~LOKAKUUN lapset **2010** syyskuussa <3~ 3 vauvaa syntynyt!

Täällä vaan nyhjätään tyhjästä... Kävin jalkahoidossa. Se oli ihan positiivista. Sanoi, että lakkaa ei varmaankaan saa laittaa. Totesin vaan, että laitetaan. Onhan sormet vapaana lakasta. Aion pyyhkäistä pois, kun lähden sairaalaan.

Jäin nyt ihmettelemään tuota mainintaa istukasta epikriisissä =Istukka etu- että takaseinämän puolella. Aikamoinen venyke. No merkitystähän sillä ei ole.

Jos panevat viikon päästä kotiin, niin tapahtuu raaka, harkittu murha :vampire: Sen verran väsyneet ja myrskyisät ajatukset ovat. Valvonut joka yö rv 29 alkaen. Eikö se ole yksi keino saada ihminen hulluksi, että herättää sen parhailta unilta joka yö... No niin. Olen kyllä aika hyvä vaatimaan.

Discovery 37+2
 
Viimeksi muokattu:
heippa rallaa taas!
Ja paljon paljon onnea Tataralle! :flower:

Täältä tulee nyt vaan paljon omaa napaa.. neuvola siis tänään viikot 34 POKS
painoa +817g viikko ?!!!!
verenpaine 109/78 mulla ei koskaan ole ollut noin "korkea" alapaine
pissa puhdas
syke 140
liikkeet ++
ja edelleen perätilassa mennään..
sf 33

Alkoi kyllä ahdistamaan tuon neuvolan jälkeen niin että itku pääsi :( Tuntuu että paino vain hyppii ihan hurjia lukemia ja verenpaine sen kun nousee eikä tyyppi vain suostu itse kääntymään. Nyt alkaa päässä pyörimään kaiken maailman raskausmyrkytykset ja tulevat käännös yritykset yms.. Ja viimeksi tuo täti tosiaan sanoi että mulla ei olisi hyvä tuon verenpaineen nousta hirveäsi yli 80 (kun lähtöpaine oli 60) nyt ei sitten kuulemma olekaan mitään hätää kun ylipaine ei nouse >< ärsyttävää! aiheuttaa turhaan huolta :(

Anteeksi valitus tänään vain tosi paha ja ahdistava päivä :(
R ja pyöriäinen joka voisi pyöriä oikein päin 34
 
Discovery, mulla on kokemusta viime raskaudessa loppuajan väsymyksestä ja pahasta unettomuudesta. Olin lähes kaksi viikkoa kokonaan nukkumatta. Olin vielä pitkään synnytyksen jälkeen ihan sekaisin väsymyksestä. Psykoosi ei varmaan ollut kaukana. Nyt olen äitiyspolilla keskustellut asiasta. Olivat siellä sitä mieltä, että tuollaista unettomuutta ja väsymystä ei saa tällä kertaa päästää syntymään, vaan tila pitää ajoissa lääkitä tai muuten hoitaa. Eli jos jossakin vaiheessa käy niin, ettei uni tule esim. kahtena yönä peräkkäin, niin sitten ollaan jo vaarallisilla vesillä. Niin kauan kuin saa joka yö muutaman tunnin yötä, ihminen saattaa jotenkuten pärjätä. Mutta tosiaankin unettomuuden kanssa en suosittele ketään pelleilemään. Mulla sen unettomuuden aiheutti hepatogestoosiin liittyvä raju kutina.

Ryöminkäinen
, en olisi noista paineista vielä lainkaan huolissani. Minullakin oli alapaine alussa lähempänä 60, nyt on vähitellen noussut tuonne 75 kulmille. Käyn äitiyspolilla seurannassa muista syistä, mutta eivät kyllä tuollaisista paineista korvaansa lotkauta. Edellisessä raskaudessa minulla oli raskausmyrkytys, alapaine nousi silloin lopulta yli 100 (silloinkin alkuraskaudessa alapaine lähempänä 60). Käsitykseni on se, että loppuraskaudessa hyväksytään vielä jopa 90 paikkeilla oleva alapaine. Mulle suorastaan naurettiin, kun soittelin viime raskaudessa jostakin 90 alapaineesta äitiyspolille. Itse olin tietysti hädissäni ja loukkaannuinkin moisesta. Mutta sinuna olisin vielä rauhallisin mielin. Itselläni on kotona verenpainemittari, jolla seuraan paineita säännöllisesti. Mittarit ovat mielestäni melko edullisia. Myöhemminkin on kiva seurata verenpainetta. Miehen korkeat verenpaineetkin bongattiin sillä, passitin lääkäriin ja sydämestä löytyikin pientä häikkää.
 
