~LOKAKUUN lapset **2010** syyskuussa <3~ 3 vauvaa syntynyt!

Tervetuloa Ankkamuki!

Kestojen villahousuista.. Tuli tuossa mieleen, että millä langoilla olette ne tehneet? Eikö perus villalangat kuitenkin kutita kauheasti? Ainakin myssyt sun muut kuulemma pitäis tehdä villattomasta langasta. Jos tekee villattomasta niin onko väliä mitä materiaalia se lanka sitten on?

Sähikäinen Mulla ainakin on vasta lääkäri nyt torstaina ja sillon katotaan onko tuo vieläkin poikittain, ainakin nyt on ja suurimman osan koko raskaudesta ollut poikittain. Mitä oon lukenut niin yleensä joskus näihin aikoihin vasta käännellään. Mä en varmaan mene kääntöyritykseen jos sitä tarjotaan, mutta voihan mun mieli vielä muuttua:D

Multatassu vähän etukäteen 36+0 Poks!!
 
Täällä taas valvotaan... Illalla tuli viitisen ihan kunnollista ja kivuliasta supistusta n. 10 minuutin välein. Huh ! Ihan vedet valuivat silmistä. Ajattelin, että nytkö jo. Mies näki kivuliaisuuden kasvoistani ja olisi tietenkin heti ollut lähdössä. No onneksi laantuivat, kun otin parit Panacodit ja lepäsin. Nytkin on vähän outo olo. Viluttaa.

Minä olen itse syntynyt perätilassa ja äidin siskolla kaikki kolme. Itse olin kyllä pieni eli vain 2505 g ja 48 cm. Onneksi neiti on kuitenkin rt, vaikkei enää sokerivauvalta vaikutakaan. Insuliini on purrut hyvin.

Tervetuloa Ankkamuki !

Discovery 35+1
 
Moiks!
MamaL Lista on oikein hieno! Ei sen tarvikaan olla samanlainen kuin muissa pinoissa, se on meiän lokakuisten oma ja omannäköinen, kiitos vaivasta minkä jaksat nähdä:flower:

Ulkokäännöksestä Muutamilla tutuilla on ollut noita käännöksiä ja en ole yhtään kivuliasta/epäonnistunutta yritystä kuullut. Päinvastoin, on enemminkin oltu, et tässäkö se sit oli...
Noita palstoja en oo lukenu, niin kauhukertomukset on jääneet väliin
Mullakin aiemmin poju viihtyi väärinpäin, niin löysin tälläsen sivun Optimaalinen vauvan asento synnytyksess Tuolla on vinkkejä, miten voi auttaa vauvaa kääntymään optimaaliseen synnytysasentoon. En tiiä auttoko mulla, mut nyt ainakin on rt:ssä ollut jo parisen viikkoa

Mullakin varmaan lääketieteellisesti oli oikein onnistunut sektio, itselle se oli järkytys. Ei saanut vauvaa rinnalle syntymän jälkeen, ei päässyt hoitamaan, koska joutui jäämään odottelee tunnon palautumista, ei päässyt heti liikkeelle ja muutenkin ikuisuudelta tuntuva köpöttelyvaihe kesti ja kesti, yleinen avuttomuus pitkän aikaa, ei lenkkejä vaunuilla tai ilmankaan pitkään aikaan, kipeä haava (en ole mikään lääkediggari), isojen lasten kieltäminen syliin......
Olin osastolla yleinen "ihmetys", kun illalla 20.40 leikattiin ja aamuvarhaisella jo seisoskelin. (Mikä oli pakko, kun olin yltäpäätä veressä ja hoitajat pesi mut ja vaihtoi lakanat sänkyyn). Haava parani ulkoisesti nopeasti ilman tulehduksia ja voi sanoa, ettei arpea oikeastaan näy ollenkaan. Gynet aina jaksaa ihmetellä..

