~LOKAKUUN lapset **2010** syyskuussa <3~ 3 vauvaa syntynyt!

Nooralle ja perheelle paljon voimia :hug:

Heikulle
suuren suuret onnittelut pienen tyttövauvan syntymän johdosta! :heart::flower:

Kiitos kaikille jotka olette tsempanneet mua tossa lapsenkasvatus-asiassa :hug:
olen ollut asian suhteen ihan maassa, kurjalta tuntunut kun joka asiaan on joku puuttunut ja kyseenalaistanut :( Nyt yritän olla stressaamatta asiasta enää ja ihana huomata että muitakin ärsyttäisi samanlainen kasvatukseen puuttuminen.

Neuvolassa tänään kaikki hyvin. Seuraava neuvola 22.9, saapa nähdä olenko silloin vielä kasassa :D

Nyt päiväunille.. täkki vetää taas puoleensa...

Hoikkalori ja rusina 36+6
 
Voimia Nooralle ja Viljalle, kävin blogianne lukemassa ja kovasti haluan toivottaa kaikkea onnea ja hyvää pikkuiselle! :heart:

Sanokaapas nyt suoraan oonko ihan hullu kun lähden ensi viikolla tähän aikaan 400km päähän mieheni kanssa kavereidemme luo viikonlopuksi? :O Musta itsestäni tuntuu että jaksan vielä lähteä mutta äitini kauhisteli että kuinka vielä uskallan..? Viikkoja siis silloin 36+2..
Mä oon lähdössä syysk. vika viikonloppu vähän alta 500 km päähän viikonlopuksi, viikot silloin 35+5 - 36+0. Ihan hyvin ajattelin jaksaa, kun ei mulla oo ollu supistuksia tai mitään vaivoja nyt selkäkivun lisäksi (ja tämäkin on pahinta töissä ollessa ja helpottaa aina vapaalla...). Kummipojan 1-v. synttäreitä mennään juhlimaan :heart:

Galluppiin: Mä haluan kaikki lääkkeet ja tropit! Epiduraalin haluan, mutta olen avoin muillekin kivunlievityksille. Ilman lääkkeitä en aio synnyttää... Tiedän itseni, musta ei olisi siihen.
 
Arual83
SIIS MITÄ?!?!?
Silmät suurina täällä luin tuota sun tekstiä eteenpäin! Ihan älyttömiä kommentteja! En nyt osaa edes muuta sanoa!!

MinkuK

Mulla ei myöskään mene jakeluun nämä tällaiset jutut! Miksi ei voida yrittää auttaa vauvaa maailmaan, kun on arvioitu sen olevan iso?
Itse olen kokenut samanlaisen tilanteen, että ei käynnistetä vaikka tiedossa oli iso vauva.
Järkyttävintä omassa hoidossani oli se, että minut lähetettiin rv40+0 kotiin painoarvion 4.5kg kanssa! Olin raskausmyrkytyksen vuoksi käynnistelyssä eikä tosiaan lähtenyt käyntiin, niin kotiin vain odottamaan luonnollista käynnistymistä :rolleyes:

Nappula
Mitkä viikot sulla on kasassa kun menet kääntöyritykseen?
Itse kyselin asiaa eilen ja sain normaalin kontrolliultran vauvan painosta 36+0 viikolle. Siellä sitten katsellaan, että onko vauva kääntynyt ja jos ei ole, niin varataan uusi aika.
En ymmärrä miksi meillä noi käännöt tuntuu olevan kamalan myöhään! Mun vauvalla loppuu tila kääntyä :D

Ankkamuki
Reissuun vain! Kyllä siellä muuallakin voi sitten yllättäen synnyttää :)

Nipsuliina
Onneksi täällä on joku, joka ymmärtää minua ja omituisia pelkojani :hug:

Synnytyksestä
(jos saan yrittää alakautta niin olen tällaista suunnitellut)
Olen ajatellut pinnistellä ilman epiduraalia mahdollisimman pitkään. Haluaisin kokeilla ammetta ja jos se ei ole mahdollista niin suihku voisi olla hyvä homma myös. En haluaisi itseäni sidottavan sänkyyn, jotta voin tassutella pitkin salia. Sellaista jumppapalloa voisin myös kokeilla, jos sairaalassa ei ole niin otan oman mukaan.
Netistä löytyi jostain (en nyt muista mistä) näitä ns. akupisteitä, joita mies voisi painella, jos annan hänen koskea minuun :D Kauratyyny on myös kiva ja tuoksuu ihanalle!
Haluan myös hämärän huoneen ja mielellään musiikkia sinne, kynttilätkin olisivat ihania mutta eihän niitä saa saliin viedä..