Jeee! Kela myöntää mulle ainakin äitiysavustuksen eli pakkauksen :) ja vanhempainrahaa varten kyselivät tilinumeroa eli vois melkein odottaa että sen myöntävät. Toivotaan parasta!

Pikainen hehkutus vaan, myöhemmin lisää juttua.
 
Heippa kaikille! Jopas ootte ollu aktiivisia kirjottelemaan! En millään jaksa/ ehdi lukea kaikkea, toivottavasti kaikki voitte hyvin!!! :)

Meille tosiaan syntyi 16.09. poika rv39+0 mitoin 3385g, 49cm. (joku ehkä siitä tännekkin kyllä ilmottanu? )

Tässä olis sitten synnytyskertomusta, sori jos tulee romaani... ;)

Synnytys alkoi limatulpan irtoamisella ja veden tiputtelulla tiistai aamuna ja vauva syntyi siis vasta torstaina... Mulla todettiin myös lievä raskausmyrkytys! Mentiin illalla synnärille ja päästiin tarkkailuun salien puolelle. Synnytys meinasi kokoajan alkaa, mutta supistukset hiipuivat kuitenkin ja nukuttiin yö sitten siellä. Keskiviikko aamuna siirryin osastolle ja mies lähti kotiin.

Siellä sain vähän käynnistävää tablettia ja supistukst voimistuivat taas. Kuitenkin hiipuivat iltaa kohden ja päätettiin käynnistellä lisää seuravana aamuna... Mutta supistukset alkoivat voimistua spontaanisti itse yhdeltä yöllä!! Menin saliin vähän hengittelemään ilokaasua (toimi muuten tosi hyvin, vaikka luulin, että tulis huono olo! ) Kohdunsuu tarkistettiin ja kaula olikin lyhentynyt 0,5cm ja auki kahdelle sormelle. Mies soitettiin takaisin. Parin tunnin päästä ei ollut kuitenkaan tapahtunut enempää muutoksia, joten sain kipulääkettä ja mentiin nukkumaan.

Torstai aamuna alkoikin sitten tapahtua ja lujaa! Lääkäri teki sisätutkimuksen vähän ennen kymmentä ja loputkin kalvot puhkesivat. Siitä alkoi niiiin voimakkaat supistukset MINUUTIN välein ihan yhtäkkiä, että luulin tosissaan kuolevani!! :( Onneksi anestesia lääkäri tuli melko nopeasti ja laittoi epiduraalin... Voi sitä onnea, kun alkoi vaikuttaa! (LISÄYS: mulle ei muuten tuottanu yhtään ongelmaa olla selkä kaarella ja puuduttaminen ei tuntunut miltään! pelkäsin epidutaalin laittoa piikin takia ihan hirveästi koko raskauden... )

Olo oli ihan siinä vaiheessa sitten ihan hyvä ja supistuksia tuli 3-4min välein ja hengittelin lisäksi ilokaasua aina supistuksen aikana. Tunsin siis supistukset hyvin ja kävelin omin jaloin sekä istuin keinutuolissa kauratyynyn kanssa. (mulle oli kauratyynystä TODELLA ISO APU koko synnytyksen ajan ja näin myöhemmin maidonnousun tuottaman kivun kanssa :D )

Aloin tuntea tosi kovaa painetta ja olin niin kipeä, että kohdun suu katsottiin taas klo 12. (Tässä vaiheessa arvelin, että vauva syntyisi ennen klo 15... mies oli sitä mieltä, että vasta seuraavana yönä ja kätilö veikkasi klo 18... ) Olinkin auennut jo 5cm! Sain puudutteen alapäähän (ei sattunut laittaminen yhtään, vaikka sitäkin etukäteen pelkäsin! )

Kahden aikoihin alkoi aivan tajuton paineen tunne ja ponnistamisen tarve... Kohdunsuu oli 8-9cm auki ja sain ponnistusvaihetta varten toisen puudutuksen... N. 14.20 kroppa rupes aivan kun itsestään ponnistamaan ja jouduin taistelemaan tosi kovaa vastaan, että en olis antanu periksi!!