Että tuhatkeraisesti ottaisin alatiesynnytyksen sektion sijaan.. Huomennna on synnytystapa-arvio, et sithän kuullaan ainakin alustava tuomio.
Mitään syytä ei sektiolle pitäis olla, nykyisin astmakaan ei ole enää este alatiesynnytykselle. Ainoa, jos arpikohta on liian ohut, mutta oon luottavainen:saint:

Tossa oli parina päivänä ihan napakoita tuntuvia supistuksia, en viittinyt kellotella kuiteskaan. Rupesin ihan odottamaan jo synnytystä. No en usko kuitenkaan vielä ennen lokakuuta pääseväni tositoimiin, mutta ihanaa odotella suurta HOO-hetkeä:eek:

Mutta tässä nyt pikaiset kommentit maanantaiaamuun.. Mukavaa viikkoa kailille!

:wave:puskajussi ja Onni 35+6:heart:
 
Welcome Ankkamuki munkin puolesta!! Ainahan tänne mahtuu :wave:

Huomenta vaan kaikki!

Eilen oli illalla mullakin aika tuskasta. Tuntu että jtn tulee alakerrasta läpi kun nousin seisomaan vessaan mennäkseni. Siis ihan kauhee kipu ja kaiverrus!! Mut ei haittaa.. Parempi että vähän kipuileekin, jos se sais jtn aikaseksi!
Täälläkin lievää närästystä havaittavissa.. Onneks vasta nyt kun esikoisen aikaan se alko jo parisen kk ennen laskettua. Ja sen takia joutu joskus yötkin valvomaan, Hyi mikä korvennus!!
Mahakaan ei toimi kunnolla : / Jospa nää vaivat tästä helpottaa kuukauden sisällä :rolleyes:

Vanhin poika käytiin eilen ilmottamassa juniorikarateen. Käytiin kattomassa sellanen näytös kun halus jtn alkaa harrastamaan niin innostui sitten tosta. Tosi hyvä! Oppiipahan vähän kärsivällisyyttä =) Jose kun aina ollu vähän sellanan kärsimätön. Ei malttas odottaa muita ja aina on et joko nyt, joko, joko?? Sitten tietenkin muutenkin hyvä alottaa tossa iässä, kakkosluokalla kun on niin joku liikuntaharrastus. Ei tee pahaa ollenkaan.
Ite penskana aina alotin vaikka mitä mutta mitään en tosissaan voinu harrastaa kun porukat ei koskaan alkanu makselee niitä seuranmaksuja. Toisaalta ymmärään kun meillä 6 lasta perheessä että ei sitä rahaakaan ollu laittaa. Itse nyt sitten päättäny että omat lapset saa harrastaa ja kokeilla. Katotaan nyt miten kauan jaksaa jäbä ;)

Nappula jakselee masussa oletettavasti hyvin. Nytkin jumpat meneillään :heart: Eilen taisin saada kantapäästä kiinni.. Tai joku sellanen mistä sai ihan hyvin kiinni.. Voi että kun iskee välillä se että syntys jo että sais kainaloon, mutta parempi vielä kasvaa ja kehittyä masussa..
Sairaalakassikin pakkaamatta, kuulemma miehen mielestä liian aikasta : / Ja täälläkin alkanu murinaa kuulumaan jos jtn vauvalle kattelen kauppareissuilla. Mukamas on jo liikaakin vaatetta kaapissa. Hö, tylsä ihminen...! Vielä mä sen toppapuvun haluisin jonkun ihanan nätin ja tietty hattu ja muut! Mut nyt meen löpisemästä kun ei oikeeta asiaa ees oo :D

Hyvää viikonalkua leidit masukkeinensa!!! :hug:

Hanttaliini ja neitinen 36+2
 
Huomenta ja tervehdys pitkästä aikaa!

Onnittelut jo vauvan saaneille! kyllä sitä jo vähitellen alkaa mieli olemaan malttamaton varmaan itse kullakin että saisi sen oman pikkuisen syliin :)

Oma ja vauvan vointi hyvä. Mulla meni ne kamalat, kamalat, kamalat lonkkakivut ohi kun vaan väkisin kidutin itseäni ja liikuin aika paljoin...Ja hyvä niin, sillä aikamoinen urakka vielä näillä viikoilla oli muutto 300 km päästä tänne Kotkaan. Nyt sitten kotia kuntoon vähitellen :) Vaikka olen tässä kiipellyt jakkaroille ja kyykkinyt lattianrajassa, supisteluita ei ole onneksi ollut ja muutenkin olo on jopa hieman turhankin energinen. Herään aamulla neljältä, kuljen koiran kanssa pitkiä lenkkejä ja kotona touhuan koko ajan - luulen että ilman tätä mahaa en olisi läheskään näin reipas : /