Bubbeli 34+1
 
Nooralle ja perheelle paljon voimia myös minulta.

Nyt en muista olenko heikkua jo onnitellut. Jos olen niin uudet onnittelut :D

Nappula-10, onnittelut äitiyspakkauksesta :LOL:

Neuvolassa kävin tänään. Kaikki oli mallillaan. Veren vasta-aineet pitää taas käydä tarkistamassa mutta muuten oli ihan perus rutiini reissu. Paino oli pysynyt ihan ok rajoissa. Nyt alusta yhteensä onneksi vaan jotain 6 kiloa. Nyt kun ei pysty enää liikkumaan niin alkaa varmaan paino nousta. 15 minuuttia kun kävelee niin on jo selkä, kylki ja vatsalihakset tulessa. Ja sohvalla makaaminen ei käsittääkseni auta painonhallinnassa:D

Kivunlievityskokemuksia kiinostaa minuakin ensikertalaisena kuulla. Olen miettinyt että jos vauva pysyy keskikäyrällä tai sen alapuolella ja lantioni saa hyväksyvän arvion niin uskaltaisiko edes yrittää ilman epiduraalia? Vaikka sitten mielummin spinaali myöhemmässä vaiheessa jos tarve vaatii. Pelottavan kutkuttava ajatus :whistle:

Sofiia 33+3
 
V..ittu kelasta tuli tänään lisäselvityspyyntö matkakulujen suhteen miten kuljen ja lähtö ja tulo
paikat kadunnimet
ensin etin varmaan 10 min parkkipaikkaa olin kyllä kelassa ainoa asiakas ei tarttelut oottaa siellä sentään
möykkäsin vähän laitoksen hitaudesta kun olen jättänyt paprut jo kuiten juhanuksen jälkeen
sanoinkin että täytyy varmaan laittaa päivähoitohakemukset meneen kun näyttää ettei täältä
heru mitään rahaa lapsikin kerkee syntyä ennen teidän päätöksiä täti vaan levitteli käsiä
 
vielä tuosta kivunlievityksestä: mä olisin esikoista oottaessa halunnut mennä ihan luonnonmukaisilla lievityksillä kuten hieronnalla, lämmöllä, vedellä jne. mut sit kun jouduin lääkkeelliseen käynnistykseen niin huomasin niiden kipujen olevan niiiiin rankkoja mulle että ilman lääkkeitä en selviä tajuissani. ja päätin että en tunne huonoa mieltä siitä koska jos synnytyskin oli "kemiallisesti" käynnistetty niin saa ne kivutkin sit lähteä saman sortin aineilla pienemmäksi...

kipu on niin yksilöllistä että ei kannata ihan hirveen tarkkoja kivunlievityssuunnitelmia tehdä. synnytys menee harvoin niinkuin on suunnitellut ja vaikka sinällään on hyvä miettiä ja tehdä vähän alustavaa suunnitelmaa niin kannattaa olla valmiina nopeisiinkin muutoksiin.
tästä tokasta kun en tiedä että millaista ois luvassa, niin en osaa yhtään oikein ennalta miettiä. toisaalta pieni luomunainen minussa huutaa jostain lääkkeetöntä synnytyksen kokeilua mutta katotaan nyt. jos jossain vaiheessa tuntuu etten enää kestä ilman lääkkeitä niin sit tropit kehiin vaan ilman huonoa omaatuntoa :)

olipas tosi epäammattimaista käytöstä ja -puhetta arualin lääkärillä! melkeinhän tosta vois kyllä antaa jo palautetta eteenpäin!!

noonie+plikka ja huomenna poksuuu!:D
 
ai niin ja joo kokeilinhan mä esikoisesta eka keinutuolia sit niitä tulikuumia kauratyynyjä ja sit suihkuakin jonkun aikaa mutta niistä ei ollut yhtään mitään apua.supistukset lähti tulemaan samantein niin kovina ja jatkuvina.
ja sinne jakkarallekaan en päässyt, kun jalat ei enää kantaneet ja sit sain epiduraalin (joka oli taivaallinen)
 
:LOL:
Olin esikoisen kohdalla jo ennen saliin pääsyä huutamassa epiduraalia! Ja mä vai synnyttän ilman lääkkeitä?
Olen tosin yrittänyt tsempata itteäni lääkkeetömyyteen (tai niistä pidättäytymiseen mahdollisimman kauan). Ja ehkä toisen kohdalla jo tietää mitä se on niin osaa varautua (siihen epiduraaliin :D)