Sisätutkimus tehtiin taas 14.40 omasta pyynnöstäni ja olin sitten jo kokonaan auki ja vauva täysin laskeutunut... Aloin ponnistaa heti! 14.59 oli maailman suloisin pieni poika ulkona!! :heart: Meni siis oma arvaus oikein!! Pisteitä hän sai 9/10.

Synnytyksen jälkeen sain puhdistuksen jälkeen toisen heti rinnalle... Kävelin omin jaloin vessaan ja suihkuun ja olo oli kun voittajalla!! :) (nooh henkisesti ainakin ;) )

Synnytyksen kestoksi merkittiin muuten 5h 5min! :D Avautuminen 4h 40min, ponnistusvaihe 19min ja jälkeisvaihe 6min. Aika nopeaa sitten sieltä tuli vaikka kauan kesti päästä tositoimiin asti ;) Pienen repeämän sain häpyhuuleen (1. aste), joten ei tikattu.

Lara- ja Pikku-Väkkärä 5 päivää


MUOKS! Vähän lisäilin tekstiä, kun oli iltapesun aika tuossa välissä :)
 
Viimeksi muokattu:
onnea lara! mulla ollu supistuksia vähän väliä viimeiset 3 viikkoa ja nyt parina päivänä ollu huomattavasti hurjempia ja kestäny 2-5 tuntia... ihan ärsyttää kun ne loppuu ku seinään, mulla oli edellinen synnytys syöksysynnytys joten tässä saa tosiaan jänskätä et osaa sit lähteä oikeeseen aikaan sairaalaan kun en kuitenkaan halua turhia reissuja laitokselle tehdä. Ihan mieletön väsymys koko ajan, voisin vaan nukkua ja nukkua, yöt yleensä menee vähän läskiksi kun just sillonhan se alkaa supistelemaan ja muutenkin pissattaa jatkuvasti, plaah kyllä niin toivoisin et syntyis jo vaikka laskettuun aikaan on reilu 3 viikkoa. Neuvolantäti kyllä sanoi jo viime perjantaina että saan synnyttää, antoi ajan 2 viikon päähän ja sanoi että mun ottaa sit yhteyttä jos olen jo synnyttänyt.. ODOTTAVAN AIKA ON JOSKUS TODELLA PITKÄ! huoh...
 
Lämpimät onnittelut Tataralle ja Laralle! Näin luettuna Laran synnytys kuulosti kaikin puolin onnistuneelta kokemukselta. Itselläni ei viimeksi ponnistusvaiheessa epiduraali vaikuttanut eikä muuta annettu, joten aika kamalaa se kipu oli. Nyt toivon, ettei olisi yhtä tuskallista.

Cleopatra 37+0
 
piti vielä kysyä oisko täälllä ketään jolla olis kokemusta polikliinisestä synnytyksestä tai ketään joka kans tahtois sellaisen? ja onko muita joilla aikasempi synnytys syöksysynnytys, miten on seuraava synnytys sujunut? itseäni hieman jännittää kyseinen tilanne
 
Onnea Tatara :flower::heart:

Limeee Onneksi asiat alkoi kelan kanssa luistamaan, hyvä juttu ettei siunkaa tarvii enää siitä stressailla!

Vilttis82 Mie kyllä haluisin polikkliinisen synnytyksen, mutta veikkaan ettei tuu onnistumaan miun lääkityksen takia, sitä en tiedä vaikuttaako käynnistetty synytyskin asiaan. Ois jotenkin tosi helpottavaa päästä kotiin mahdollisimman pian, kun en tykkää sairaalassa olosta ollenkaan. Pitääkin ottaa puheeksi huomenna neuvolassa.