Keskustelua on varmaan aiheesta ollut, mutta minkälaisia kantoreppuja teillä on ollut käytössä/olette hankkineet? Varsinkin koiran kanssa on varmasti toisinaan helpompi kuljettaa vauvaa repussa...Mutta kun ihan ei olisi sataa euroa varaa laittaa enää tuohon systeemiin...Esim. Emma ja joku muu merkki oli alle 50 euroa - onkohan noista mihkään?

Ihanan syksyistä päivänjatkoa kaikille!

Laura ja rakas 35+0
 
Tervetuloa Ankkamuki,

Poika lähti ensimmäistä kertaa yksin/taksilla esikouluun ja tää mamma joutu tulee sitten kyynelehtimään sohvalle :LOL: .
Mun on pitänyt ilmoittaa meidän poika jalkapalloa pelaamaan kun on siitä niin innostunut, mutta enhän mä voi mennä viemään sitä sinne treeneihin kun rupeen aina vollottamaan. Pitänee siis sopia/kertoa miehelle että se saa viedä pojan pelaamaan.

Ihanaa kun flussa rupeaa hieman hellittämään ja jaksaa jo jotain tehdä, eilen käytiin sienimetsässä minun äidin ja pojan kanssa, rakastan metsässä kävelemistä. Nyt on sitten sienet pakkaseen kerätty eli enään olisi omenoiden operointi.

ääh kai sitä pitää nousta ja ruveta touhuumaan. Kauheasti olisi taas kaikkea ja pitäis varmaan ihan lista tehdä niin vois olla että paremmin sais aikaa jotain....

Uni ja Poju 36+4
 
Tervetuloa uusille, ainakin ankkamuki!!!!

Mä en osaa käyttää enää tätä keskustelua... Pöh.

Ärsytti niin paljon jo etsii ketju ja kirjotukset jne jne... että enpä tän kummempaa taida kirjoitellakaan =)

Kaikki ok 33+1
 
Neuvolakuulumisia..
Muilta osin kaikki ok, mutta lähete TAYSiin pätkähti kuin Manulle illallinen.. :D
Vaavi siis edelleen perätilassa ja kun meneillään on jo rv 35, niin eipä auta kuin lähteä tarkemmin tutkimaan, että mikä tässä on järkevintä. Vauvan koko on siis yläkäyrän yli, eli veikkaavat yli 4kg vauvaa muutenkin. Neuvolassa sanottiin, että TAYS tekee kääntöyrityksen rv 36-37.
Suunniteltu sektio siintää mielessä. Mutta vieläpä ei voi tietää... :confused:

Täällä siis fiilikset aika mietteliäät. Muiden kokemukset kun tuntuvat olevan niin hurjan negatiivisia tuosta sektiosta. Ja kun ensimmäinen lapsi itsellä kyseessä, niin tunnelmat ovat kovin ristiriitaset.. :| No, täytyy vain luottaa lääkäreisihin ja heidän osaamiseensa. He tekevät sen, mikä on vauvalle ja äidille parasta.

Nappula-10 34+2
 
Ihan kiva, mutta näyttää ehkä vähän pitkältä? Minusta syyskuisten pinon pitäjä on laittanu aika kivasti ja selkeesti... Tottakai kannattaa tehdä niinkuin itse katsot helpoimmaksi, kiitos kun jaksat päivitellä!! :)
Niin mä en vaan oo tosiaan keksinyt vielä miten saisin yhdelle palstalle mahtumaan odottajat, syntyneet, muistolistalaiset... Silleen ehkä sais että ei säilyttäis synnyttäneitä odotuslistalla mut mun mielestä sanoitte et silleen ois kivempi että en poista...?