Bubbeli 34+1
 
Joo,oikeus on kaikilla tunteisiin. Mutta kenenkään toisen kokemusta, pelkoa tai muuta vastaavaa ei ole syytä vähätellä tai arvioida. Katkera saa olla ja kaikkea muutakin, mutta tosiaan ei minusta tuntuisi kivalle jos joku kommentoisi minun pelkooni "että eihän 4 kg:n vauva ole iso, naurettavaa, kun isompiakin syntyy". Minulle se on iso ja ihan tosissaan otettava paikka.
Ihan törkeitähän nämä jutut on, että synnytystä ei käynnistetä jos on iso vauva. Ja sitten päädytään sektioon. Kun asiat voisi hoitaa toisellakin tavalla. Joskus tuntuu ettei näissä hoitolinjoissa ole päätä eikä häntää : /


Zeena 36+5
 
Arual83, olen kuullut ko. lääkäristä ennenkin huonoa, se on aikamoinen töksäyttelijä. Minut hän on tutkinut pariin kertaan ja oli kyllä molemmilla kerroilla asiallinen. Kysyin myös vauvan sukupuolesta, että onko vielä sama, joksi aiemmin povattu, ja vastasi tähän asiallisesti. Hänellä on ilmeisesti hyviä ja todella huonoja päiviä... Mutta voisit ihan hyvin valittaa tuosta, eihän lääkäri saa tollasta kieltä käyttää! : / Toivottavasti synnytyksessä olis sit joku muu lääkäri...
 
Joo,oikeus on kaikilla tunteisiin. Mutta kenenkään toisen kokemusta, pelkoa tai muuta vastaavaa ei ole syytä vähätellä tai arvioida. Katkera saa olla ja kaikkea muutakin, mutta tosiaan ei minusta tuntuisi kivalle jos joku kommentoisi minun pelkooni "että eihän 4 kg:n vauva ole iso, naurettavaa, kun isompiakin syntyy". Minulle se on iso ja ihan tosissaan otettava paikka.
Ihan törkeitähän nämä jutut on, että synnytystä ei käynnistetä jos on iso vauva. Ja sitten päädytään sektioon. Kun asiat voisi hoitaa toisellakin tavalla. Joskus tuntuu ettei näissä hoitolinjoissa ole päätä eikä häntää : /


Zeena 36+5
Miksi mä olen siinä uskossa että neljä kiloa on ihan normaalikokoinen vauva?? Onko mulla mennyt nyt jotain ohi? :confused: Siis tottakai kaikki haluais sellasen siron pullauttaa ulos tuolta, mutta eikös ne vauvat ole kaikkea 3-4,5kgn väliltä ihan normaalistikkin? Hmm?
 
rintapumpusta minäkin suosittelen aventin pumppua!

Ankkamuki matkaan vaan, ellei oma olo sano muuta! Mie kävin edellisessä raskaudessa pääsykokeissa Turussa rv 39+ (n.500-600km) ja Joensuussa rv 40+2 (300km) ilman ongelmia. Mutta tarkkaile omaa vointias ja sen mukaan sitten toimit!

Menhit ja Mr. Hyde 35+6 :heart:
 
:confused:
Zeena
Kysyin aiemmin, että loukkaannuitko tästä minun kirjoituksestani rd-ketjuun? En siellä viittaa kehenkään henkilöön täällä palstalla, enkä tosielämässä. Kirjoituksessani heitin nuo painot ja ne taisi osua liian lähelle sinun vauvojesi painoja, en tiedä. Kyse ei siis ole sinusta eikä kenestäkään muusta henkilöstä, ylipäätään.
Ja sektioon päätyy pienempiäkin vauvoja kesken synnytyksen ja voin kertoa, että olen sinua muutaman sentin pitempi. Pituus ei aina kerro lantion kokoa. Onko sinulla siis lantio kuvattu? Tai oliko vauva esimerkiksi väärässä tarjonnassa? Esim. otsa edellä tms.

Mielestäni myös sinun kommenttisi on loukkaava "Toiset pullauttelee näitä 5kg vauvoja tuosta vain"-tyyliin (en jaksa lähteä kopiomaan kirjoitustasi, mutta näin sen muistan) ja että sinulla menee raja 4kg kohdalla. Kyllä on kaikki yli 4.5kg vauvojen äidit kovan työn edessä, siinähän menee tuo makrosomian raja, eli isokokoisen vastasyntyneen raja.