Menhit ja Mr. Hyde 37+3:heart:
 
Lämpimät onnittelut Tataralle ja Laralle! Näin luettuna Laran synnytys kuulosti kaikin puolin onnistuneelta kokemukselta. Itselläni ei viimeksi ponnistusvaiheessa epiduraali vaikuttanut eikä muuta annettu, joten aika kamalaa se kipu oli. Nyt toivon, ettei olisi yhtä tuskallista.

Cleopatra 37+0
Synnytys oli tosiaankin onnistunut ja mulle ei jääny mitään traumoja tai muuta... Mutta kaikista lääkkeistä huolimatta ponnistusvaiheessa kipu oli aika järkyttävää silti, varsinkin kun pää syntyi! Sen kivun onneks kesti, kun ties ettei sen jälkeen enää satu... (ainakaa niin paljoo ;D ) Todella nostan hattua sellaselle, joka ei kivunlievitystä tarvitse!
 
Kiitos Hoikkalori!
Mä olen kanssa koittanut ajatella niin, että jonkun ajan päästä sisaruksista on seuraa toisilleen.
Ja koitan sit vaan ohjata niin että esikoinen tulee sohvalla syliin ja koitan olla korostamatta sitä että "äiti ei voi". Täytyy koittaa jotenkin luovia ja keksiä vaihtoehtoisia tapoja antaa huomiota:whistle:

Me on sektiopäivä kerrottu lähipiirille. Ihan senkin takia et saadaan sit esikoisen hoito helpommin järkättyä :) Enkä kyllä muutenkaan osais olla kertomatta.

Tänään ollut tosiaan ihan järkky päivä ja seuraavaksi suuntaankin petiin. Jos se nukkuminen vaik ens yönä onnistuis... Mies oli tänään onneksi niin ihana että otti kertyneitä ylitöitä ja tuli aikasemmin kotiin:heart: Vaikka oon sillekin vaan kiukutellut pari päivää:ashamed

Nipsuliina ja Sindi 38+1
 
Noista paineista. Minulla normaalisti n. 120/70. Nyt en saa alle 140 yläpainetta enkä alle 80 alapainetta. Mittari kotona. Rajat Taysin lähetteelle yläpaineelle 160 ja alapaineelle 100. Viime raskaudessa oli 168/100, kun ruvettiin reagoimaan. Epikriisissä vaan todettiin, että ovat lähteneet pikku hiljaa jo aiemmin hinautumaan ylöspäin.

Niin onnittelut täältäkin Tataralle ja hienoa että meni Lara eka synnytys kohtalaisen kivasti.
 
Tatara ja Lara Hurjan paljon onnea molemmille vauvojen johdosta!!:flower:

limeee Hyvä, että asiat selviämässä Kelan kanssa :)

Ryöminkäinen Mulla oli tänään kans neuvola ja painoa oli tullut edelliseen käyntiin taas +811 :cool: Mulla on kyllä nyt selkeästi tullut turvotusta käsiin ja jalkoihin eli siinäkin syytä painonnousuun. Mennään muuten lähes samoilla viikoilla ja mullakin nyt tullut yhtäkkinen isompi hyppäys painoon....

Neuvolakuulumiset siis:
rv 34+3
paino: +811
RR: 120/80 -> nousussa
pissa: puhdas
sf: 32
Vauva raivotarjonnassa ja pää kuulemma jo melko alhaalla. Th kyseli, että onko alkanut jo painaa ja kieltämättä muutamana viime päivänä on ollut enemmän painon tunnetta alaosastossa....
vauvan syke: 125-135
liikkeet: ++

Mulla menossa viimeinen työviikko :) Sitten aionkin paneutua vauvan tavaroiden järkkäilyyn ja tehdä loput hankinnat vauvalle. Pinnasänkyyn pitää ostaa vielä uusi patja, turvakaukalo ja sitteri myöskin puuttuvat edelleen ja ne aion ostaa tuttavaperheeltä.
 