En mä tiiä oikeesti, musta se on nyt ihan hyvä ja sillä sipuli. :D Toki sit kun alkaa syntyä enemmän vauvoja niin voi siirtää sen syntyneiden listan vaikka ekaks ennen odottajia.

mama-L poksuu 36+0 :heart: :heart:
 
Sektio kokemuksesta eka lapsi meni sektioon koska ei laskeutunut lapsivettä alkoi tuleen hiljalleen valvoin yön kotona aamulla kättärille enhän mä tieten missään makuuasennossa kotona ollut
käynnisteltiin synnärillä kun kerran sydänäänet tippui tosi alas ponnistusvaiheessa ei tapahtunut
edistystä ja lääkäri päätti että leikataan joka oli helpoitus kahden yövalvomisen jälkeen olin ihan puhki
lapsi oli syntyessään kuiten alle 3 kg lapsi syntyi kolmelta yöllä
Toka raskaus päätyi sektioon kun jäi aika kammo ekasta tein kirjallisen selonteon synnärille edellisestä synnytyksestä toka syntyi eri synnärillä eikä mua siittä tuomittu pelkopolilla en kerenyt käydän
Tämä kolmas syntyy suunnitellulla sektiolla automaattisesti kolmas eri synnärikin on nyt
täytyy tuokin koklata
Näistä sektioista olen selvinnyt kiitettävästi ilman kipuja ekankerran kun nousee ylös se on pahin
ja viitsii suihkutella haavaa
Kyllä vaavi on pärjännyt hyvin iskänkin kans
Toki jokainen leikkaus on aina erilainen ja jokainen kokee sen erilailla mutta ei se kuiten mikään peikko ole
Parin viikon päästä mulla on synnärillä käynti kaippa nuot kertoo leikkauspäivä määrän
tai ainakin oletan niin
 
:wave:

Uskon, että suunniteltu sektio on aina parempi vaihtoehto. Silloin odottaja on itse pystynyt valmistautumaan henkisesti sekä fyysisesti. Tukihenkilö yleensä pääsee myös mukaan leikkaussaliin, joka olisi ollut omassa synnytyksessä ihanaa! Ei olisi siellä tarvinnut itse olla ja mieskin olisi saanut olla mukana syntymähetkessä.
Omat kokemukseni ja negatiivisuuteni sektioon liittyy enemmän henkiseen puoleen kuin kipuun taikka muuhun. Kuten alatiesynnyttäneiltä usein kuulee "kipu unohtuu, kun vauva on rinnalla" niin se on pätenyt kyllä itseenikin (vaikka poika oli teholla pitkään).
Koin epäonnistuneeni synnytyksessä, siinä kaikki. Ehken olisi kokenut epäonnistuneeni, jos leikkaus olisi ollut suunniteltu, kuka tietää?
Eniten minua on jäänyt vaivaamaan se, että en ole pystynyt kokemaan ponnistusvaihetta. Avautumisvaiheen kivun ja tuskan olen kokenut n.8-9cm saakka, joten se on ihan tuttua.
Olen tämän raskauden aikana vihdoin alkanut pääsemään sinuiksi tämän sektion takia (ja esikoinen täyttää loppuvuonna viisi).
Nyt on ollut ehkä se hetki, jolloin on ollut pakko ottaa härkää sarvista ja mietittävä asiaa kunnolla. Vihdoin olen pystynyt myöntämään, jopa ääneen, että "hyvä, että asiat päätyivät sektioon". Meidän poikamme tuskin olisi selvinnyt alatiesynnytyksestä ilman vaurioita. Tarjonta oli väärä (otsa edellä) ja viimeistään hartiat tai vatsa olisi jäänyt kiinni, johonkin tuolla alhaalla. Ja ehkä se pienin, mutta miten olisi käynyt oman alapääni siinä rytäkässä.

Itse en ole ajatellut mm. lapsemme korvatulehduskierteen johtuneen sektiosta. Meillä vain kävi huono mäihä.. Kai :)

Discovery
Koska olet menossa seuraavan kerran painoarvioon?

Ja tulkaa kääntöyrityksissä ja keskusteluissa kertomaan kuulumisia :)

Bubbeli 33+4
 
Tänään olisi taas poksahduspäivä :)

Huomena neuvola, kirjottelen sit tas enemmän kuulumisia. Synnytystapa-arvioon EI edelleenkään ole aikaa kuulunut, huomena kyllä selvitän missä mennään jos eivät neuvolasta sit soita jo polille...

Nipsuliina ja Sindi 36+0 POKS :)
 
Tervetuloa Ankkamuki!