Minä pahoitin viestistä mieleni. Koin, että kyllähän ne aiemmin isoja saaneet nyt uudelleen semmoisen tekee ja saa hienosti alakautta ulos. Kyllä menee ne rajat muillakin vähän alempana!
Olen yhden 5kg lapsen saanut, kiireellisellä sektiolla myös kuten sinä. Vaikka vauva onkin noin isoksi aikanaan kasvanut, en usko saavani sellaista alakautta ulos.

Joskus vain toisten huolet tuntuu kummallisilta (nyt puhun yleisesti) kuin toisilla on oikeasti erittäin riskialtista saada mm. isoja vauvoja.
Jäinkin miettimään tässä eräänä päivänä, että miksi tavalliset, säännöllisen raskauden kokeneet pelkäävät isoja vauvoja? Onko neuvoiloissa nykyään liian pelotteleva ilmapiiri aiheesta?
 
Kuten totesin, en ymmärrä miksei isojen vauvojen kohdalla synnytystä käynnistetä, minä pidän 5 kg:n kokoista ihan kamalan isona. Ja 4,5 kg on jo kanssa ihan tajuttoman kokoinen! Eli en ole ollenkaan sitä mieltä, että näitä isoja vauvoja "pitää" yrittää synnyttää väkisin alakautta tai kasvattaa laskettuun aikaan saakka! En voi tosiaan tajuta miten sen kokosen edes saa syntymään...Mutta meitä on moneen junaan, toiset tosiaan ei pidä tuon kokoisen synnyttämistä minään. Ja minusta se on jo ajatuksen tasolla kauhistus!
Ja nykyään kaikki vauvat alkaa varmaan olla lähempänä 4 kg syntyessää, tai ainakin sellainen tuntuma mulla on? En tiedä. Eli kai se on normaali paino. Ainakin jollekin. Mulla oli vaikeuksia synnyttää esikoistakin, joka oli sen 3 kg.

Eli en ole tarkoittanut, että kenenkään pitää uudelleen kokea mitään ison vauvan synnytystä, todellakaan! Minulla on sellainen kokemus, että käynnistystä ja sektiota yritetään aina välttää viimeiseen asti. Ja siinä ei ole mitään järkeä. Ihan järkyttävää miten bubbeli sinullakin on edellisellä kerralla toimittu...

Pyydän anteeksi jos jonkun mielen olen pahoittanut. Ei ole ollut tarkoitus. Enkä minä ole pahoittanut mieltäni kenenkään kirjoituksista.
 
Zeena
Juu, mietin tosiaan, että ethän ole siitä kirjoituksestani suutahtanut. Olin hieman kärttyinen eilisen lääkärikäynnin jälkeen ja ihan kaikki otti päähän. Sen ehkäpä huomaakin niistä kirjoituksistani..
 
Kivunlievityksestä... Olen tehnyt kolme ilman epiduraalia. Sain kahdella ensimmäisellä voimakasta kipulääkettä petidiiniä, joka lasketaan huumausaineeksi. Aiheutti voimakkaan pahoinvoinnin ja oksentelun, ei hyvä. Lapsi menettää yleensä yhden väripisteen, jos ottaa ko. lääkettä tai sukulaisaineita. Ilokaasua kokeiltiin kolmannessa, ei tehonnut ja teki huonon olon. Parakervikaalipuudutukseen valmstauduttiin, muttei ehditty antaa. Useamman synnyttäneellä auttaa kipuun, joka kohdistuu loppuvaiheessa emättimen alueelle. Aikamoinen kipu kyllä sinällään. Neljäs olikin sektio puudutuksella. Siis jospa sais, jos tarvetta epiduraalin. Täytyy ottaa huomioon, että voi antaa vasta, kun kohdunsuu auki oliko 4 cm ja jos jo auki 7-8 cm, niin ei anneta. Olenko oikeassa ? Tytölläni ja muillakin kyllä vienyt liikaakin tuntoa ponnistusvaiheessa. Yritänkö siis ilman...
Aika näyttää. Kyllä ilmankin selviää. Syntymäpainosta sen verran, että isoin alateitse minulla 4,5 kg, mutta minulla tehty lantioröntgen, että mahtuu kyllä ja ei tuo pahalta tuntunutkaan. On siis yksilöllistä. Mahtuminen ja kivun kokeminenkin.