Syksyinen No hyvä että jollain muullakin tulee paino hyppyjä :D Ja kiitos muillekin noista paine kommenteista, yritän olla huolehtimatta niistä.. :)

"ilokseni" huomasin tänään myös että atoopinen ihottumani on taas ilmaantunut tällä kertaa silmäluomiin! että tunnen oloni niin hehkeäksi kun luomet hilseilee ja ovat punaiset ja ryppyiset :D

No huomenna (lue tänään) parempi päivä nyt nukkumaan!
 
Paljon Onnea Tataralle pojasta! :flower:
Kiitos Lara kun jaksoit kirjoittaa synnytyskertomuksen, sitä oli kiva lukea! Sulla tuntui kaikki onnistuneen hyvin ja kiva ettei jäänyt mitään traumoja. Onnittelut vielä pikku väkkärästä! :flower:

Limeee hienoa että kelan sunnulta tuli vihdoin positiivisia uutisia! Ei ne nyt niin julmia voi olla että jättäisivät sut ihan ilman korvausta, kun sun syykin oli hyvä! Luulen että myöntävät vanhempainrahan kun tilinumeroa kyselevät.

Itse kävin eilen maanantaina miehen kanssa tutustumassa synnäriin. Tuli vähän sellanan olo, että onks pakko synnyttää;) Nyt alko jotenkin toi synnytys todella jännittämään! Pelottaa miten sitä kipua jaksaa, ja ettei ite mee ihan panikkiin siitä. No kai se jokatapauksessa viimestään 5 viiikon päästä tää pikkunen on puserrettava ulos jollain konstilla:)

Liikkeistä, välillä on aika hiljasta ja välillä taas hullu möyryäminen. Mullakin istukka edessä, joten luulen et se vaimentaa potkuja. Liikkeet ovat jotenkin erilaiset ku ennen, johtuu varmaan et tilaa pienellä on vähemmän. Enimmäkseen se nyrkkeilee alhaalla ja työntää päätään tai sit tuntuu vaan kun peppu liikkuu, välillä se potkii sivulle, niin et on paikat hellinä. Rupee ilmeisesti olemaan hiukan voimaa:whistle:

Lintunen itsekkin oon miettiny tota lämpöpussia, mutten ole vielä ainakaan hankkinut. Olen kuullut kyllä siitä positiivisia kommentteja.

Ootteko muuten miettineet sairaalassa oloa, siis että otatteko perhehuoneen vai onko isä yöt kotosalla? Mun mies vihaa sairaaloita, ja haluis tulla nukkumaan kotiin, mut mua pelottaa etten pärjää ilman sitä ja että aika käy tosi pitkäks, ja millasen huonetoverin sitä sitten saa. Toisaalta, jos mies pystyy nukkumaan kotona, niin onhan se hyvä että kerää voimia, kun sillä ei kuitenkaan oo hormoneja jotka pitäis sen virkeenä ja ylikierroksilla:p

Tänään ois neuvola, katsotaan antaako ne mulle lupaa lähtee ens viikoks sukuloimaan 500km päähän:) Toivon ainakin että pääsisin, kun ei mulla oo minkäänlaisia supistuksiakaan.

Nyt ois eka koneellinen vauvanvaatteita pesukoneessa, aika loppuun oon jättänyt ton pesemisen:whistle:

Mukavaa päivää kaikille mammoille! Täällä ainakin aurinko paistaa, mikä on ihanaa eilisen sateen jälkeen!

danuli + toppis 36+5
 
huomenta!

Ihana oli Lara lukea syynytyskertomustasi. Tuntui, että itse sain siitä voimia syynnytystä varten. Itse pelkään myös epiduraalin laittoa ehke enemmän kun koko tapahtumaa tai en tiedä. Paljon olen kuullut, että se on kivulias juttu. Tänään äitipoli ja saas nähä mitä siellä tapahtuu. perus tarkastuskäyntihän se on, mutta eihän sitä koskaan tiedä. nyt kamat päälle ja kohti Kysiä.

Vauvakuumeilija 38+0 (poks)
 
Ihanaa Bubbeli kun teit tollasen kivan luntin syntyneistä tohon matkan varrelle:flower:

Ja oikein paljon onnea Tataralle ja Laralle tätäkin kautta!!!