Neuvolassa käyty ja kaikki ihan ok. Pikku herrakin ilmeisesti nyt viihtyy ihan raivotarjonnassa, sf käyrä on tippunut nyt keskikäyrälle, mikä miuta jonkin verran ihmetyttää, pelottaa että kasvu on jostain syystä hidastunut.

Menhit ja Mr. Hyde 35+2 :heart:
Paino 408g/vko
Turvotus -
RR 128/74 (yllättävää sinänsä kun kuitenkin kävelin reipasta vauhtia tonne neuvolaan, kun ekaa kertaa ei ollut mies mukana)
Pissa puhdas
Hb 122 (suht tehotonta tässä raskaudessa miulle toi obsidan, jota popsin kaks päivässä, viimeeksi siis 119)
SF 31,5
RT
syke 140 +
Liikkeet ++
 
Maanantainen labrakäynti on taas takana. Torstaina saan tietää hepatogestoosin tilanteen. Viikko kerrallaan siis seurataan.

En aio pakata sairaalakassia valmiiksi. Sieppaan vain meikit, hammastahnan ja hammasharjan mukaan, mies saa tuoda muut vähemmän tärkeät myöhemmin. Jep, mulle saa nauraa! :D Asutaan melko lähellä sairaalaa. Olen ehkä maailman turhamaisin ihminen, mutten kestä synnytyksen jälkeen katsoa punaista naamaani. Pakko siihen on jotakin laittaa. Kotona olen paljon ilman meikkiä, mutta silloin en olekaan työntänyt kolmekiloista synnytyskanavan läpi naama turvoksissa.
 
En jaksanu ku selailla mitä ootte kirjotellu, ku ei oo muutamaan päivään käyny. Kiire pois koneelta, kun tätä jaksa päänsärkysenä tuijotella.

Neukussa tänään kävin kaikki ok. Vähän vaan taas väännetään siitä pääsenkö mie sinne äitipolille vai en.. huoh.. mut vauvalla kaikki hyvin <3

MissHappy rv 35+0 <3
 
Bubbeli minulla seuraava painoarvio keskiviikkona. Kävin entisessä työpaikassani tänään. Sielläkin pitivät mahaani pienenä. Saas nähdä.

Sektioista vielä sen verran, että meillä oli ns. kiireellinen sektio. Päätös tehtiin n. klo 11 aikaan aamupäivällä ja leikkausaika oli sitten varattu 13.30. Mies ilmoitti heti haluavansa tulla mukaan. Kovasti hoitohenkilökunta yritti vängätä, ettei tarvitse, ei ole pakko jne. Mies kävi ulkoiluttamassa koiran ja tuli takaisin suoraan salille sovittuun aikaan n. klo 13.

Ponnistusvaiheen kokemisesta (ja varmaan ylipäätänsä koko synnytyksen) aina se on varmaan samallakin ihmisellä erilainen. Minulla kaksi ensimmäistä lähes kivutonta. Ihana kun sai ponnistaa. Kivut loppuivat siihen. Kolmannelta taas hiljaa noiduin kun koski niin pirskatisti. Olin ihmeissäni, että miten tämä nyt kolmannelta näin meni. Kohdunsuu kuulemma avautui niin nopeasti, ettei lantio ehtinyt mukaan.

Supistelee, jos vain jotain tekee. Outoa. Ja taas, ei ennen näin ja näillä viikoilla =). Vauva liikkuu vähänlaisesti. Piti kuunnella sydänäänetkin. Yhtäkkiä taas kauhea turvotus. Paino nousi yhdessä yössä 1,5 kg.

Discovery 35+1 (poikien sektioaikaan olisi nyt tasan viikko)
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumisia
rv 36+1
paino 74kg ( tippunut kilon viikossa ) :O
Turvotus -
RR 102/68
Hemppa 108 ,jess!
Tarjonta rt ISO JESS! Kuhan vaan pysyy..
Syke + 145
Liikkeet ++

Eli kaikki ok. Ensi viikolla onkin sit lääkäri.Taitaa olla neljäs lääkärikäynti tässä raskaudessa.Luulin että lopussa ei enää ole.
Luulin jo lauantaina että lähtö tulee.Oli mahtavat alaselkäpoltot.Palautui mieleen esikon syntymä hetkessä..Noh,meni oireet ohi kumminkin.