Minulla suunniteilla käynnistys 38+3 ilmeisesti tipalla. Saattaa kyllä muuttua suunnitelmat. Jospa tämä pieni yllättäis ja syntyis omia aikojaan ja etuajassa, vaikka minulla taipumusta yliaikaisuuteen.´Supistelee välillä lupaavasti.

Nooran perheelle jaksamista. Toisaalta hyvä, että vika on havaittu jo tässä vaiheessa ja siihen osataan varautua etukäteen. Minulla toisella kaksospojalla oli kaksi reikää sydämessa, jotka menivät umpeen. Aorttaläppä on epämuodostunut eli kaksjakoinen sekä sivuääni. Aortan ahtaumaa epäiltiin, muttei onneksi ollut. Pieniä vikoja sinällään.

Discovery 35+5
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys ponnistusvaiheesta

Onko teillä ollut vielä ponnistusvaiheessa joillain epiuraali "päällä"? Tai että onko annettu pitkittyneeseen ponnistusvaiheeseen mitään kivunlievityksiä? Kyselee eräs 2 h ponnistanut...:eek:
 
Jolian miulla oli epiduraali päällä, aika kivuton oli koko ponnistusvaihe ja onnistui hyvin ja helposti vaikkei ponnistamisen tarvetta eikä supistuksiakaan tullu :D Siihe siis kuitenkin sairaalassa pyrkivät ettei epiduraali ois enää ponnistusvaiheessa päällä, koska voi hankaloittaa ponnistusvaihetta.
 
Minulla ei ole yhdessäkään synnytyksessä ollut ponnistuspakkoa. Vauva ei myöskään ole laskeutunut. Kätilö on sitten ohjaillut minua aina supistamaan ja samalla painanut kevyesti vatsasta. Aika nopeasti ponnistusvaiheesta on selvitty. Eka syntyi parilla työnnöllä ja pisin vaihe kesti 14 min. Kahdessa ensimmäisessä kivut lähes hävisivät, kun pääsi ponnistamaan.

Taitaa olla jotenkin olla ajatukset jo lähestyvässä synnytyksessä, kun selvisi, että pääsen alateitse synnyttämään.

Huomenna pippaloimaan työkaverien kanssa Tampereelle. Onneksi Tays on lähellä :D.
 
Synnytys myös täällä päällimmäisenä mielessä. Ja ehkä siksi vielä nyt enemmän, kun tosiaan tämä Tirppi kääntyi raivotarjontaan, on myös alkanu iskuja satelemaan ihan erilailla tonne alas. Jokainen isku tuottaa melkein pissat housuun :heart:

Kivunlievityksestä sen verran, että kun ite pääsin saliin, olin 4cm auki ja yritin hetken pärjätä ilokaasulla. Mutta kun ne lapsvedet olivat menneet jo kotona, olivat poltot jo aika kovaa luokkaa. Epiduraalia siis vaan kehiin ja ei olis voinu tulla yhtään liian aikaisin. Sain epiduraalia sen toisen kerran myös mutta siinä välissä koitin olla hetken taas pelkällä ilokaasulla. Tuskaa oli, mutta aukesi paikat hetkessä aika paljon. Eli mulla nyt siis sen perusteella tarkotuksena koittaa jaksaa vähän pitempään ilman epiduraalia tai spinaalia, mutta mä luulen että ihan yhtä herkästi pyydän taas lääkkeitä :LOL:. Aina sitä saa suunnitella :D

Mutta nyt iltainsuliinille ja kauneusunille (koitan saada edes yhden silmänaluspussin rypyn oikenemaan yön aikana:wave:)
 
:wave:

Mukava kuulla, että pt-vauvat ovat ottaneet ohjat käsiin ja kääntyneet oikein päin! Tämä luo valoa sinne tunnelin päähän, ehkä tämäkin kääntyy :)
Ja te menette pikkasen pidemmällä, niin ei kauheaa hätääkään vielä itelläni :)

Bubbeli 34+2
 
huomenia mammat :)

Täällä oli eilen viimeinen työpäivä! Nyt olisi 2vko kesälomaa ja sitten alkaa äippäloma. Aika hurjalta tuntuu näin ensikertalaisesta että nyt ei tosiaan mennä enää töihin. Tosin taitaa mennä paripäivää että ajatukseen tottuu.

Vaavilla kaikki hyvin, tänään on mammam päivä kun ikää tuli taas vuosi lisää :)

Hauskaa v.loppua kaikille!
 

Yhteistyössä