Kiva limee, et saat ainakin sen vanhempainrahan (sitähän voi hakea muutenkin myöhemmin), yritä nyt vielä sitä äitiysrahaakin taistella.. ja pakettikin on varmasti tervetullut :)

Neilako se mietti sen puvun kokoa. Voisin kyllä varoitella, et 62 cm pukukin on tosi iso vastasyntyneelle. Meiän 54cm ja 4,3 kiloinen näytti tosi pieneltä 50 cm toppahaalarissakin viimeksi.
Vauva on aluksi tosi kippurassa, raajat koukussa, niin ei todellakaan tule ne varpaat ja sormet ulos ulokkeista.
Nyt kelin mukaan käytämme tota samaista pupuhaalaria tai sitten 56 cm pörröistä nallehaalaria kotiin tullessa. Tarkoituksena on hankkia vielä 62 cm toppahaalari talveksi, kevättalvella ehkä vois käyttää sitten sitä äp-haalaria. Riippuu millanen jytky tästä kaverista kasvaa (ja kasvaa, mikäli yhtään tulee veljiinsä):D

Sisaruskateudesta En usko että siltä voi mitenkään välttyä, toiset reagoi enemmän ja toiset vähemmän. Ainakin imetyshetkillä voi varautua siihen, että isompi voi kokeilla rajojaan pikku pahanteolla sopivan välimatkan päässä, kun luulee ettei iso käsi tai sana ylety sinne asti.
Vaikka mulla pojat jo isoja, niin kova huoli täälläkin ajan riittämisestä kaikille.
Meillä halitaan ja sylitellään paljon, isommat lapset tietysti ymmärtää paremmin miten paljon vauva vaatii.. toi eskarilainen ehkä huolettaa eniten. Paljon on kyl asiasta juteltu jo nyt.
Onneksi äidin syli on ISO ja olkapää vankka, et eiköhän siihen mahdu huoliaan ja ilojaan edelleenkin nojailemaan:heart:

Mäkin kaipaan enempi keskusteluja täällä, vaikka välillä kiireet estävät kirjoittelemasta. Lukemassa käyn pari kertaa päivässä. FB:kin on ihan ok, mutta siellä voi tulla sitä tekstiä ihan kamalasti, jossei pariin päivään ehdi käydä. Sitten on ihan ulalla, et mistäs nyt puhuttiinkaan... Mutta on tietty nopeempi kommentoida.
Täälon helppo alottaa luku siitä, mihin on jääny.
Toisaalta täällä kaipais kans sellasta tykkää-klikkausta;) Välillä tulee niin osuvia kommentteja.

Muuten täällä kaikki jees, toisapäivänä taas supisteli useemman tunnin ja eilen aamulla pikkareissa venyi jotain ihme limoja. Eilen olikin sitten melkeen supisteluvapaa päivä, vain muutama taas siinä iltapäivällä "kiusas"
Vähän kieltämättä miettiny, et varmaan noi supparit saa sit jotain aikaseks ja miten valmiina sitä sit onkaan kun lähtö tulee.. Et ehtiihän varmasti saliin asti:LOL:

Polikliinisestä synnytyksestä vielä.. toisaalta kiehtova ajatus, mutta mä haluun olla kyllä sairaalassa ne pari kolme päivää.. Ihanaa lomaa täyshoidossa!!:cool:

:wave: Puskajussi ja Onni 38+1 :heart:
 
Tässäpä meidän synnytyskertomus lyhykäisyydessään:

Mulle oli suunniteltu sektioaika tiistaille 28.9, mutta varhain sunnuntaiaamuna 19.9 (rv 38+1) alkoi tapahtua. Olin klo 4 tavallisella vessareissulla ja olin just meinaamassa istahtaa pöntölle, kun jotain lorahti lattialle. Eka ajatus oli, et ei kai mulla vielä noin huono virtsan pidätyskyky oo. :D No pissaamisen jälkeenkin lattialle tiputteli kirkasta limasta nestettä, jossa oli valkosia haituvia. Sanoin miehelle, et nyt taitaa vuotaa lapsivettä. Mieskin tuli tarkistaa ja samaa mieltä oli sekin.