Kiitos muuten mama-l uudesta pinosta.Etusivu näyttää myös hyvältä.

Ja tervetuloa Ankkamuki!

Mä en kans oo mitään kasseja vielä pakannut.Kai ne kerkii sitten "myöhemmin"..Varoiksi tietty tarvis typyn kassi kans pakata jos joudumme hänet "heittämään" jonkun tykö. :rolleyes:

Eipä nyt muuta.Orpo olo kun typy on kaverilla ja ukkeli tulee vasta klo21. Jos söisin ajankuluksi sipsejä.kaks jätskiä tänään jo mennyt :ashamed:

MUKSU 36+1
 
( * ): Olin synnytystapa-arviossa tänään... Ensin juttelin kätilön kanssa synnytyksen kulusta ja kivunlievityksestä... Laitto mulle sinne toiveita jo valmiiks!

Painoa mulle oli tullu tarpeeks ;D Eikös saada se 20kg rikki viel helposti... Verenpaine taas huiteli jossai korkealla, mutta muita "oireita" ei ole niin huidelkoon.. ;O

Sitten olin lääkärillä... Kokeili lantiota ja häntäluuta, hyvin mahtuu tulemaan vauva alakautta... Paikat on nyt sormelle auki ja ulkosuuta 2cm jäljellä! Vähän on siis pehmenny jo, kivaa ettei olla ihan alkupisteessä sentäs ;D

Vauva kasvaa keskikäyrällä, aika siro poika... Nyt olis n.2,8kg ja kasvaa 3,3kg syntymäpainon käyrällä! Ei mulla sitten olekkaan kiire synnyttämään vielä, ei siitä jättivauvaa kasva kuitenkaan vaikka menis kuinka yli (vaikka siis lisäis sen +-10-15% tosta arviosta... )

Että nyt on hyvä fiilis!!
Lara- ja Väkkärä rv37+4 <3
 
Moikka!

Tervetuloa mukaan Ankkamuki ja onnea loppuodotukseen! :flower:

Mulla on nyt käytössä Renniestä se lakritsi, ja olen jo tottunut makuun, ei ole enää ollenkaan pahaa =) Mutta kyllähän se spearmint on parempaa, eli kannattaa valita se.

Synnytyksestä:Minä oon yrittänyt sulkea korvat muiden synnytyskertomuksilta, en halua kuulla kaikkia kauhukertomuksia. Kovasti toivon, että voisin synnyttää alakautta, se kun on luonnollisempaa ja paraneminen nopeampaa. Kyllähän se jo vähän jännittää ja hirvittää, kun ei tiedä mitä on odotettavissa. Mutta eiköhän siitä selvitä, onhan kaikki muutkin selvinneet...

Kestovaippoja en ole juurikaan vielä hommannut, saan parilta kaverilta edellisvuosien äitiyspakkausten vaippoja ja yhdellä kaverilla on kai enempi jotain muita vaippoja. Häneltä en ole vielä tarkemmin niistä kysellyt, lupasi kaivaa ne varastosta. Aion vuokrata vaippalainaamosta setin vauvan synnyttyä, jotta päästään kokeilemaan erilaisia vaippoja ja sitten vasta ostelen niitä meille sopivia.

Thyme kyllä mullakin aikomus pakata ne meikit kassiin, ja aion varata tässä vielä ajan ripsien ja kulmien värjäykseen ja juurikasvu pitää mahdollisesti värjätä ennen vauvan syntymää... Tahtoisin näyttää edes vähän siedettävältä valokuvissa :D Voihan se olla, etten jaksakaan siellä sairaalassa meikkkailla, mutta pitää ne meikit ottaa ainakin mukaan! Kotona olen kyllä yleensä ilman meikkiä, enkä kauppareissuillekaan jaksa aina niin panostaa, mutta nyt olen jo pidempään miettinyt, että en kestä katsoa itseäni valokuvista, jos olen ilman meikkiä ja naama punaisena... :D

Ei ole sairaalakassia täälläkään edelleenkään pakattu. Mies sanoi eilen, että voishan sitä vähän miettiä, että mitä tarvin mukaan, kun lähdön hetkellä ei hänestä luultavasti ole apua, sanoi lähtevänsä ulos kyntämään perunapeltoa :LOL: Taitaa mies jännittää synnytystä enemmän kuin minä :D

Tänään on ollut aika rankka päivä, tällaista ei ole aiemmin ollut. Hengästyttää helposti ja tuossa touhuillessa tuli vähän kipuilua ja painontunnetta alapäähän. Jotain siellä taitaa tapahtua... Huomenna Koksiin rd:n kontrolliultraan, jännä nähdä, mitä saadaan kokoarvioksi.

