy massulleen. Noh, ei oo äipällä kiire saada liikkeelle poikaa. Helpompi vahtia, kun on paikallaan. Isosisko on nyt alkanut sitä nosteleen vähänkin, kun silmä välttää. Ei uskalla juuri niitä keskenään jättää..

Meillä on tänään moneen kertaan miehen kans muisteltu kuinka nopeesti on aika mennyt, kun Rakas möllykkämme täytti tänään 6kk :heart: Onko teillä muilla haikeutta aina tasakuukausipäivinä? Mä oon varmaan hiukkasen höyrähtänyt, kun "elän" aina niinä päivinä synnytyksen uudestaan. Katselen kelloa ja muistelen kuinka synnytys eteni ja mitä mihinkin kellon aikaan tapahtui. Ehkä yksi syy tähän on ettei meille ehkä tuu enää lapsia tai ainakin nyt tulee pidempi tauko mut todennäköisempi on toi eka vaihtoehto ja sekös saa minut niin kaihomielelle, kun tää vauva-aika hurahtaa aivan liian nopeasti :ashamed:

Isosisko on eilisestä asti melkoisen räkäinen ja harmissani odotan milloin se alkaa myös pojalla. Eihän tuota neitoa saa millään pysymään pois pikkuveikan luota.

Huomenna ois pojalla puolivuotis kuvaus, et toivottavasti sinne ainakin päästäis terveenä. Muutenkin jännittää toi kuvaus vierastuksen kannalta. Noh, huomenna nähdään kuinka reissu meni.

Nipsulainen ja poika tasan 6kk :heart: :heart:
 
Meinas mennä aamuteet tänään väärään kurkkuun. Istuin ihan rauhassa tosiaan aamupalalla kun yhtäkkiä huomasin että typy oli noussut polviseisontaan ikkunalautaa vasten ( n 30 cm korkeudella on ikkunan alareuna). Kerkisin sitten pelastaa typyn takasin lattialle, niin kohta nousi uudelleen ja siitä vielä ihan seisomaan. Nyt en sitten kerinny hätiin kun kaatu, onneksi meni pehmeästi eikä edes pää kopsahtanu lattiaan, hieman oli typy hölmistynyt kun olikin yhtäkkiä selällään lattialla.

Nyt on sitten aamun aikana noussu useamman kerran polvilleen, ja muutaman kerran ollut sitä mieltä että että ei ole tarvis pitää kiinni käsillä.

Iina seisoo kyllä tosi tukevan näköisesti.

Peppi ja typy 6 kk 2 pv
 
Voi hurja tuota Iinaa! =) Ja miten suloinen on nukkuessaan!

Onnittelut kaikille uusista taidoista :flower: Meillä tyttö on ilmeisen kyllästynyt ryömimiseen ja opiskelee konttausasentoa, mutta taidot ei ihan vielä riitä, niinpä turhautumista on ilmassa. Raivoten siis treenaa, voi sitä mylvintää B) (käy kyllä hieman äidin hermoille jo...)

Huomasin tuossa eräänä aamuna muuten, että tyttö ei ollut juurikaan nälkäinen, kun tavalliseen tapaan olin syöttänyt hänet n. klo 4. Niinpä päätin, että enpäs enää annakaan tissiä aamuyöstä, vaan annan pelkän tutin, jos herää. Ja kas kummaa... tänään ja eilen söi vasta klo 6 aamulla. :) Muuten kyllä tytön pari viimeistä yötä ovat olleet vähän levottomia ja olen saanut ravata tytön huoneessa parin tunnin välein antamassa tuttia |O Mutta eiköhän tässä olla jo voiton puolella näiden öiden suhteen (kunnes hampaita alkaa tulla...).
 
peppimamma:

Hurraa, tervetuloa kanssani pian sairaalahoitoon, kun saadaan sätkyjä näistä taidoin näytöksistä :D
Eihän tässä muuten mitään kamalaa olisi, mutta kun ei ainakaan Iinalla ole oikein älliä vielä päässä siitä, että siitä tuesta ei kannata päästää irti.
Nyt on pikkuhiljaa alkanut onneksi hoksaamaan, miten pääsee alas turvallisesti takaisin istumaan, mutta tosi satunnaisesti :whistle:

Ei tarvihte ainakaan pähkäillä miten kuluttaa päivät tytön ollessa hereillä.
Olikos kellään niitä ylimääräisiä silmäpareja lahjoitettavana :LOL:

paapelo+poju+Iina 2pv vajaat 7kk
 
voi mahoton mitä vauhtimimmejä täällä on , paapelon neiti on niin ison tytön näköinen kun seisoo noin topakasti =) ja peppimamman pikkunenkin jo treenaa seisomista =) kiireistä porukkaa täällä :D kohtahan varmaan tulee jo tukea vasten ensimmäiset askeleetkin....

meillä on poitsu niin laiskanpulskee että korkeintaan kääntyy selältä mahalleen eikä viitti edes takasin kääntyä selälleen kuin silloin tällöin vaan , odottaa yleensä että joku menee kääntämään takasin selälleen.ei kauheesti jaksa olla mahalleen kun ei vieläkään ota kunnolla tukea koko käsille , kyynärpäitten varassa jaksaa hetken olla ja sitten painaakin jo pään lattiaan ja pötköttelee :D istuminenkin on hakusessa , ei selkää pidä suorana vielä vaan röhnöttää kaksi kerroin :D no pikkuhiljaa ne taidot sieltä sitten karttuu,ihanaa vaan kun ei tarvi vielä perässä mennä .

nipsulainen täällä toinen joka haikeudella muistelee aina synnyttämistä haikeudella aina tasakuukausina :heart: sitä elää ne tunteet niiiin uudelleen aina :D tänään taas muistellaan kun tuo meiän neiti täyttää tänään 1v8kk :heart:

aurinko paistaa niin ihanasti ulkona että taidetaan lähteä ulkoilemaan :wave:

kaurisäiti ja pikku-isäntä :heart:
 
Paapelo: juu ei meillä tyttö kanssa hoksaa että kiinni pitää pitää. Oli tossa polviseisonnassa lelukoria vasten ja käset vaan irti että sais paremmin lelun käteen. Täytyy vaa toivoa että pin tuo tasapaino kehittyisi.

Nipsulainen: kyllä mä myös muistelen synnytystä näinä tasakuukausi päivinä.

Aivan ihana ilma ulkona. Oltiin jo 2 tuntia pihalla ja mennään kyllä heti kun hoitolapsi herää niin uudelleen. Täytyy nauttia niin kauan kun on hyvät kelit, lupas taas loppuviikosta viileämpää. Naama tykkää, teerenpilkut on jo nenälle tiensä löytäny.

Peppi
 
oi oi mitä vauhtivauvoja täällä :D Taitaa olla täällä ainut "vauva" kun meillä ei vielä liikuta mihinkään suuntaan. Kääntyillään harvakseltaan, on niin laiska ettei jaksa... Ennemmin kiljuu niin kauan että äiti tulee ja kääntää :D

Meillä on ollut niin kiireinen viikonloppu että hyvä on jos ollaan hetken hengähdetty... Ja onhan täällä vähän perheongelmiakin. Ei mulla ja miehellä vaan äidin puolella... Se on verottanut aika paljon aikaa ja eikä oikeen tahdo vieläkään helpottaa... :(

Pakko mennä nukkumaan ja keräämään voimia huomiseen...

 
Huomenta!

Päätti tyttö nousta viideltä ylös...:headwall: äitiä hiukan väsyttäis vielä. Nyt tyttö meni sitten jo päiväunille :) No kerkeepähän nukkua reilu tunnin ennen kuin lähdetään neuvolaan. Saa nähdä millainen päivä tulee, toivottavasti jaksaa olla reippaana neuvolassa ja sen jälkeen Jorvissa kun mennään lonkkakontrolliin. Pakko kai hakea kaupasta sosetta mukaan, että voi syöttää ultran ja tarkastuksen välissä, kun kuudelta syötiin jo puuro. Ollaan varmaan vasta 11-12 välissä kotona...

Tai sitten tyttö halusi elää puolivuotta sitten tapahtuneen uudestaan. Tuossa juuri selitin että puoli vuotta sitten lähdettiin sairaalaan ja ambulanssi tuli hakemaan äidin. Ja muuten tähän aikaan alettiin mennä kohti leikkaussalia :D
Tulen takasin iltapäivällä uusien mittojen kanssa...

Alley ja Niia 6kk :heart:
 

Yhteistyössä