Menin sängylle pitkälleni ja soitin synnärille. Ohjeeksi antoivat tilata ambulanssin makuukyydin, koska vauva oli perätilassa ja jotta napanuoran liuskahtamisen vaara ei olisi niin suuri. Supistuksia ei tullu vielä yhtään ja oottelin ambulanssia rauhassa makuulla, samalla kun annoin miehelle ohjeita mitä pakata sairaalakassiin. (En ollu vielä pakannut sitä :D ) Matkalla KYS:iin tuli pari kivutonta supistusta ja viimeistään nyt oli selvää, et lapsivedet todella meni - kaikki paikat oli ihan märkänä.

KYS:ssä mentiin suoraan synnytysosastolle. Klo 7 aikaan rupes supistelee vähän enemmän ja tuntuvammin. Sovittiin, et leikkaus tehdään 10 aikaan, kunhan vuoroon tulee uudet työntekijät. 10 mennessä supparit alko olla jo tosi tuntuvia ja ne tuli n. 6 min välein.

Leikkaus itsessään oli koko synnytyksen helpoin ja nopein osa. Myös mies sai olla mukana synnytyksessä, vaikka päivystyksenä leikkaus suoritettiinkin. Kaikki oli kuitenkin tosi kiireetöntä.

Leikkauksen jälkeen n. klo 11 mies meni vauvan kaa pesuille, mittauksiin ym. ja mä jouduin heräämöön toipumaan puudutuksesta. Arvelivat et aikaa siellä menee ehkä pari tuntia. Mulla puudutus ei meinannut kuitenkaan ollenkaa poistua jaloista ja vietin yksin heräämössä viisi tuntia, kunnes mut vietiin osastolle miehen ja Iikan luo. Normi päivänä vauva voitaisiin kuulema tuoda heräämöön äidin luo, mut sunnuntaina se ei käynyt. :(

Leikkauksesta toipuminen on tapahtunut pikkuhiljaa ja tosiaan vasta eilen olo oli sen verran hyvä, et oon rohkeesti itse jaksanut liikuskella vessassa, käytävillä ja muiden kanssa syömässä. Iikka on ollu vierellä koko ajan päivät on menneet pitkälti sen kanssa sylitellessä ja tissitellessä. :D Viime yönä hoisin eka kertaa kaikki pikkuisen pesut ja vaipanvaihdotkin. Olo alkaa olla jo sen verran hyvä, että ehkä täältä päästään kotiinkin jossain vaiheessa. Mahdollisesti huomenna tai perjantaina.

Niin se voi tosiaan yllätyksenä tulla lähtö millon tahansa. Mekin ajateltiin, et varmaan menee suunnitellulle sektiopäivälle, kun ei suppareita ym. vaivoja mulla oikein ollut aiemmin. Mut toisin kävi. :D Nyt ootellaan vaan sitä kotiin pääsyä ja arjen alkamista, jotta pääsis vielä paremmin tutuksi tuon meidän uuden perheen jäsenen kanssa. :)


Tatara ja pikku-Iikka 3 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut vielä Tatara ja Lara pikkuisista nyyteistä!! :heart:
Kyllä sitä vois itsekin jo luopua tästä mahasta ja lähteä hakemaan pikkuista kotiin.. :rolleyes:

Eilinen oli kyllä niin niin väsypäivä ettei oo tosikaan! |O En tie mistä johtus mut en saanut itteeni käyntiin koko päivänä.Typykin katso tv:tä koko päivän kun äiti oli niin pläts.Johtu varmaan osittain ilmasta kun vettä tuli ku aisaa koko päivän.

Vauvan liikkeistä. On kyllä mielestäni vähentyneet.Tosin eilen mylläs ja muljas mahottomasti.Ja iltasin kun menen maate ni monoa iskee kylkeen välillä tosi kovaa.

Huomenna neuvola.Nyt hörppään loput aamukahvit kitusiini ja lähetään typyn kanssa ulos.Ihana ilma!! :) Jaksuja kaikille!!