Heilo 36+1
 
Heipsis!

Tässä hieman terveisiä tän päivän synnytysarviosta ja kääntöyrityksestä - kopsattuna fb:stä. :)

Mulla menikin sit koko päivä siellä KYS:n reissulla. Aamulla menin sinne puol 10 ja pois pääsin vasta klo 16. Aluks lääkäri ultras vauvan asentoo ja inkkarin lailla risti-istunassa se siellä jökötti. Ei siis selkeesti pylly eellä perätila, vaan jalat oli aika alhaalla kans. Painoarvio oli tällä hetkellä 2880g. Sit se tutki mun kohdunsuun käsin ja kokeili mahtuisko pikkunen edes tulemaan. Neuvolalääkärillä keskiviikkona kohdunsuu oli kuulema kiinteä ja kiinni, mut tän lääkärin mielestä se oli ihan pehmee lörtsykkä. Sit se arvioi, et leveyssuunnassa pikkunen mahtus hyvin tulemaan, mut mun takapuolen luut saattas olla sellasessa asennossa, ettei välttämättä hyvin mahdu - ainakaan perätilavauva. Sain siis lähetteet kännösyritykseen ja magneettikuvaan.

Käännösyrityksessä mun olis pitänyt olla aluks tunti käyrillä, mut se sit venähtikin kahteen tuntiin, kun lääkäriä ei vaan kuulunut. : / Olin kuullut, et kääntö tuntus vähän ikävältä, mut minusta se tuntu TOSI, TOSI ikävältä! Oli pakko pitää silmiä kiinni ja keskittyä vaan hengittämiseen. Lääkäri yritti kääntää pikkusta eteenpäin ja taaksepäin, mut ei onnistunut. Pikkunen pysy sitkeesti inkkariasennossaan. Lopuks olin taas tunnin käyrillä. Vauva tuntu voivan hyvin. Mulla oli säännölliseti supisteluja, mut ei mitenkään kipeitä, joten se oli kai ihan ok.

Käännösyrityksen jälkeen menin juttelee kätilölle, joka kerto mulle suunnitellusta sektiosta. Lääkäri oli kuulema sanonut, et mun lantio ei tuntunu ainakaan käsin tarpeeks tilavalta perätilasynnytykseen, joten luultavimmin sektio on nyt tulossa. Lantion koon varmistukseks kävin lopuks magneettikuvassa, jonka tuloksista lääkäri soittaa mulle huomenna. Sit sovitaan tarkemmin jatkosta. Sain suosituksen oleskella paljon masu alaspäin kontallaan ja pääalaspäin, josko pikkunen vielä itse suostuis kääntymään. :D Eli näillä mennään. Huomenna tiedetään taas vähän lisää.

Muuten mun ja vauvan vointi taitaa olla tällä hetkellä ihan ok. Pikkunen tuntuu liikuskelevan ja mä oon vaan vähän väsynyt pitkän päivän jälkeen. Oon tyytyväinen, et suostuin kääntöyritykseen, koska kyl se alakautta synnytys olis haaveena. En silti oo pahoillani, vaikka tämä suunniteltuun sektioon meniskin. Nyt ainakin tiedän, että kaikkemme ollaan yritetty vauvan kääntämiseksi ja perätilan synnytysmahdollisuudetkin on tarkistettu.