MUKSU 38+3 ( jo ollaan pitkällä!!! :O )
 
Onnea Tatara :heart:

Meillä on lämpöpussi, mutta koska esikoista odotellaan niin käytännön kokemusta ei vielä ole. Saatiin mun siskolta, vaikuttaa ihan näppärältä. Lisäksi muksulla on varmaan 5 toppapukua :LOL: Yksi uutena ostettu 62 kokoinen (tällä varmaan mennään eka talvi jos ei hirveän isoksi jätkäksi poika kasva), lisäksi mun siskon pojan vanhat, äitiyspakkauksen toppapuku ja anoppi oli vielä ostanu kirppikseltä 08 äp-pakkauksen toppapuvun.

Perhehuoneitahan ei Taysissa ole, joten mies matkaa kotiin nukkumaan aina. Toisaalta kaikki on sitten samassa asemassa, eikä niin että osa onnistuu nappaamaan perhehuoneen ja osa jää nuolemaan näppejään...

Kotiin tullaan varmaan yhdistelmässä normivaatteet + lämpöpussi tai normivaatteet + haalari. Toi haalari on siis fleecehaalari tyyppinen, mut ei ihan sellasta fleeceä. Sellanen paksumpi kuitenkin, Lindexiltä alunperin ostettu (mä oon ostanu käytettynä), harmaa jossa norsukuvioita sisällä.

Liikkeet on täälläkin vähentyneet (ja hikkaaminen lisääntynyt :D ) sitä mukaa kun maha on kasvanut. Eihän siellä enää kovin ole tilaa potkiskella. Joka päivä vauva masussa kuitenkin muljuilee, eli en ole huolissani. Hikkaamista aloin tuntea vasta n. viikoilta 30 jotain, olisko ollut 32.

Tänään neuvolaan. Lisäksi päivälle tiedossa pyykkäystä ja kenties leipomista. Illalla Ikeaan hakemaan kaappiin korisysteemiä vauvan lakanoille ja isoille vaatteille (70cm ->).

MinkuK ja Möttönen 35+3
 
Kiitosia Lara-lle ja Tataralle synnytyskertomuksista, oli kiva lukea :)

Lämpöpussia minäkin oon miettinyt, en oo vielä vaan ostanut. Kuulostaa aika hyödylliseltä syys/talvivauvalle :)

Täällä kans mietiskelty että kannattaako vauvalle ostaa pienempi toppahaalari.. En ihan pientä ( 56 cm ) viittis ostaa kun se jää melko äkkiä kuitenki pieneks. Mikähän ois järkevintä. Vai pärjääkö nuilla äitiyspakkauksen haalareilla? Miten muut meinaa?

miraaz ja vaavi 36+0 :heart::heart: pokkss
 
Neuvola kuulumisia tältä päivää eli rv 35+5

paino + 100g/vk yhteensä tullu 13,7kg
paineet 115/68
pissa puhdas
...sf 31 rt ja kiinnittyny
sykkeet 135 ja liikkeet ++

Neukkutädin kanssa mietittiinkin nähdäänkö ens viikolla ja toivotaan niin kun ei silloin viellä oo 37 viikkoo takana. No päivä kerrallaan katsellaan mihin suuntaan mennäään



Poliklinikallinen synnytys Täällä kovasti haluisin jos vaan päästään sinne 37 viikolle asti kun en millään usko että muuten päästäis nopeesti kotiin jos ennen sitä synnyttää. En vaan millää saa sairaalassa nukuttuu ja siellä ei oo ees mitään tekemistä ja tuskin saan hommattuu siihenmennessä joltain läppärii ja mokkulaa niin pääsis ees koneelle sitten jos tylsää tulee silloin kun vauveli nukkuu.

Tiukuliina ja tinttaralla 35+5
 
Haalarista meillä on odottamassa 68cm talvihaalari.Toivottavasti ei huku siihen.

Vauvan kotiinlähtövaatteeksi meinasin ensin 62cm fleecepukua ( 2 osainen ) mut viikonloppuna löysin kirppikseltä pinkin 56cm fleecehaalarin..Olin niin söpö että oli pakko ostaa :heart:
 

Yhteistyössä