*muoksis*: Ankkamukille tervetuloa joukkoon! Vielä ehdit! :D

Tatara ja tirriäinen 36+2
 
Viimeksi muokattu:
mä oon myös villiksiä tehnyt tosta reggae ombresta ja sit hahtuvavillasta. vauvan pipoja ja muita oon tehnyt mm. 100%alpakka-langasta joka on ihanan pehmeää eikä pitäis aiheuttaa kutinoita. sit kannattaa kysellä lankaliikkeistä muitakin villalankoja jotka on suunniteltu just herkkäihoisille ja vauvoille. monesti löytyy ihania sekoituksia missä on esim. hienoa villaa ja silkkiä tms. kannattaa välttää tekokuituja, ainakin lankoja missä on tosi paljon akryyliä. ne menee kamalan näköiseksi pesussa melkein heti ja nukkaantuu + on sähköisiä käytössä

mut joo, sutinaan kanssa oon samaa mieltä, villahousuihin/kuorihousuihin kannattaa mahdollisimman käsittelemätöntä villaa hankkia, siinä pitää olla paljon sitä lanoliinia mukana (ja kannattaa käsitellä esim. ruskovillan villankäsittelyaineella välillä niin pysyy nesteet sisälläpitävänä)

manducasta oon kuullut tosi hyviä kokemuksia ja ite oon testannut sitä kans hetken. se on ostoslistalla tälle syksylle :)

ja tervetuloa joukkoon ankkamuki!

noonie 36+2 kai
 
Iltaa!

Täällä on tänään harjoiteltu toimettomuutta...siis kun työt loppui viime viikolla. En mie vaan osaa olla tekemättä mitään, huooh. Ja äippäloman alkuunkin on vielä 2 viikkoa..odottavan aika on pitkä.

tervetuloa ankkamuki munkin puolesta! :)

Tatara Pidetään peukut pystyssä, että maha-asukki vielä itse kääntyisi!

Munkin täytyy tunnustaa, että meikit lähtee munkin mukaan laitokselle...jos ei kaikki niin edes, joku millä saan mustat silmänaluset piiloon :D

Tuosta sektiosta vielä. Mulla ei oo mitään järkisyytä sitä pelätä, mutta jollei viisaudenhampaiden leikkausta lasketa niin en ikinä ole missään isossa leikkauksessa ollut. Toipuminen jänskättää ja luulen, että mua vois vähän harmittaa se, että en itse ole synnytyksessä niin aktiivisessa osassa kuin mitä olisin alatiesynnytyksessä. Tällä viikolla olis neuvola; odotan jännityksellä missä asennossa tuo asukas silloin on, kun tuntuu edelleen pyörivän masussa paljon. Ihmettelen, että mistä sitä tilaa riittää :D

Harkkareita on ruvennut tulemaan nyt viimeisen viikon aikana paljon enemmän...tai siis niin, että itse huomaan ne :D En tiedä onko niitä ollut jo aikaisemmin, enkä vaan töissä ole huomannut..

Lavelyn rv 33 POKS
 
Heippa pitkästä aikaa!!
Neuvola oli viime viikolla ja kaikki muu oli ok paitsi pissassa sokerit 2+...Nyt oon mittaillut sokereita ja yritäänyt kattoo mitä syön.Aamupalalla saan sokerit pidettyy alta 7.8 ruualla nousee lähemmäs 9.Täytyy kai jättää maito pois ruualla...Parin viikon päästä uusi käynti neuvolassa.

Juttelin neuvolan tädin kanssa tulevasta synnytyksestä...eli jos mulla menee vedet niin soitto 112 ja piipaa autolla synnyttämään.Esikoinen tuli niin nopeesti et odotettavisa on nopea synnytys. Vedet meni kotona siivotessa klo 18.20,supparit alkoi autossa klo 19,klo 20 olin salissa,21 epiduraalit selässä ja 22 olin täysin auki.Epiduraali vei ponnistus halut joten lykin kyljellään lähemmäs 23.Tyttö syntyi klo 23.11...

synnyttäminen ei jännitä yhtään,eikä sektiokaan jos siihen joutuu.oon itse ollut kättärillä harjottelussa monessakin sektiossa.hurjaltahan se näyttää kun maha viilletään auki ja äitillä ei ilmekkään värähdä...Hyvät on tropit!! Toisaalta toivon kovasti alatie synnytystä kun kotona on jo 1 lapsi joka varmasti ois syliä vailla...

tsempit kovasti vaivausille ja kohta poksuville!!!
 

Yhteistyössä